handdator

Visa fullständig version : Hur behåller man "fylligheten"?

Squamata
2015-06-22, 16:04
Varje gång jag ska deffa ner mig händer samma sak, jag blir efter ett par dagar platt som en pannkaka och man ser bara sämre ut än innan pga att jag antar huden inte sitter åt lika tight? Detta är sjukt drygt och motivationen att fortsätta deffen avtar ju mer tiden går.

Har försökt med påfyllningsdagar 1-2ggr i veckan men för dom ska återställa "fylligheten" så hamnar viktnedgången +- 0..

Jag har provat att dra ner proteinet och fettet för att på så sätt äta mer kolhydrater, då håller de kanske två dagar till men till slut blir de samma slutresultat.

Jag har en väldigt hög aktivitetsnivå, väger mycket och tränar långa intensiva pass. Trotts detta så måste jag nuförtiden under 2800kcal dagligen under långa perioder för att vågen ska röra sig neråt, är jag strikt i 2 veckor går jag ner en vikt jag med lätthet går upp på 2 dagar av moderat överskott.

Dagarna ser i regel ut som följande: 1h hundpromenad>8h relativt stressigt jobb där jag står hela tiden> 30min hundpromenad> 2-3h gym> 30min hundpromenad> äta> sova.. Äter/dricker enbart proteinshakes under dagen.

Mina pass på gymmet varierar men ligger inte allt för långt ifrån(ibland över) 1000reps fördelat på halvkropp/helkroppspass med en vikt lagom för mig att träna på utan skador. 30sek-1min vila mellan setten.

Väger idag 107kg fördelat på 188cm. Gissar på 16-22%bf, har djupa fästen och relativt stora muskler så ser nog hårdare ut än jag är.

Vad är felet? tränar jag för hårt under diet? hur går jag ner i vikt utan att se ut som skit på vägen ner?

Eller är de bara så att man får se ut såhär tills man nått sin målvikt och sen fyller på? Man får helt enkelt chansa på att de man gör är rätt och undvika spegeln?

Tack på förhand!

martikainen
2015-06-22, 16:20
Eller är de bara så att man får se ut såhär tills man nått sin målvikt och sen fyller på? Man får helt enkelt chansa på att de man gör är rätt och undvika spegeln?

Jepp, det är inte många som lyckas behålla den där fylligheten/trycket under en diet utan att "ha handen i kakburken". Vi dödliga får helt enkelt stå ut med att vi tappar några storlekar, dock brukar det inte komma förrens några veckor in för min del, några dagar känns som att du kanske drar ner på kalorierna lite väl mycket, även fast du känner att du behöver det för att skapa ett underskott.
Kanske minska underskottet första veckorna, alternativt hålla ut och låta kroppen stabilisera sig på det underskottet du valt.

Pretorian
2015-06-22, 19:33
Hur ser en dag ut rent kostmässigt när du ligger på underskott?

1x0
2015-06-22, 19:36
2 timmars promenad, aktivt jobb och 2-3 timmar på gym varje dag? 107 kg och 188 cm.

...och du måste under 2800 kcal för gå ner i vikt? Det låter konstigt.

Jag väger 92-93 kg, 197 cm lång. Sitter mestadels still förutom 1-1.5h promenad varje dag. Styrketräning 1-1.5h varannan dag. Min kaloribalans är runt 4000.

Har legat på 2600-2900 kcal nu i 5 veckor och gått ner 6 kg (en del vätska, sure) men känner mig väldigt seg i skallen och kraftlös (kraftigt energiunderskott).

Detta gav dig inget direkt svar på din frågeställning; men det låter väldigt konstigt om du inte förlorar vikt på 2800 kalorier per dag.

Beelz
2015-06-22, 20:10
Att du nästan är två meter och väger över 90kg gör stor skillnad på energiförbrukningen

frat
2015-06-22, 20:22
Den riktigt fylliga tredimensionella looken kräver dunderhonung. Ha inte för höga förväntningar.

Squamata
2015-06-23, 16:42
Jepp, det är inte många som lyckas behålla den där fylligheten/trycket under en diet utan att "ha handen i kakburken". Vi dödliga får helt enkelt stå ut med att vi tappar några storlekar, dock brukar det inte komma förrens några veckor in för min del, några dagar känns som att du kanske drar ner på kalorierna lite väl mycket, även fast du känner att du behöver det för att skapa ett underskott.
Kanske minska underskottet första veckorna, alternativt hålla ut och låta kroppen stabilisera sig på det underskottet du valt.

Tack för tipset, är kanske lite väl snabb att kapa kalorierna i början. Ska prova höja lite. Har du någon riktlinje för hur mycket man kan tappa i veckan och ändå behålla lite fyllighet under tiden? Vet du har tävlat så du kan detta :D

Hur ser en dag ut rent kostmässigt när du ligger på underskott?

Vaknar 05.00 wheyshake, 10.00 wheyshake, 15.00 shake igen>träning, 17-18.00shake.. 19.00 300gram bröd/pasta/ris+sallad och ca 200g kött av något magrare slag.. 22.00 500g kvarg.

2 timmars promenad, aktivt jobb och 2-3 timmar på gym varje dag? 107 kg och 188 cm.

...och du måste under 2800 kcal för gå ner i vikt? Det låter konstigt.

Jag väger 92-93 kg, 197 cm lång. Sitter mestadels still förutom 1-1.5h promenad varje dag. Styrketräning 1-1.5h varannan dag. Min kaloribalans är runt 4000.

Har legat på 2600-2900 kcal nu i 5 veckor och gått ner 6 kg (en del vätska, sure) men känner mig väldigt seg i skallen och kraftlös (kraftigt energiunderskott).

Detta gav dig inget direkt svar på din frågeställning; men det låter väldigt konstigt om du inte förlorar vikt på 2800 kalorier per dag.

Jag går ner i vikt på 2800kcal, men som sagt 2 dagar av vanligt ätande så går jag upp vad man varit strikt med i två veckor. Att vara 100% strikt alla dagar är för mig nog omöjligt.

Att du nästan är två meter och väger över 90kg gör stor skillnad på energiförbrukningen

Den riktigt fylliga tredimensionella looken kräver dunderhonung. Ha inte för höga förväntningar.

Tråkigt o höra :( Hade verkligen förhoppningar på att man efter alla dessa år iallafall kunde få en en CBB fysik efter deff :MrT:

1x0
2015-06-23, 19:09
Vaknar 05.00 wheyshake, 10.00 wheyshake, 15.00 shake igen>träning, 17-18.00shake.. 19.00 300gram bröd/pasta/ris+sallad och ca 200g kött av något magrare slag.. 22.00 500g kvarg.

Jag går ner i vikt på 2800kcal, men som sagt 2 dagar av vanligt ätande så går jag upp vad man varit strikt med i två veckor. Att vara 100% strikt alla dagar är för mig nog omöjligt.
Du kanske har lättare att hålla dieten/vara strikt om du äter lite mer efter mättnad? Byt ut några hundra gram av bröd/pasta/ris'et mot mättande grönsaker (inte sallad)?

Är säker på du vet vad du gör, äter som du föredrar och det är en tanke bakom det - men alla proteinshakes? Jag hade fimpat dem och kört peridisk fasta istället och lagt energin från shakes'n på mättande mat (mer kött).

"Vanligt ätande" innebär ett kraftigt överskott då, eftersom du verkar sabba 2 veckors 2800 kcal dagsintag?
Jag orkar inte heller hålla strikt diet (-500 kcal varje dag) men jag brukar köra kontrollerade refeeds någon gång i veckan, minst. Nu kör jag nästan refeed varje träningsdag.

Med refeed menar jag ät på balans eller lite över, massa kolhydrater som din kropp svarar bra på (som inte bloatar dig eller massa socker som bara ger extremt sötsug dagarna efter) och försök håll fettet under 0.5g kg/kv.
Ibland (när man lärt känna sin kropp) vaknar man upp dagen efter ännu smalare och i toppform med god energi och tryck. Ibland vaknar man vätskig som en ballong, huvudvärk och mår skit. Beroende vad du överäter.

^Ganska säker på du vet vad refeed är dock. ;P

Refeed kan kännas lite tråkigt i jämförelse med ätardag, där man typ gör en kontrollerad hetsätning och vräker i sig massa socker och fett. Tror inte det är ovanligt att folk trycker runt 10 tusen kalorier på en ätardag. Vilket verkligen kan sabba några veckors diet. Man behöver inte äta tråkig mat på refeed (aka potatis+magert kött) utan det finns många livsmedel med bra makros.

Du har låg måltidsfrekvens också vilket gör att jag tror, du kan äta stora mängder mat: kanske överäter du rejält på dina 'vanliga dagar' där du äter på känn och vad du har cravings efter.

Jaja. Säker på att du vet vad du gör; jag vet vem "du är" (här på forumet) men bara några tankar som ploppade upp och kanske kommer ändra ditt tankesätt eller hjälpa dig!

Stonemountain
2015-06-23, 21:19
Nu pratar jag bara om mina erfarenheter från min sista diet innan tävling där jag tog hjälp av coach efter halva dieten för att det höll på att gå åt skogen.
Blev som du beskriver platt och kände mig extremt liten.
I mitt ändrade han kolhydrat och fettintaget och höjde dessa. Gjorde stor skillnad på både träning och hjärna. Även fast jag låg still viktmässigt blev jag tajtare och hårdare samt kände mig större.

Mån,ons,fre och söndag åt jag ca 200 gram kolhydrater från 2,5 dl havregryn samt 400 gram kokt ris.
Tis,tors och lördag åt jag ca 300 gram kolhydrater från 2,5 dl havregryn samt 800 gram kokt ris.

Fettet fick jag från kokosolja Kung Markatta samt Avocado eller naturella cashewnötter.

Dessutom plockade han bort all kvarg samt andra mjölkprodukter för mig.

Pretorian
2015-06-23, 22:19
Har du provat att äta mer kolhydrater? Det där är väl typ 200 g kolhydrater per dag. Jag bara tycker det låter lite lite på din vikt.

RassK
2015-06-24, 09:29
Lägg till kaliumrika kolhydratskällor runt-om träningen för att öka det intracellulära vätsketrycket, speciellt post-wo. En mindre mängd (<50g) pre-wo och större (>100g) post-wo. Antar att du använder kreatinmonohydrat?

martikainen
2015-06-24, 11:12
Tack för tipset, är kanske lite väl snabb att kapa kalorierna i början. Ska prova höja lite. Har du någon riktlinje för hur mycket man kan tappa i veckan och ändå behålla lite fyllighet under tiden? Vet du har tävlat så du kan detta :D

Har du provat att äta mer kolhydrater? Det där är väl typ 200 g kolhydrater per dag. Jag bara tycker det låter lite lite på din vikt.

Lägg till kaliumrika kolhydratskällor runt-om träningen för att öka det intracellulära vätsketrycket, speciellt post-wo. En mindre mängd (<50g) pre-wo och större (>100g) post-wo. Antar att du använder kreatinmonohydrat?

What they said! Jag hade gärna sett 50gram okokt ris eller motsvarande potatis/pasta till lunch och snabba någon snabb kolhydratskälla före/efter styrkepasset, samt lika stor mängd till middag. Dvs sprid ut intaget lite men även mera kolhydrater generellt.

På mina tävlingsdieter mellan 1500 och 2500 kalorier så äter jag alltid 200-250gram kolhydater samt lika mångra gram fett som kroppsvikten, och då väger jag under 80kg.

BobaFett
2015-06-24, 13:18
Haha, snubben trollar. Kolla hans instagram: https://instagram.com/p/4RscF2Nrm4/?taken-by=basse_00

Platt my ass *flex*

Gober
2015-06-24, 13:29
Tråkigt o höra :( Hade verkligen förhoppningar på att man efter alla dessa år iallafall kunde få en en CBB fysik efter deff :MrT:

Det kan du, problemet är att det under diet med underskott är svårt att vara fyllig och ha ett rejält "tryck". Som flera andra redan nämnt krävs det lite gottigottgott för att gå runt med TRÖCK under dieten.

Men när du är klar med dieten och börjar fylla på med mat (kolhydrater) så kommer du ju få tillbaka trycket, och då i bra form.

Gober
2015-06-24, 13:30
Haha, snubben trollar. Kolla hans instagram: https://instagram.com/p/4RscF2Nrm4/?taken-by=basse_00

Platt my ass *flex*

Han menar kanske inte med pump i bra ljus osv utan till vardags?

Squamata
2015-06-24, 15:59
Du kanske har lättare att hålla dieten/vara strikt om du äter lite mer efter mättnad? Byt ut några hundra gram av bröd/pasta/ris'et mot mättande grönsaker (inte sallad)?

Är säker på du vet vad du gör, äter som du föredrar och det är en tanke bakom det - men alla proteinshakes? Jag hade fimpat dem och kört peridisk fasta istället och lagt energin från shakes'n på mättande mat (mer kött).

"Vanligt ätande" innebär ett kraftigt överskott då, eftersom du verkar sabba 2 veckors 2800 kcal dagsintag?
Jag orkar inte heller hålla strikt diet (-500 kcal varje dag) men jag brukar köra kontrollerade refeeds någon gång i veckan, minst. Nu kör jag nästan refeed varje träningsdag.

Med refeed menar jag ät på balans eller lite över, massa kolhydrater som din kropp svarar bra på (som inte bloatar dig eller massa socker som bara ger extremt sötsug dagarna efter) och försök håll fettet under 0.5g kg/kv.
Ibland (när man lärt känna sin kropp) vaknar man upp dagen efter ännu smalare och i toppform med god energi och tryck. Ibland vaknar man vätskig som en ballong, huvudvärk och mår skit. Beroende vad du överäter.

^Ganska säker på du vet vad refeed är dock. ;P

Refeed kan kännas lite tråkigt i jämförelse med ätardag, där man typ gör en kontrollerad hetsätning och vräker i sig massa socker och fett. Tror inte det är ovanligt att folk trycker runt 10 tusen kalorier på en ätardag. Vilket verkligen kan sabba några veckors diet. Man behöver inte äta tråkig mat på refeed (aka potatis+magert kött) utan det finns många livsmedel med bra makros.

Du har låg måltidsfrekvens också vilket gör att jag tror, du kan äta stora mängder mat: kanske överäter du rejält på dina 'vanliga dagar' där du äter på känn och vad du har cravings efter.

Jaja. Säker på att du vet vad du gör; jag vet vem "du är" (här på forumet) men bara några tankar som ploppade upp och kanske kommer ändra ditt tankesätt eller hjälpa dig!

Tackar för din input! Helt klart bra tankar där, anledningen till shakesen är att dessa ej kopplar på hungern för mig samtidigt som jag slipper en mage som kurrar.. Sen är jag väldigt trött på kött överlag så lite spridda skurar med whey håller proteinintaget högt utan att jag måste äta massa äcklig kyckling tex.

Det är väl när jag börjat äta som hungern slår på ordentligt, äter jag tex 1 bit godis så vill jag ha 1kg.. Håller jag mig undan godisen så vill jag inte ha något alls. Låter kanske konstigt, men min hjärna verkar fungera så.

Mina dagar då jag slarvar med kosten kan precis som du säger bli rätt överdrivna utan att jag tänker på de, jag har ingen ätardag där jag tänker "nu ska jag äta allt onyttigt jag får tag på" men jag har fantastiskt stor aptit och sätter lätt i mig 4gånger vad jag behöver. Som sagt verkar jag lättast hantera hungern genom att inte äta så gott eller överhuvudtaget?

Nu pratar jag bara om mina erfarenheter från min sista diet innan tävling där jag tog hjälp av coach efter halva dieten för att det höll på att gå åt skogen.
Blev som du beskriver platt och kände mig extremt liten.
I mitt ändrade han kolhydrat och fettintaget och höjde dessa. Gjorde stor skillnad på både träning och hjärna. Även fast jag låg still viktmässigt blev jag tajtare och hårdare samt kände mig större.

Mån,ons,fre och söndag åt jag ca 200 gram kolhydrater från 2,5 dl havregryn samt 400 gram kokt ris.
Tis,tors och lördag åt jag ca 300 gram kolhydrater från 2,5 dl havregryn samt 800 gram kokt ris.

Fettet fick jag från kokosolja Kung Markatta samt Avocado eller naturella cashewnötter.

Dessutom plockade han bort all kvarg samt andra mjölkprodukter för mig.

De är så mina bekanta på gymmet äter, och jag förstår inte hur de kan äta så mycket dagligen(de slarvar också som jag ibland).. Ändå går de ner.

Låter som en väldig mängd kolhydrater, men jag kanske stirrar mig blind på vågen? Kanske kan öka på mängden fett/kålisar och låta vågen stå still ett tag.

Vad var anledningen till att han tog bort alla mjölkprodukter?

Jag har aldrig provat att äta mycket mer kolhydrater än såhär dagligen utan mer förlitat mig på ett par låga dagar för att sen fylla på med en sk "ätardag".

Vad väger du? och hur mycket stoppar du i dig per dag? Vet att du tränar rätt mycket med, så kan ju va en bra riktlinje.

Kaliumrika? Som bananer tex? Hur lång tid innan passet rekommenderar du man gör de?

Har inte använt kreatin på säkert 3år, enda jag äter i tillskottsväg är eiselts vanliga wheypulver. Kan prova!

What they said! Jag hade gärna sett 50gram okokt ris eller motsvarande potatis/pasta till lunch och snabba någon snabb kolhydratskälla före/efter styrkepasset, samt lika stor mängd till middag. Dvs sprid ut intaget lite men även mera kolhydrater generellt.

På mina tävlingsdieter mellan 1500 och 2500 kalorier så äter jag alltid 200-250gram kolhydater samt lika mångra gram fett som kroppsvikten, och då väger jag under 80kg.

Så de är mer fördelaktigt att sprida ut kolhydraterna? Jag har alltid tänkt att iom man äter så lite under deff att de var bäst att spara allt tills efter träningen då kroppen har som störst inlagrings förmåga..

Platt my ass *flex*

Haha de där är efter en dag med högre kalorier i bra ljus och med pump =D Dvs ser jag inte ut sådär 98% av tiden *gah!*

Det kan du, problemet är att det under diet med underskott är svårt att vara fyllig och ha ett rejält "tryck". Som flera andra redan nämnt krävs det lite gottigottgott för att gå runt med TRÖCK under dieten.

Men när du är klar med dieten och börjar fylla på med mat (kolhydrater) så kommer du ju få tillbaka trycket, och då i bra form.

Får nog bara acceptera dåligt tryck under dietens gång då, eller efter grabbarnas tips ovan bara lite sämre! Tar de till mig och ska prova de ni gett förslag på!

Han menar kanske inte med pump i bra ljus osv utan till vardags?

Precis, den där bilden är inte riktigt rättvis till hur jag ser ut för de mesta.

Stonemountain
2015-06-24, 16:10
Vad var anledningen till att han tog bort alla mjölkprodukter?

I mitt fall stod jag still på vågen och då plockade han bort mjölkprodukter och efter det gick jag ned ca 1,5 kg ganska fort.
Jag kan inte varför kroppen reagerade så och det är därför jag anlitade en coach med kunskap om detta.

1x0
2015-06-24, 17:58
Tackar för din input! Helt klart bra tankar där, anledningen till shakesen är att dessa ej kopplar på hungern för mig samtidigt som jag slipper en mage som kurrar.. Sen är jag väldigt trött på kött överlag så lite spridda skurar med whey håller proteinintaget högt utan att jag måste äta massa äcklig kyckling tex.

Det är väl när jag börjat äta som hungern slår på ordentligt, äter jag tex 1 bit godis så vill jag ha 1kg.. Håller jag mig undan godisen så vill jag inte ha något alls. Låter kanske konstigt, men min hjärna verkar fungera så.

Mina dagar då jag slarvar med kosten kan precis som du säger bli rätt överdrivna utan att jag tänker på de, jag har ingen ätardag där jag tänker "nu ska jag äta allt onyttigt jag får tag på" men jag har fantastiskt stor aptit och sätter lätt i mig 4gånger vad jag behöver. Som sagt verkar jag lättast hantera hungern genom att inte äta så gott eller överhuvudtaget?
Inte konstigt alls, att dina hungerkänslor fungerar sådär.

Tror det hade kunnat vara givande för dig om du ändrat lite i din kost.
Prova inkludera saker du gillar att äta på daglig basis.

Istället för äta som du skrev, på förra sidan, prova något i stil med:

05.00 vakna och jobb, 15.00 träning och en shake efter träning, 19.00 kött och grönsaker (500-1000 kcal) (ev kolhydrater, mer om detta nedan), 21-22.00 saker du gillar att äta på din ätardagar, för resterande mängd kalorier samt träffa makros för dagen (protein, fett-behov) blir typ 2000 kcal här.

^Extremt exempel av IIFYM. Ät mer clean mat i mål1 och mindre slask i mål2. Mer kolhydrater i mål1 för återhämtning och påfyllning (?)

Något liknande det där äter jag året om, bulk som deff. Alla dina proteinshakes hade du kunnat behålla, spelar nog ingen större roll; jag hade dock velat äta mer mat istället för dricka mina kalorier och därav köra periodisk fasta.

Har skrivit detta innan, 2 exempel:

1. Bara äta kött och rena kolhydratskällor (pasta, ris, potatis)...inga grönsaker och inget socker.
2. Äta kött och grönsaker, kolhydraterna från sötsaker och slask man gillar.

^Bägge exempel blir lika mängd kalorier och protein/kolh/fett.

Fördelar med exempel2:
*Mer vitaminer och mineraler, fibrer, från grönsakerna.

*Mindre chans för cravings som leder till ätardagar/hetsätning, pga man inkluderar allt man vill på daglig basis.

Nackdelar jag har märkt; för mycket socker ger sämre hy (torr, irriterad) samt påverkar sömnen väldigt negativt om jag äter mycket socker innan läggdags. Kan även bli väldigt seg dagen efter, huvudvärk osv.

Inte direkt nöjd med denna posten, får inte fram det jag vill få fram och mina exempel verkar bara extrema vilket inte är syftet! Skitsamma.

RassK
2015-06-29, 09:25
Kaliumrika? Som bananer tex? Hur lång tid innan passet rekommenderar du man gör de?

Har inte använt kreatin på säkert 3år, enda jag äter i tillskottsväg är eiselts vanliga wheypulver. Kan prova!

Förenklat: banan innan (30-60 min) och potatis efter (<120 min)
Kreatin: 0,1g/kg-ffm efter med vassle (whey)

Squamata
2015-06-29, 16:30
Förenklat: banan innan (30-60 min) och potatis efter (<120 min)
Kreatin: 0,1g/kg-ffm efter med vassle (whey)

Tack RassK! <3 Ska prova!

Squamata
2015-07-06, 19:50
Har den senaste tiden provat på att höja kolhydraterna både innan och efter passet, samt 2 bananer i samband med pre workout shaken. Har gjort stor skillnad i "fylligheten" på gymmet trots en viktnedgång på 2kg.

Hoppas de håller i sig! Tack igen för tipsen grabbar! :)