Visa fullständig version : Betyg på högskola
steelrich
2015-06-20, 00:14
Någon som har koll på hur viktigt det är med "bra" betyg från högskolan sen när det är dags för att söka jobb?
Jag läser ett ekonomi kandidatprogram på 3 år i Stockholm och har långt ifrån A i allt, får D i det mesta, tycker ämnena är roliga och känner att jag vill jobba med det jag håller på med, men har mycket annat för mig som gör att pluggtiden blir lidande. ( Deltids jobb, vänner flickvän etc).
Har precis klarat av första året.
Skulle vara kul med lite svar från folk som gått liknande program och faktiskt fått jobb, och vet vad det krävs för att bli anställd, och helst inte gissningar/teorier.
Har pratat med 3 olika studievägledare, och alla säger olika.
Ena säger att betyg är viktigt, den andra säger att majoriteten utav anställningar inte alls beror på betygen.
Finans är det jag tycker är roligast, men har blivit bortskrämd för att det är tydligen "A i allt som gäller"
Kommentarer som " lägg mer tid på plugget och mindre på vänner" undanbedes. Ska försöka lägga mer tid på skolan nästkommande termin!
MVH
Scratch89
2015-06-20, 00:27
Det beror ju förstås på vad det är du läser. Vi som får yrkesexamen och legitimation har inga krav på bra betyg, utan behöver bara ha godkänt i alla kurser. Ni som får examen i ett ämne har ju betygen att konkurrera med. De som läser juridik har väldigt hög konkurrens med betyg. Just för ekonomi vet jag inte dock.
Skiljer såklart mellan olika arbetsgivare/rekryterare/branscher, men försöker man intala sig själv att det inte spelar någon roll så ljuger man. I bästa fall så är det ganska oviktigt, i värsta fall så blir man bortsållad på ett tidigt stadium när man söker sitt första jobb. Kan man/du få in fot genom kontakter så kan man kanske klara sig en bra bit på en bra personlighet eftersom det är mycket värt både för arbetsklimat och det samarbetet med kollegor. Är man däremot helt färsk och fightas om en intervju med 20 andra kandidater, där bara ett tunt CV och ett personligt brev utgör underlaget, så blir situationen en annan.
Jag är iofs. civ. ing. men jag har fått höra att mina betyg var en av anledningarna till att jag fick jobberbjudande.
Scratch89
2015-06-20, 00:41
När visar man sina betyg på arbetsintervjun? Är det standard när man tar en examen i t.ex ekonomi, juridik osv? Jag har aldrig behövt göra det, men har som sagt en legitimation att luta mig tillbaka mot också.
Betygen skickar man med i ansökan*.
*Åtminstone som nyexad
GaindalfTheWhey
2015-06-20, 01:01
Var ett jäkla meck att få mitt första riktiga jobb och slutade med att jag blev anställd inom IT, en bransch jag inte har någon direkt utbildning inom. Så betygen, vilka sånär som på ett var högsta möjliga, blev ganska egala. Det var i mitt fall snarare en merit att ha slutfört en utbildning på universitetet.
Väl inne på arbetsmarknaden var det inte jättesvårt att göra sig ett namn och nu har jag blivit utsatt för fler headhuntningsförsök än jag har fingrar. Lönen har stigit i motsvarande tempo. Fortfarande kan man nog säga att mina betyg inte direkt spelat någon roll ur perspektivet att göra karriär.
Var ett jäkla meck att få mitt första riktiga jobb och slutade med att jag blev anställd inom IT [...]
Vilket utbildning?
Har själv läst Bsc + Msc inom ingenjörsyrket.
Det beror nog lite på, ska man in till managementkonsulting och liknande tittar dem nog på betyg och vilken skola man gått på.
Jag tror däremot att exempelvis i mitt fall har det varit mer vitalt att jag genomfört utbildning INOM förväntad tid. Aldrig behövt visa betyg på intervjuer (har dock som ngn tidigare sa vissa certifikat också som styrker en del kunskaper).
Personlig lämplighet är nog vad mängden tittar på, skulle jag gissa. I alla fall om det är projektrelaterade yrken. Dålig koll på finans men de inte så man eventuellt löser ngt case eller liknande under rekryteringen ?
Jag tror att om man vill lyckas så är betygen mindre roll utan det gäller att göra sig ett namn i branschen som ngn tidigare påpekade. Det som kan strula till det med dåliga betyg är väl att man kanske för börja ngt hack ned i hierarkin...men en utb är väl 3-5 år av en 50 årig karriär...oroa dig inte
När visar man sina betyg på arbetsintervjun? Är det standard när man tar en examen i t.ex ekonomi, juridik osv? Jag har aldrig behövt göra det, men har som sagt en legitimation att luta mig tillbaka mot också.
Det är ju, som du säger, nog väldigt annorlunda för legitimationsyrke generellt än t.ex. jurister. En tandläkare examinerad i Malmö har t.ex. läst 10 kurser (en / termin) och har G i alla. Finns liksom ingen möjlighet att få sin examen om man har U och högre betyg än G ges inte. Att betyget skulle ha någon betydelse när man sen lurkar jobb i en sån situation känns lite off.
GaindalfTheWhey
2015-06-20, 14:12
Vilket utbildning?
Kemist.
Betygen skickar man med i ansökan*.
*Åtminstone som nyexad
Det gjorde inte jag i alla fall, inte hört om att andra i min omgivning skulle gjort det heller.
Enligt egen erfarenhet kan man komma vidare med högst mediokra betyg som ekonom, men då tror jag du behöver något extra än endast utbildningen i bagaget eller vettiga sidoaktiviteter under studietiden som kan förklara det.
Jag visade betygen vid intervjun till min första anställning och diskuterade det med arbetsgivaren då. Nu vid min andra anställning visade jag inte ens upp examensbeviset och fick inte en fråga som ens relaterade till betyg.
Som andra säger beror det lite på arbete också, hade man siktat på någon välrenommerad konsultfirma eller åtråvärt traineeprogram hade det varit en annan sak.
Kemist.
Nu blev jag nyfiken. Vad gör en kemist i IT-branschen?
Du säger att du är intresserad av finans. Jag utgår då från att du menar finans som i NEK?
Om du vill till London så är det vad jag förstått i princip högsta betyg + relevanta internships och andra bra meriter som gäller. Gärna masterexamen och dubbellexamen och hela det köret. Extrem konkurrens om dessa jobb. Det verkar dock inte som att du kör det racet, inget ont menat.
Om du vill få ett av de bättre entry level-jobben i branschen i Stockholm så är kraven så klart något lägre, men det är fortfarande bra betyg som gäller för att ha en ärlig chans. Jag skulle säga att konkurrensen om dessa jobb är hård (finns liksom inte brist på ekonomistudenter som är intresserade av karriär inom finans), och kandidaterna är troligen homogena vilket gör att betyg kan vara lämpligt för en första sållning. Detsamma gäller för jobb inom Management Consulting. De stora firmorna sätter ett snitt på 3.8-4.5 GPA som lägsta nivå för första sållning bland sökande, vad jag läst.
Om det istället är finansiering som i FEK och du inte har krav på ett prestigefyllt första jobb så kommer betygen inte vara lika viktiga.
Edit: som referens har jag en magisterexamen (civilekonom) i FEK, marknadsföring. Har pratat en hel del om detta med mina gamla kursare i redovisning, finans, finansiering, etc...
Personligen skulle jag inte jobba på ett företag som krävt att få se mina betyg vid en ansökan. Mest för att betyg är ganska intetsägande om jag ska vara ärlig. Men jag förstår samtidigt att det är ett verktyg i gallringsprocessen.
Med det sagt så är det nog ganska viktigt med bra betyg om du ska jobba som ekonom. Då det går 13 ekonomer på ett dussin.
GaindalfTheWhey
2015-06-21, 02:09
Nu blev jag nyfiken. Vad gör en kemist i IT-branschen?
IT:ar.
steelrich
2015-06-23, 02:12
Tack för alla svar grabbar! Betyder väldigt mycket då detta är en stor sten i min mage nu när sommarlovet kommit igång och jag hunnit varva ner.
Koncept: Du verkar förstå mig! :) Just nu är det FEKens Finans jag läst, och tyckt är roligast. Ska läsa NEK denna termin som kommer så vi får väl se då..
Kan du kort beskriva skillnaden mellan finans jobben för NEK/FEK? Trodde det bara fanns en sorts Finans..
Har verkligen inte bestämt mig för att gå åt Finans hållet, skapade just denna tråd för att se över mina möjligheter. Och har fått en massa feedback vilket jag är väldigt glad för!
Vet inte vart du läst din utb, men tyckte att Ekonomistyrningen var väldigt intressant, ( ganska likt redovisning) om du inte läst den kursen. Har funderat på att gå mot det hållet också, beroende på vart de bästa chanserna för mig att få jobb.
Organisation tyckte jag var sjukt flummigt, svårt och extremt tråkigt, så det är väl den enda grenen som helt faller bort för mig.
Någon aning om hur betygs kriterierna ser ut för Redovisare/controllers? Lättare/svårare att få jobb om man jämnför med FEKens Finans?
Några allmänna tips på vad man ska va med på för aktiviteter för att lättare få jobb?
Tack för alla svar grabbar! Betyder väldigt mycket då detta är en stor sten i min mage nu när sommarlovet kommit igång och jag hunnit varva ner.
Koncept: Du verkar förstå mig! :) Just nu är det FEKens Finans jag läst, och tyckt är roligast. Ska läsa NEK denna termin som kommer så vi får väl se då..
Kan du kort beskriva skillnaden mellan finans jobben för NEK/FEK? Trodde det bara fanns en sorts Finans..
Har verkligen inte bestämt mig för att gå åt Finans hållet, skapade just denna tråd för att se över mina möjligheter. Och har fått en massa feedback vilket jag är väldigt glad för!
Vet inte vart du läst din utb, men tyckte att Ekonomistyrningen var väldigt intressant, ( ganska likt redovisning) om du inte läst den kursen. Har funderat på att gå mot det hållet också, beroende på vart de bästa chanserna för mig att få jobb.
Organisation tyckte jag var sjukt flummigt, svårt och extremt tråkigt, så det är väl den enda grenen som helt faller bort för mig.
Någon aning om hur betygs kriterierna ser ut för Redovisare/controllers? Lättare/svårare att få jobb om man jämnför med FEKens Finans?
Några allmänna tips på vad man ska va med på för aktiviteter för att lättare få jobb?
Jag är ingen expert på dessa områden eller kraven på arbetsmarkanden i dessa branscher. Det finns bra info på andra forum, exempelvis sektionen för utbildning & studier på flashback.
Med det sagt så kan jag besvara generellt.
Jag har läst i Lund. Ett sätt att se skillnaden mellan finansiering som i FEK och finans som i NEK är genom att läsa om masterprogram i respektive ämne.
FEK: http://www.lusem.lu.se/study/masters/corporate-financial-management/overview
NEK: http://www.lusem.lu.se/study/masters/finance/overview
Eftersom du kommer behöva läsa 4 år till innan examen (du bör ta en magister- eller masterexamen för bästa chanser till bra första jobb) så kan det vara lämpligt att veta skillnaden mellan att välja FEK eller NEK.
NEK har mer och svårare matte. Mina kamrater som valde Corporate finance mastern på FEK sa dock att matten där var ett rejält steg upp mot kandidaten. Hur som helst så börjar NEKarna med matte redan på grundnivån, så jag antar att det håller högre nivå genom hela utbildningen. NEK använder också mycket statistik och i Lund används statistikprogram som en del i undervisningen i NEK. NEK har genomgående mer fokus på teorier än FEK och sägs generellt vara mindre direkt applicerbar kunskap. Samtidigt så kan den högre matten och större modell-tänket ge bättre problemlösningsförmåga. Efter du läst grundkursen i NEK så kommer du känna vilket av FEK eller NEK som passar dig. Det beror på hur man är lagd :)
Jag känner ingen finansare på NEK. Jag har däremot läst en placement report från Stockholm Universitet, och den visade att masterstudenter i NEK som även hade en kandidat i matematik, statistik, eller statsvetenskap fick bättre möjligheter efter examen än de utan dubbelexamen. Rent allmänt så kräver bra jobb inom NEK högre utbildning än FEK.
De jag känner som läste Corporate finance hamnade på bank eller blev finansiella rådgivare av någon sort. De stora revisionsbyråerna (Deloitte, KPMG, PwC, EY) rekryterar många nyexade och studenter som valt redovisning sägs ha lättast att få jobb. I Lund var det den vanligaste inriktningen och det gör såklart att många konkurrerar om de bästa jobben, vilket driver upp kraven.
Vad gäller meriter så gäller det vanliga, dvs tillräckligt bra betyg (du behöver inte ha A i allt men ett snitt på C med några B ser bättre ut än D), något relevant sommar-/extrajobb, och annat engagemang som i kår, sport, förening osv. Gärna saker som sticker ut på ett bra sätt så du inte blir en av alla andra sökande.
steelrich
2015-06-25, 23:13
Jag är ingen expert på dessa områden eller kraven på arbetsmarkanden i dessa branscher. Det finns bra info på andra forum, exempelvis sektionen för utbildning & studier på flashback.
Med det sagt så kan jag besvara generellt.
Jag har läst i Lund. Ett sätt att se skillnaden mellan finansiering som i FEK och finans som i NEK är genom att läsa om masterprogram i respektive ämne.
FEK: http://www.lusem.lu.se/study/masters/corporate-financial-management/overview
NEK: http://www.lusem.lu.se/study/masters/finance/overview
Eftersom du kommer behöva läsa 4 år till innan examen (du bör ta en magister- eller masterexamen för bästa chanser till bra första jobb) så kan det vara lämpligt att veta skillnaden mellan att välja FEK eller NEK.
NEK har mer och svårare matte. Mina kamrater som valde Corporate finance mastern på FEK sa dock att matten där var ett rejält steg upp mot kandidaten. Hur som helst så börjar NEKarna med matte redan på grundnivån, så jag antar att det håller högre nivå genom hela utbildningen. NEK använder också mycket statistik och i Lund används statistikprogram som en del i undervisningen i NEK. NEK har genomgående mer fokus på teorier än FEK och sägs generellt vara mindre direkt applicerbar kunskap. Samtidigt så kan den högre matten och större modell-tänket ge bättre problemlösningsförmåga. Efter du läst grundkursen i NEK så kommer du känna vilket av FEK eller NEK som passar dig. Det beror på hur man är lagd :)
Jag känner ingen finansare på NEK. Jag har däremot läst en placement report från Stockholm Universitet, och den visade att masterstudenter i NEK som även hade en kandidat i matematik, statistik, eller statsvetenskap fick bättre möjligheter efter examen än de utan dubbelexamen. Rent allmänt så kräver bra jobb inom NEK högre utbildning än FEK.
De jag känner som läste Corporate finance hamnade på bank eller blev finansiella rådgivare av någon sort. De stora revisionsbyråerna (Deloitte, KPMG, PwC, EY) rekryterar många nyexade och studenter som valt redovisning sägs ha lättast att få jobb. I Lund var det den vanligaste inriktningen och det gör såklart att många konkurrerar om de bästa jobben, vilket driver upp kraven.
Vad gäller meriter så gäller det vanliga, dvs tillräckligt bra betyg (du behöver inte ha A i allt men ett snitt på C med några B ser bättre ut än D), något relevant sommar-/extrajobb, och annat engagemang som i kår, sport, förening osv. Gärna saker som sticker ut på ett bra sätt så du inte blir en av alla andra sökande.
Allright det du skriver låter fullt rimligt.
Skillnaden på kandidat vs master/magister är 2års pluggtid som jag förstått det som. Men vad jag vet så finns det inget renodlat ekonomi program att läsa som är 5år på Stockholms universitet, (civilekonom) programmet är borttaget. Någon aning om hur jag utvecklar min kanditat till master? Och finns det några kriterier för att kunnna läsa master eller är alla välkomna att läsa det?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.