handdator

Visa fullständig version : 35år, har massa-tåget gått?

Barnes
2015-06-19, 08:24
Diskuterade lite med en polare huruvidare "tåget gått" vad det gäller bygga en stor fysik när man passerat 35 och inte har tränat innan.
Vad säger ni? Kan man bygga en rejäl fysik utan illegal hjälp efter 35 eller har tåget gått?
Självklart spelar genetik in (kanske avgörande?) men säg att man är en normalbyggd person som inte sticker ut åt något håll.
Om inte, hur många gynnsamma år kan man räkna med att ha kvar om man är 35?

Shqypnia
2015-06-19, 08:30
En rejäl fysik behöver definieras. Du kan självklart bygga en god fysik. 35 år är ung om fan.

King Grub
2015-06-19, 08:35
Har man inte redan tränat länge så har du lika bra förutsättningar som om du hade varit 20-25 bortsett från eventuella hormonskillnader. En 35-åring svarar lika bra på själva styrketräningen i muskeluppbyggnadsavseende. Har man redan tränat seriöst 20 år så kommer man inte att växa mycket mer, men börjar man vid 35 är det inga problem alls. Hur bra och hur länge man kan stimulera god tillväxt beror helt på gener, men det gör det vid alla andra åldrar också.

J3T69
2015-06-19, 08:40
Diskuterade lite med en polare huruvidare "tåget gått" vad det gäller bygga en stor fysik när man passerat 35 och inte har tränat innan.
Vad säger ni? Kan man bygga en rejäl fysik utan illegal hjälp efter 35 eller har tåget gått?
Självklart spelar genetik in (kanske avgörande?) men säg att man är en normalbyggd person som inte sticker ut åt något håll.
Om inte, hur många gynnsamma år kan man räkna med att ha kvar om man är 35?

Jag fyller 46 i augusti så det går.
Huruvida jag har bra fysik är upp till betraktaren.
Men att tåget skulle gått är det dummaste jag hört.
Du kanske inte blir MR olympia men vem blir det tror du oavsett om du började för 15 år sedan.Det är inte svårt att bygga en imponerande fysik när man är 20 år så det är ingen
Utmaning. Sätt upp rimliga mål, exempelvis inom ett år eller så och träna för att det är roligt.
Gör du det så kommer resultaten också. Tänk på att det tar flera år av träning för att bygga
Upp kroppen så se till att hålla dig skadefri och jaga inte ihjäl dig för att öka dina vikter till vare pris då går du snart sönder.
Lycka till nu och ta bort det ur skallen att tåget gått bara för att du är 35
Stick till gymmet nu och börja din resa som är så inspirerande :)
/J3T69

Barnes
2015-06-19, 08:53
Det jag tänker på är att börjar man när man är 20 så har man 20 år i baggaget när man är 40. Är man 35 när man börjar så är man 55 när man tränat i 20 år och då måste väl 20 åringens sista 10år ge mer än 35 åringens sista 10 om ni hänger med på hur jag menar.
Eller det kanske är skitsamma och generna spelar större roll?

King Grub
2015-06-19, 09:04
Ja, tillväxtpotentialen blir lägre vid högre åldrar även om man börjar träna senare. Det går inte att komma ifrån. Den kan fortfarande vara större jämfört med en annan, betydligt yngre, persons, men jämfört med sig själv när man var 25 så bygger man sämre när man är 55.

Old Nick
2015-06-19, 09:43
Jag är 37 och började träna vid 34 års ålder. Jag var närmare 35 än 34 dock. Några månader innan födelsedagen.

Och jag har växt. Ordentligt. Så visst går det att bygga massa. Och enligt vad jag har hört så tenderar styrkelyftare att peaka efter 40 så det finns garanterat många år av gains att se fram emot. Om eliten fortfarande kan pressa ut framsteg in i medelåldern så borde väl en relativ nybörjare kunna göra ännu större framsteg vid den åldern.

exevision
2015-06-19, 10:58
Nä, det är bara att köra på!

LoveMachine
2015-06-19, 11:02
Hur långt du kommer nå kontra hur långt du kunna nå vet ingen. Men du kommer oavsett göra framsteg av att börja träna. Så gör det.

Barnes
2015-06-19, 11:23
För att förtydliga så har jag tränat i snart två år nu och har för avsikt att fortsätta så länge jag kan och tycker det är kul. Frågan gällde inte specifikt mig utan rent allmänt.
Men visst, jag vill ju bli stor så frågan är absolut mest intressant för egen del.