handdator

Visa fullständig version : Gå upp 8 kilo under sommaren (18 år)

AriCharlieGold
2015-06-17, 22:26
Hej!

Jag började styrketräna seriöst för ca ett halvår sedan, men det har ändå gått lite halvkasst. Jag har legat på ca 3 tillfällen i veckan, men ibland har jag bara hunnit gå till gymmet en eller två gånger. Då jag var extremt spinkig innan jag började träna så har jag ändå fått grymma resultat som jag är nöjd över.

Men det största hindret för mig är och har alltid varit kosten. Jag är inte van att äta mycket, och vissa dagar äter jag kanske två gånger. Lunch och kvällsmat. Men nu när skolan är över, och allt jag behöver oroa mig över är jobbet så tänkte jag försöka gå upp från 72kg till 80kg. Tror ni detta är möjligt?

Hur ska jag lägga upp min kost? I nuläget tänker jag ungefär såhär:
- Frukost
- Lunch
- Mellanmål
- Middag
- Kvällsmat

Vad finns det för bra mat som man kan göra snabbt? Vad passar bra som mellanmål? Jag gillar ris med sås, så jag tänkte trycka i mig rejält med ris nu under sommaren, men vet inte hur bra det är egentligen. Hur illa är det att äta skräpmat?

Behöver som sagt lite tips, jag vet inte alls vilken mat eller hur jag ska lägga upp kosten!

Tack på förhand!

Agitator
2015-06-17, 22:34
Lösgodis före och efter gymmet.

Mer vettigt hade varit ifall du bara la dig på 1 kg i månaden. 8 kg på så kort är verkligen att be om att slänga på sig fläsk.

Bara ät extra och försök få till ~1 kg i månaden istället. Mer sunt.

Ram Dass
2015-06-18, 01:06
Jag hade som plan att bulka upp mig 20 kg på 20 veckor. Blev ca. 13 kg när det var klart.

Varje måltid, varje dag åt jag mer än vad jag egentligen ville. Det kommer du aldirg ifrån, oavsett recept och tips.

Frukosten var ofta fyra stora rostade mackor, smör, många skivor av någon fet god ost, marmelad och en halvliter oboy.

Vad jag åt till lunch eller middag var helt olika, men tröck mycket skitmat också. Emellan måltiderna brukade jag mixa havregryn, jordnötsmör och mjölk för att dricka och spä på kalorierna.

Jag gjorde egna gainer-bars med en del av jordnötssmör, havregryn, mjölkpulver och en del honung.

Jag ökade bra, men skulle ändå säga av de 13 kg jag gick upp var ~4 kg fett.

Just nu deffar jag och inser att jag aldrig mer kommer bulka på det sättet. Hellre äter jag efter min hunger och tränar hårt. Så slipper jag räkna kalorier under perioder av livet och ha en bra form hela året och kan göra en kortare deff inför sommaren.

Rahf
2015-06-18, 02:23
Det är möjligt, men inte smart. Fokusera i stället på att träningen ska vara utmattande och tung. Ät därefter.

Klein
2015-06-18, 03:33
Jag hade som plan att bulka upp mig 20 kg på 20 veckor. Blev ca. 13 kg när det var klart.

Varje måltid, varje dag åt jag mer än vad jag egentligen ville. Det kommer du aldirg ifrån, oavsett recept och tips.

Frukosten var ofta fyra stora rostade mackor, smör, många skivor av någon fet god ost, marmelad och en halvliter oboy.

Vad jag åt till lunch eller middag var helt olika, men tröck mycket skitmat också. Emellan måltiderna brukade jag mixa havregryn, jordnötsmör och mjölk för att dricka och spä på kalorierna.

Jag gjorde egna gainer-bars med en del av jordnötssmör, havregryn, mjölkpulver och en del honung.

Just nu deffar jag och inser att jag aldrig mer kommer bulka på det sättet. Hellre äter jag efter min hunger och tränar hårt. Så slipper jag räkna kalorier under perioder av livet och ha en bra form hela året och kan göra en kortare deff inför sommaren.

Vad vägde du för före och efter och på vilken längd? Hur förändrades kapaciteten i chins, dips, knäböj, marklyft, och bänkpress?

R Scarpa27
2015-06-18, 06:37
ät med variation och se till att ligga på överskott.
bröd, torkad frukt, pb och havredryck kör jag på i större mängder under bulk plussar upp kalorierna ganska lätt.

ta en extra skvätt olja, grädde osv osv i maten, vad är just syftet att det ska gå så fort?

1975
2015-06-18, 07:53
Att ibland bara träna 1-2 gånger i veckan och samtidigt gå upp 8 kilo på kort tid låter inte som en bra kombo.

Kör du helkroppspass på gymmet?

Beemel
2015-06-18, 08:06

......

.

9kg LBM på 20 veckor. Det är ju inte illa...

Ozziking
2015-06-18, 08:59
Glöm inte proteinet :)

z_bumbi
2015-06-18, 09:06
Hur lång är du?

Hanse
2015-06-18, 09:09

Mjo, killen har världens bästa gener. Borde låta forskare titta på honom.
Siffrorna borde nog vara tvärtom.. i bästa fall.

Ram Dass
2015-06-18, 11:12
Vad vägde du för före och efter och på vilken längd? Hur förändrades kapaciteten i chins, dips, knäböj, marklyft, och bänkpress? 80 kg till 93 kg drygt. Kommer inte ihåg de andra lyften, förutom att bänken kanske öka från 1RM 70 kg till 125 kg.

~4kg fett, ~4 kg glykogen, vätska och tarminnehåll.

Mjo, killen har världens bästa gener. Borde låta forskare titta på honom.
Siffrorna borde nog vara tvärtom.. i bästa fall.

Damien Thorne
2015-06-18, 11:59
Mycket imponerande KimK :D

AriCharlieGold
2015-06-18, 14:07
Lösgodis före och efter gymmet.

Mer vettigt hade varit ifall du bara la dig på 1 kg i månaden. 8 kg på så kort är verkligen att be om att slänga på sig fläsk.

Bara ät extra och försök få till ~1 kg i månaden istället. Mer sunt.
Hmm ja, det har du säkert rätt i. Jag är dock väldigt smal i nuläget så lite fläsk hade absolut inte skadat.

Alright. Mitt största problem är nog det faktum att jag har svårt för att äta mycket. Jag har börjat ta mycket större portioner än vad jag brukar, men jag har svårt för att trycka i mig stora portioner av typ pasta och ris. Men bra jobbat!

ät med variation och se till att ligga på överskott.
bröd, torkad frukt, pb och havredryck kör jag på i större mängder under bulk plussar upp kalorierna ganska lätt.

ta en extra skvätt olja, grädde osv osv i maten, vad är just syftet att det ska gå så fort?
Tänkte mer ha något att göra under sommaren. Känns som en kul idé att ha ett mål som jag kan arbeta med under hela sommaren.

Att ibland bara träna 1-2 gånger i veckan och samtidigt gå upp 8 kilo på kort tid låter inte som en bra kombo.

Kör du helkroppspass på gymmet?
Självklart kommer jag börja träna mer. Minst tre gånger i veckan ska det bli. Helkroppspass kör jag inte, utan har delat upp muskelgrupperna.

Glöm inte proteinet :)
Absolut inte ;)

Hur lång är du?
Jag är 189 cm.

Ozziking
2015-06-18, 14:15
Bättre om du kör på 1kg/månad. Att bygga muskler tar tid :)

Vill du ha något att göra under sommaren så kan du alltid fixa till en supersnygg teknik i baslyften. Det är inte lätt må jag säga :D

z_bumbi
2015-06-18, 15:50
Jag är 189 cm.

Då är inte en viktuppgång på 8 kg över sommaren omotiverad, se bara till att träna som du har tänkt och att ditt program gör att du ökar träningsvikterna vartefter.

För att äta mer:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

Shqypnia
2015-06-18, 16:11
Till din fördel har du sommaren. Finns god mat överallt.