handdator

Visa fullständig version : Upprörda forskare - över bildning mot centrum mot rasism

Anton Fräs
2015-06-16, 20:06
Upprördheten är bland annat över att rasifierade inte är representerade i tillräcklig utsträckning i forskargruppen. Jag ser inte det som ett bra argument, lika lite som jag tycker att rasifierade skall ha förtur i forskning som rör rasism lika lite tycker jag personer som har psykiatrisk diagnos/fetma/hjärtkärlsjukdom/kvinnor/män/vita/transpersoner skall ha företräde gällande forskning som rör de grupperna mer.

Jag finner ärligt talat argumentationen urlöjlig.

Artikel nedan:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2745091-nytt-centrum-mot-rasism-far-fel-vetenskaplig-inriktning?fb_ref=Default

kebne
2015-06-16, 20:10
Rasifierade? Använder du verkligen det uttrycket rätt?

Blomkål
2015-06-16, 20:22
Förstår inte ens hur man kan ta det där på allvar. Varken du eller som forskare på universitetet.

Arf Pingvin
2015-06-16, 20:28
Det verkar helt befängt att ett forskningscentrum får i uppdrag att sprida en viss uppfattning, verkar allt för detaljstyrt och med sossarna som uppdragsgivare kan man ju ana att det är en slags belöning till några forskare som går deras ärenden. Men lika befängt av kritikerna att centret nödvändigtvis skulle ha företrädesvis icke-vita forskare. Hur vore det om man drev en saklig linje och anställde kompetent personal...

Ignatius72
2015-06-16, 20:42
Rasifierade? Använder du verkligen det uttrycket rätt?

Det borde vara förbjudet att använda uttrycket överhuvudtaget. Jävla hittepå.

Scratch89
2015-06-16, 20:49
RAA1xgTTw9w

Däremot är det mer intressant att vänstermiljömupparna vill börja registrera rastillhörighet. Säkert med en god tanke, men totalt utan självinsikt och respekt för historian.

tjabon
2015-06-16, 21:10
Litteraturvetare, genusvetare, socionomer m.fl....
M.a.o. gräddan av Göteborgs Universitets dysfunktionella elit.

Finns det ingen quiz nånstans, typ " Hur rassefierad är du? " ??

filmjölk
2015-06-16, 22:17
Rasifierad är väl ett ganska rasistiskt uttryck? Det betyder att man gjorts till en ras, och då antar man att "grundrasen" för människa är vit,(Vita människor är ju inte rasifierade, men tex. bruna är ju det) och så har någon genom Guds straff, tvivelaktig avel eller mutation "rasifierats".

tjabon
2015-06-16, 23:16
Rasifierad är väl ett ganska rasistiskt uttryck? Det betyder att man gjorts till en ras, och då antar man att "grundrasen" för människa är vit,(Vita människor är ju inte rasifierade, men tex. bruna är ju det) och så har någon genom Guds straff, tvivelaktig avel eller mutation "rasifierats".

Ja, jag tycker det!
Jag framlever min vardag utan minsta tanke på ras, rasism m.m.
I min värld finns vettiga, ovettiga, trevliga och otrevliga människor.
Så helt plötsligt har några kvasiintellektuella muppar myntat ett begrepp som skiljer vita europeer från alla andra och som dessutom slår igenom i media.
Man kan ana en agenda där s.k. rasifierade individer ska tilldelas genvägar och fördelar på andras bekostnad.

Rahf
2015-06-17, 04:51
Välkomna till USA:s inrikespolitik och språkbruk.

Eufori
2015-06-17, 06:10
Välkomna till USA:s inrikespolitik och språkbruk.

Är postmodernismen uttalat Amerikansk? Uttryck som rasistifierad slänger man sig nog främst med om man är typen som ogillar USA.

tlk
2015-06-17, 06:14
Ni här i tråden verkar helt ha missförstått ordet rasifiering.

Vivaldi
2015-06-17, 07:52
Jag tänker inte ens klicka på länken, allt jag vet är att det är få saker jag avskyr så pass mycket som idioter som skall skydda andra mot omvärldens enligt dem felaktiga åsikter.

Om en idiot är en idiot vill jag kunna kalla hen för en idiot, och det vackra är att idioten i fråga då kan kalla MIG idiot.

Ett samhälle där vi är så pass rädda för att trampa andra på tårna kommer i slutändan sluta vara ett samhälle som utvecklas i den takt det måste.
Jag skiter komplett i alla dessa muppar till människor som talar om jämställdhet och frihet med medel som går ut på att ta ifrån människor rätten till fritt tal och införandet av kvoteringsregler som helt klart främjar en bestämd grupp. Jag avskyr dem till och med och kommer aldrig någonsin kunna tycka att detta är något bra, oavsett hur pass o-pk det än är.

GaindalfTheWhey
2015-06-19, 15:30
Ska vi registrera GU:s forskare efter "ras"? (http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2748138-ska-vi-registrera-gu-s-forskare-efter-ras-) - GP

Asdf
2015-06-19, 17:50
Jag älskar hur bo rothstein ensam totalt äger de andra med en sådan klockren träffsäker argumentation. Att han jämför deras forskning med sin egen genom google scholar är ett roligt bevis på hur sverigeisolerat genustramset är

Fatslim
2015-06-19, 17:54
Haha vafan :laugh:

Arf Pingvin
2015-06-19, 18:04
Bwahaha trabant :-D