Logga in

Visa fullständig version : Kiefer erkänner att han hade fel om Carb Backloading!!

kaspen
2015-06-16, 16:39
http://www.fitnflexed.com/article/john-kiefer-admits-carb-backloading-wrong

I en podcast erkänner självaste Kiefer att hans metod är baserad på ett felaktigt koncept.

Jävligt modigt tycker jag. Bevisar integritet.

qozmox
2015-06-17, 07:58
har länge undrat vad som hände med kiefer, han tog sig väl en funderare.

men, märkligt att de talar om att protein utsöndrar insulin som om det vore en nyhet.
det sägs tom i boken vill jag minnas, och att han säger att hålla sig borta från vassle
och annat snabbt protein (tom inte äta för mycket ägg pga leucinet) innan träning.

jaja.
det "funkade" för mig iallafall. men, handlade nog mest bara om att det var ett sätt
att äta som lämpade sig för mig, då.

z_bumbi
2015-06-17, 08:54
Frågan har hela tiden varit om det har några fördelar jämfört med andra sätt att äta samma mängd energi och näringsämnen, inte om den mängden energi och näringsämnen funkar.

whuddafuks
2015-06-18, 10:27
Där ser man! Jag som har kört på detta i ca. 2 veckor nu, och trivdes rätt bra med det.. Men men, blir väl att köra på som vanligt då :) Men jäkligt bra att han faktiskt erkänner sitt misstag, +1 för det Kiefer!

King Grub
2015-06-18, 10:58
Han erkände inte att han hade fel, bara bytte en typ av struntprat mot en annan.

kaspen
2015-06-18, 20:42
Skit också. Jag som trodde att man äntligen kunde börja respektera honom.

whuddafuks
2015-06-18, 20:56
Hahahah, daamn.. :laugh:

Men annars så tycker du att hans teori är skitsnack alltså Grub?

King Grub
2015-06-18, 21:00
Saknar vetenskapligt evidens för fördelarna han påstår i alla fall. Det "fungerar" säkert, men mest pga det varken är bättre eller sämre jämfört med att göra motsatsen. Spelar sannolikt ingen roll.

qozmox
2015-06-19, 08:41
Skit också. Jag som trodde att man äntligen kunde börja respektera honom.

sitter du och väntar?

kaspen
2015-06-22, 16:03
sitter du och väntar?

Ja faktiskt. Hade det på känn. Han har missat 3 tillfällen på raken till debatt om carb backloading med den ena ursäkten sämre än den andra. Till den sista i England missade han som av en händelse flyget.

Fru_Flisa
2015-06-23, 20:56
och att han säger att hålla sig borta från vassle
och annat snabbt protein (tom inte äta för mycket ägg pga leucinet) innan träning.

Varför då, om du vet? Vad är det negativa med leucin?

Bossebäver
2015-06-23, 22:25

Leucin är riktigt elakt. Det tros vara "starknappen" till proteinsyntesen, tillhör en av de 3 kedjade aminosyrorna(populärt kallat BCAA) och tillsammans med övriga essentiella aminosyror bygger det muskler.

Farliga grejer, speciellt från ägg, som förövrigt inte är snabbt.

Fartman
2015-06-23, 22:44
Ett generellt tips är ju annars att man verkligen bör dra öronen åt sig kring alla dieter som innehåller den typen av "avancerade resonemang" i hur man kan hacka/lura kroppen till ditten eller datten som CBL är ett bra exempel på men det finns otaliga fler. Speciellt dom som innehåller avancerade upplägg med kosttillskott, gärna vissa specifika märken (t-nation är ett praktexempel).

Men bara för det så behöver inte dieterna vara helt värdelösa, man kan nog ofta ta de grova dragen ur en sån här diet med okej resultat. Tex själv så tycker jag att jag mår bra och kontrollerar min hunger bra på ett upplägg som i grova drag liknar CBL (mindre kolhydrater under dagen, mer till middag/kväll) men mycket mindre extremt.
Ex Borge Fagerlis "biorythm diet" är en betydligt vettigare och mer sansad version av CBL, men så har den inte heller fått lika stor hype.

qozmox
2015-06-24, 13:11

du har missat kontexten.
det är inget negativt med leucin, så länge man är ok med att
insulinet spikar, vilket är vad man ska hålla sig borta från första halvan
av dagen enligt CBL.

qozmox
2015-06-24, 13:14

och det sa han nog aldrig heller.
utan var i nån intervju där han talade om folk som åt 12ägg
till frulle och den potentiella möjligheten att det skulle spika insulinet pga leucinet, men att fettet förmodligen hindrade det.

Fru_Flisa
2015-06-25, 20:25
Leucin är riktigt elakt. Det tros vara "starknappen" till proteinsyntesen, tillhör en av de 3 kedjade aminosyrorna(populärt kallat BCAA) och tillsammans med övriga essentiella aminosyror bygger det muskler.

:) ska aldrig mer äta ägg!
du har missat kontexten.
det är inget negativt med leucin, så länge man är ok med att
insulinet spikar, vilket är vad man ska hålla sig borta från första halvan
av dagen enligt CBL.

Då fattar jag, tack!