handdator

Visa fullständig version : Det går inte att punktförbränna fett men...

yia
2015-06-15, 21:09
Jag såg en annan tråd som var lite intressant om hur hormonnivåer och dylikt kunde tänkas påverka fettinlagringen.

Ponera då att testperson X har det klassiska manliga problemet med envist fett runt magen, eller chipstuttar eller något annat otrevligt. X tränar gymmar regelbundet men är i övrigt rätt stillasittande på jobbet och äter inte perfekt - många på forumet känner säkert igen sig.

Kan man nu tänka sig att X skulle tjäna på ett lite annat upplägg? Alltså om X börjar köra mycket tunga basövningar, börjar jogga regelbundet, eller något annat, kan det påverka hormonnivåerna och därmed hur fettet lagrar sig i kroppen? Alltså kan X teoretiskt få smalare midja och bättre kroppsform på samma fettnivå genom att fettet helt enkelt lagrar sig annorlunda om personen ändrar sitt träningsupplägg?

Beemel
2015-06-16, 06:09
Tvivlar starkt på att en ändring av träningen kommer förändra hur och var kroppen lagrar fett.

perl
2015-06-16, 06:19
nej min erfarenhet är att fettet alltid hamnar på samma ställe oavsett träningsform. tidigare tränade jag fotboll, tennis och pingis samt kondition och nu endast gymträning men det är fortfarande runt magen fettet som jag lagrar dyker upp i första hand ;(

Rahf
2015-06-16, 06:22
Som svar till OP: nej.

yia
2015-06-16, 17:51
Men är det inte så att konditionsträning i viss mån t.ex. förhindrar att fett lagras runt organen - d.v.s magen? Jag har för mig att jag läst det någonstans, jag undrar om det inte var Eddie Vedder som påstod det.

Rabiat
2015-06-16, 17:56
Är man passiv vid en viktuppgång lägger sig fettet runt magen, är man duktigt aktiv får man en jämnare fördelning. Enligt någon undersökning grub postade för något år sedan. Nu är det bara en undersökning, och man ska alltså inte dra för stora växlar på den, men det stämmer överens med mina erfarenheter.

Linjedomarn
2015-06-16, 18:28
Men är det inte så att konditionsträning i viss mån t.ex. förhindrar att fett lagras runt organen - d.v.s magen? Jag har för mig att jag läst det någonstans, jag undrar om det inte var Eddie Vedder som påstod det.

Ja, inaktivitet leder till en högre andel viceralt fett (fett beläget runt organ) medans träning, och speciellt konditionsträning, verkar ha den motsatta effekten.

supercharge
2015-06-16, 19:30
...

Beemel
2015-06-16, 19:32
Ja, inaktivitet leder till en högre andel viceralt fett (fett beläget runt organ) medans träning, och speciellt konditionsträning, verkar ha den motsatta effekten.

Så är det väl egentligen, grovt genraliserat, med allt fett i kroppen. :-)