Visa fullständig version : Deffmat, varianter!!
Hallå!
Jag tänkte kolla om ni har några bra tips på deff mat? Är så trött på kyckling och broccoli dag in och dag ut...
Vad käkar ni mer? Massa proteiner och lite fett/kolhydrater som möjligt önskas :) får gärna vara mat också så att det inte bara är typ kvarg och liknande.
Tacksam för svar/tips/hjälp! :)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
R Scarpa27
2015-06-15, 07:24
Deffmat kan ju vara allt!
Men jag antar att du menar så du kan äta mycket mat och inte överstiga kalorier så enkelt.
Potatis med fläskfile,
Mager potatisgrattäng med kassler,.
Äggrätter m.m
hmm du kan ju i ren princip göra det mesta men tänka tänka låg kcal på allt, så jag skippar att skriva mer då blir det 10 a-sidor :)
Men potatis är juen höjdare man kan äta i stora mängder som smakar gott till det mesta tkr jag, och köttet kan du variera & du har ju även sojabönor, linser, quorn osv.
Overnight oats / Davosgröt är fint om du vill ha något sött med bra macros. Finns massa tips i gröttråden. Har själv en laddning nu som det blir till lunch.
Deffmat kan ju vara allt!
Men jag antar att du menar så du kan äta mycket mat och inte överstiga kalorier så enkelt.
Potatis med fläskfile,
Mager potatisgrattäng med kassler,.
Äggrätter m.m
hmm du kan ju i ren princip göra det mesta men tänka tänka låg kcal på allt, så jag skippar att skriva mer då blir det 10 a-sidor :)
Men potatis är juen höjdare man kan äta i stora mängder som smakar gott till det mesta tkr jag, och köttet kan du variera & du har ju även sojabönor, linser, quorn osv.
Jaa precis! Asså vill ju ha låg kalori så att jag ändå blir hyffsat mätt. Men äter du/ni flera mål om dagen eller färre större?
Overnight oats / Davosgröt är fint om du vill ha något sött med bra macros. Finns massa tips i gröttråden. Har själv en laddning nu som det blir till lunch.
Tack! Blir man mätt på en portion? För havregrynsgröt blir jag inte mätt på 1 haha!
Stonemountain
2015-06-15, 08:17
Jag tävlade i lördags och gick precis av min diet men kommer hålla hyfsat strikt kost under sommaren.
Jag åt följande samt en jävla massa kolhydrater fast jag tappade fettmassa.
Kolhydrater:
Ris
Potatis
Havregryn
Vitargo
Proteiner:
Kyckling
Lax
Torsk
Tonfiskfilé
Kött
Grönsaker:
Broccoli
Brysselkål
Gröna ärtor
Sparris
Böner
Det var vad jag gick runt på.
Tack! Blir man mätt på en portion? För havregrynsgröt blir jag inte mätt på 1 haha!
För volym tycker jag man kan fylla ut med kvarg / bär.
R Scarpa27
2015-06-15, 09:30
Jaa precis! Asså vill ju ha låg kalori så att jag ändå blir hyffsat mätt. Men äter du/ni flera mål om dagen eller färre större?
Färre & större.
Jag har ingen mage till att äta små flickmåltider.
Färre & större.
Jag har ingen mage till att äta små flickmåltider.
Då är vi två trots att jag är tjej haha!
R Scarpa27
2015-06-15, 18:57
Då är vi två trots att jag är tjej haha!
det är skillnad på flicka och kvinna, så då är du en kvinna ! :)
Provat smaksätta kvarg till maten?
Curry, paprikakrydda, med dipmixar.
Kom bara ihåg att ha i lite vatten i eller en matsked naturell yoghurt, så du minskar på den sträva smaken.
Går enkelt och få en god proteinrik sås, som gör kycklingen mycket roligare att äta.
Att experimentera med kryddor skadar inte. Kyckling för sig självt smakar banne mig banalt.
Att experimentera med kryddor skadar inte. Kyckling för sig självt smakar banne mig banalt.
Joo men utan kyckling? Asså vad finns det mer. Tonfisk ja, men annat som man inte alltid tänker på? :)
Magert kött är ju helt ok. Samma med olika sorters fisk. Du har fått bra tips än så länge. Nu gäller det att du faktiskt vågar dra tummen ur arslet och riskera lite. Experimentera för fan!
Bönor, ärtor och linser. Fast man får hålla koll på mängden fibrer.
Edit: Efter att ha kollat dina tidigare trådar så har du redan fått bra tips på hur du bör äta.
Under min 15v långa tävlingsdeff förra året blev det när jag trötnade på kyckling/ris mest torsk med kokt potatis.
Oftast såg det ut så att frukosten blev gryngröt med frysta bär kompletterat med ett par ägg. Ytterligare ägg som mellanmål nr 1. Lunch i form av 200g kokt potatis och 150g kokt torsk (med lite citron eler lime på). Mellanmål nr 2 i form av kokta ägg och en skiva falu rågrut (falu rågrut har ruggigt bra innehåll). Kvällsmat i form av mer torsk och potatis. Vassleshake efter träning och kaseinshake innan läggdax. Mot slutet bytte jag vasslet mot EAA.
Hade i princip fritt vad gäller frukt och grönt så det blev många äpplen mellan målen.
Nu var det ju en tävlingsdeff, är man ute efter sommarformen är det nog inte så viktigt vad man äter utan bara att man hamnar på underskott.
EnergiÖverskott
2015-06-16, 09:36
Bönpasta med någon tomatsås. Steviaketchup, senap samt shitloads med grönsaker till det.
Potatis, Oumph (veganskt "kött" bestående av enbart sojaprotein med makros likt kycklingfilé) + grönsaker.
Bönor, kikärter, grönsaker, balsamico och avokado. Blanda runt i en stor skål.
Där får du sjukt mycket volym för rätt lite energi med fint närings och makroinnehåll.
Magert kött finns det ju gott om, kyckling och torsk är inga måsten. Fläskfilé, kassler, lövbiff, ryggbiff, rostbiff... Billiga fläskstekar ska inte underskattas heller, typ picnicbog/skinkstek. Cirkus 120 kcal/100g och goda att helsteka.
Variera grönsakerna, broccoli är inte heller något måste. Att koka ihop nån variant av ratatouille är inte så dumt, ger volym till maten och ersätter sås. Alltså fräsa ihop typ lök, vitlök, augergine, paprika, whatever och koka ihop med krossade tomater.
Vit- & blomkål gillar jag skarpt. Att bryna hackad vitkål är gott och kan ersätta/spä ut ris om man inte vill äta så mycket kolhydrater. Blomkål är god att ugnsrosta, funkar också för att öka volymen på t ex potatismos.
Ram Dass
2015-06-16, 13:34
Ju längre deffen går, desto enklare rätter föredrar jag. Känns ändå som det inte går att lura min kropp med volym, mättnadskänslan är densamma för mig i stort.
En sak som jag gör ofta dock, är grillad kyckling.
Fungerar utmärkt att äta kall sen också om man vill.n Jag brukar göra en plockbricka med 150g 10% ost, 50g salami, 200g keso och 200g av den kalla grillade kycklingen nar har slut på kolhydratsbudgeten (eller helt enkelt vill äta en fet måltid inom rimlig kalorigräns).
Receptet för kycklingen är iallafall KajP's BBQ-olja, färskpressad vitlök, honung, soja, riven ingefära. Brukar marineras minst 30 minuter innan den läggs på kolgrillen.
Salta gör jag precis innan jag lägger dom på grillen, för att sedan pensla på mer marinad och salta ytterligare när jag vänder på dom. Brukar ha grillocket på så mycket som möjligt, för att få in så mycket röksmak som möjligt. Brukar grilla med väldigt hög värme.
Oslagbart gott. :-)
Bönpasta med någon tomatsås. Steviaketchup, senap samt shitloads med grönsaker till det.
Potatis, Oumph (veganskt "kött" bestående av enbart sojaprotein med makros likt kycklingfilé) + grönsaker.
Bönor, kikärter, grönsaker, balsamico och avokado. Blanda runt i en stor skål.
Där får du sjukt mycket volym för rätt lite energi med fint närings och makroinnehåll.
Tack :D
Ju längre deffen går, desto enklare rätter föredrar jag. Känns ändå som det inte går att lura min kropp med volym, mättnadskänslan är densamma för mig i stort.
En sak som jag gör ofta dock, är grillad kyckling.
Fungerar utmärkt att äta kall sen också om man vill.n Jag brukar göra en plockbricka med 150g 10% ost, 50g salami, 200g keso och 200g av den kalla grillade kycklingen nar har slut på kolhydratsbudgeten (eller helt enkelt vill äta en fet måltid inom rimlig kalorigräns).
Receptet för kycklingen är iallafall KajP's BBQ-olja, färskpressad vitlök, honung, soja, riven ingefära. Brukar marineras minst 30 minuter innan den läggs på kolgrillen.
Salta gör jag precis innan jag lägger dom på grillen, för att sedan pensla på mer marinad och salta ytterligare när jag vänder på dom. Brukar ha grillocket på så mycket som möjligt, för att få in så mycket röksmak som möjligt. Brukar grilla med väldigt hög värme.
Oslagbart gott. :-)
Taaackar! :)
De här är bra som fan:
http://gogreen.se/produkter/grytbaser/
Och:
http://gogreen.se/produkter/salsa/
Blanda i kyckling eller valfritt protein så smakar det mumma. (Jag käkar ris eller matvete till men du kan ha vad du vill).
NautilusMetoden
2015-06-26, 00:23
Kalops.
Se recept: http://www.arla.se/recept/kalops/
Fast mer morötter, mer vätska, lite köttbuljong, fler lagerblad, en eller två nejlikor. Använd bogstek som kött. Servera med inlagda rödbetor och något annat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.