handdator

Visa fullständig version : Behöver ett kostschema

oliveraustin
2015-06-14, 17:57
Har kanske börjat i fel ända. Försöker skapa ett kostschema men vet inte riktigt vart jag ska börja. Är rädd för att det ska bli fel, att det blir för lite av något eller att det kostar för mycket.
Min mat budget ligger på max 2500 kr.

Är 20 år och tränar 3 gånger i veckan helkropp. Nybörjare. Väger just nu 61 kg. Mitt mål är att gå upp till 70 kg i år och 80 kg nästa år.
Vill gå upp 0.3-0.5 kg i veckan.
Har beräknat till att mitt energiintag blir 2617 kalorier per dag före träning.
Använder Lifesum för att räkna ut under dagarna.

Har börjat på en matlista som ser ut såhär:

Artikel
3 kg kycklingfilé
1 kg kalkon skinka
1 kartong omega 3 ägg
1 kartong äggvitor
450 g keso
1liten påse riven mozzarella
1.2 kg sötpotatis
Havre
Fullkorn pasta
Torkad frukt
Nötter
Tomat pure
Kycklingbuljong
Spinat
Laxfilé
Tomater
Jordgubbar
Granny smith äpplen
Bananer
Matlådor
Kött

Föredrar att det ska gå snabbt att laga maten. Under 30 min vid varje tillfälle eller max 2 timmar på en kväll för att laga mat i bulk. Har protein och kasein pulver. Funderar på att köpa gainer men bäst är att förbereda mat så det bara är att käka och fokusera på träningen

R Scarpa27
2015-06-14, 18:58
Köp hem lite av all mat ist och ha en stor varierad husmanskost.

Med din vikt så skulle jag bara bulka på en stor variation &
med en varierad blandkost.
På bulk brukar man oftast inte ligga för lågt på något om man följer överstående text.

Så din inhandlingslista ser bra ut, men du behöver inte begränsa dig med havregryn,kyckling osv.
Det du skrivit ner är ganska mkt deff och lågkalori som är ganska onödigt vid en bulk då du får höja aptiten ännu mer, visst varorna är bra men lev ej på enbart dessa.
my words nothing else.

Hur lång är du förresten?

oliveraustin
2015-06-14, 19:08
Hej,

Är 176 cm. Behöver lite struktur och har testat att bara äta men det går inte. Äter kanske 2000 kalorier då och alldeles för mycket fett. Dessutom planerar jag för att hålla kostnaderna nere på en rimlig nivå.

Vart hittar jag ett bra kostschema?

cero
2015-06-14, 19:41
Du behöver inget "schema". Ät enligt tallriksmodellen och öka kolhydrater/fett om du vill upp i vikt.

henrikl
2015-06-14, 21:25
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=221241

oliveraustin
2015-06-15, 07:37
Vet inte vad jag ska prioritera när jag handlar i affären? Behöver väll inte mer än 150 g protein för min vikt så mer bra kolhydrats källor och fett antar ja

Skickat från min iPhone med Tapatalk

R Scarpa27
2015-06-16, 20:31
Vet inte vad jag ska prioritera när jag handlar i affären? Behöver väll inte mer än 150 g protein för min vikt så mer bra kolhydrats källor och fett antar ja

Skickat från min iPhone med Tapatalk

fantasi och variation och ät det du tkr om också blir mer opti då :)