Visa fullständig version : Bodybuilding-En barnlek..eller?
Inte allt för sällan på detta forum så diskuteras det hur vida dagens kroppsbyggare tränar hårt, hur svårt det är att bygga den muskelmassan och hur pass mycket tillskott av läkemdel som används.
Dessutom får man läsa återkommande inte lägg från en skara av människor (majoriteten här) som tror att doping är anledningen till att någon blir ett "monster".
För att bli ett monster krävs många olika moment, doping ensamt ger INGETING.
Mat ensamt ger INGENTING(på en högre nivå, kaloriöverskott i sig är faktiskt positivt för protteininlagringen)
Träning utan mat ger INGETING.
Doping träning och mat ger det som kan ges vilket skilljer personer åt pga genetik, doser, val av mediciner osv osv osv.
Jag har lite svårt att förstå var allt förakt kom mer ifrån, hur man kan förakta människor som bokstavligt talat offrar hela sitt liv för en sport utan pengar eller berömelse*(nåja).
Men människor som inte är uppenbart lika stora kan höjas till skyarna för att dom kör lägre doser eller har sämre genetik, Frank Zane var inte minst för att han preppade minst, han var minst pga dålig genetik och låg förmodligen inte på lägre doser än någon annan i startfälten vid den tiden.
Människor som går upp 5:30, äter 8 1000kaloriers eller 4 2000kaloriers mål om dagen, tränar så pass hårt som dom behöver för att progressionen ska fortsätta.
Lagar mat.
Förmodligen någon form av arbete.
Sterioder för 1000tals kronor per månad
trycker i sig dessa
går på läkarbesök på rutin
sköter sitt hgh och insulin intag
osv
osv
osv
Medans en ren person som gör samma sak förutom doping-delen får berömm och ryggdunkande från dom allra flesta.
I min bok är det kampen som räknas, hur pass mycket man investerar och offar som avgör om en person får min respekt eller inte.
Inte att personen stoppar i sig det och det.
Så vad tycker ni egentligen?
Man får höra mycket roligt på detta forum utan att peka ut någon speciell person men kunskapen om doping är så otroligt dålig och det beror säkert på förbudet att prata o mdet trots att det är en mycket stor del i bodybuilding, utan doping skulle bodybuilding vara död eller enbart praktiseras av en liten skara människor med aspergers och mani.*gah!*
En annan sak som jag märkt av är att flera verkar tro att fria vikter bygger muskelmassa bättre än maskiner, den teorin kan vi skrota på en gång för en muskel svarar på belastning, den har varken ögon eller medvetande.
Anlednigen till att byggare idag ser annorlunda ut jämfört med 80-90tal är vilka mediciner som används, dorian och co brukar ju höjas till skyarna, enbart pga att dom preppade annorlunda vilket är mycket underligt, lite som "så länge du uppfyller mina kriterier för vad som är snyggt så är det okey att dopa sig".
cofffee
SD tomtarna här tror sig vara förmer än alla andra och vet minnsann hur man tränar..ja det är kul för ibland kan man se en riktigt sån infrälst på gymmet som ska köra hela passet i böjracket, först böj sen mark och mp och sen skivstångsurl..måste vara hardcoreträning med stången hela tiden och tuuuuungt som fan, är det 5*5 det kallas eller styrkebyggning? LOL! Såna typer brukar titta snett på mig när jag sitter i nån maskin och pumpar tills jag tar av mig hoodien och då ser de plötsligt gråtfärdiga ut.
Går byggarna upp 05:30?!!! Fy fan, kan inte stämma?
Magnus N
2015-06-12, 18:32
SD tomtarna här tror sig vara förmer än alla andra och vet minnsann hur man tränar..ja det är kul för ibland kan man se en riktigt sån infrälst på gymmet som ska köra hela passet i böjracket, först böj sen mark och mp och sen skivstångsurl..måste vara hardcoreträning med stången hela tiden och tuuuuungt som fan, är det 5*5 det kallas eller styrkebyggning? LOL! Såna typer brukar titta snett på mig när jag sitter i nån maskin och pumpar tills jag tar av mig hoodien och då ser de plötsligt gråtfärdiga ut.
Hur får du in SD i detta?
Samhället ser dopning som fusk. Det är därför det föraktas.
Jag förstår verkligen inte frågan "Vad tycker ni egentligen?" Du vet ju vad folk tycker, du vägrar bara acceptera det. Det är inte direkt så att du har avslöjat en hemlighet som gör att folk helt enkelt skulle byta åsikt.
Vad spelar det för roll om man föraktar människor som offrar sitt liv för en sport med mycket pengar eller en med lite pengar? Det är för övrigt även irrelevant då det handlar om dopningen och inte pengarna i sig.
Går byggarna upp 05:30?!!! Fy fan, kan inte stämma?
Ett troligt scenrio som beskriver mödan av att planera sin tid.
Wow, visste att det var hårt att vara bodybuilder men att man måste laga mat och förmodligen ha någon form av arbete det var nytt.
Jag trodde man kunde vara sjukskriven men ändå får det att gå runt, typ som Kjellström *popcorn*
Samhället ser dopning som fusk. Det är därför det föraktas.
Jag förstår verkligen inte frågan "Vad tycker ni egentligen?" Du vet ju vad folk tycker, du vägrar bara acceptera det. Det är inte direkt så att du har avslöjat en hemlighet som gör att folk helt enkelt skulle byta åsikt.
Vad spelar det för roll om man föraktar människor som offrar sitt liv för en sport med mycket pengar eller en med lite pengar? Det är för övrigt även irrelevant då det handlar om dopningen och inte pengarna i sig.
En frågeställning som öppnar upp för en diskussion?
Nej ingen hemlighet avslöjad men närmare sanningen.
Det är bara yttligare en respektabel orsak i listan, folk som kämpar utan ekonomisk vinning tyder på en karaktär, tycker du inte?
Mvh
Trollalarmet tjuter likt en mistlur i dimman.
En frågeställning som öppnar upp för en diskussion?
Nej ingen hemlighet avslöjad men närmare sanningen.
Det är bara yttligare en respektabel orsak i listan, folk som kämpar utan ekonomisk vinning tyder på en karaktär, tycker du inte?
Mvh
Nej, det tyder inte på karaktär per automatik. Det tyder på att personen har hittat en hobby som denne troligtvis inte kommer tjäna pengar på.
Tricklew
2015-06-12, 19:21
Jag ser på kroppsbyggning ungefär som jag ser på folk som vill ha sex i enorma blöjor, inget fel på det, men de ska kanske inte förvänta sig väldigt förstående blickar från resten av samhället.
Captainwide
2015-06-12, 19:23
Faktum är att det finns studier som visar på att AAS ger både muskel och styrkeökningar. Nämnvärt? Nja, vet inte men resultat har ändock visats.
Vad är det du vill ha fram med diskussionen? Att personer som tar AAS, GH, Slin, och diverse droger är bättre än någon som kör rent? Varför?
Att träna som ren, tävla som ren och förbliren i ett hav av dopade personer är väl minst en lika stor kamp. Jag har inget emot dopade människor, känner faktiskt en del själv men tycker ändock att du framställer det som att proffsbyggare har det mycket svårare än "normala" rena tränande.
Att sagda kroppsbyggare lagar egen mat samt har ett jobb vid sidan av låter ungefär som en normal människas liv.
bigtraps
2015-06-12, 19:26
Vad vill du ha fram?
Att byggare är missuppfattade sanna hjältar eller?
Sundqvist
2015-06-12, 19:26
Tror det finns en studie som visar att en person som tar steroider och inte tränar, bygger mer muskler än en person som tränar och inte tar steroider.
Tror Grub har länken om han får för sig att titta in här.
Så enbart steroider ger bra mycket mer än "INGENTING"
Jag trodde bodybuildingen var död. Att den bara utövades av ett litet fåtal och att dessa ofta var väldigt maniska.
Med det sagt så gillar jag att titta på byggning och tror att denna tråden kommer leverera en del guldkorn.
Elitidrott är inte hälsosamt. Det är stressfrakturer, frakturer, inflammationer, bristningar, vrickningar, ryggskott, hälsporrar, anemi osv, osv.Men det är något man får korrigera efteråt med sin läkare.
Jag reagera på TS text i första posten
går på läkarbesök på rutin. Finns ingen frisk människa som på rutin går till läkare. Varför gör man det:confused: Svaret på TS fråga kanske ligger där.
BobaFett
2015-06-12, 19:36
doping ensamt ger INGETING.
Bevis på att du inte vet vad du snackar om:
Group 1 did NOT do any form of exercise, and did NOT receive any form of steroids or drugs. (Natural guys doing no weight training.)
Group 2 did NOT do any form of exercise, but they received weekly injections of 600 mg of testosterone enanthate. (Drug users doing no weight training.)
Group 3 DID exercise, but they did NOT receive any form of steroids or drugs. (Natural guys doing weight training.)
Group 4 DID exercise, and they also received weekly injections of 600 mg of testosterone enanthate. (Drug users doing weight training.)
The Results
So… guess what happened?
Group 1 (no exercise, natural) experienced no significant changes. No surprise there.
Group 2 (no exercise, drug use) was able to build about 7 pounds of muscle. That’s not a typo. The group receiving testosterone injections and NOT working out at all gained 7 pounds of muscle.
Group 3 (exercise, natural) was able to build about 4 pounds of muscle.
Group 4 (exercise, drug use) was able to build about 13 pounds of muscle.
http://www.aworkoutroutine.com/steroids-vs-natural/
smeander
2015-06-12, 19:43
För att fatta mig kort, mat ensamt ger viss muskeltillväxt och doping ensamt ger verkligen muskeltillväxt.
Min erfarenhet är att såna som du som hävdar att doping inte ger så mycket extra. Eller att det är maten och träningen som ger resultatet och dopingen är bara en liten del. Ofta hör jag att doping endast är 10% av resultatet, träningen och maten är 90%. De som påstår de här sakerna är oftast personer som brukar dopingen men vägrar erkänna att det är dopingen som ger de fantastiska ökningarna. Antingen har de en övertro på hur kroppen fungerar eller så vägrar de erkänna att de tar ett preparat som förenklar allt de gör träningsväg. Som tar bort de riktiga resultaten från ren och hård träning, det vill man ju verkligen inte erkänna. Det förstår jag men det är sanningen.
Sedan är det självklart skillnad på preparat och genetik, och man ska definitivt inte förminska toppelitens slit. Men det är väldigt få som kommer så långt, gymråttorna på de lokala gymmet (läs du) är inte i närheten av det.
Att TS skriver att dopning inte gör någonting ensamt får man nog (hoppas jag) anta att han menar att man inte blir monsterstor. Jag kan inte tänka mig att han tror att man inte skulle få mer muskelmassa alls med dopningprep utan motståndsträning.
För att bli ett monster krävs många olika moment, doping ensamt ger INGETING.
Doping ensamt, utan mat och träning ger INGENTING.
Givetvis.
Elitidrott är inte hälsosamt. Det är stressfrakturer, frakturer, inflammationer, bristningar, vrickningar, ryggskott, hälsporrar, anemi osv, osv.Men det är något man får korrigera efteråt med sin läkare.
Jag reagera på TS text i första posten
går på läkarbesök på rutin. Finns ingen frisk människa som på rutin går till läkare. Varför gör man det:confused: Svaret på TS fråga kanske ligger där.
Ett par tre tider per år där man kollar lever, njurar blodfetter etc är ingen ovanlig rutin.
Hela syftet med tråden är att poängtera att du inte kan ligga i soffan och växa bara för att du dopar dig och du kan inte slöträna och skita progressionen, du kan inte missköta din mat osv och tro att du kommer få bra resultat av AAS.
Tror du att du kan enbart trycka i dig steroider och skita i att träna när du kommit en bit i din träning och växa för att en studie säger det så har du väldigt fel.
Vet flera som kämpar cm för cm och som gläds åt 0.5-2cm per år på t.ex armarna, inget ovanligt trots hyfsat stora mängder aas.
Sundqvist
2015-06-12, 20:53
Givetvis.
Du har fel.
Givetvis.
Utan mat så dör man inom en hyfsat kort tidsperiod. *facepalm*
Annars så finns det ju den nämnda studien där försöksgruppen som inte tränade, men fick 600mg testo/veckan, gick upp flera kilo i muskelmassa.
Utan mat så dör man inom en hyfsat kort tidsperiod. *facepalm*
Annars så finns det ju den nämnda studien där försöksgruppen som inte tränade, men fick 600mg testo/veckan, gick upp flera kilo i muskelmassa.
Utan den mängd som kroppen har behov av för att växa, du kan mycket väl leva på 1500kcal men du kommer inte växa oavsett om du dopar dig om kalori underskottet är på gränsen till svält, givetvis beroende på vilken fett% du har.
Jo är mkt väl medveten om den studien för 3e gången, det var inga vana aas brukare men testade på samt inga kroppsbyggare så inte speciellt överraskande att resultatet blev som det blev med tanke på att receptorerna är ovana samt att vättskebalansen förändras intramuskullärt.
Utan den mängd som kroppen har behov av för att växa, du kan mycket väl leva på 1500kcal men du kommer inte växa oavsett om du dopar dig om kalori underskottet är på gränsen till svält, givetvis beroende på vilken fett% du har.
Jo är mkt väl medveten om den studien för 3e gången, det var inga vana aas brukare men testade på samt inga kroppsbyggare så inte speciellt överraskande att resultatet blev som det blev med tanke på att receptorerna är ovana samt att vättskebalansen förändras intramuskullärt.
Men Jesus, alla människor äter. Det är ingen bedrift.
Men Jesus, alla människor äter. Det är ingen bedrift.
Alla människor äter defintivt inte tillräckligt vilket har en hyfsat stor del i varför många får dåliga resultat, dopad som ren.
Ett par tre tider per år där man kollar lever, njurar blodfetter etc är ingen ovanlig rutin.
Jo, det är det. Om man inte står på någon giftig medicin eller jobbar med farliga kemiska ämnen.
Jo, det är det. Om man inte står på någon giftig medicin eller jobbar med farliga kemiska ämnen.
Jag känner flera som ligger på steroider året om som gör kontroller flera gånger per år:) som moderator bör du inte uttala dig om sånt du inte har någon koll på.
Jag känner flera som ligger på steroider året om som gör kontroller flera gånger per år:) som moderator bör du inte uttala dig om sånt du inte har någon koll på.
Jag kan garantera att moderatorn Tolkia har koll på vad som är normalt eller inte inom sjukvården.
Sen kanske du skulle fundera på om en lite mer ödmjuk ton skulle vara bra eller inte.
Men det är upp till dig att komma på svaret.
Men saken är att loaded anser att man måste träna hårdare och seriösare när man tar steroider och detta är ju rent faktafel. Du KAN träna hårdare för att man återhämtar sig bättre, och sedan kommer du få ofantligt mycket bättre resultat än om du gjort exakt samma saker men inte tagit steroider. För att sedan vinna över andra dopade så kan man såklart inte ligga på någon lågväxel i någonting utan måste troligtvis sköta allt rätt.
BisonLGcrew
2015-06-12, 21:21
Det handlar väl om perspektiv. Om person 1 tror att person 2 är ren, jämför hen person 2 med vad hen tror är max att uppnå ren.
Om person 1 tror att person 2 är dopad jämför hen person 2 med USS RONNIE COLEMAN.
Alla rena som tränat ett par år på gym ligger därför närmare maxnivån än alla dopade i Sverige.
Därav ryggdunkningar till rena.
Jag kan garantera att moderatorn Tolkia har koll på vad som är normalt eller inte inom sjukvården.
Sen kanske du skulle fundera på om en lite mer ödmjuk ton skulle vara bra eller inte.
Men det är upp till dig att komma på svaret.
Tolkia har defintivt inte koll på varför folk gör hälsokontroller på riktigt mer än anledningen som dom uppger vilket säger nada:) sen kanske tolkia inte arbetar med just den delen av sjukvården, dvs att ta prover och boka in dessa?
Alla är inte hjärnkirurger bara för att dom har en läkarutbildning.
Ödmjuk tycker jag allt att jag är.
Att ni orkar mata loaded :)
Men saken är att loaded anser att man måste träna hårdare och seriösare när man tar steroider och detta är ju rent faktafel. Du KAN träna hårdare för att man återhämtar sig bättre, och sedan kommer du få ofantligt mycket bättre resultat än om du gjort exakt samma saker men inte tagit steroider. För att sedan vinna över andra dopade så kan man såklart inte ligga på någon lågväxel i någonting utan måste troligtvis sköta allt rätt.
Nej jag anser inte att man måste träna hårdare och seriösare bara för att man går på steroider, jag säger bara att påståenden som haglar, typ " du behöver knappt träna", "Dom kan köra maskiner och växa bara för att dom dopar sig" och "du kan fisträna 15 reppare och knappt anstränga dig och fortfarande växa och bli grov grrrr" är totalt jävla fel på alla sätt och vis och dom som uttalar sig på detta sätt är personer som inte hasr någon kunksap öht om aas och bör därför inte alls uttala sig och leta hål i mitt resonemang bara för "att".
filmjölk
2015-06-12, 21:32
Bevis på att du inte vet vad du snackar om:
l]
Jag tror att resultatet hade blivit lite annorlunda om det hade vart testpersoner som var vana vid styrketräning.
filmjölk
2015-06-12, 21:40
Nu var det över 15år sedan jag dopade mig (med ryssfemmor), men jag vill minnas att jag inte bara kunde träna mer och hårdare utan jag verkligen ville träna hårt och mycket med. När träningen går bra och man(jag) ser rejäla resultat så hamnar man (jag) även i en slags positiv sinnesstämning och det blir riktigt roligt att träna. Jag gillar att träna rent med, men om ren träning är 5/10 i en slags rolighetsskala så är dopad träning en nia.
En viss del av dopingresultat vill jag alltså tillskriva psyket.
Arne Persson
2015-06-12, 21:50
Och hur ligger exempelvis dina, året runt kurande, polares testovärden? Inte då bra gissar jag!
Man and Machine
2015-06-12, 21:56
Men det är ju precis det som dessa människor gör? Går på mediciner och jobbar med farliga ämnen.
Ts: Jag förstår vad du försöker säga, det är en märklig uppfattning på kollo att proffsen skulle ligga hemma och pila navel och göra super gains på det. Självklart köttar Kai, Phil o.s.v. som dårar pass efter pass för att växa så mycket som möjligt.
Däremot förstår jag inte ditt resonemang kring vilken kamp byggarna för. Visst, det krävs psyke att ösa på dagligen men man får ju resultat för mödan. En ren person som bara nöter dag efter dag får ju knappast några resultat alls. Det om något är väl att kämpa, när man fortsätter att ösa utan någon egentlig vinning? På gränsen till galenskap även om man då förmodligen gillar det man gör.
Var föraktet kommer ifrån? Min definition av byggning är människor som skulpterar sin kropp med muskler mot något "vackert". Ett dedikerat och långsiktigt arbete, idag ska man helst tävla inom något år och vara en del av fitnesscirkusen. Till och med deltagarna på SM massa olja och skit i kroppen och det är ganska långt från proffsscenen. Så långt ifrån byggning man kan komma enligt mig och dessutom verkar preparat och doser nått helt sjuka nivåer.
Ska dock inte sticka under stolen med att jag gärna kollar i bbtråden och fascineras av dessa människor.
BobaFett
2015-06-12, 22:18
nä.
Du har aldrig skrivit på kolozzeum förut va?
Till skillnad från flashback så bör man backa upp sina påståenden med fakta (vilket du inte gör) om man inte ska tas för en idiot (vilket du gör). :d
Sundqvist
2015-06-12, 23:03
Du har aldrig skrivit på kolozzeum förut va?
Till skillnad från flashback så bör man backa upp sina påståenden med fakta (vilket du inte gör) om man inte ska tas för en idiot (vilket du gör). :d
Loaded blir nog inte långvarig här men den tonen & attityden. :)
Agitator
2015-06-12, 23:30
Känner ingen som går på kontroll, eller ens har gått på kontroll.
Träningskamraten är 40 nästa år, själv är jag en bra bit över 30. Vi båda tränar 60h månaden. Har aldrig besökt en läkare eller kollat mig för något.
Varför skulle en frisk människa över huvudtaget gå till läkare för att kontrollera sig?
Är man hypokondriker så förstår jag att man kanske hänger på akutens dörrlås så ofta man kan.
*Edit, Jaha, loaded syftar på att preppare kollar sig. Ja, det är väl inga konstigheter där? Det har man ju själv hört av de som tar steroider på ens gym att de kollat sina värden och att allt ser "ok" ut och de kan köra vidare.
Jag tror att resultatet hade blivit lite annorlunda om det hade vart testpersoner som var vana vid styrketräning.
Men.. Hur ska du använda den gruppen då?
"Vi ska ha en grupp som får testo och som inte får träna... men de ska ha tränat ordentligt innan!!"
Hos otränade individer så ger 600mg testo ew en betydande muskelökning utan extra ansträngning. Alltså ger doping ensamt någonting för majoriteten av världens befolkning. Det går liksom inte att komma ifrån.
Jaha. Vad gör man sedan. När blodtrycket stiger, leverenzymerna snurrar i blodet och äggvitan kommer i urinen ?
Du skriver om unga människor som ännu inte skapat sin värdegrund utan utnyttjar möjligheterna att fuska sig fram. Det man hittar på en hälsoundersökning är sådant man samlat på sig under 20 - 30 år med övervikt, rökning, stress, bristande rutiner i arbetet med hälsovådliga ämnen etc.
Det känns som om folk har lite olika diskussioner :)
Ska man bli monsterstor ala olympia så krävs det gener+doping+träning+mat ja. Antagligen mer doping och gener som avgör om man kommer dit än mat och träning (men självklart måste man träna "bra").
Doping har muskelbyggande effekt även utan träning men du blir inte jättestor utan träning.
Tar man någon av de mer seriösa rena tränande här som tränar hårt och progressivt och slänger på doping så kommer det bli stor skillnad. De som klarar sig bra i MP utan doping skulle antagligen på ganska kort tid kunna gå upp i toppen av CBB om de lade till doping.
Sen att Loaded tycker att det är något beundransvärt är personliga värderingar men visst har han till viss del rätt att det finns antagligen många dopade som inte "kämpar mindre", de gör antagligen i princip samma saker som de andra + tar lite mer risker men det gör de för sig själva så det får stå för dem och är inte något beundransvärt i sig imo.
filmjölk
2015-06-13, 08:20
Men.. Hur ska du använda den gruppen då?
"Vi ska ha en grupp som får testo och som inte får träna... men de ska ha tränat ordentligt innan!!"
Hos otränade individer så ger 600mg testo ew en betydande muskelökning utan extra ansträngning. Alltså ger doping ensamt någonting för majoriteten av världens befolkning. Det går liksom inte att komma ifrån.
Klart att det ensamt ger någonting, vad som hade vart riktigt intressant är för dopingfria redan muskulösa och vältränade individer som sedan får testosteron tillfört. Kanske någon som trränat ordentligt i tio år, fått bra ökningar de första fem åren men sedan mestadels stått still. Jag tror på massiva gains!
Arne Persson
2015-06-13, 08:26
Mera huggisar åt folket!!!
Ts: Jag förstår vad du försöker säga, det är en märklig uppfattning på kollo att proffsen skulle ligga hemma och pila navel och göra super gains på det. Självklart köttar Kai, Phil o.s.v. som dårar pass efter pass för att växa så mycket som möjligt.
Men är det verkligen en utbredd uppfattning på Kolo? Jag skulle snarare säga att det är ett mindre antal högljudda medlemmar som hävdar det där. Sedan har det väl postats någon studie som visat att ÄVEN den som ligger hemma och pillar naveln växer av steroider, om man jämför med den som ligger hemma och pillar naveln utan steroider, men det säger ju inget om hur vare sig den genomsnittliga gymdoparen eller proffsen beter sig. Det här blir ju bara den vanliga dödfödda diskussionen om svårigheten i att tolka studier om man inte kopplar in hjärnan när man försöker göra det.
Klart att det ensamt ger någonting, vad som hade vart riktigt intressant är för dopingfria redan muskulösa och vältränade individer som sedan får testosteron tillfört. Kanske någon som trränat ordentligt i tio år, fått bra ökningar de första fem åren men sedan mestadels stått still. Jag tror på massiva gains!
Och då är det alltså en helt annan diskussion än den det handlade om :)
bubbaklubba
2015-06-13, 10:00
Bodybuilding känns som den mest jobbiga "kraftsporten".
Super strikt diet.. Högreps med fokus på att köra slut sig själv hela tiden.
Jaha. Vad gör man sedan. När blodtrycket stiger, leverenzymerna snurrar i blodet och äggvitan kommer i urinen ?
Du skriver om unga människor som ännu inte skapat sin värdegrund utan utnyttjar möjligheterna att fuska sig fram. Det man hittar på en hälsoundersökning är sådant man samlat på sig under 20 - 30 år med övervikt, rökning, stress, bristande rutiner i arbetet med hälsovådliga ämnen etc.
Jag förstår inte riktigt vad du vill säga med ditt inlägg.
Regelbundna hu ger väl en rätt bra bild om läget blir bättre eller sämre, vad annars? vad man gör åt det är väl upp till en själv men allt från att ändra kost till att ge blod är exampel på det som görs.
Du bör även slå upp ordet fusk och dess innebörd.
Arne Persson
2015-06-13, 10:31
Regelbundna hu ger väl en rätt bra bild om läget blir bättre eller sämre, vad annars? vad man gör åt det är väl upp till en själv men allt från att ändra kost till att ge blod är exampel på det som görs.
Är det inte fusk att låta en massa kemiska substanser sköta grovjobbet?
Hur kommer det sig att vissa klarar sig relativt smärtfritt från bieffekter m.m?
Att när kroppen börjar ta stryk av dopningen är det preparaten man ska ta bort. Vilket säkert är lika lätt som att sluta röka.
Finns ingen kost som kan lindra skador på lever och njurar.
Åderlåtning låter spännande. Är det för att tömma blodet på blodkroppar och sänka blodtrycket ? Landstinget lär inte vilja ha blod förorenat med dopningspreparat.
Att fuska, är för mig att inte följa uppsatta regler för att vinna fördel mot andra. Hur tolkar du ordet fusk ?
Hur kommer det sig att vissa klarar sig relativt smärtfritt från bieffekter m.m?
De hade tur med sina gener+ att de förmodligen sköter hela sitt dopande genom läkare (iaf utanför Sverige) så att de håller koll på doseringar, nivåer, regelbundenhet, får medicin mot bieffekter osv.
Att när kroppen börjar ta stryk av dopningen är det preparaten man ska ta bort. Vilket säkert är lika lätt som att sluta röka.
Åderlåtning låter spännande. Är det för att tömma blodet på blodkroppar och sänka blodtrycket ? Landstinget lär inte vilja ha blod förorenat med dopningspreparat.
Att fuska, är för mig att inte följa uppsatta regler för att vinna fördel mot andra. Hur tolkar du ordet fusk ?
Det finns många saker att göra åt och minimera problem, det är inte preparaten direkt alltid som orsakar problem utan indirekt genom obalans osv.
Det förutsätter dels att du tävlar mot människor som har andra prin iper och inte dopar sig eller öht tävlar, bb är inte rent och kommer aldrig bli.
Det finns många saker att göra åt och minimera problem, det är inte preparaten direkt alltid som orsakar problem utan indirekt genom obalans osv.
Det förutsätter dels att du tävlar mot människor som har andra prin iper och inte dopar sig eller öht tävlar, bb är inte rent och kommer aldrig bli.
Fusk är det väl om man inte följer dom uppsatta reglerna, eller hur tolkar du ordet fusk?
Fusk är metoder för att skaffa sig otillåtna fördelar på sätt som bryter mot skrivna eller oskrivna regler, till exempel i spel, examination av studier, eller näringsliv. För många typer av fusk finns etablerade straff för att göra fusk olönsamt.
Fusk är per definition otillåtet men vissa former skapar mer publicitet än andra. Inom idrotten anses dopning vara mycket allvarligt, och för de offentliga finanserna är skatte- och bidragsfusk allvarliga problem.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fusk
Fusk är det väl om man inte följer dom uppsatta reglerna, eller hur tolkar du ordet fusk?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fusk
Det förutsätter väl att regeln respekteras av alla eller att den följs av någon?
Annars är det bara officiellt "fusk" men egentligen inte.
Det finns underliggande acceptans vad gäller doping spe iellt vad gäller kroppsbyggning och dom tävlande.
Det finns ju i a f en mottagning i Sverige för hjälp till att sluta med dopning. Mycket med psyket när man slutar, när jag hört dem berätta iaf, självbilden osv.
http://www.regionorebrolan.se/dopningsmottagningen
Armed Dingo
2015-06-13, 11:34
Tycker det är väldigt enkelt. Om man dopar sig gör man det för att man vill utklassa motståndet. Man bryr sig således om någon slags heder och ära som man ska "vinna". Det är alltså endast av egoistiska och giriga skäl man dopar sig.
Finns inget hedervärt i att trycka i sig medicin för att bli någon.
En person som däremot tränar rent trots att den är chanslös gentemot de som dopar sig, bryr sig uppenbarligen inte om om han/hon vinner eller förlorar, den tränar för att den älskar det. En sådan person ska ha beröm och jag kan glädjas med den om den gör framsteg.
När dina organ åker i botten hoppas jag inte du åker till sjukan och tar av mina/våra skattepengar för att fixa det.
Mvh.
King Grub
2015-06-13, 11:37
När dina organ åker i botten hoppas jag inte du åker till sjukan och tar av mina/våra skattepengar för att fixa det..
På samma sätt som du tycker att alla rökare och alkoholister bör uteslutas från sjukvården?
King Grub
2015-06-13, 11:40
Och tävlar jag inte mot andra rena så "fuskar" jag inte om jag använder steroider. Om jag tränar för utseende och/eller styrka och gör det för mig själv och inte tävlar, så vem fuskar jag mot?
Jag har inga som helst moraliska betänkligheter för dopningsbruk. Jag har aldrig använt steroider, men det beror inte på att jag vill träna ren för att allt annat vore fusk eller liknande, utan att jag är rädd för biverkningar (som absolut finns).
Tycker det är väldigt enkelt. Om man dopar sig gör man det för att man vill utklassa motståndet. Man bryr sig således om någon slags heder och ära som man ska "vinna". Det är alltså endast av egoistiska och giriga skäl man dopar sig.
En person som däremot tränar rent trots att den är chanslös gentemot de som dopar sig, bryr sig uppenbarligen inte om om han/hon vinner eller förlorar, den tränar för att den älskar det. En sådan person ska ha beröm och jag kan glädjas med den om den gör framsteg.
När dina organ åker i botten hoppas jag inte du åker till sjukan och tar av mina/våra skattepengar för att fixa det.
Mvh.
Varför skulle dessa personer tävla om inte av egoistiska skäl? Dom som är rena dvs, varför har dessa personer istagram? Bloggar? Du förstår kanske hur pass ologiskt det låter.
Det är ingen skam att med stolthet visa upp sina prestationer, det är likspm en grundläggande drivkraft.
Men är det verkligen en utbredd uppfattning på Kolo? Jag skulle snarare säga att det är ett mindre antal högljudda medlemmar som hävdar det där.
Såklart är det inte en utbredd uppfattning. Det är bara något TS har fått för sig att massorna anser.
vad man gör åt det är väl upp till en själv men allt från att ändra kost till att ge blod är exampel på det som görs.
Jag har inget emot doping alltså och anser att folk ska få dopa sig bäst de vill. Men börjar man gå och ge blod om man någonsin sattit en kanyl i sig och injicerat något man inte har fått direkt från apotek så ska man verkligen inte gå och ge blod. Ingen blodcentral tar emot dig när du uppger att du har injicerat (vilket du såklart gör i vårdmötet eftersom vem fan ljuger för vårdpersonal?). Skulle man nu råka vara en sån som är äcklig nog att ge blod fastän man har injicerat så bör man landsförvisas ASAP. Plötsligt riskerar man andra individers hälsa ffs.
Det förutsätter väl att regeln respekteras av alla eller att den följs av någon?
Annars är det bara officiellt "fusk" men egentligen inte.
Det är fortfarande fusk. För man bryter mot reglerna.
Sen spelar det ingen roll om det är en eller alla som gör det. Fortfarande fusk.
Det är säkert många som rättfärdigare sin doping med att "alla gör det så det är inte fusk", men det hjälper såklart inte.
Och tävlar jag inte mot andra rena så "fuskar" jag inte om jag använder steroider. Om jag tränar för utseende och/eller styrka och gör det för mig själv och inte tävlar, så vem fuskar jag mot?
Tävlar man inte så fuskar man inte.
Det är fortfarande fusk. För man bryter mot reglerna.
Sen spelar det ingen roll om det är en eller alla som gör det. Fortfarande fusk.
Det är säkert många som rättfärdigare sin doping med att "alla gör det så det är inte fusk", men det hjälper såklart inte.
Så då fuskar man liksom mot fuskarna som också fuskar?
Tänker inte ge mig in i diskussion om den saken, känns överflödigt.
Så då fuskar man liksom mot fuskarna som också fuskar?
Tänker inte ge mig in i diskussion om den saken, känns överflödigt.
Så skulle man kunna säga.
Dom som inte följer dom uppsatta reglerna fuskar. Om ingen av dom som tävlar följer reglerna så fuskar alla.
Det finns liksom inte så mycket att diskutera. :)
Wipflash
2015-06-13, 12:35
Jag har inga som helst moraliska betänkligheter för dopningsbruk. Jag har aldrig använt steroider, men det beror inte på att jag vill träna ren för att allt annat vore fusk eller liknande, utan att jag är rädd för biverkningar (som absolut finns).
du som är väldigt påläst skulle ju inte ha några problem med att minimera bieffekterna istället för att behöva träna varje dag i flera timmar fast du avskyr det
Fan vad pissnödiga alla är då lol
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10615470_788371421185498_6022085722460539538_n.png ?oh=6d50b30432f17460f00916ce89d8548d&oe=562CDE8B
filmjölk
2015-06-13, 13:28
Även om man inte fuskar i sanktionerade tävlingar som dopad så kan man ju resonera som så att man fuskar ändå.
Stora delar av livet som stort är ju tävling och konkurrens. Doping kan ju ge fördelar i allt ifrån flyttjobb, väktarjobb, och en hel radda yrken med fysiska krav.
Men framförallt utseendemässigt. Vem vill du göra gravid? Tvillingsystern som tränat och dopat sig till en squatröv, muskulösa lår och en timglasfigur eller tvillingsystern som helt naturligt ser ut som en helt rak pinne utan kurvor?
Är du socialt handikappad, dum, klen och ful och kanske förutbestämd att ingen kvinna öht vill ligga med dig, och sedan dopar (och tränar) dig till att faktiskt kunna attrahera en kvinna, en kvinna som annars inte hade sett åt dig, har du inte då fuskat?
Doping kan ju vara fusk med det mest fundamentala i livet, chansen till fortplantning.
/Trollolololoo
utan att jag är rädd för biverkningar (som absolut finns).
Samma här, jag skulle lätt trycka om det fanns något som var relativt säkert. Men att rubba hormoner och bli impotent låter inte speciellt lockande.
Doping kan ju vara fusk med det mest fundamentala i livet, chansen till fortplantning.
/Trollolololoo
Som genomsnitts-man i dagens Sverige så är det ju förvisso oerhört lätt att fortplanta sig. Du lämnar lite sperma på närmsta sjukhus några gånger och vips så har du fått dina gener i 10 ongar.
Som genomsnitts-man i dagens Sverige så är det ju förvisso oerhört lätt att fortplanta sig. Du lämnar lite sperma på närmsta sjukhus några gånger och vips så har du fått dina gener i 10 ongar.
Inte alla som får bli donatorer.
Angånde blodgivande så finns det dom som ger blod utan att berätta om sitt bruk vilket egentligen inte spelar någon roll eftersom blodet analyseras och bra blod är bra blod oavsett vad du stoppar i dig.
Sen finns det dom som tömmer sig själva på blod med en vanlig pump, no big deal eller?
Ödmjukast.
Angånde blodgivande så finns det dom som ger blod utan att berätta om sitt bruk vilket egentligen inte spelar någon roll eftersom blodet analyseras och bra blod är bra blod oavsett vad du stoppar i dig.
Sen finns det dom som tömmer sig själva på blod med en vanlig pump, no big deal eller?
Ödmjukast.
Jag är väl medveten om vad det finns för krav för att bli donator.
Och att donera blod med motivationen "det kontrolleras ju ändå" är, såklart, riktigt puckat beteende. Det är ju inte som så att blod som doneras kontrolleras för "precis allt som kan ha råkat komma i en ampull", och tester har inte alltid världens bästa träffsäkerhet. Att donera blod när man har injicerat är helt förkastligt.
Om folk tömmer sig själva så är det ju såklart fine eftersom det inte riskerar något för någon annan. Förutom eventuella sjukvårdskostnader men det får man ju ta när det ser ut som det gör. En rimligare väg att vandra för Sverige hade såklart varit att alla prepp (och även narkotika) såldes via systembolaget så man visste vad det var för grejer och det även gavs assistans / instruktioner i vettig injektionsteknik.
Även om man inte fuskar i sanktionerade tävlingar som dopad så kan man ju resonera som så att man fuskar ändå.
Stora delar av livet som stort är ju tävling och konkurrens. Doping kan ju ge fördelar i allt ifrån flyttjobb, väktarjobb, och en hel radda yrken med fysiska krav.
Men framförallt utseendemässigt. Vem vill du göra gravid? Tvillingsystern som tränat och dopat sig till en squatröv, muskulösa lår och en timglasfigur eller tvillingsystern som helt naturligt ser ut som en helt rak pinne utan kurvor?
Är du socialt handikappad, dum, klen och ful och kanske förutbestämd att ingen kvinna öht vill ligga med dig, och sedan dopar (och tränar) dig till att faktiskt kunna attrahera en kvinna, en kvinna som annars inte hade sett åt dig, har du inte då fuskat?
/Trollolololoo
Mao det är tack vare de där ryssfemmorna du har din snygga flickvän?
lördagsgrogg
2015-06-13, 14:29
Men är det verkligen en utbredd uppfattning på Kolo? Jag skulle snarare säga att det är ett mindre antal högljudda medlemmar som hävdar det där. Sedan har det väl postats någon studie som visat att ÄVEN den som ligger hemma och pillar naveln växer av steroider, om man jämför med den som ligger hemma och pillar naveln utan steroider, men det säger ju inget om hur vare sig den genomsnittliga gymdoparen eller proffsen beter sig. Det här blir ju bara den vanliga dödfödda diskussionen om svårigheten i att tolka studier om man inte kopplar in hjärnan när man försöker göra det.
Håller fullständigt med. Några få har säkert sagt det men, några få har nog sagt i stort sätt vadsomhelst på ett forum i den här storleken.
Min personliga åsikt är att nog är proffsen dedikerade nog och spenderar 24/7 på sin sport. Sen tror jag att för 30 år sedan så var fokuset mer på träningen och mindre på tillskotten vilket jag tycker är trevligare.
Bara så att jag slipper några kommentarer från folk med lässvårigheter;
Dom tog preparat för 30 år sedan också.
Dom tränar hårt nu också.
Det är förhållandet som jag tror har förändrats.
Skillnaden vad gäller träningen är att idag finns mycket mer kunskap om hur man maximerar sina resultat på mer än ett sätt, alla tränar olika.
Förr så tränade man utan vetenskaplig kunskap och det fanns massa för oss idag konstiga föreställningar som att träna 3-5h i ett svep vilket absolut inte är nödvändigt för optimala resultat.
Det betyder inte att träningen var mer i fokus rent genrellt för, man gjorde som andra gjorde och vad som fungerade, hade man vetat att man kunde få samma eller bättre resultat av mindre volym så hade förmodligen många inte tränat fullt lika mycket.
Man and Machine
2015-06-13, 14:51
Du har rätt, jag uttryckte mig dåligt. En del högljudda medlemmar i bbtråden och jag tror det det va dom ts syfta på.
På samma sätt som du tycker att alla rökare och alkoholister bör uteslutas från sjukvården?
Frågan är så befogad att den förtjänar en egen tråd. Möjligen inte uteslutas men åtminstone betala en större del av kostnaden själv.
Trolloltext
Oklart om du trollar men det är ju helt sant, om än inte ur ett sportsligt perspektiv.
Lördagsgroggen, håller helt och hållet med om det sista du skriver.
Ödmjukast.
De analyser som görs på tappat blod är ett vanligt blodstatus och en virusscreening. Vissa virus syns inte på screeningtesten förrän efter 6månader så om givaren injicerar något så får denne inte lämna pga denna risk. Dock är det på livstid, antagligen för att det visar på ett riskbeteende. Sen har man ingen aning om vem som får blodprodukten. Kan då säga på en gång att jag inte skulle vilja att min flickvän fick blod eller plasma från någon som ligger på stora mängder AAS efter en operation. I värsta fall är det nån med tumör(er) som reagerar positivt på AAS som får blodprodukten och sjukdomstillståndet förvärras. Fruktansvärt ansvarslöst att ge blod om man använder AAS.
Angående den mängd aas som fonns direkt i blodet är den väldigt väldigt låg eftersom aas inte injeseras direkt ut i blodet.
Men jag håller med dig principiellt, givetvis fel.
daniellinden
2015-06-13, 21:23
Man får inte lämna blod som blodgivare till patienter om man tagit aas, spelar ingen roll hur länge sen det var. Men man tömmer väl sig på blod för att sänka evf och blodvärde som ökar av preparaten vilket minskar risken för blodpropp
filmjölk
2015-06-13, 21:40
Mao det är tack vare de där ryssfemmorna du har din snygga flickvän?
Ja, faktiskt.
Fan vad pissnödiga alla är då lol
Vill du utveckla detta intressanta inlägg i debatten?
Är ändå glad att tråden blev större än ett inlägg, man får verkligen svart på vitt hur pass olika människor tänker om samma saker trots att det förmodligen förefaller logiskt för alla parter.
Kroppsbyggning är en väldigt självdestruktiv "sport" aka livstil för många utövare, kontroll freaks som tyglar sitt kaotiska inre och ångesten av att inte kunna styra allt, kanske inte när det kommer till gymmare men lever du träning 24/7 så är du förmodligen en sådna typ.
Freud speakin.
Isanningensnamn
2015-06-13, 22:49
Mvh.
Jag tycker att alla som tränar förtjänar beröm. ? (men vem offrar mest egentligen?)
Alla gillar olika saker, jag själv gillar monsters utan stor mage.
Rena tränande intresserar knappt, Det ska vara action baby! Mera huggisar bara!!! :d
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.