Visa fullständig version : LOV (Lagen om valfrihetssystem) infört i Gbg!
Anton Fräs
2015-06-12, 06:47
Jag tänkte att en diskussion gällande LOV hade varit passande då Göteborg precis tagit ett historiskt beslut. Brukare kan i framtiden själva välja utförare inom hemtjänsten!
Min förhoppning är att det leder till mer individanpassade tjänster och utökning av privata aktörer och förhoppningsvis spridning till andra sektorer.
Andy.da.wohoo
2015-06-12, 09:10
Vad är detta för något?
Det kommer inte leda till mer individanpassande tjänster, tjänsterna tas fram av myndigheten och inte den privata utföraren. Vill den privata utföraren göra något extra kan de göra det, men av egna erfarenheter kan jag lova dig att dem inte gör det. Inte heller blir det nödvändigtvis mer privata utförare, det beror på hur den interna regin sett ut innan implementeringen. (Ifall de privata har haft stort prispåverkan kan LOV göra att färre väljer att utöka om de måste konkurrera under sämre förhållanden). Beror helt enkelt på kommunen som LOVen införst i. Själv jobbar jag i en kommun där kommunens hemtjänst är mycket mer uppskattad än de privata. I alla fall, förhoppningsvis blir det bättre för människorna i kommunen.
What? Det här har väl funnits sedan förhållandevis länge? Finns ju miljarder större och mindre hemtjänstföretag som kör runt med deras små jävla bilar som om dom vore kriminella....
PureWhey
2015-06-12, 11:33
Liten bil = kriminell?
Anton Fräs
2015-06-12, 11:40
What? Det här har väl funnits sedan förhållandevis länge? Finns ju miljarder större och mindre hemtjänstföretag som kör runt med deras små jävla bilar som om dom vore kriminella....
Isåfall är det personer som bekostar dem själv. De flesta "privata" bilarna tillhör säkerligen kommunens hemtjänst.
exevision
2015-06-12, 11:48
Hur beter dessa sig så att du uppfattar dem som kriminella??
Tydligen ett uttryck som gått många förbi... Att köra som om man vore kriminell = Att köra fort och vårdslöst.
PureWhey
2015-06-12, 13:29
Tror snarare du skrev hejvilt.
filmjölk
2015-06-12, 13:30
Kan man även välja (bort) specifik personal, eller är det bara "personalens arbetsgivare" man väljer?
Kan man även välja (bort) specifik personal, eller är det bara "personalens arbetsgivare" man väljer?
Du kan säkerligen lämna önskemål. Så var det när jag jobbade inom privata sektorn.
Scratch89
2015-06-12, 17:43
Eftersom du som privat vårdgivare måste hålla god kvalitet för att inte bli utkonkurrerade på den icke-fria marknaden får man se till att brukaren blir nöjd. Då får man förhoppningsvis förstå att det kan vara vettigt att byta ut personal om det är just där det skär sig. Som med alla andra verksamheter under konkurrens.
Anton Fräs
2015-06-12, 17:54
Eftersom du som privat vårdgivare måste hålla god kvalitet för att inte bli utkonkurrerade på den icke-fria marknaden får man se till att brukaren blir nöjd. Då får man förhoppningsvis förstå att det kan vara vettigt att byta ut personal om det är just där det skär sig. Som med alla andra verksamheter under konkurrens.
Precis så, har exempel i min närhet. Min mormor har säkert 20 olika personer hemma hos sig varje vecka och misstag sker nästan veckovis med bl.a. mediciner och väckningstider. Men vi hade inget alternativ, nu kommer vi få möjligheten att själva välja utförare och trivs man inte så byter man.
När bara kommunen finns som utförare har man inga valmöjligheter, är man missnöjd så klagar man och möter en vägg av "det är inte mitt ansvar".
REDaction
2015-06-12, 18:28
Hmm, även jag är rätt säker på att detta är något som funnits ett tag. När du blir beviljad hemtjänst i Stockholm får du välja mellan otroligt många hemtjänstföretag. Och det är väl det vi pratar om här?
Edit: Jag tolkade trådstarten som att Göteborg skulle vara först med detta, det historiska kanske var att dom är långt efter? ;)
Anton Fräs
2015-06-12, 18:28
Se min post, det gäller alltså Göteborg, som inte haft det innan. Men självklart skall LOV generellt diskuteras.
Grazzafukkinrazzi
2015-06-12, 22:28
Min mormor har säkert 20 olika personer hemma hos sig varje vecka och misstag sker nästan veckovis med bl.a. mediciner och väckningstider. Men vi hade inget alternativ, nu kommer vi få möjligheten att själva välja utförare och trivs man inte så byter man.
Det kommer säkerligen bli färre misstag och högre kontinuitet hos din mormor genom att ständigt byta verkställighet.
Scratch89
2015-06-12, 23:25
Det kommer säkerligen bli färre misstag och högre kontinuitet hos din mormor genom att ständigt byta verkställighet.
Man kan ju se hur statistiken ser ut i kommuner som infört LOV.
Anton Fräs
2015-06-13, 00:11
Förhoppningsvis behöver man ju inte byta företag men ärligt talat så är nog nästan vilket hemtjänstföretag som helst bättre än Göteborgs (ligger i absoluta botten gällande hemtjänst). Företagen har ju ett betydligt större intresse av att lyssna på sina brukare än vad kommunen har.
Ignatius72
2015-06-13, 07:21
Att tro att det finns kontinuitet bara för att kommunen är arbetsgivare är i grunden ett stort tankefel. I ett företag har man en ledning som drar åt samma håll. I kommunerna har man politiker som kan tycka diametralt olika och där man dessutom kan skifta inriktning helt och hållet från ena dagen till den andra (tex vi ska göra allting själv eller vi ska lägga ut på entreprenad) och därefter har du tjänstemän som ska tolka detta.
Eftersom det saknas incitament så har man sällan brukarnas glasögon på sig. Därför blir det som i Östersundsstudien (man jmf två identiska boende, ett kommunalt och ett privat) att man har mest personal när personalen vill jobba men minst när klienterna behöver. Resultatet blir dyrare, sämre och personalen uppfattar sig som underbemannade (fast de har mer) då folket jobbar vid fel tillfällen.
filmjölk
2015-06-13, 08:40
En annan orsak till att kommunens hemtjänst i GBG ibland är kass är för att personalen ofta är omplacerade från andra tjänster. Omplacerad kan man bli av olika anledningar, men ibland kan det bero på att man själv är kass.
All äldreomsorg tror jag lider av att för stor del av personalen är kass. Det är ju givetvis inte enbart därför äldrevården är kass, långtifrån, men det är en av orsakerna.
Grazzafukkinrazzi
2015-06-13, 11:19
Man kan ju se hur statistiken ser ut i kommuner som infört LOV.
Förhoppningsvis behöver man ju inte byta företag men ärligt talat så är nog nästan vilket hemtjänstföretag som helst bättre än Göteborgs (ligger i absoluta botten gällande hemtjänst). Företagen har ju ett betydligt större intresse av att lyssna på sina brukare än vad kommunen har.
Att tro att det finns kontinuitet bara för att kommunen är arbetsgivare är i grunden ett stort tankefel. I ett företag har man en ledning som drar åt samma håll. I kommunerna har man politiker som kan tycka diametralt olika och där man dessutom kan skifta inriktning helt och hållet från ena dagen till den andra (tex vi ska göra allting själv eller vi ska lägga ut på entreprenad) och därefter har du tjänstemän som ska tolka detta.
Eftersom det saknas incitament så har man sällan brukarnas glasögon på sig. Därför blir det som i Östersundsstudien (man jmf två identiska boende, ett kommunalt och ett privat) att man har mest personal när personalen vill jobba men minst när klienterna behöver. Resultatet blir dyrare, sämre och personalen uppfattar sig som underbemannade (fast de har mer) då folket jobbar vid fel tillfällen.
Absolut inte så jag menade. Det var inte privata utförare i sig som jag ifrågasatte utan den förenklade tanken om att byten mellan privata utförare tills man är nöjd skulle vara oproblematiskt och enkelt.
Jag tror absolut att det kan finnas privata utförare som kan göra ett bättre jobb än den kommunala verkställigheten på området.
Scratch89
2015-06-13, 13:49
Absolut inte så jag menade. Det var inte privata utförare i sig som jag ifrågasatte utan den förenklade tanken om att byten mellan privata utförare tills man är nöjd skulle vara oproblematiskt och enkelt.
Jag tror absolut att det kan finnas privata utförare som kan göra ett bättre jobb än den kommunala verkställigheten på området.
Ja, allting har ju en period där övergången kan vara krånglig och problematisk. Så var det ju även när privata vårdcentraler kunde öppnas när vårdvalet startade.
Personliga anekdoter är ju oftast inte mycket värt, men i Skövde där jag jobbade förut, startade två sjuksköterskor, som var systrar, upp en privat hemsjukvård som de kallade Systrarna Odh. De har tagit en betydande del av marknaden i Skövde, eftersom kommunen gjorde ett kasst jobb. När man jobbade på sjukhuset och skulle göra vårdplaneringar med patienter, var det många som aldrig någonsin ville ha kommunen som utförare igen, utan Odh. De lyckades med konsten att erbjuda patienterna vad de ville ha, när de ville ha det, och med samma personal hela tiden så att de faktiskt lärde känna sina patienter och visste deras behov.
Grazzafukkinrazzi
2015-06-13, 14:42
Ja, allting har ju en period där övergången kan vara krånglig och problematisk. Så var det ju även när privata vårdcentraler kunde öppnas när vårdvalet startade.
Personliga anekdoter är ju oftast inte mycket värt, men i Skövde där jag jobbade förut, startade två sjuksköterskor, som var systrar, upp en privat hemsjukvård som de kallade Systrarna Odh. De har tagit en betydande del av marknaden i Skövde, eftersom kommunen gjorde ett kasst jobb. När man jobbade på sjukhuset och skulle göra vårdplaneringar med patienter, var det många som aldrig någonsin ville ha kommunen som utförare igen, utan Odh. De lyckades med konsten att erbjuda patienterna vad de ville ha, när de ville ha det, och med samma personal hela tiden så att de faktiskt lärde känna sina patienter och visste deras behov.
Absolut! Fast det där är inte riktigt korrekt. Behovet utreds alltid av kommunens biståndshandläggare som beslutar om vilka insatser den äldre har rätt till och skickar sedan en beställning till antingen en privat eller kommunal utförare. Sedan kan jag tänka mig att privata utförare anses vara bättre för att de tenderar att gå utanför besluten och utför insatser som den äldre ej fått beviljat av handläggaren för att behålla sin kunder.
Mvh/SoL-handläggare :d
Scratch89
2015-06-13, 22:19
Absolut! Fast det där är inte riktigt korrekt. Behovet utreds alltid av kommunens biståndshandläggare som beslutar om vilka insatser den äldre har rätt till och skickar sedan en beställning till antingen en privat eller kommunal utförare. Sedan kan jag tänka mig att privata utförare anses vara bättre för att de tenderar att gå utanför besluten och utför insatser som den äldre ej fått beviljat av handläggaren för att behålla sin kunder.
Mvh/SoL-handläggare :d
Ja, men det finns ingenting som säger att beslutet som fattas av kommunens biståndshandläggare motsvarar den äldres behov, tyvärr. ;)
Jag har varit med på alldeles för många vårdplaneringar där kommunen, bakom fina föreskrifter och kringlande ord, i princip säger "Äh vafan. Hon är ju 90 bast och brutit lårbenshalsen. Har du sett oddsen för överlevnad efter två år?".
Grazzafukkinrazzi
2015-06-13, 22:38
Ja, men det finns ingenting som säger att beslutet som fattas av kommunens biståndshandläggare motsvarar den äldres behov, tyvärr. ;)
Jag har varit med på alldeles för många vårdplaneringar där kommunen, bakom fina föreskrifter och kringlande ord, i princip säger "Äh vafan. Hon är ju 90 bast och brutit lårbenshalsen. Har du sett oddsen för överlevnad efter två år?".
Så kan det absolut vara i vissa fall men det är ju ändå vår arbetsuppgift att så gott det går försöka att utreda behoven :D Men märker verkställigheten att besluten inte överensstämmer med den äldres behov så måste de signalera detta till handläggare så omprövningar kan göras, nya beslut fattas och den äldre får de insatser de är i behov av.
Detta är vad som blir problematiskt med en drös olika privata utförare. Handläggare får svårt att hålla bra kontakt med massa olika aktörer, vilken enskild som för tillfället har insatser av vilken privat utförare, var beställningar ska skickas när äldre ska planeras hem från lasarettet innan betalningsansvar föreligger osv osv.
Haha, vad menar du med citatet ovan?
edit: tycker för övrigt att det är bra och utvecklande med diskussioner som dessa mellan professionerna för att få ökad förståelse för motsvarande part, vi kan fortsätta i PM om det är av intresse ifall det blir för OT.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.