handdator

Visa fullständig version : Exponering för mykotoxiner från kaffe

King Grub
2015-06-09, 09:03
SCOPE:

In this study human exposure to the mycotoxin ochratoxin A (OTA) and its thermal degradation product 2'R-ochratoxin A (2'R-OTA, previously named as 14R-Ochratoxin A [22]) through coffee consumption was assessed. LC-MS/MS and the dried blood spot (DBS) technique were used for the analysis of blood samples from coffee and non-coffee drinkers (n = 50), and food frequency questionnaires were used to document coffee consumption.

METHODS AND RESULTS:

For the detection of OTA and 2'R-OTA in blood, a new sensitive and efficient sample preparation method based on DBS was established and validated. Using this technique 2'R-OTA was for the first time detected in biological samples. Comparison between coffee drinkers and non-coffee drinkers showed for the first time that 2'R-OTA was only present in blood from the first group while OTA could be found in both groups in a mean concentration of 0.21 μg/L. 2'R-OTA mean concentration was 0.11 μg/L with a maximum concentration of 0.414 μg/L. Thus, in average 2'R-OTA was approx. half the concentration of OTA but in some cases even exceeded OTA levels. No correlation between the amounts of coffee consumption and OTA or 2'R-OTA levels was observed.

CONCLUSION:

The results of this study revealed for the first time a high exposure of coffee consumers to 2'R-OTA, a compound formed from OTA during coffee roasting. Since little information is available regarding toxicity and possible carcinogenicity of this compound, further OTA monitoring in blood including 2'R-OTA is advisable.

Mol Nutr Food Res. 2015 May 25. Biomonitoring using dried blood spots: Detection of ochratoxin A and its degradation product 2'R-ochratoxin A in blood from coffee drinkers.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/mnfr.201500220/abstract;jsessionid=6C3E43686ED45ABF529E745B27E580 0D.f01t04

ButtCoughEXTREME
2015-06-09, 10:14
:(

Divvo
2015-06-09, 10:57
Wtf, jag dricker 1 liter om dan :(

ARMSTARK
2015-06-09, 13:04
Speciellt trevlig att läsa följande på Wiki:

Ochratoxin A, B och C är mykotoxiner som produceras av några arter av Aspergillus och Penicillium till exempel Aspergillus ochraceus och Penicillium viridicatum. Ochratoxin A är det vanligaste och mest relevanta toxinet i denna grupp.

Ochratoxin A är känt att förekomma i spannmål, torkad frukt, rött vin och kaffe. Det anses vara en carcinogen hos människor och är av särskilt intresse eftersom det kan ackumuleras i köttet hos djur. Kött kan därför vara kontaminerat med dessa toxiner. Exponering för ochratoxiner genom näringen kan vara akut toxiskt för njurarna i däggdjur samt vara cancerframmkallande.

Blue.plz
2015-06-09, 15:49
Speciellt trevlig att läsa följande på Wiki:

Ochratoxin A, B och C är mykotoxiner som produceras av några arter av Aspergillus och Penicillium till exempel Aspergillus ochraceus och Penicillium viridicatum. Ochratoxin A är det vanligaste och mest relevanta toxinet i denna grupp.

Ochratoxin A är känt att förekomma i spannmål, torkad frukt, rött vin och kaffe. Det anses vara en carcinogen hos människor och är av särskilt intresse eftersom det kan ackumuleras i köttet hos djur. Kött kan därför vara kontaminerat med dessa toxiner. Exponering för ochratoxiner genom näringen kan vara akut toxiskt för njurarna i däggdjur samt vara cancerframmkallande.

Det är svårt att uttala sig om riskökningen baserat på detta. Det är väldigt mycket som är carcinogent. I International Agency for Research on Cancer's klassfikationer är det bara en substans i den lägsta risk-kategorin "probably not carcinogenic to humans".

Däremot finns det även mycket farliga mögel-gifter.

Bruno Bagostino
2015-06-09, 16:13
Den här Dave Asprey från Bulletproof Executive har ju snackat mycket om det här under flera år och blivit som halvt känd med sitt "mykotoxinfria kaffe" (Bulletproof Coffee). Det är rätt stort i USA och inom MMA-kulturen nu, som jag förstått det.

Mig veterligen finns det dock inget bevis på att hans är mer fritt ifrån det än andras.

Captainwide
2015-06-09, 18:17
Äsch. Allt ger ju cancer idag. Solen, mobilen, kaffe, aspartam, rött kött, koldioxid osv.. Man skulle i princip vara avhållsam med precis allt om du ska kunna slippa ifrån cancer. Fortsätter dricka mitt kaffe och helt enkelt hoppas på tur eller ett läkemedel i framtiden.

Scratch89
2015-06-09, 18:31
Jag tror fortfarande att fördelarna med att dricka kaffe övervinner nackdelarna. Det har väl visat sig att vara skyddande mot cancer i andra studier?

Sverker
2015-06-09, 18:41
Här finns det säkert möjlighet att styra toxinbildningen i framtiden. Kaffebönorna fermenteras och torkas innan de rostas. De som odlar och torkar kaffebönorna kommer säkert att försöka minska tillväxten av mögel under torkningen.

Men idag köps kaffe på världsmarknaden och olika bönor från olika odlare blandas säkert från månad till månad.

exevision
2015-06-09, 19:02
Koffeintabletter där koffeinet kommer från bönor, innehåller även de detta?

ARMSTARK
2015-06-10, 07:34
Koffeintabletter där koffeinet kommer från bönor, innehåller även de detta?

Det är inte själva koffeinet som innehåller toxinerna utan kaffebönorna. Du kan vara lugn. ( Och även om bönorna innehöll detta så gick det nog inte över i processen att göra tabletterna. )

WilsonTaylor
2015-06-10, 08:30
Äsch. Allt ger ju cancer idag. Solen, mobilen, kaffe, aspartam, rött kött, koldioxid osv.. Man skulle i princip vara avhållsam med precis allt om du ska kunna slippa ifrån cancer. Fortsätter dricka mitt kaffe och helt enkelt hoppas på tur eller ett läkemedel i framtiden.

Glöm inte arseniket i ris, de livsfarliga E-ämnena och att bacon är djävulen själv.

hampfuz
2015-06-10, 11:06
Jag tror fortfarande att fördelarna med att dricka kaffe övervinner nackdelarna. Det har väl visat sig att vara skyddande mot cancer i andra studier?

Ja, all epidemiologisk forskning tyder ju på det. Kan ju finnas en övre intagsgräns där det vänder i och för sig.

Donkens
2015-06-11, 00:27
Glöm inte arseniket i ris, de livsfarliga E-ämnena och att bacon är djävulen själv.

Vet inte om du var sarkastisk, men arsenik är något media har förstorat helt och hållet till skyarna. Arsenik finns i jorden oavsett och du måste äta 50 kg ris per dag för att det ska bli skadligt.

Sverker
2015-06-11, 17:20
Vi är mitt uppe i en ny trend. Att Livsmedelsverket söker kontaminanter, främmande ämnen i livsmedel, arsenik, kadmium, akrylamid, bisfenol-A mfl. Det kommer säkert mer som är värt att uppmärksamma de kommande åren.

maqan
2015-06-11, 18:58
Vi är mitt uppe i en ny trend. Att Livsmedelsverket söker kontaminanter, främmande ämnen i livsmedel, arsenik, kadmium, akrylamid, bisfenol-A mfl. Det kommer säkert mer som är värt att uppmärksamma de kommande åren.

Säga vad man vill om Livsmedelsverket, men jag tycker att de i allmänhet gör ett bra jobb.

ButtCoughEXTREME
2015-06-12, 01:15

Ologiskt nog klubbade de ju igenom att höja tillåtna kadmiumnivåer för ett par år sedan. Den centerpartistiske Eskil Erlandsson.