handdator

Visa fullständig version : Förstörd metabolism och bukfett som inte försvinner

Fluency
2015-06-09, 08:05
Hej kolo!

Jag väger idag 80kg på mina 188cm. Räknar trots längd/vikt med ca 26% bf.

Jag gick för ungefär 1 1/2år sedan ner från 112kg - 85kg på blott 6månader genom att ligga på ett stort underskott och köra styrketräning. Jag gick sedan upp i vikt igen när jag började äta, och körde återigen en deff på ett stort underskott.

Sen har det varit lite jojomässigt rent viktmässigt och idag landar jag på 80kg, som lägst har jag varit nere på 77kg. Så fort jag börjar äta så går jag
upp i vikt och fett lägger jag på extremt snabbt! Kroppen måste ha ett väldigt sorgligt "fettminne" (eller vad det nu kallas som gör att lägger på sig fett snabbare när man tidigare varit tjock).

Jag styrketränar idag 3ggr/v, långa helkroppspass med ett erkänt bra upplägg, och utövar kondition 3ggr/v (springer oftast 1mil och det på ca 44min). Trots denna höga aktivitetsnivå som jag ändå har, så räknar jag med att min balans ligger på fjuttiga 1800kcal.

Jag har varit mån om att styrketräna för att inte förlora muskler, snarare än att öka i muskelmassa, samtidigt som jag nästan alltid legat på underskott för att få bort mitt bukfett som VÄGRAR att försvinna. Måste säkert ner till 70kg för att fettet skall börja försvinna där. Mina ben och armar saknar i princip fett helt, men just på buken händer inget när jag ligger på underskott.

Det känns som jag måste fokusera om, och det på något mer långsiktigt mål, samtidigt som jag ökar min balans. Frågan är väl hur jag bör ta mig dit utan att lägga på mig för mycket fett direkt. Speciellt(!) nu till sommaren.

Allt jag vill är att få bort mitt bukfett och ha en högre balans så att jag inte alltid måste vara så benägen att räkna kalorier på allt jag äter :( Jag tränar nog mest av alla mina kompisar, och har gjort det nu under en lång tid, men ändå ser jag "sämst" ut rent kroppsmässigt. Extremt irriterande, på så många plan. Söker lite tips och råd från er! Hur ska jag resonera och gå till väga?

Behöver ett första och andra steg att rikta mig mot.

Bossebäver
2015-06-09, 15:50
Hej kolo!

Jag väger idag 80kg på mina 188cm. Räknar trots längd/vikt med ca 26% bf.

Jag gick för ungefär 1 1/2år sedan ner från 112kg - 85kg på blott 6månader genom att ligga på ett stort underskott och köra styrketräning. Jag gick sedan upp i vikt igen när jag började äta, och körde återigen en deff på ett stort underskott.

Sen har det varit lite jojomässigt rent viktmässigt och idag landar jag på 80kg, som lägst har jag varit nere på 77kg. Så fort jag börjar äta så går jag
upp i vikt och fett lägger jag på extremt snabbt! Kroppen måste ha ett väldigt sorgligt "fettminne" (eller vad det nu kallas som gör att lägger på sig fett snabbare när man tidigare varit tjock).

Jag styrketränar idag 3ggr/v, långa helkroppspass med ett erkänt bra upplägg, och utövar kondition 3ggr/v (springer oftast 1mil och det på ca 44min). Trots denna höga aktivitetsnivå som jag ändå har, så räknar jag med att min balans ligger på fjuttiga 1800kcal.

Jag har varit mån om att styrketräna för att inte förlora muskler, snarare än att öka i muskelmassa, samtidigt som jag nästan alltid legat på underskott för att få bort mitt bukfett som VÄGRAR att försvinna. Måste säkert ner till 70kg för att fettet skall börja försvinna där. Mina ben och armar saknar i princip fett helt, men just på buken händer inget när jag ligger på underskott.

Det känns som jag måste fokusera om, och det på något mer långsiktigt mål, samtidigt som jag ökar min balans. Frågan är väl hur jag bör ta mig dit utan att lägga på mig för mycket fett direkt. Speciellt(!) nu till sommaren.

Allt jag vill är att få bort mitt bukfett och ha en högre balans så att jag inte alltid måste vara så benägen att räkna kalorier på allt jag äter :( Jag tränar nog mest av alla mina kompisar, och har gjort det nu under en lång tid, men ändå ser jag "sämst" ut rent kroppsmässigt. Extremt irriterande, på så många plan. Söker lite tips och råd från er! Hur ska jag resonera och gå till väga?

Behöver ett första och andra steg att rikta mig mot.

Ta en bild, 26% är sannolikt fel.

Om du minns och är ärlig med dig själv, är det verkligen 1800? Det är inte 1800+mammas middag häromdagen sen, 1800+fyllan och käket i lördags?
Jag påstår inte att du medvetet ljuger men det är ibland lätt att bluffa sig själv. Har hänt mig iaf.

Edit: Hur stark är du?

Darth Yoda
2015-06-09, 16:26
Bukfett brukar vara det sista som försvinner på män. Din vikt är helt enkelt lite för hög för en person med ungefär lika lite muskler som jag. Du behöver hitta din kaloribalans och träna på det så kommer muskler långsamt medans fett inte kan läggas på, sen deffa bort det när du känner för att bli tight.

F Ultra
2015-06-09, 21:49
Kroppen måste ha ett väldigt sorgligt "fettminne" (eller vad det nu kallas som gör att lägger på sig fett snabbare när man tidigare varit tjock).

Ja Grub har ju postat flera ggr att det finns studier som visar att vi som en gång varit feta mestadels kommer att lägga på oss fett vid en senare viktuppgång. Betyder ju inte på något vis att det är kört utan bara att vi måste ta en viktuppgång mycket mera sakta och välplanerat än andra.

Klein
2015-06-10, 02:15
Sluta upp med ditt jojobantande och lägg dig på ett stabilt kaloriintag som gör att du orkar träna och utan att gå upp i särskilt mycket i vikt. Ett högt proteinintag är att rekommendera för folk som har metabolt syndrom vilket du verkar ha. Sötmandlar och yoghurt bör ingå i maten på daglig basis.

Dagliga Tillskott:

5 gram kreatin monohydrat
3-4 gram EPA/DHA (fördela jämnt över dagen och ta i samband med måltid)
2000-4000 IE vitamin D3 (i brist på sol)
1 DL vassleproteinpulver x 2 (ta innan måltid)

Kör korta intensiva pass på gymmet med reverse pyramid.

illiaca
2015-06-10, 13:55
Sluta upp med ditt jojobantande och lägg dig på ett stabilt kaloriintag som gör att du orkar träna och utan att gå upp i särskilt mycket i vikt. Ett högt proteinintag är att rekommendera för folk som har metabolt syndrom vilket du verkar ha. Sötmandlar och yoghurt bör ingå i maten på daglig basis.

Dagliga Tillskott:

Varför just sötmandlar och yoghurt?

Och varför vassle i samband med måltid?

Old Nick
2015-06-10, 14:28

Fundera på vad du äter du när du "börjar äta igen". Man har en setpoint som kroppen strävar efter att hålla och den är i regel förhöjd om man varit överviktig. Men det går att hålla den hyfsat i schack om man bara håller sig till bra mat.

Det är nämligen hyfsat svårt att äta sig fet på kort tid om man äter grönsaker, kött och potatis. Äter man pizza, pommes, kakor, smågodis och mackor och sköljer ner det med cola och öl, ja då är det som att skjuta en raket upp i stratosfären rent viktmässigt.

Decepticon
2015-06-10, 18:01
Hur vet du att du ligger på 26% bf, det låter som sagt mycket på 80 kg - 188 cm, då borde du inte ha många gram muskler, bara fett. Men visst stämmer devisen, en gång fet alltid, jag vet ..

Rahf
2015-06-10, 18:20
Jag är någonstans mellan 175 - 177cm, 67kg; fortfarande hyfsad form på 70kg. Jag skulle förmodligen gå från storlek S till M. Samma vikt på 188cm innebär en väldigt smal person.

maqan
2015-06-10, 18:45

Dagliga Tillskott:

Jag gillar dina tvärsäkra rekommendationer och generella lösningar :D.

Darth Yoda
2015-06-10, 19:30
Jag är någonstans mellan 175 - 177cm, 67kg; fortfarande hyfsad form på 70kg. Jag skulle förmodligen gå från storlek S till M. Samma vikt på 188cm innebär en väldigt smal person.

Jo fast han väger som du kanske vet 80 kilo. Nu har han lite muskler och en okänd mängd fett, eftersom om han har lite muskler så får faktiskt en del fett plats på den vikten. Jag har ungefär samma BMI som honom och får plats med dels lite bukfetma som jag felaktigt och vitsigt brukar kalla det, samt åtminstone markerat bröst.

Gober
2015-06-10, 21:14
Jag gillar dina tvärsäkra rekommendationer och generella lösningar :D.

Ja det var verkligen ord och inga visor av dr Klein :)

Klein
2015-06-10, 23:06
Varför just sötmandlar och yoghurt?

Och varför vassle i samband med måltid?

Daglig konsumtion av yoghurt har negativ association med bukfetma och andra markörer för metabolt syndrom. Samma sak gäller sötmandlar. Vassle är användbart i samband med måltid för folk med dålig insulinkänslighet.

Klein
2015-06-10, 23:35
Kan även tillägga att mängden fleromättade fettsyror - framför allt DHA - i kroppens fettceller har en negativ association med bukfetma och supplementering med fiskolja minskar vid supplementering markörer för metabolt syndrom såsom triglycerider.

Supplementering med D-vitamin har också visat sig förbättra insulinkänsligheten hos dem med kompromissad metabolism.

Supplementering med kreatin ökar innehållet av glut4-proteiner i muskelcellerna och ökar därigenom glykogeninlagringen vilket är användbart för alla men särskilt dem med suboptimal insulinkänslighet.

Klein
2015-06-10, 23:43
Även R-ala (R-isomeren av Alfa Lipoic Acid eller liponsyra som det heter på svenska) kan vara ett intressant tillskott då det aktiverar glut4 i muskelcellerna.

Fluency
2015-06-11, 08:25
Hej, tack alla för svaren!

Varit utomlands och lyckades bli magsjuk i tisdags (samma dag jag skrev tråden), men mår bättre nu. Ska ta ett foto och lägga upp senare idag, så fort jag kommit hem, så blir det kanske enklare för er :)

Fluency
2015-06-11, 17:17
Här får ni bilder. Nu har jag som ovan skrivet varit magsjuk, så ni kollar på en 79kgs vätsketömd person.

Hur tycker ni jag ska gå tillväga givet bilderna? Tack på förhand! :)

111110 111111

Old Nick
2015-06-11, 17:36
Du har redan fått ett svar. Det enda vettiga du kan få. Sluta jojo-banta, lägg dig på ett stadigt kaloriintag och träna.

I övrigt måste du komma med mer information. Vad tränar du? Hur stark är du? Har du ökat i övningarna du kör, och i sådana fall hur mycket? Vad baserar du ditt absurda antagande om att din energibalans skulle vara 1800 kcal/dag på? Det finns inte på kartan att du kan gymma 3 ggr och löpträna 3 ggr i veckan på det energiintaget. Om inte gymmandet består i att ligga på en bänk och läsa fitnesstidningar och löpningen utföres av underentreprenörer.

Gober
2015-06-11, 17:38
Ser ut som en helt vanlig kille utan särskilt mycket muskler. Vill du förändra kroppen är det hård träning som gäller, utan att köra någon megabulk. Som ovan skriver, hitta din balans och ligg ungefär där samtidigt som du kör ett bra träningsprogram.

CalleP
2015-06-11, 18:30
Du har ju inte mycket muskler på kroppen så att fortsätta gå ner i vikt kommer nog göra att du ser sämre ut. Så om du ökar proteinintaget, tränar 3-4 gånger per vecka med vikter och blir starkare sett över tid så kommer du se bättre ut.

Notera att jag har ingen aning vad fan jag snackar om så lyssna helst på någon annan.

Taurus
2015-06-11, 19:19
Det här är något jag brottas med. Sen kommer väl huden dra ihop sig lite till om du håller balansen, det hoppas jag då på :(

Nu ser min mage mycket värre ut än så där, men jag funderar på en bukplastik om det inte går till sig inom ett år eller så. Helt enkelt för att bli av med den mängd fett celler som faktiskt sitter där (de sitter väl till de dör, 7 år eller nåt)

Väger också strax över 80 kg på 188cm och det är helt klart för lite muskelvikt

lördagsgrogg
2015-06-11, 23:50
Hej kolo!

Jojomässigt... Tycker du verkar ligga jäkligt stabilt om du bara har variationer mellan 77-80 kg. Jag väger visserligen 20 kg mer men kan lätt variera 10 kg morgon-kväll. Och ja om man äter går man upp i vikt. Äter man ett kilo så går man nog upp ett kilo. Du verkar ha en taskig självbild och har sannolikt dåliga matvanor. Det är bara en gissning men det är min första tanke när jag läser ditt inlägg.

Inzza
2015-06-11, 23:53
Jojomässigt... Tycker du verkar ligga jäkligt stabilt om du bara har variationer mellan 77-80 kg. Jag väger visserligen 20 kg mer men kan lätt variera 10 kg morgon-kväll. Och ja om man äter går man upp i vikt. Äter man ett kilo så går man nog upp ett kilo. Du verkar ha en taskig självbild och har sannolikt dåliga matvanor. Det är bara en gissning men det är min första tanke när jag läser ditt inlägg.

Varierar du 10kg från morgon till kväll? Äter du bly till lunch eller?

Fluency
2015-06-12, 08:30
Du har redan fått ett svar. Det enda vettiga du kan få. Sluta jojo-banta, lägg dig på ett stadigt kaloriintag och träna.

I övrigt måste du komma med mer information. Vad tränar du? Hur stark är du? Har du ökat i övningarna du kör, och i sådana fall hur mycket? Vad baserar du ditt absurda antagande om att din energibalans skulle vara 1800 kcal/dag på? Det finns inte på kartan att du kan gymma 3 ggr och löpträna 3 ggr i veckan på det energiintaget. Om inte gymmandet består i att ligga på en bänk och läsa fitnesstidningar och löpningen utföres av underentreprenörer.

Jo tack jag vet :)

Jag ökar ingenting i övningarna, men minskar inte heller någonting. Mina pass är 3x helkropp med ett upplägg på 4x8, 5x5, 3x12. Detta är vad jag tar i basövningar, + några andra, för att försöka ge en bild:

Marklyft - 100kg
Knäböj - 78kg
Bänkpress - 68kg
Bicepscurl - 36kg (stång)
Chins - 10st (kroppsvikt)
Pullups - 8st (kroppsvikt)

Mitt absurda antagande om att din energibalans skulle vara 1800 kcal/dag är något jag under en 3 månaders period tidigare testade mig fram till. Jag har legat på lågt kcalunderskott många gånger och under en lång tid, vi pratar om ca 800-1000kcal per dag, körde samma låga intag när jag började gå ner i vikt från tidigare 112kg. Så har jag nu lärt mig att man inte ska göra, men gjort är gjort. Idag ligger jag dessutom på 1800kcal och står därmed still i vikt. Överäter jag det minsta så märks det på vågen direkt (väger mig varje dag, samma tidpunkt efter toalettbesök).

Ser ut som en helt vanlig kille utan särskilt mycket muskler. Vill du förändra kroppen är det hård träning som gäller, utan att köra någon megabulk. Som ovan skriver, hitta din balans och ligg ungefär där samtidigt som du kör ett bra träningsprogram.

Ok! Ja men det verkar vara temat för mig. Balans, högt proteinintag och hårdträning :) Får nog bli att köra på det nu under sommaren och 3-4mån framöver för att sedan utvärdera. Kan man (jag) bygga mycket på balans tror du/ni?

Du har ju inte mycket muskler på kroppen så att fortsätta gå ner i vikt kommer nog göra att du ser sämre ut. Så om du ökar proteinintaget, tränar 3-4 gånger per vecka med vikter och blir starkare sett över tid så kommer du se bättre ut.

Nej så är väl tyvärr fallet, ja det låter vettigt, tack för input :)

Det här är något jag brottas med. Sen kommer väl huden dra ihop sig lite till om du håller balansen, det hoppas jag då på :(

Nu ser min mage mycket värre ut än så där, men jag funderar på en bukplastik om det inte går till sig inom ett år eller så. Helt enkelt för att bli av med den mängd fett celler som faktiskt sitter där (de sitter väl till de dör, 7 år eller nåt)

Åh jag hoppas det. Hur ser du ut då? Bukplastik låter ju väldigt seriöst :o Har fettcellerna som sitter på magen så stor betydelse?

Med jojomässigt menar jag typ nu när det blir sommar. Förra sommaren släppte jag till och åt mer än vad jag brukar. Gick upp 6kg på 6v. Körde återigen lågt kcalintag under 2 månader för att få bort det, sen höll det på så där.

Jo antar det, har väl lite att öva på :/

z_bumbi
2015-06-12, 08:44
Hur mycket mer åt du när du gick upp 6 kg?

Old Nick
2015-06-12, 10:20
Mitt absurda antagande om att din energibalans skulle vara 1800 kcal/dag är något jag under en 3 månaders period tidigare testade mig fram till. Jag har legat på lågt kcalunderskott många gånger och under en lång tid, vi pratar om ca 800-1000kcal per dag, körde samma låga intag när jag började gå ner i vikt från tidigare 112kg. Så har jag nu lärt mig att man inte ska göra, men gjort är gjort. Idag ligger jag dessutom på 1800kcal och står därmed still i vikt. Överäter jag det minsta så märks det på vågen direkt (väger mig varje dag, samma tidpunkt efter toalettbesök).

Då räknar du fel. Jag tror inte ens att din basmetabolism understiger 1800 kcal.

Klein
2015-06-12, 10:49
Då räknar du fel. Jag tror inte ens att din basmetabolism understiger 1800 kcal.

Med tanke på trådskaparens historia av långa svältdieter så är det inte alls osannolikt att hans balans ligger kring 1800 kcal. Inse att det finns folk som knappt kan titta på mat utan att bli feta. Med detta är det dock inte sagt att hans balans är låst på 1800kcal. Men det kräver arbete att förändra.

Fluency
2015-06-12, 12:01
Hur mycket mer åt du när du gick upp 6 kg?

Räknade dessvärre inte sista 3v, men första 3v pratar vi om ett ungefärligt överskott på 3400kcal i veckan. Gick upp 4kg dessa 3 veckor, men går inte att dra någon slutsats av det iom vattenvikt, etc. Hade du något speciellt i åtanke? :)

Nej jag räknar rätt. Har full koll på mitt BMR. Bättre koll än vad man borde ha.

Old Nick
2015-06-12, 13:28
Med tanke på trådskaparens historia av långa svältdieter så är det inte alls osannolikt att hans balans ligger kring 1800 kcal. Inse att det finns folk som knappt kan titta på mat utan att bli feta. Med detta är det dock inte sagt att hans balans är låst på 1800kcal. Men det kräver arbete att förändra.

Balans på 1800 kcal/dag med tre pass styrka och tre milpass löpning i sub 4:30-tempo varje vecka?

Vad drivs han av? Kall fusion? Fotosyntes?

PureWhey
2015-06-12, 13:40

Pff. Vad finns det för studier som visar på att basmetabolismen kan bli så låg + hålla i sig under en längre tid även efter man käkar normalt?

Old Nick
2015-06-12, 13:58
Pff. Vad finns det för studier som visar på att basmetabolismen kan bli så låg + hålla i sig under en längre tid även efter man käkar normalt?

Inga förstås.

Jag köper att en del kan gå upp i vikt hur lätt som helst. Men då är det för att deras setpoint ligger långt över nuvarande vikt och att de därför inte blir mätta förrän de ätit otroligt mycket mat. I ett sådant läge är det inga problem att stoppa i sig flera tusen kalorier och ändå uppleva att man äter "hur lite som helst". Jag vet, jag har varit där själv.

Vad jag inte köper är påståenden om att en del människor p.g.a. "förstörd metabolism" skulle kunna traska omkring som vanligt med fullt fungerande kropp och immunförsvar och leva och jobba som alla andra, samt motionera och träna dubbelt så mycket som alla andra, samtidigt som de inte förbränner några kalorier. För man kan inte förbränna kalorier som inte tillförs. Så är det bara. Trådstartaren kan inte springa en mil utan att förbruka energi.

PureWhey
2015-06-12, 14:13
Har två studier jag läst, kan länka när jag kommer hem, där man ser hur bra metabolismen anpassar sig även under extrema förhållanden. Studsar tillbaka snabbt.

kaer
2015-06-12, 14:30
Är det bara jag som inte tycker det ser ut att vara särskilt mycket bukfett? Visst, det är inga rutor, men är det inte sådär helt vanligt folk ser ut när de står avslappnade?

andeem
2015-06-12, 14:34
Så ser det ut i mina ögon också. 26 procent bf låter också som en väldigt hög siffra.

z_bumbi
2015-06-12, 14:39
Räknade dessvärre inte sista 3v, men första 3v pratar vi om ett ungefärligt överskott på 3400kcal i veckan. Gick upp 4kg dessa 3 veckor, men går inte att dra någon slutsats av det iom vattenvikt, etc. Hade du något speciellt i åtanke? :)

Mer mat och att du band mer vatten men ändå bara 4 kg på tre veckor säger mig att du antagligen inte ens nått din balans med de där extra 400-500 kcal per dag.

Är det bara jag som inte tycker det ser ut att vara särskilt mycket bukfett? Visst, det är inga rutor, men är det inte sådär helt vanligt folk ser ut när de står avslappnade?

Nej det inte bara du.

illiaca
2015-06-12, 14:45
Kan du inte stappla upp var du ätit under några dagar och hur du tillagat det

xanton
2015-06-12, 15:33
Det ser inte ut att va så mycket bukfett. Har varit i en mycket värre situation än dig. Då jag var smalfet som ett svältande barn i afrika. Det var en tydlig bula, svullen var bara förnamnet.

Saken är den att om du legat på ett stort underskott har din metabolismen anpassat sig till mindre mängd energi. Sen börjar man äta normalt igen och lägger på sig otroligt mycket onödigt fett. Mitt stora fel var inte bara låg kalori, utan också överdriven styrke & konditionsträning samt för lågt fettintag. Lägg dig på balans och ha en normalt intag av alla makronutrienter och normal träning. Satsa på progression såklart, det är livsviktigt för o bli av med "magen". så mata på så ett tag så löser det sig. Det tog 1 år för mig som sabbat min kropp så pass mycket innan den anpassar sig till normalt förhållande, så äntligen kan ja börja deffa bort skiten sakta men säkert.

Darth Yoda
2015-06-12, 15:37
Det ser inte ut att va så mycket bukfett. Har varit i en mycket värre situation än dig. Då jag var smalfet som ett svältande barn i afrika. Det var en tydlig bula, svullen var bara förnamnet.

Saken är den att om du legat på ett stort underskott har din metabolismen anpassat sig till mindre mängd energi. Sen börjar man äta normalt igen och lägger på sig otroligt mycket onödigt fett. Mitt stora fel var inte bara låg kalori, utan också överdriven styrke & konditionsträning samt för lågt fettintag. Lägg dig på balans och ha en normalt intag av alla makronutrienter och normal träning. Satsa på progression såklart, det är livsviktigt för o bli av med "magen". så mata på så ett tag så löser det sig. Det tog 1 år för mig som sabbat min kropp så pass mycket innan den anpassar sig till normalt förhållande, så äntligen kan ja börja deffa bort skiten sakta men säkert.
Det stämmer nu när du säger det. Kroppen suger åt sig efter den svultits länge.

Starvation
2015-06-12, 16:07
Det stämmer nu när du säger det. Kroppen suger åt sig efter den svultits länge.

Ja till en viss gräns. Sen kan man ju kontrollerat höja kalorier efter en deff nu för tiden, vilken borde göra så man undviker den enorma fettinlagringen som kommer efter deff.

Pretorian
2015-06-12, 16:43
Du har lite muskelmassa ocj borde lägga mer fokus på styrketräningen.

z_bumbi
2015-06-13, 07:20
Ja till en viss gräns. Sen kan man ju kontrollerat höja kalorier efter en deff nu för tiden, vilken borde göra så man undviker den enorma fettinlagringen som kommer efter deff.

Får du en enorm fettinlagring efter en deff så gör du garanterat något väldigt fel.