Visa fullständig version : Fotbolls-VM damer 2015 i Kanada
Tiderna är lite av ett fiasko p.g.a. tidsskillnaden där dagens matcher ofta börjar först när gemene man drar sig mot sängen. Semifinalerna och finalen sänds t.ex. 01:00. Av Sveriges gruppspelsmatcher så lär jag sannolikt endast se deras premiärmatch mot Nigera - övriga två börjar kl 02:00. Samtliga matcher verkar vara utspridda på TV4, TV12 och TV4 Sport.
Blev något förvånad över att man spelar på konstgräs.
Sveriges spelschema i gruppspelet:
8 juni: Nigeria 22:00
12 juni: USA 02:00
16 juni: Australien 02:00
Grupperna:
Grupp A
Kanada
Kina
Nya Zeeland
Holland
Grupp B
Tyskland
Elfenbenskusten
Norge
Thailand
Grupp C
Japan
Schweiz
Kamerun
Ecuador
Grupp D
USA
Australien
Sverige
Nigeria
Grupp E
Brasilien
Sydkorea
Spanien
Costa Rica
Grupp F
Frankrike
England
Colombia
Mexiko
Spelschema för samtliga gruppspelsmatcher:
2015-06-06 (natten mot 2015-06-07)
Grupp A
00:00: Kanada–Kina
03:00: Nya Zeeland–Holland
2015-06-07
Grupp B
19:00: Norge–Thailand
22:00: Tyskland–Elfenbenskusten
2015-06-08
Grupp D
22:00: Sverige–Nigeria
Grupp C
01:00: Kamerun–Ecuador
04:00: Japan–Schweiz
Grupp D
01:30: USA–Australien
2015-06-09
Grupp E
22:00: Spanien–Costa Rica
01:00: Brasilien–Sydkorea
Grupp F
19:00: Frankrike–England
22:00: Colombia–Mexiko
2015-06-11
Grupp B
19:00: Tyskland–Norge
22:00: Elfenbenskusten–Thailand
Grupp A
00:00: Kanada–Nya Zeeland
03:00: Kina–Holland
2015-06-12
Grupp D
23:00: Australien–Nigeria
02:00: USA–Sverige
Grupp C
01:00: Schweiz–Ecuador
04:00: Japan–Kamerun
2015-06-13
Grupp E
22:00: Brasilien–Spanien
01:00: Sydkorea–Costa Rica
Grupp F
19:00: Frankrike–Colombia
22:00: England–Mexiko
2015-06-15
Grupp B
22:00: Elfenbenskusten–Norge
22:00: Thailand–Tyskland
Grupp A
01:30: Holland–Kanada
01:30: Kina–Nya Zeeland
2015-06-16
Grupp C
23:00: Ecuador–Japan
23:00: Schweiz–Kamerun
Grupp D
02:00: Australien–Sverige
02:00: Nigeria–USA
2015-06-17
Grupp F
22:00: England–Colombia
22:00: Mexiko–Frankrike
Grupp E
01:00: Costa Rica–Brasilien
01:00: Sydkorea–Spanien
Spelschema för slutspelet:
Sextondelsfinaler
2015-06-20
22.00: 1A–3ACD
01.30: 2A–2C
2015-06-21
19.00: 1E–2D
22.00: 1F–2E
02.00: 1A–3CDE
2015-06-22
23.00: 2B–2F
02.00: 1D–3BEF
2015-06-23
04.00: 1C–3ABF
Kvartsfinaler
2015-06-26
22.00: Kvartsfinal 1
01.30: Kvartsfinal 2
2015-06-27
22.00: Kvartsfinal 3
01.30: Kvartsfinal 4
Semifinaler
2015-06-30
01.00: Semifinal 1
2015-07-01
01.00: Semifinal 2
Bronsmatch
2015-07-04
22.00: Bronsmatch
Final
2015-07-05
01.00: VM-final
svenbanan
2015-06-07, 00:11
Konstgräset har ju varit en riktigt het potatis. Det var ju snack om bojkott.
Undvika nyheterna och löpsedlar och sedan kolla på repriser och inspelningar blir det som gäller :) bra tråd!
svenbanan
2015-06-07, 12:09
Så, vad tror vi om sveriges chanser?
Kanske är de såpass baissade pga alla motgångar med byte av spelsystem (återgång eftersom det nya de testade funkade dåligt) och skadeproblem i uppladdningen, att de kan spela avslappnat och ta sig långt?
Jag tror ju tyvärr det kommer gå dåligt. Det verkar ha varit mycket strul i uppladdningen (som sagt) och Sundhage verkar ha tappat sugen. Men tar de sig vidare ur gruppen kan ju allt hända antar jag.
Intensiv inledningsmatch i turneringen hittills :) står just nu 3-2 till sverige!
Så, vad tror vi om sveriges chanser?
På förhand trodde jag på solklar vinst mot Nigeria, förlust mot USA (favoriter tillsammans med Tyskland) och sedan en tuff match mot Australien där man skulle göra upp om andraplatsen i gruppen. Nu är jag mer tveksam. Skulle man komma trea och ändå lyckas gå vidare så möter man sannolikt Kanada i sextondelsfinalen.
Spelmässigt så tyckte jag inte att Sverige förtjänade kryss.
För övrigt - vad var grejen att flera spelare fick kramp runt 6x minuten?
svenbanan
2015-06-09, 04:12
Fan vet varför alla fick kramp. Att bara ena laget skulle få den reaktionen på konstgräset vekar ju orimligt. Kanske har uppladdningen och träningarna inför matchen inte varit bra.
Sverige hade bonnröta som tog poäng mot ett lag som egentligen inte såg så jättevassut ut. Nigeria har ju en drös riktigt duktiga spelare i offensiven, och gör ju helt rätt i att spela enkelt och försöka nå dessa med djupledsbollar, så de får springa ifrån och göra en-två försvarare och sedan målchans eller bra läga för passning in i straffområdet. För övrigt tyckte jag Nigeria såg rätt spaka ut på mitten och i försvaret. Men sveriges försvar såg ju rent bedrövligt ut. Lina Nilsson stötte mot åttan flera gånger, som bara gick rätt emot och sedan forsade förbi och sedan direkt hade fem meter. Vaffan, de måste väl ha vetat att hon är vindsnabb och bra på att gå förbi eller? Sveriges mittfält borde ha ägt centrala spelplanen, men så var det verkligen inte.
Hur sverige ska lyckas ta poäng mot USA vette tusan. Känns orealistiskt. Så det lär avgöras mot Australien i sista matchen.
Håller med ovanstående. Sveriges försvar var osäkert.. det kändes farligt så fort dom tappade bollen på mittplan och t.o.m på offensiv planhalva. Hoppas det vara inledningsnerver som gjorde att det såg så skakigt ut och att dom tuffar till sig till kommande matcher, det kommer att behövas.
Jäklar va obra de var. Om inte det där var lägstanivån för Sverige så är det nog kört tyvärr.
svenbanan
2015-06-09, 16:04
Obra var ordet.
Jag kollade bara 1:a halvlek live, och gick och lade mig och kände att Sverige skulle få det svårt trots att de ledde med 2-0. Hur ofta har man den känslan i ett sådant läge?
Jag är helt okunnig och rätt ointresserad men såg en stor del av matchen. Trodde ett lag kunde hålla passningsspelet längre än vad jag uppfattade igår. Ett par passningar, sedan for bollen lite på måfå. Kanske fattar jag bara inte grejen. :)
Chrillee
2015-06-09, 18:24
Vilken skillnad i dam och herrtrådarna. Tråden för herrarnas 2014 VM hade 3 sidor på några timmar.
Tyckte matchen var underhållande.. Men Nigeria var klart bättre enligt mig, mycket mer tekniska och snabbare. Nigerias försvarsspel var inte bra dock. Synd att Sveriges försvarare inte hade mycket att sätta emot Nigerias snabba anfallare.
Vilken skillnad i dam och herrtrådarna. Tråden för herrarnas 2014 VM hade 3 sidor på några timmar.
Tyckte matchen var underhållande.. Men Nigeria var klart bättre enligt mig, mycket mer tekniska och snabbare. Nigerias försvarsspel var inte bra dock. Synd att Sveriges försvarare inte hade mycket att sätta emot Nigerias snabba anfallare.
Intresset är av förståeliga skäl mycket mindre.
Men ändå ganska stort. Varning för Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/damlandslaget/article20934963.ab)
Darth Yoda
2015-06-09, 18:54
För mig oförståeligt eftersom fotboll ju är en damsport.
Det var en hel del tur inblandat att Sverige fick kryss. Nigeria hade flera bra chanser men hade för dåliga avslut. Angående krampen så tänker jag också att Sverige måste ha haft dålig förberedelse.
Det kan också vara så att Sverige hade svårt med scoutningen av Nigeria. De verkade överraskade över Nigerianskan framme till höger och hennes snabbhet.
delta_mats
2015-06-09, 19:01
Skönt att se att det filmas och grinas mindre bland damerna jämfört med herrarna.
Önskar att Schelin kommer igång ordentligt, att mittfältet vänder sig rätt och börjar springa mer och att backlinjen tuffar till sig till nästa gång och slutar mesa i närkamperna. Hoppas det var premiärnerver mot Nigeria bara, annars kommer vi att få generalstryk nästa match...
Men ändå ganska stort. Varning för Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/damlandslaget/article20934963.ab)
Nu framstår det som att jag bara klagar men det blandas vilt med siffror i den artikeln.
För att jämföra tittarsiffrorna under gårdagen:
- Meningslös träningsmatch mot ett dåligt lag på en kanal som många inte har.
- Premiären för vårt landslag i världens största mästerskap inom sporten.
Det vore ett fiasko om VM-matchen inte lockade fler tittare. Som en jämförelse hade herrarna 2,8 miljoner tittare i sin senaste VM-premiär för 9 år sedan. Sedan dess har befolkningen ökat med nästan 600 000 människor.
För att jämföra tittarsifforna i premiärmatcherna:
- Premiären i VM 2014 hade 1,5 miljoner tittare i första halvlek.
- Premiären i lördags hade 142 000 tittare i första halvlek.
Nu framstår det som att jag bara klagar men det blandas vilt med siffror i den artikeln.
För att jämföra tittarsiffrorna under gårdagen:
- Meningslös träningsmatch mot ett dåligt lag på en kanal som många inte har.
- Premiären för vårt landslag i världens största mästerskap inom sporten.
Det vore ett fiasko om VM-matchen inte lockade fler tittare. Som en jämförelse hade herrarna 2,8 miljoner tittare i sin senaste VM-premiär för 9 år sedan. Sedan dess har befolkningen ökat med nästan 600 000 människor.
För att jämföra tittarsifforna i premiärmatcherna:
- Premiären i VM 2014 hade 1,5 miljoner tittare i första halvlek.
- Premiären i lördags hade 142 000 tittare i första halvlek.
Det var ju ingen som sa att det inte finns omständigheter. Det konstaterades att 1,1 miljon såg VM-matchen och 650' såg herrlandskampen. Men tack för analysen.
Jag tycker intresset har stigit i takt med kvaliten. Nu är det ju ganska bra fotboll och målvakterna har blivit vassare. Ett mästerksap är alltid intressant och jag kommer försöka se dom matcherna som sänds. Tittade lite snabbt igår men det var ingen bra match. Svenbanan gjorde en bra analys som jag håller med om. Haffsigt spel och dåligt bollhanterande. Är spelarna inte så bra på att passa så måste dom springa mer för att visa sig. Är dom för dåligt tränade och får kramp så är det... dåligt. Får hoppas att det var ett bottennapp och att dom ser bättre ut i nästa match.
Det här att man helt plötsligt börjat lyfta fram damfotboll överallt, beror det på ett genuint ökande intresse och en större efterfrågan bland sportkonsumenter, eller ligger det politiska motiv bakom?
svenbanan
2015-06-10, 04:45
Det här att man helt plötsligt börjat lyfta fram damfotboll överallt, beror det på ett genuint ökande intresse och en större efterfrågan bland sportkonsumenter, eller ligger det politiska motiv bakom?
Det är VM och alltså ett ökat intresse. Sverige är ju (i alla fall i egna ögon) nåt slags förhandskandidat till medalj. Alltså skrivs det i tidningar och visas på TV.
Önskar att Schelin kommer igång ordentligt, att mittfältet vänder sig rätt och börjar springa mer och att backlinjen tuffar till sig till nästa gång och slutar mesa i närkamperna. Hoppas det var premiärnerver mot Nigeria bara, annars kommer vi att få generalstryk nästa match...
Nerver tror jag kan vara en bra gissning. Kanske även som en del i krampfrågan. Hög mental anspänning gör ju att orken tar slut bra mycket snabbare, och då kan kanske krampen komma. Kan tänka mig att mittbackarna och Asllani har känt sig lite pressade.
Det var en hel del tur inblandat att Sverige fick kryss. Nigeria hade flera bra chanser men hade för dåliga avslut. Angående krampen så tänker jag också att Sverige måste ha haft dålig förberedelse.
Det kan också vara så att Sverige hade svårt med scoutningen av Nigeria. De verkade överraskade över Nigerianskan framme till höger och hennes snabbhet.
Har de misslyckats med den scoutingen så är det fan dags för Sundhage att avgå redan innan näste match. Hon hade kunnat läsa på wikipedia så hade det löst sig...
http://en.wikipedia.org/wiki/Asisat_Oshoala
Nej jag tror inte på att scoutingen brustit. Antingen har Lina Nilsson eller någon annan överskattat Linas snabbhet, eller så har de inte förstått den enklaste teori. Om försvararen är långsammare än anfallaren så måste försvararen falla och inte stöta. Men denna teori är ju helt självklar även för mig som inte ens spelar fotboll. Kanske var det nerver även här. Dvs det som Sundhage sagt i intervju, att spelarna inte följt instruktioner...
Såg lite av matcherna med Spanien och Brasilien igår. Det känns som att spelarna, individuellt, ligger på en egen nivå sett till teknik även om man inte riktigt lyckas knyta ihop det i form av anfall- och försvarsspel. Inte minst Marta som verkar ha både bra tillslag och förstatouch.
Någon som sett Japan i år? Vet att jag blev väldigt imponerad av deras passningsspel i förra mästerskapet.
svenbanan
2015-06-10, 18:32
Såg lite av matcherna med Spanien och Brasilien igår. Det känns som att spelarna, individuellt, ligger på en egen nivå sett till teknik även om man inte riktigt lyckas knyta ihop det i form av anfall- och försvarsspel. Inte minst Marta som verkar ha både bra tillslag och förstatouch.
Någon som sett Japan i år? Vet att jag blev väldigt imponerad av deras passningsspel i förra mästerskapet.
Jag såg Japan spöa Schweiz med 1-0, med enda målet på straff i 1:a halvlek. Japanskorna spelade väldigt tajt försvarsspel, och gjorde det svårt för schweiziskorna att etablera nåt spel på mittplan. Sedan hade de sitt snabba kortpassningsspel och det var svårt för schweiz att ta bollen från dem. Dock hotade inte japanskorna särskilt mycket framåt heller. De verkar ha Daniel Andersson som coach, mycket i sidled framför motståndarnas straffområde, och så backa tillbaka och upprepa. Det blev sällan farligt. Detta är ju tydligen första världsmästerskapet för schweiz, och jag tyckte nästan att de underpresterade, och borde ha kunnat få till nåt mål. Det var som om de blev lite för ivriga när de väl skapade bra lägen. Jag tycker nog att oavgjort hade kunna varit mer rättvist. Eller så hade japanskorna läget under kontroll och inte ville blotta sig bakåt eftersom de ju faktiskt ledde med ett mål. Kanske var de så cyniska, och har mycket mer att komma med. Det vore helt klart ett coolt steg framåt för damfotbollen.
I natt har jag kollat lite på alla matcherna. Det är svårt att engagera sig i sporten när man inte kan så mycket om spelarna och när spelet är så haffsigt. Kan förstå varför folk som inte kollar på fotboll annars kan tycka att fotboll är tråkigt. Det är ju skoj att se det egna landslaget men annars så fångade inte det här mitt intresse. Väldigt fint frisparksmål av den norska tjejen dock.
Hög nivå på domarinsatsen att släppa denna:
http://gfycat.com/InfiniteQualifiedKiwi
Magnus N
2015-06-13, 20:26
Rätt "snyggt" gjort dock, ryggen mot domaren som även var skymd av flera spelare.
Rätt "snyggt" gjort dock, ryggen mot domaren som även var skymd av flera spelare.
Finns ju fler än en domare.
Magnus N
2015-06-13, 20:32
Finns ju fler än en domare.
Absolut
Fast alltså. Vem får ens för sig att göra sådär. Det där är verkligen sjukt random att någon gör och katastrof att ingen domare ser det. De har väl straffområdesdomare precis som herrarna?
Jansson_84
2015-06-13, 20:34
Fast alltså. Vem får ens för sig att göra sådär. Det där är verkligen sjukt random att någon gör och katastrof att ingen domare ser det. De har väl straffområdesdomare precis som herrarna?
Olof Mellberg men han åkte dit så det stänkte om det :d
Olof Mellberg men han åkte dit så det stänkte om det :d
Har han gjort sådär? Jag kommer ihåg en hands av han på ett inlägg eller whatever mot Kroatien tror jagmen det var bara rakt upp med armen. Det här är så avsiktligt och genomtänkt på så många sätt att jag blir förbluffad.
svenbanan
2015-06-13, 21:31
Maradona.
Är man extrem vinnarskalle så skiter man i konsekvenserna i sådana lägen. Hon har inte jätte mycket tid på sig att tänka igenom det hela ändå. Skulle man fråga henne då hon inte hade högt adrenalinpåslag så skulle hon säkerligen säga att hon aldrig skulle göra så. Men i skarpt läge blir det kortslutning för vissa. Suarez biter, och vissa tar medveten hands. Domaren borde såklart sett detta och skickat ut henne och dömt straff. Riktigt dåligt att inte se detta. Hon lär ju få straff retroaktivt. Domarna är ju rätt fiaskoartade hittills. Men så brukar det ju vara med FIFA, och särskillt på damsidan.
Maradona.
Är man extrem vinnarskalle så skiter man i konsekvenserna i sådana lägen. Hon har inte jätte mycket tid på sig att tänka igenom det hela ändå. Skulle man fråga henne då hon inte hade högt adrenalinpåslag så skulle hon säkerligen säga att hon aldrig skulle göra så. Men i skarpt läge blir det kortslutning för vissa. Suarez biter, och vissa tar medveten hands. Domaren borde såklart sett detta och skickat ut henne och dömt straff. Riktigt dåligt att inte se detta. Hon lär ju få straff retroaktivt. Domarna är ju rätt fiaskoartade hittills. Men så brukar det ju vara med FIFA, och särskillt på damsidan.
Ja fast maradona, nicka in bollen i mål. Det här är bara så förbannat korkat eftersom det är en garanterad straff + rött kort (aja nu blev det inte det men ändå) och det är inte som om det var ett garanterat mål som skulle bli.
Gruppspelet avklarat och det är fortfarande osäkert om Sverige går vidare. Hänger sannolikt på grupp E.
Grupp E:
Brasilien - 3 - 6p
Costa Rica - 0 - 2p
Spanien - -1 - 1p
Sydkorea - -2 - 1p
Tittarsifforna för gruppspelet:
- Nigeria: 1 268 000
- USA: 183 000
- Australien: 102 000
Skulle Sverige ha tur att gå vidare så tvingas man möta Tyskland.
Simon Bank skrev en bra text om det eventuella mötet mot Tyskland
HALIFAX. Efter 90 nya trubbiga minuter vet vi hur kartan ser ut.
Sverige åker hem eller möter Tyskland.
Ska vi vara ärliga låter det ju som precis samma sak.
TV Besviket i svensklägret "Vi kan inte deppa ihop totalt"
En timmas köande för att komma in i landet, en trasig resväska som väntade när jag bedömts som icketerrorist, och ändå fanns det ju svenskar som fick en värre start på sin kanadensiska kväll än jag.
Australien gick in för att kriga sig till slutspel, Sverige väntade tio minuter med att gå in över huvud taget. Edmonton är en stad som växer så det knakar, där 33 stora byggprojekt trängs med varandra i centrum, men Pia Sundhages VM-bygge har fortfarande inte fått ordning på grunden.
Det där målet som Lisa De Vanna sprang in med efter fem minuter var ju inte någon slump. Det var logiskt och systematiskt, sett både till match och säsong. En tokhögt spelande backlinje, ett lag framför som inte hinner in i press, och så en lång boll i djupet som skär sönder både försvar och framgångsdrömmar.
Svenskor som sjönk ihop
Australiens 1–0 kom eftersom Sverige verkade chockskadat av att Australien spelade som Australien gör; direkt, rakt, frenetiskt, snabbt. Nilla Fischer var den enda av elva svenska spelare som förstod att det var kamp på gång, resten ägnade sig åt att gå bort sig i fotbollens ABC:
A. Trycker backlinjen upp måste presspelet fungera.
B Fungerar inte pressen måste backarna (Ilestedt och Rubensson den här gången) vara preventiva i sina löpningar.
C. Lägger man försvarslinjen i höjd med mittlinjen är det en målvakts uppgift att spela långt ut.
Det är inte första gången i år Sverige släpper in mål på det sättet, nu gjorde det det när de verkligen inte fick, och nu står de med två tår utanför slutspelet och de åtta övriga i en åttondelsfinal mot europamästarna Tyskland, ett lag de förlorat mot de senaste fem gångerna de mötts i mästerskap.
När slutsignalen gick i Edmonton var det med jublande Matildas och svenskor som sjönk ihop i små högar lite varstans. Besvikelsen var begriplig, det här skeppet har kryssat sig rakt in i dödens triangel.
Pia Sundhage gav upp sin offensiva mittfältsbalans redan på vägen till VM, men hon fick inte särskilt mycket i utbyte. Det vore synd att säga att försvarsspelet blivit ramstarkt, det vore en ren lögn att påstå att de hittat några vettiga offensiva nycklar.
Det sägs att Lotta Schelin är ur form, att hon varit osynlig, men Schelin är ju symptom, inte orsak. Om den tidiga offensiven brister blir den sena offensiven lidande – och mot Australien dröjde det goda tio minuter innan Sverige ens lyckades vårda sig över mittlinjen.
Ytterbackarna har enorma problem med uppspelen, Caroline Seger är nyttig, men använder konstant två-tre tillslag för mycket. De enda gångerna som Sverige gör något metodiskt offensivt är när Lisa Dahlkvist – som är krigare snarare än kreatör – vänder spelet i sidled eller när Therese Sjögran kan hitta fram med sina fina små stickpassningar.
Annars händer inget. Noll.
Nu blir det hemresa mot Tyskland
Sofia Jakobsson var aktiv i Edmonton, hon gjorde ett efterlängtat anfallarmål, men Schelin får alldeles för ofta vandra hemåt för att ens få en skymt av bollen. Jag förstår att hon tappar touchen när det är så pass långt mellan tillslagen.
Nu blev det 1–1.
Nu blir det hemresa eller Tyskland.
Går det att tro på ett liv efter detta? Tja, det finns ju inga andra alternativ, och det kan vara värt att påminna om i alla fall en sak:
Tyskland må vara en mardröm för Sverige, men ingen ska tro att Tyskland drömt om Sverige heller.
Efter fiaskot i hemma-VM senast har de inte riktigt råd med ett tidigt respass till, och för svensk del finns det faktiskt en del som talar för att den där eventuella nitlotten (det ska spelas matcher idag också, Sverige kan fortfarande åka ur) faktiskt kommer med en liten vinstchans.
Jag kan komma på tre saker att peka på:
1. När Sverige mötte topplaget USA och automatiskt blev kompakt, konkret och koncentrerat gjorde de sin klart bästa match i gruppspelet. De lär hamna rätt i en åttondelsfinal också.
2. Sverige slog ju faktiskt Tyskland för tre månader sedan, i Algarve, och det är ett motstånd som inte kommer att överraska dem på något enda sätt.
3. Tysklands enda svaghet finns på precis samma ställe som Sveriges största styrka. Sundhages lag gillar att ställa om långt mot speedkulorna Jakobsson och Schelin, Tyskland ställer upp med kompetenta, starka men rejält tröga mittbackarna Krahn och Bartusiak.
Sverige deppade i natt, det gjorde de rätt i, men om det dyker upp en glimt av en kvartsfinal är det deras plikt att i alla fall försöka stoppa in foten.
De har växt in i matcherna i VM, de har växt in i turneringen.
De behöver en bragd för att få slåss om medaljer – men då får de faktiskt lov att växla in Lotta Schelin också.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/bank/article20980534.ab
Jansson_84
2015-06-17, 18:29
Gruppspelet avklarat och det är fortfarande osäkert om Sverige går vidare. Hänger sannolikt på grupp E.
Grupp E:
Brasilien - 3 - 6p
Costa Rica - 0 - 2p
Spanien - -1 - 1p
Sydkorea - -2 - 1p
Tittarsifforna för gruppspelet:
- Nigeria: 1 268 000
- USA: 183 000
- Australien: 102 000
Skulle Sverige ha tur att gå vidare så tvingas man möta Tyskland.
Det skulle nog vara bättre tittarsiffror om inte matcherna började mitt i natten.
Ville se matchen mot Australien men jag orkade inte vara vaken så länge.
Hur som, så ser det väldigt mörkt ut för eventuellt fortsatt spel. Det hänger på Brasilien för Sveriges del? Och om Sverige lyckas gå vidare, så får dom möta Tyskland som = sin överkvinna.
Det skulle nog vara bättre tittarsiffror om inte matcherna började mitt i natten. Ville se matchen mot Australien men jag orkade inte vara vaken så länge.
Instämmer och det jag var inne på i trådstarten. Tillhör den intresserade skaran men av sista två matcherna har jag endast sett den mot USA p.g.a. att larmcentralen ringde och väckte mig i halvtid.
Hur som, så ser det väldigt mörkt ut för eventuellt fortsatt spel. Det hänger på Brasilien för Sveriges del? Och om Sverige lyckas gå vidare, så får dom möta Tyskland som = sin överkvinna.
Brasilien lär vila spelare då man redan vunnit gruppen men har man tur så går man vidare om Spanien - Sydkorea spelar oavgjort och därmed bara når upp i 2 poäng vardera. Håller dock oavgjort som högst osannolikt med tanke på vad jag sett lagen prestera.
svenbanan
2015-06-17, 20:09
Det finns ju flera varianter som gör att sverige går vidare. Om england torskar mot colombia är väl en sådan variant. Tror brasilien får spela 0-0 också, fast inte 1-1 (då lottas det), och vid 2-2 eller fler mål (men oavgjort) gör att Costa Rica kommer före sverige.
Men mot Tyskland kommer de ju rimligtvis inte ha en chans. Då får de verkligen gräva upp nåt helt nytt. Både vad gäller form, själförtroende och spelsystem. Men visst "sverige gillar att slå att underläge" får väl vara halmstråt att klamra sig fast vid...
Det finns ju flera varianter som gör att sverige går vidare. Om england torskar mot colombia är väl en sådan variant. Tror brasilien får spela 0-0 också, fast inte 1-1 (då lottas det), och vid 2-2 eller fler mål (men oavgjort) gör att Costa Rica kommer före sverige.
Ser ut som att England och Frankrike går mot vinst vilket gör att trean (Colombia) får 4 poäng.
svenbanan
2015-06-17, 23:16
Ser ut som att England och Frankrike går mot vinst vilket gör att trean (Colombia) får 4 poäng.
Ja, men det var väl ingen som egentligen trodde på allvar att hjälpen skulle komma ifrån den gruppen. Det är ju Brassorna som får se till att inte släppa in några mål i natt så får vi åka ur några dagar senare...
Det är ju Brassorna som får se till att inte släppa in några mål i natt så får vi åka ur några dagar senare...
Optimisten. ;)
Nåja, om lite mer än 2 timmar (eller när man vaknar) så vet vi hur det blir.
Jansson_84
2015-06-20, 20:59
Ledsen Sverige, men ikväll blir det :whipped:
Ser tufft ut ikväll, flera farliga lägen för Tyskland och ett mål redan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.