handdator

Visa fullständig version : HBTQ-tråden

Anton Fräs
2015-06-06, 22:12
Tänkte att det kan vara roligt och intressant att ha en tråd där vi kan prata om HBTQ-frågor generellt och även ta upp personliga erfarenheter om man har några.

Jag ska på west pride nästa vecka på några föreläsningar, skall bli intressant då jag lär bli ganska rostad för vissa av mina åsikter.

En artikel som lyfter upp en ganska sorglig verklighet är ju denna:

http://www.dn.se/sthlm/var-tredje-transperson-har-sjalvmordstankar/

Fördomarna och avskyn gentemot transpersoner är något som upprör mig mycket.

Red Apple
2015-06-06, 22:24
Modigt att starta en sån här tråd på det här forumet.

Inb4 "Vaffö får inte vi straighta ha en egen parad oxå? Dä ä ju diskriminering!!!!!!"

R Scarpa27
2015-06-06, 22:28

Inb4 "Vaffö får inte vi straighta ha en egen parad oxå? Dä ä ju diskriminering!!!!!!"

because straight is always acceptable.

kebne
2015-06-06, 22:29
Det är synd att människor inte kan vara sig själva utan att bli trakasserade eller mobbade etc oavsett om det är sexuell läggning, könstillhörighet, religion, hudfärg, politiska åsikter osv.

Visst ska man kunna ha olika åsikter och kunna bli arga på varandra men att att hata på någon bara för att den gillar personer av samma kön, har annan hudfärg eller tycker att islam är en himla festlig grej, det är bara låg nivå.

Anton Fräs
2015-06-06, 22:30
Det är synd att människor inte kan vara sig själva utan att bli trakasserade eller mobbade etc oavsett om det är sexuell läggning, könstillhörighet, religion, hudfärg, politiska åsikter osv.

Visst ska man kunna ha olika åsikter och kunna bli arga på varandra men att att hata på någon bara för att den gillar personer av samma kön, har annan hudfärg eller tycker att islam är en himla festlig grej, det är bara låg nivå.

Well said!

kebne
2015-06-06, 22:33
Sen kan jag tycka att det är lite skitnödigt att "kräva" att man ska bli kallad hen. Ok om man föredrar det men jag tror man får välja sina strider lite och att bli kallad hen kanske inte är den viktigaste (och man kan nog förlora en hel del generell sympati om man väljer att reagera på det).

Tolerans måste gå åt både håller och bara för att någon kallar dig hon istället för hen så är det inte direkt intolerans och hen borde kunna tolerera att folk nog inte menar illa men helt enkelt är ovana och kanske införstådda med att det är så viktigt.

Anton Fräs
2015-06-06, 22:37
Sen kan jag tycka att det är lite skitnödigt att "kräva" att man ska bli kallad hen. Ok om man föredrar det men jag tror man får välja sina strider lite och att bli kallad hen kanske inte är den viktigaste (och man kan nog förlora en hel del generell sympati om man väljer att reagera på det).

Tolerans måste gå åt både håller och bara för att någon kallar dig hon istället för hen så är det inte direkt intolerans och hen borde kunna tolerera att folk nog inte menar illa men helt enkelt är ovana och kanske införstådda med att det är så viktigt.

De transpersoner jag umgås med är ganska chill med det, de vill helst att man använder hen (eller hon/han i de fall de gäller könskorrigering) men det är ju inte så att de flippar ut om någon säger fel. Jag har sagt fel många gånger, speciellt i början av könskorrigeringsprocessen men det är ju bara att jobba på´t. :)

Lika illa att någon är totalt rabiat med det är det med de som kategoriskt vägrar att inse att det inte bara finns kvinnor och män, även när det står individer framför dem som säger annorlunda. :)

Anton Fräs
2015-06-06, 22:39
Rolig anekdot, jag berättade idag för min 92-åriga mormor om en av mina närmsta barndomsvänner som är mitt uppe i en könskorrigeringsprocess. Hon blev jätteglad och sa att "Ja, det förstod man nästan". Det sitter inte i åldern med andra ord ;)

PureWhey
2015-06-06, 22:40
hata på någon bara för att den gillar personer av samma kön, har annan hudfärg eller tycker att islam är en himla festlig grej

Jo, för den religionen är så full av kärlek för alla... Men bortser man ifrån hur idiotiska alla religioner är så håller jag med, att hata människor p.g.a. deras hudfärg, sexuella läggning osv är bara löjligt. Nu hatar jag inte folk p.g.a. deras religion, jag hatar religionen. Religion och kärlek för "olika" går inte direkt ihop, skit ska skit ha.

kebne
2015-06-06, 22:42
De transpersoner jag umgås med är ganska chill med det, de vill helst att man använder hen (eller hon/han i de fall de gäller könskorrigering) men det är ju inte så att de flippar ut om någon säger fel. Jag har sagt fel många gånger, speciellt i början av könskorrigeringsprocessen men det är ju bara att jobba på´t. :)

Lika illa att någon är totalt rabiat med det är det med de som kategoriskt vägrar att inse att det inte bara finns kvinnor och män, även när det står individer framför dem som säger annorlunda. :)

Jo precis man får ju känna av när någon jävlas med en och när någon helt enkelt bara är okunnig/glömde. Det har ju egentligen ingen jättebetydelse om man kallar någon för hon/han, vi lär oss ju bara associera det ena eller andra med personer. :)

Fast inte bara finns kvinnor och män. Det där blir ju lite intressant ställningstagande om man nu generellt tycker kön är oviktigt. Delvis att det är så noga att könet benämns rätt men även att börja införa "fler kön". Enklare approach borde vara att bara säga "kalla mig vad du vill men låt mig vara vad jag vill" :)

kebne
2015-06-06, 22:43
Jo, för den religionen är så full av kärlek för alla... Men bortser man ifrån hur idiotiska alla religioner är så håller jag med, att hata människor p.g.a. deras hudfärg, sexuella läggning osv är bara löjligt. Nu hatar jag inte folk p.g.a. deras religion, jag hatar religionen. Religion och kärlek för "olika" går inte direkt ihop, skit ska skit ha.

Fast alla tolkningar och uttryck av religioner är inte hatiska osv. Så att direkt tycka saker om någon för att den säger att den är muslim (eller annan religion) utan att ha koll på deras värderingar är inte så bra tror jag.

svenbanan
2015-06-06, 22:43

Dock förmodligen helt omöjligt att komma ifrån. Det verkar ju sitta rätt djupt rotat att stöta ut dem som skiljer sig för mycket från mängden. Det hänger väl ihop med flockmentalitet och att skydda den egna stammen från fiender antar jag.

PureWhey
2015-06-06, 22:45
Fast alla tolkningar och uttryck av religioner är inte hatiska osv. Så att direkt tycka saker om någon för att den säger att den är muslim (eller annan religion) utan att ha koll på deras värderingar är inte så bra tror jag.

Är man muslim antar jag att man har de värderingar som följer med religionen, verkar väl rimligt nog? Nu syftar jag dock inte bara på islam utan kristendomen osv också såklart.

kebne
2015-06-06, 22:47
Är man muslim antar jag att man har de värderingar som följer med religionen, verkar väl rimligt nog? Nu syftar jag dock inte bara på islam utan kristendomen osv också såklart.
Jag lämnar det till varje individ att definiera sin religiösa hållning och värderingar :)

Sarco

Det här forumet är väl rätt öppet för det mesta. Sen att det finns människor som tycker annorlunda än du får du liksom köpa som en del av det paketet.

On topic: För egen del är hbtq-frågor lite så att jag inte tror att problemet är så stort som det ibland talas om, i Sverige då alltså. Jag jobbar i en stor organisation (många tusen anställda) och jag kan räkna upp flera höga chefer som är öppet homosexuella, inklusive min egen chef, och jag har och har haft flera kollegor på olika arbetsplatser inom samma organisation som varit öppet homo. Jag har ytterst sällan hört något sägas på grund av det. Betydligt oftare hör man klagomål om andra (irrelevanta) saker, t.ex. ålder, kön, utseende eller annat.

Transpersoner vet jag mindre om, så det kanske är mer problematiskt fortfarande, eller så är det bara ovanligare.

Anton Fräs
Snälla gör inte detta till ytterligare en tråd om religion (Islam). Det kan självklart diskuteras i relation till ämnet men det håller redan på att spåra från topic.

PureWhey
2015-06-06, 22:48
Jag lämnar det till varje individ att definiera sin religiösa hållning och värderingar :)

S.k. cherrypicking... usch. Det är nog nästan värre, folk som väljer de delar man tror på i låt säga bibeln, men skiter helt i det som inte passar för din livssituation just nu. Urgh.

Sorry Anton för OT. Inget mer om det.

Tomten
2015-06-06, 23:12
För mig känns det ganska ointressant vad folk vill vara, och vill man byta från att var man till kvinna och vice versa, så ser jag inget större problem med det.

Däremot så finns det ju en del trans personer som verkar vilja både ha kakan och äta den.

http://www.dn.se/sthlm/han-kan-inte-bli-gravid-enligt-landstinget/

Det här känns bara konstigt. Vi har en kvinna (som identifierar sig som en man) som vill ha barn, och som ärä registrerad som man, som ska ha ett barn, och vill bli registrerad som far, eftersom "han" inte är en mor. Personen tycker sedan att det "är absurt, som en monty python sketch".

Är det bara jag som blir förvirrad?

Citat från artikeln

"Då fanns det inte på kartan att män kan föda barn, det är så främmande för regelsystemen att ett barn kan ha två pappor. Myndighets-Sverige har inte beredskap för nya konstellationer i familjebildningen, säger Anna Starbrink."

Känns lite lustigt att vi ska kringå biologiska begränsningar för att tillfredställa en transpersons behov att att vara både man och kvinna.

svenbanan
2015-06-06, 23:13
S.k. cherrypicking... usch. Det är nog nästan värre, folk som väljer de delar man tror på i låt säga bibeln, men skiter helt i det som inte passar för din livssituation just nu. Urgh.

Sorry Anton för OT. Inget mer om det.

Finns det EN tolkning av bibeln som alla följer? Alla dessa har samma värderingar?

Om inte, vilka är körsbärsplockarna? Katolikerna, protestanterna eller judarna?

Anton Fräs
2015-06-06, 23:19
För mig känns det ganska ointressant vad folk vill vara, och vill man byta från att var man till kvinna och vice versa, så ser jag inget större problem med det.

Däremot så finns det ju en del trans personer som verkar vilja både ha kakan och äta den.

Det här känns bara konstigt. Vi har en kvinna (som identifierar sig som en man) som vill ha barn, och som ärä registrerad som man, som ska ha ett barn, och vill bli registrerad som far, eftersom "han" inte är en mor. Personen tycker sedan att det "är absurt, som en monty python sketch".

Citat från artikeln

"Då fanns det inte på kartan att män kan föda barn, det är så främmande för regelsystemen att ett barn kan ha två pappor. Myndighets-Sverige har inte beredskap för nya konstellationer i familjebildningen, säger Anna Starbrink."

Känns lite lustigt att vi ska kringå biologiska begränsningar för att tillfredställa en transpersons behov att att vara både man och kvinna.

Varför känns det lustigt? Det finns gott om byråkratiska spärrar inom många myndigheter som beror på att man inte tagit hänsyn till transpersoner. Jag kommer tyvärr inte ihåg några exempel på rak hand men det finns riktigt galna exempel där folk hamnat mellan stolarna.

EDIT:
Om jag förstår det rätt handlar det mindre om att personen vill vara "pappa" utan helt enkelt att personen vill få ett fullt skydd, så som det är för icke-transpersoner.

Anton Fräs
2015-06-06, 23:26
Det här forumet är väl rätt öppet för det mesta. Sen att det finns människor som tycker annorlunda än du får du liksom köpa som en del av det paketet.

On topic: För egen del är hbtq-frågor lite så att jag inte tror att problemet är så stort som det ibland talas om, i Sverige då alltså. Jag jobbar i en stor organisation (många tusen anställda) och jag kan räkna upp flera höga chefer som är öppet homosexuella, inklusive min egen chef, och jag har och har haft flera kollegor på olika arbetsplatser inom samma organisation som varit öppet homo. Jag har ytterst sällan hört något sägas på grund av det. Betydligt oftare hör man klagomål om andra (irrelevanta) saker, t.ex. ålder, kön, utseende eller annat.

Transpersoner vet jag mindre om, så det kanske är mer problematiskt fortfarande, eller så är det bara ovanligare.

Dock finns det ju gott om homosexuella och bisexuella personer som verkligen inte håller med om verkligheten som du ser den. Det finns även en mängd data gällande brott mot HBTQ-personer som visar att det inte stämmer. Transpersoner (som alltså är en identitet inte en sexualitet) är ovanligare än homo och bisexualitet och jag tror att det fortfarande är väldigt mycket mer skamfyllt.

Sarco
2015-06-06, 23:26

Citat från artikeln

Inga biologiska begränsningar har väl kringgåtts? Tvärtom så är det byråkratiska begränsningar som är problemet, inte biologiska och inte attitydmässiga. Det är väl rätt underligt att sjukvården inte kan upprätta en journal pga ett personnummer till exempel.

Du har en person med manligt personnumer som är gravid men inte kan få vård eller annan samhällsservice som alla andra på grund av sitt personnummer. Det är ett bättre sätt att uttrycka det.

Jakobson
2015-06-06, 23:32
Fast vill man vara en man så får man ju bli en man, eller ska dessa individer nu skapa ett tredje kön efter sin vilja och tycke?

Sarco
2015-06-06, 23:36
Det enklaste är ju onekligen att bestämma att världen ska vara svart eller vit och att grått ska förbjudas.

Anton Fräs
2015-06-06, 23:41
Fast vill man vara en man så får man ju bli en man, eller ska dessa individer nu skapa ett tredje kön efter sin vilja och tycke?

Då det årligen föds människor som rent biologiskt inte kan definieras som man eller kvinna så finns det redan fler kön. Dessutom finns det en mängd vuxna individer som inte identifierar sig med att vara man eller kvinna eller tillochmed pendlar mellan det.

Sarco
2015-06-06, 23:41
Dock finns det ju gott om homosexuella och bisexuella personer som verkligen inte håller med om verkligheten som du ser den. Det finns även en mängd data gällande brott mot HBTQ-personer som visar att det inte stämmer. Transpersoner (som alltså är en identitet inte en sexualitet) är ovanligare än homo och bisexualitet och jag tror att det fortfarande är väldigt mycket mer skamfyllt.

Ja det är klart att problemet finns och det finns såklart mer i vissa kretsar. Men i yngre medelklass är det helt självklart att acceptera homosexuella och då är fighten vunnen och resten av samhället kommer att följa efter på sikt.

Transpersoner är nog mer av en utmaning.

Jakobson
2015-06-06, 23:44
Det enklaste är ju onekligen att bestämma att världen ska vara svart eller vit och att grått ska förbjudas.

Då det årligen föds människor som rent biologiskt inte kan definieras som man eller kvinna så finns det redan fler kön. Dessutom finns det en mängd vuxna individer som inte identifierar sig med att vara man eller kvinna eller tillochmed pendlar mellan det.

Så då tycker ni att vi kan experimentera fram ett tredje kön ?
Då hoppas jag att vi även kan bli hälften man hälften valfritt djur, jag vill tex gärna ha gälar men ändå vara en människa

Anton Fräs
2015-06-06, 23:47
Då hoppas jag att vi även kan bli hälften man hälften valfritt djur, jag vill tex gärna ha gälar men ändå vara en människa

Vad menar du experimentera? Som jag skriver finns det gott om människor som rent biologiskt inte kan klassas som man eller kvinna. Att det sedan dessutom finns många människor som inte upplever sig höra hemma i det biologiska kön de fötts in i kan jag förstå att många har svårt att acceptera, men det förstnämnda är ju hårda fakta.

Tyskland har ju infört ett tredje kön, helt enkelt för att det finns en stor grupp som inte vill eller kan placeras in i de två befintliga könen.

EDIT;

Här har du lite läsning gällande intersex.

http://en.wikipedia.org/wiki/Intersex

filmjölk
2015-06-06, 23:52
Jag tror att avvikande sexuella läggningar inte behöver vara medfödda, utan kan bero på miljöfaktorer. Det är en åsikt jag gärna har velat dela med mig av, och denna tråden passar ypperligt.

Anton Fräs
2015-06-06, 23:55
Jag tror att avvikande sexuella läggningar inte behöver vara medfödda, utan kan bero på miljöfaktorer. Det är en åsikt jag gärna har velat dela med mig av, och denna tråden passar ypperligt.

Jag har ingen vetenskaplig insikt i det jag skriver nu; jag håller med dig. Det är ju inte förvånande att fler människor (åtminstone på ytan) är heterosexuella och ingår heterosexuella relationer där homosexualitet är belagt med dödsstraff exempelvis.

Jakobson
2015-06-06, 23:57
Vad menar du experimentera? Som jag skriver finns det gott om människor som rent biologiskt inte kan klassas som man eller kvinna. Att det sedan dessutom finns många människor som inte upplever sig höra hemma i det biologiska kön de fötts in i kan jag förstå att många har svårt att acceptera, men det förstnämnda är ju hårda fakta.

Tyskland har ju infört ett tredje kön, helt enkelt för att det finns en stor grupp som inte vill eller kan placeras in i de två befintliga könen.

EDIT;

Här har du lite läsning gällande intersex.

http://en.wikipedia.org/wiki/Intersex

Jag menar att som transexuell så byter du kön, du blir ju inte både man och kvinna, eller kan man alltså vara ett mellanting nu? Gör inte det personen ännu mer förvirrad över sin läggning

Sarco
2015-06-07, 00:02

Jag ska försöka en gång till, även om jag antar att du trollar.

I ditt exempel skulle du ha bättre möjligheter att få vård, social service mm än personen i artikeln. Ser du problemet?

Anton Fräs
2015-06-07, 00:03
Jag menar att som transexuell så byter du kön, du blir ju inte både man och kvinna, eller kan man alltså vara ett mellanting nu? Gör inte det personen ännu mer förvirrad över sin läggning

Är man transsexuell så önskar man/byter man kön, men man kan exempelvis ha kvar sitt ursprungliga könsorgan (då dessa operationer medför vissa komplikationer). Du kanske kan försöka föreställa dig hur det blir i omklädningsrummet för dessa personer?

Är man intergender däremot så tycker man inte att man är varken man eller kvinna. Se citatet nedan från RFSL

"En person som inte vill inordna sig i den traditionella uppdelningen i enbart kvinnor och män. Någon som identifierar sig som mellan eller bortom könen. Har inte att göra med hur en kropp ser ut, utan vilket kön en känner sig som (könsidentitet)."

EDIT:
Detta har inget med sexuell läggning att göra.

Jakobson
2015-06-07, 00:07
Jag ska försöka en gång till, även om jag antar att du trollar.

I ditt exempel skulle du ha bättre möjligheter att få vård, social service mm än personen i artikeln. Ser du problemet?

Ok, det hajar jag. Det jag menar är att det blir märkligt när en man ska föda barn, borde man som man förså att man inte borde bli mamma efter att man bytt kön?

Jakobson
2015-06-07, 00:10
Är man transsexuell så önskar man/byter man kön, men man kan exempelvis ha kvar sitt ursprungliga könsorgan (då dessa operationer medför vissa komplikationer). Du kanske kan försöka föreställa dig hur det blir i omklädningsrummet för dessa personer?

Är man intergender däremot så tycker man inte att man är varken man eller kvinna. Se citatet nedan från RFSL

"En person som inte vill inordna sig i den traditionella uppdelningen i enbart kvinnor och män. Någon som identifierar sig som mellan eller bortom könen. Har inte att göra med hur en kropp ser ut, utan vilket kön en känner sig som (könsidentitet)."

EDIT:
Detta har inget med sexuell läggning att göra.

Det här borde väl skapa ännu mer lidande, att bli halvman/halvkvinna?
Jag inser att jag ligger enormt efter i denna genre. Kanske lär mig nått nytt av din tråd Anton

Sarco
2015-06-07, 00:11

Pratar vi könsidentiteter så måste det ju vara så eftersom det handlar om miljö.

Pratar vi sexuell attraktion/läggning så är det väl rätt accepterat att det sannolikt finns både biologiska och miljöfaktorer för vilken läggning en person har men att det inte handlar om ett val och om att det inte är påverkbart. Och att man inte vet mycket nog för att säga något säkert...

Sarco
2015-06-07, 00:13
Ok, det hajar jag. Det jag menar är att det blir märkligt när en man ska föda barn, borde man som man förså att man inte borde bli mamma efter att man bytt kön?

Fast borde bli? Personen här kan ju. Biologiskt och medfött. Varför ska vi begränsa dennes handlingar som inte skadar någon annan, oavsett om hen/han/hon vill ha en jämn eller udda siffra i näst sista siffran?

Yes
2015-06-07, 00:14

Är det som när jag inte vill identifiera mig som människa utan känner mig mer som en varg?

Anton Fräs
2015-06-07, 00:16
Det här borde väl skapa ännu mer lidande, att bli halvman/halvkvinna?
Jag inser att jag ligger enormt efter i denna genre. Kanske lär mig nått nytt av din tråd Anton

De ser sig redan innan behandling som "motsatt" kön och jag tror många är glada för att komma så nära som möjligt det kön man känner sig som helt enkelt.

Sedan gör ju många operationerna med, det är betydligt enklare att byta man -> kvinna än tvärtom. Det är svårt att skapa en (fungerande) penis som jag förstått det.

Anton Fräs
2015-06-07, 00:18
Är det som när jag inte vill identifiera mig som människa utan känner mig mer som en varg?

Jag hade skrivit ett hyfsat långt svar men insåg att det är meningslöst att diskutera med dig. Liknelsen är ärligt talat bara löjlig.

Sarco
2015-06-07, 00:20
Det där tycker jag också är intressant, eftersom jag aldrig riktigt fattat problemet. Jag köper allt om att man ska få vara kär i vem man vill och att man ska få vara som man är.

Men vad är egentligen problemet om jag har snopp, gillar tjejer men inte känner mig som man eller kvinna (för så tolkar jag ett möjligt scenario av ditt citat). De två första är ju lätta. Snopp = fysiskt, biologiskt kön. Gillar motsatt fysiskt kön = hetero. Känner sig som ... varför är det med?

Jakobson
2015-06-07, 00:23
Det där tycker jag också är intressant, eftersom jag aldrig riktigt fattat problemet. Jag köper allt om att man ska få vara kär i vem man vill och att man ska få vara som man är.

Men vad är egentligen problemet om jag har snopp, gillar tjejer men inte känner mig som man eller kvinna (för så tolkar jag ett möjligt scenario av ditt citat). De två första är ju lätta. Snopp = fysiskt, biologiskt kön. Gillar motsatt fysiskt kön = hetero. Känner sig som ... varför är det med?

Blir väldigt mycket nyanser att hålla reda på

Anton Fräs
2015-06-07, 00:24

Därför att det finns grupp som helt enkelt inte känner sig som män eller kvinnor. Det är ju inget man gör för att det är "kul" lite spontant utan det är en djup genomgående känsla som påverkar hela ens liv. Om omgivningen inte är anpassad efter det uppstår ju slitningar/påfrestningar.

EDIT:

Jag förstår att det är komplicerat, jag är bara glad att ni verkar öppna för att diskutera! Att det är så komplext gör nog att många ryggar undan.

Jakobson
2015-06-07, 00:33
Därför att det finns grupp som helt enkelt inte känner sig som män eller kvinnor. Det är ju inget man gör för att det är "kul" lite spontant utan det är en djup genomgående känsla som påverkar hela ens liv. Om omgivningen inte är anpassad efter det uppstår ju slitningar/påfrestningar.

EDIT:

Jag förstår att det är komplicerat, jag är bara glad att ni verkar öppna för att diskutera! Att det är så komplext gör nog att många ryggar undan.

Inget ämne jag normalt skulle se över men det känns aktuellt, tjejen har pratat om kardashians (vad de nu heter) farsan där har blivit morsa ? Något sånt,
Tvillingarna tog upp det nu också
l9UUQAweScE

tlk
2015-06-07, 01:57

Det kan ibland bli lite omständigt med folk som blir lite putta av att bli kallad för han/hon eller man/kvinna. Jag har just en sådan i min närmre bekantskapkrets och det kan väl vara lite påfrestande tillochmed för mig lite då och då... That being said så är det i min erfarenhet mycket vanligare att vissa går apeshit crazy när man refererar till dem som 'hen' istället för 'han' eller 'hon'. Oftast är det, i min erfarenhet då, just någon som kräver att det ska vara 'han' istället för 'hen'.

tlk
2015-06-07, 02:08

EDIT:

Det här med att man ska gå runt och känna sig som "man" eller "kvinna", dvs. de socialt konstruerade sakern, bara för att man råkar ha ett visst biologiskt kön har varit ett mysterium för mig i rätt så många år. Har aldrig känt mig som något av dem ärligt talat och föredrar väl se mig som "Marcus" (vilket är mitt namn dårå), "person" eller något annat.

Just "man" och "kvinna" för ju med sig en hel del mer än just att man har snopp eller snippa.

Yes
2015-06-07, 08:15
Jag hade skrivit ett hyfsat långt svar men insåg att det är meningslöst att diskutera med dig. Liknelsen är ärligt talat bara löjlig.
Så det är bara när det gäller kön som helt subjektiva känslor är avgörande, när vi talar art blir det bara löjligt?

Sarco
2015-06-07, 08:48
Det kan ibland bli lite omständigt med folk som blir lite putta av att bli kallad för han/hon eller man/kvinna. Jag har just en sådan i min närmre bekantskapkrets och det kan väl vara lite påfrestande tillochmed för mig lite då och då... That being said så är det i min erfarenhet mycket vanligare att vissa går apeshit crazy när man refererar till dem som 'hen' istället för 'han' eller 'hon'. Oftast är det, i min erfarenhet då, just någon som kräver att det ska vara 'han' istället för 'hen'.

Det slår mig som rätt lustigt också att folk blir så arga för ett pronomen. Men jag ser det som att ordet fyller en lucka.

T.ex.
bror - syster - syskon
pappa - mamma - förälder
han - hon - hen

Om någon skulle kräva att bli kallad "hen" så skulle jag nog bli ungefär lika förvånad som om någon sade "jag vill att du kallar mig Olles förälder istället för Olles pappa". Ingendera har någonsin hänt mig så jag får nöja mig med att spekulera.

Däremot har det hänt mig rätt ofta att folk raljerar över hen som är ett rätt fiffigt ord i min värld.

Anton Fräs
2015-06-07, 08:59
Det är också ett smidigt ord för de som inte passar in i kategorierna han eller hon. :) Jag är inte speciellt förtjust i ordet hen i varken tal eller skrift, varför vet jag ärligt talat inte. Jag ser ordets funktion både språkligt och så som jag nämner ovan men det känns nog helt enkelt ovant att använda antar jag.

filmjölk
2015-06-07, 09:13
Det finns ju olika syndrom som gör så att man faktiskt verkligen är varken man eller kvinna, (tex. pseudohermafrodism). Då passar hen. "-Är personen en han eller hon?" "-varken eller, personen är en hen!"

Detta är extremt ovanligt, men det finns.

Skillnaden mellan att känna sig som en varg fast man är en människa eller att känna sig som en kvinna fast man är en man är att känna sig som en varg är en psykisk sjukdom, en avancerad vanföreställning. Att känna sig som annat kön/känna sig som man saknar kön kallades/kallas GID (Gender Identification Disorder) och räknas i Sverige inte längre som en psykisk sjukdom.

Jens.Andersson
2015-06-07, 09:14
han - hon - hen

"Person" eller "den" funkar väl rätt bra? Just språkligt vet jag inte om hen fyller en lucka.

filmjölk
2015-06-07, 09:21
"Person" eller "den" funkar väl rätt bra? Just språkligt vet jag inte om hen fyller en lucka.

Se det som ett slags erkännande istället för en nödvändighet. Ungefär hälften kallas för "han", andra hälften för "hon" men det fåtal som varken är han eller hon får ett eget ord som belyser att de inte är varken han eller hon.

Red Apple
2015-06-07, 09:38

Så det här känns rätt?

"Jag har varit hos läkaren och fått min svullnad på halsen kollad."
"Jaha, vad sa den att det berodde på?"

Jo, hen fyller en språklig lucka. Mindre omständligt än att använda olika former av "personen", bidrar till ökad variationskapacitet i språkbruket och i de allra flesta fall inte riktigt synonymt med "den".

Jens.Andersson
2015-06-07, 10:02
Personen eller läkaren känns rätt ja. Kändes rätt innan hittepå-ordet hen och känns rätt även nu efter.

mini
2015-06-07, 10:56
Personen eller läkaren känns rätt ja. Kändes rätt innan hittepå-ordet hen och känns rätt även nu efter.

Vad hindrar dig att använda det språk som känns rätt för dig då?

tlk
2015-06-07, 11:09

Hen är definitivt ett hittepå-ord. Precis som alla andra ord.

That being said så skriver jag 'hen' i patientjournalen mest hela tiden och använder även ordet imellanåt.

Ponera följande exempel:

Kim är på besök hos mig för att få en tand utdragen. I rummet finns en sköterska.

Sköterskan: "Tlk, vilken bedövning ska jag ta fram till Kim?"
Tlk: "Hen tål adrenalin bra så vi kör på xylocain."

Jag hade då tyckt att 'den' fungerade riktigt dåligt där. Trivs du med det så kör på för fasiken.

Jens.Andersson
2015-06-07, 11:33
Vad hindrar dig att använda det språk som känns rätt för dig då?

Ingenting. Påstod jag det? Använder inte hen själv men förstår att det kan vara bekvämt att använda, precis som "dom".

mini
2015-06-07, 11:48
Ingenting. Påstod jag det? Använder inte hen själv men förstår att det kan vara bekvämt att använda, precis som "dom".

Ok. Jag fick uppfattningen att du tyckte att hen inte hade en funktion men jag hade fel då. :thumbup:

Sarco
2015-06-07, 12:21

Det är klart att det är en språklig lucka. Jag visade på vilket sätt ovan. Du ger exempel på hur vi kan kringgå luckan (genom att använda "den" vilket är oprecist och bäddar för missförstånd i många fall eller genom att använda andra substantiv ("person", "patienten" etc) vilket i många fall är opraktiskt och känns konstlat.

"Dom" är en helt annan sak, en annan stavning som blandar ihop två redan existerande ord.

jenni
2015-06-07, 17:51
Sånt slöseri på tid

Anton Fräs
2015-06-07, 18:19
Vad är slöseri på tid?

jenni
2015-06-07, 18:21
Vad är slöseri på tid?

Att folk ska bry sig om vilka vuxna människor som vill ha sex med varandra

Anton Fräs
2015-06-07, 18:23
Att folk ska bry sig om vilka vuxna människor som vill ha sex med varandra

Jag håller fullständigt med.

jenni
2015-06-07, 18:26
Jag håller fullständigt med.

Det är ju tyvärr fördomar som alltid, och okunskap

mini
2015-06-07, 20:50
Fast transexualism handlar väl inte så mycket om vem man ligger med? Hur funkar det med att tycka att det är viktigt att dikotomin mellan könen bibehålls och att transexualism är ok?

jenni
2015-06-07, 21:03
Fast transexualism handlar väl inte så mycket om vem man ligger med? Hur funkar det med att tycka att det är viktigt att dikotomin mellan könen bibehålls och att transexualism är ok?

Fast HBTQ står väl även för homosexualitet? Och där skiljer det väl inget annat från hetro än att de har sex med någon av samma kön

Anton Fräs
2015-06-07, 21:10

Syftar du på att jenni tycker att det skall vara en dikotomi eller skriver du gällande någon annan?

Fast HBTQ står väl även för homosexualitet? Och där skiljer det väl inget annat från hetro än att de har sex med någon av samma kön

Homo, bi, trans och queer står det för. :)

jenni
2015-06-07, 21:16
Syftar du på att jenni tycker att det skall vara en dikotomi eller skriver du gällande någon annan?

Homo, bi, trans och queer står det för. :)

:confused: dikotomi? Jag tycker bara att folk ska sköta sitt och strunta i om det är tjej-tjej, kille-kille eller tjej-kille, så länge alla är vuxna och är med på det är det ingen annans ensak

Ja, precis, trodde mini menade att det endast handlade om transsexuella, jag kommenterade mest homosexualitet

Armed Dingo
2015-06-07, 22:30
Jag har svårt för att köpa det här med att man varken kan identifiera sig som man eller kvinna. Att inte kunna det förutsätter att det finns en ram för hur en man eller en kvinna ska vara. Men det gör det inte. Att det bland vissa finns en social uppfattning om hur det är spelar ingen roll - det finns ingen fysisk ram. Att inte kunna identifiera sig med det är därav omöjligt.

En kvinna eller man är bara ett ord, och om man känner sig malplacerad så beror det på att man accepterar en social uppfattning om hur man själv bör vara. Man är svag, med andra ord, och kommer sedan och klagar. Det stör jag mig något enormt på.

Edit:men är man däremot född med en annan kromosomuppsättning än xx eller xy så köper jag det helt och hållet och för dessa ska det självfallet finnas ett tredje kön.

Tolkia
2015-06-08, 00:19
Jag kan ha fel, men jag tror att de som har de vanligaste typerna av könskromosomavvikelser INTE känner sig som ett tredje kön (XXY, XXX, XYY, XO). Inom vissa av varianterna är det iofs vanligare med psykosociala problem, men det brukar inte så ofta vara känslan av könstillhörighet som är problemet.

F.ö. är det ju jävligt lätt att säga om alla problem man inte själv har erfarenhet av att de beror på att individen som har dem är "svag"; och det säger, tycker jag, typ ingenting om någonting.

Edit: Bra tråd, f.ö., stor potential.

tlk
2015-06-08, 04:28
Jag har svårt för att köpa det här med att man varken kan identifiera sig som man eller kvinna. Att inte kunna det förutsätter att det finns en ram för hur en man eller en kvinna ska vara. Men det gör det inte. Att det bland vissa finns en social uppfattning om hur det är spelar ingen roll - det finns ingen fysisk ram. Att inte kunna identifiera sig med det är därav omöjligt.

En kvinna eller man är bara ett ord, och om man känner sig malplacerad så beror det på att man accepterar en social uppfattning om hur man själv bör vara. Man är svag, med andra ord, och kommer sedan och klagar. Det stör jag mig något enormt på.

Att det inte finns någon fysiska gränser för hur man ska bete sig är nog de flesta överrens om men jag tycker att du nedspelar betydelsen av sociala normer och dess påverkan på individers beteende. Sociala normer utgör ett enormt tryck och resulterar i beteendebegränsningar som är minst lika starka som en fysisk gräns.

Det är ju tillochmed som så att de sociala normerna och hur folk förväntas bete sig baserat på deras kön påverkar t.ex. hur det domstolar dömer (eg. http://www.sydsvenskan.se/malmo/man-valdtogs-pa-lss-boende/ är ett intressant fall där hela beslutet om fällande verkar härör till att män normalt inte är, klassiskt kvinnligt, hysteriska) och hur individer blir bemötta inom vården (man kan se skillnader i bemötande, diagnoser och terapiplaner stark korrelerat med individens kön fastän samma symptom har presenteras och likartade fynd har gjorts, se t.ex. "Hamberg, K (2003). Genusperspektiv relevant för många av läkarutbildningens ämnen. Viktigt att betrakta män och kvinnor med helhetssyn. Läkartidningen 49: 4078:83. 6 s.").

Personligen ser jag inget konstigt alls med att inte indentifiera sig med stereotypiska könsroller och ser inte heller någon poäng att göra det. Som du säger är "man" och "kvinna" bara ord och jag tycker väl att de har fått lite för stor betydelse i dagens samhälle då de, om vi pratar genus, bara är sociala konstruktioner så varför ens använda sig av begreppen när de liksom inte tillför något alls förutom just påtvingat identitetsskapande?

Kvinna/man har väl annars någon form av poäng inom medicinsk forskning som rent biologiskt kön då det ibland är lite skillnad på biverkningar på mediciner och symptom på sjukdomar som korrelerar med just biologiskt kön. Men det är ju generellt inte helt lätt att ens definiera biologiskt kön objektivt alltid. Måhända är det lätt för kolo-crew men för den evidensbaserad vården och andra vetenskaper så är det betydligt mer komplext. Personligen tycker jag det är rätt så fascinerande att vi sen mitteln av 1700-talet här i västvärlden har gått från en enköns-modell mot en tvåköns-modell och nu finns det ju starka argument för att iallafall öka på den till fem (biologen Anne Fausto-Sterling t.ex. har skrivit på ämnet).

Jag har också lite svårt att förstå hur det hela är något klagande. Du menar först på att sociala gränser associerade till genus bör man ignorera. Vilket är just vad queer-rörelsen då också anser. Men då är det plötsligt svagt att faktiskt aktivt ta avstånd från just de här begränsningarna?

Exdiaq
2015-06-09, 12:24
Varför behövs ett HBTQ-landslag? Är det inte bättre att arbeta mot de som inte accepterar att HBTQ-personer spelar i herr- och damlandslag? Förstår ingenting. Begriper verkligen inte varför sexuell läggning ska komma i första rummet och varför (upplever jag det) behovet att identifiera sig som HBTQ-person istället för en person som råkar tillhöra HBTQ.

8WWeIzcVabI

tlk
2015-06-09, 13:03
Varför behövs ett HBTQ-landslag? Är det inte bättre att arbeta mot de som inte accepterar att HBTQ-personer spelar i herr- och damlandslag? Förstår ingenting. Begriper verkligen inte varför sexuell läggning ska komma i första rummet och varför (upplever jag det) behovet att identifiera sig som HBTQ-person istället för en person som råkar tillhöra HBTQ.

8WWeIzcVabI

Det är väl primärt i EuroGames som något HBTQ-landslag kommer att figurera? Jag tycker inte att det är något speciellt konstigt med att vi fixar oss ett landslag som kan stödja just HBTQ-sportsevenemang. Speciellt när det är lokaliserat till Stockholm nu i år känns det ju trevligt.

:edit: Alltså handboll (eller vad det råkar vara för sport) i ett HBTQ-evenemang vinner man ju liksom inte med att göra flest mål...

Anton Fräs
2015-06-09, 17:29
Jag kan väl tycka att det är bra för att uppmärksamma frågan möjligen. Tycker dock att arbetet mot homofobi borde vara en av de större prioriteringarna inom flera stora idrotter.

Anton Fräs
2015-06-09, 17:38
Hur agerar folk mot homofobin i vardagen? Exempelvis folk som drar skämt i omklädningsrummet och nedsättande ord kring bögar eller vad det nu kan vara? Jag har ett par anekdoter jag själv kan dela med mig av vid senare tillfälle. :)

mini
2015-06-09, 17:45
Var på Riksidrottsmuseets utställning Att tvätta sin smutsiga byk. Tyckte den var lite lam då det var rätt otydligt vilken byk man menade. Hade önskat att de vågade sticka ut hakan mer.

kebne
2015-06-09, 18:04
Hur agerar folk mot homofobin i vardagen? Exempelvis folk som drar skämt i omklädningsrummet och nedsättande ord kring bögar eller vad det nu kan vara? Jag har ett par anekdoter jag själv kan dela med mig av vid senare tillfälle. :)

Jag har inte så mycket erfarenhet av att folk drar skämt om bögar eller liknande på ett nedsättande sätt. Däremot är det inte ovanligt att det sägs att något var bögigt eller att bög på andra sätt används för att beskriva något som var negativt eller fegt. Å andra sidan så används lika gärna fittigt, kukigt, svennigt, trattigt och diverse andra ord som egentligen inte har någon som helst koppling till händelsen och orden är i princip utbytbara.

Exdiaq
2015-06-09, 18:42

Sen när är det homofobiskt att dra skämt om t.ex. homosexuella? Måhända att det är att pissa på komedi då de flesta skämten är så torra och tråkiga att man vill avlida, men att det per automatik skulle vara homofobiskt?

Är det inte riktat mot en specifik person gällande skämt, nedsättande ord o.s.v. orkar jag inte bry mig.

Exdiaq
2015-06-09, 18:45
Vad tycker du om sådant här Anton? Är det okej? (från 09:25 och in i andra)

On45qe2XdB8

loaded
2015-06-09, 18:57
Jag ser det lite såhär: homosex är fördelaktig för evolusionen, eller iaf inte negativ dvs det är endel i vår natur vår art.

Det är ingenting som bör uppmuntras eller firas enbart accepteras dvs inte heller fördömmas.

Att prata om homosexuellas rätt är ungefär lika korkat som att prata om feminism, det vi ska uppmuntra oär mänsklig rätt varken mer eller mindre.

Men vem ger människor rätt? Det som är rätt i ett samhälle är fel i ett annat.

Man får vara den man är men förvänta eller kräv aldrig att andra ska vara som du eller acceptera den du är, var den du är och sök dig till sånna som är som du, det ligger i vår natur.

Mycket av det vi gör idag är onaturligt för oss, vårt aggerande och våra åsikter för vi människor är som vi är och vissa saker går inte att förändra på kort sikt om ens på längre sikt.

Jävligt luddigt haha.

Anton Fräs
2015-06-09, 19:12
Jag har inte så mycket erfarenhet av att folk drar skämt om bögar eller liknande på ett nedsättande sätt. Däremot är det inte ovanligt att det sägs att något var bögigt eller att bög på andra sätt används för att beskriva något som var negativt eller fegt. Å andra sidan så används lika gärna fittigt, kukigt, svennigt, trattigt och diverse andra ord som egentligen inte har någon som helst koppling till händelsen och orden är i princip utbytbara.

Sen när är det homofobiskt att dra skämt om t.ex. homosexuella? Måhända att det är att pissa på komedi då de flesta skämten är så torra och tråkiga att man vill avlida, men att det per automatik skulle vara homofobiskt?

Är det inte riktat mot en specifik person gällande skämt, nedsättande ord o.s.v. orkar jag inte bry mig.

Vad tycker du om sådant här Anton? Är det okej? (från 09:25 och in i andra)

On45qe2XdB8

Har inget problem med sådant här, dock vet jag många som har det. Jag är dock sådan att jag tycker man ska kunna skämta om allt (i princip). Jag skämtar själv om religion/invandrare/svenskar/finnas/bögar/lebbar/trans eller vad det nu må vara, men jag gör det bland människor som vet att jag skämtar och driver.

Men exempelvis har jag hört folk säga i omklädningsrummet "Fan är du bög eller, jävla äckel" från folk som högst troligen tycker att det är jävligt äckligt.

Jag har vid ett par tillfällen slängt till med att "Ja du, är det något fel på att vara homosexuell?" och sedan är diskussionen igång. :p

filmjölk
2015-06-09, 19:14

Bögskämt och "låtsas"bögande i omklädningsrum är väl raka motsatsen till homofobi egentligen?

Anton Fräs
2015-06-09, 19:16
Bögskämt och "låtsas"bögande i omklädningsrum är väl raka motsatsen till homofobi egentligen?

Som jag skrev i inlägget ovan, i de fallen jag menar verkar det för mig vara uppenbar homofobi som uppvisas och inte ironi. Det har även märkts i de fall jag ifrågasätt dem de helt klart varit homofoba.

EDIT:

Hur kul är det som bög/bi att höra att man är äcklig/vidrig/HIV-smittad x antal gånger per dag av okända människor runt omkring en?

filmjölk
2015-06-09, 19:25
Som jag skrev i inlägget ovan, i de fallen jag menar verkar det för mig vara uppenbar homofobi som uppvisas och inte ironi. Det har även märkts i de fall jag ifrågasätt dem de helt klart varit homofoba.

Men det är ju ofta (alltid?) samma 16åriga grabbar som har den jargongen som kissar på varandra i duschen, onanerar i bastun, spankar varandra med handdukar, håller fast varandra och tvångsrakar könshåret mfl. sorters "male bonding". Jag tycker inte att dessa är ett dugg homofoba, tvärtom är de väldigt gay. Bläää, nu fick jag högstadieflashback.

frat
2015-06-09, 19:28
Är det OK att tycka att det inte är OK att vara homosexuell?

filmjölk
2015-06-09, 19:30

Beror på geografi och umgänge, generellt i Sverige som svensk skulle jag säga Nej.

Exdiaq
2015-06-09, 19:30
Men det är ju ofta (alltid?) samma 16åriga grabbar som har den jargongen som kissar på varandra i duschen, onanerar i bastun, spankar varandra med handdukar, håller fast varandra och tvångsrakar könshåret mfl. sorters "male bonding". Jag tycker inte att dessa är ett dugg homofoba, tvärtom är de väldigt gay. Bläää, nu fick jag högstadieflashback.

Vad är det för jäkla uppväxt du har haft karr? :laugh:

kebne
2015-06-09, 19:37

EDIT:

Hur kul är det som bög/bi att höra att man är äcklig/vidrig/HIV-smittad x antal gånger per dag av okända människor runt omkring en?

Du får väl ge lite exempel då så folk förstår vad du undrar om :)

Darth Yoda
2015-06-09, 19:38
Men exempelvis har jag hört folk säga i omklädningsrummet "Fan är du bög eller, jävla äckel" från folk som högst troligen tycker att det är jävligt äckligt.

Jag har vid ett par tillfällen slängt till med att "Ja du, är det något fel på att vara homosexuell?" och sedan är diskussionen igång. :p

Det beror enligt mig på vad som gjorts/sagts. Står en person och glor på en i omklädningsrummet med handen på sin erigerade penis så är att säga något fullt motiverat. Kanske inte "Bögäckel!", med definitivt "Pervo!".

filmjölk
2015-06-09, 19:39

Den var väl rätt färgstark skulle jag vilja påstå:) jag deltog aldrig i det där, men för vissa (som av någon anledning alla spelade fotboll eller hockey) var det tydligen ganska normalt att onanera i grupp och hålla fast varandra och hota med sodomi mm. Samtidigt som de hade ett språk som skulle fått Anton att reagera och kalla dem homofober.

Gober
2015-06-09, 19:42

Visst pissade man på varandra i duschen på högstadiet :d

Anton Fräs
2015-06-09, 20:02

Man får tycka vad man vill, sålänge man inte påverkar andra negativt (i min mening såklart).

Du får väl ge lite exempel då så folk förstår vad du undrar om :)

Var nog lite otydligt, my bad!

Det beror enligt mig på vad som gjorts/sagts. Står en person och glor på en i omklädningsrummet med handen på sin erigerade penis så är att säga något fullt motiverat. Kanske inte "Bögäckel!", med definitivt "Pervo!".

Såklart, men i de flesta situationer finns det ju inget skäl annat än att man ser bögar/bögeri/homosexuella som äckligt.

Intressant är det också hur just manliga homosexuella är så utsatta, tillochmed i swingersvärlden är det tabu med sex mellan män i hyfsat hög usträckning men inte sex mellan kvinnor.

jenni
2015-06-09, 20:13

Skämt är väl lite beroende på, om jag kallar en vän för fjolla eller något ännu mer gay så är det en sak, om någon främmande säger något med seriös och äcklad ton så är det ju en annan

Anton Fräs
2015-06-09, 20:15
Skämt är väl lite beroende på, om jag kallar en vän för fjolla eller något ännu mer gay så är det en sak, om någon främmande säger något med seriös och äcklad ton så är det ju en annan

Håller med. :)

jenni
2015-06-09, 20:25
Jag kan dock tycka att det blir en motsatta effekt när de försöker häva sin rätt och bli specialbehandlade, de blir ju då precis det de inte vill ha, de blir annorlunda jämfört med den hetrosxuella personen

stridis
2015-06-09, 20:27

Å lagsportare som dessa är det normala?! Vi mysko individuella idrottare är snudd på dysfunktionella.

PureWhey
2015-06-09, 20:59

Kissbomb i duschen har väl ingen dött av

Anton Fräs
2015-08-03, 08:10
En artikel i ett väldigt viktigt område. :)

http://www.svt.se/opinion/article3146482.svt

Snubben
2015-08-03, 08:24
En artikel i ett väldigt viktigt område. :)

http://www.svt.se/opinion/article3146482.svt

På vilket sätt är den viktig?

Det man kan utläsa ur artikeln är att en liten grupp föds med någon typ av missbildning där det blir problem med könen. Detta korrigeras tidigt eller sent men båda ger negativa effekter på individen. I slutet pratar de om att man ska införa det tredje könet, precis som Tyskland eller Australien. Ser vi till det det som skrivs om Tyskland så får vi följande

http://www.theguardian.com/commentisfree/2013/nov/10/germany-third-gender-birth-certificate

Germany does seem, however, to be leading the way in terms of dealing with "intersex" children – the term used to describe those children who are born of physically indeterminate gender. On 1 November, Germany became the first country in Europe – and one of the first countries in the world – to allow the parents of babies without "clear gender-determining physical characteristics" to register them not as male or female, but to choose a third blank box instead.

Samtidigt så betyder det faktiskt rent lagmässigt, vilket debattörerna inte lyfter - då går det inte deras väg, inte finns något tredje kön, det är skitsnack.

Now, the German government and legal experts are keen to stress that this third blank box isn't an official third gender, or the "other" box – so it doesn't actually mean that there are now three recognized genders in Germany. It's seen as a temporary solution for very specific intersex cases – the children aren't expected to live their lives as X's, but to make a decision to be male or female at a non-specified point in the future. However, many people view this decision, based on a review by the German Ethics Council, as a huge victory for intersex children. And it really is quite a momentous decision, especially when you consider that up to this point in time, intersex people haven't had any legal recognition on European birth certificates whatsoever.

Vad jag inte förstår med alla dessa debattörer är att man inte lägger 110% fokus på en lagbok som benämner individ istället för han/hon. En lagstiftning som INTE ser kön utan istället ser en individ. Då är man 90% i hamn, resten som kommer efter det - med t.ex. kön blir en walk in the park.

.. men som vanligt - det är lättare att skaffa billiga poäng än att faktiskt stå för något. Som vanligt inom politiken.

svenbanan
2015-08-03, 08:46

Fast går inte den typen av skämt där två hetrosnubbar håller på och "bögar med varandra" ut på att det är äckligt att vara bög, men dessa två gör det ändå för att få äckelreaktionerna från sin publik?

Ungefär som sådana där supervidriga ölhävartävlingar där en person dricker en öl och sedan spyr upp den i ett glas till nästa som dricker spyan etc.

Magnus Larsson
2015-08-03, 09:02

Kissbomb i duschen har väl ingen dött av

:laugh:

Edit: somliga körde den där varianten där man stoppade in snopp och pung mellan benen så att det såg ut som en snippa istället. Tydligt uttryck för könsosäkerhet och allmänt queer imo

Edit2: skummaste inlägget jag skrivit tror jag

Gober
2015-08-03, 11:48
:laugh:

Edit: somliga körde den där varianten där man stoppade in snopp och pung mellan benen så att det såg ut som en snippa istället. Tydligt uttryck för könsosäkerhet och allmänt queer imo

Edit2: skummaste inlägget jag skrivit tror jag

Totalt OT men tjejerna på högstadiet körde slidrace. Sprutade vatten på golvet inne i duscharna för att sedan kasta sig på golvet och hålla upp benen i luften, därmed gled de fram på sitt kön..typ :laugh:

Kan dock varit en skröna även om jag fick höra det från upphovsmakarna utav slidracet.

Snubben
2015-08-03, 11:54
Totalt OT men tjejerna på högstadiet körde slidrace. Sprutade vatten på golvet inne i duscharna för att sedan kasta sig på golvet och hålla upp benen i luften, därmed gled de fram på sitt kön..typ :laugh:

Kan dock varit en skröna även om jag fick höra det från upphovsmakarna utav slidracet.

... det gjorde vi (killarna) med. Fast man gled inte på könet utan röva. Hade tävlingar med - försten över vinner. Bra glid, röda rumpor. Väldigt konstigt såhär i efterhand..

svenbanan
2015-08-03, 13:18

Kom att tänka på von Triers film som jag inte minns namnet på nu. När småtjejerna spolade vatten på golvet i duschen och "lekte grodor" genom att åla runt på mage med muttan mot golvet... :D

Magnus Larsson
2015-08-04, 22:44

Haha vad är det här!? :d a snigel experience? Slår ju kissbomben och snopp-till-snippa tricket med elefantlängder!

Är alla såna här aktiviteter i gränszonen till att vara homosexuell (alt bisexuell)? Seriöst alltså. Grupponani i bastun är också något jag läst om i tidningen

filmjölk
2015-08-09, 00:02
Vad är det med heterosexuella(?) män som har en fetisch för transor, androgyna, ladyboys och shemales? Har den läggningen ett namn?

Sheogorath
2015-08-09, 00:04
hagfags

?

:D

Blue.plz
2015-08-20, 08:37
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6236191

Trakasserier, dödshot, och misshandel av HBTQ-personer på asylboenden.

E: alltså de blir offer för det

Zedekul
2015-08-20, 11:16

Det är okej att tycka så.

Det är inte okej att beröva andra sina rättigheter att få vara fria individer dock. Må det kallas för demokrati eller inte.

PureWhey
2015-08-20, 12:07

Oväntat *popcorn*

Jakobson
2015-08-20, 15:38
Det är okej att tycka så.

Det är inte okej att beröva andra sina rättigheter att få vara fria individer dock. Må det kallas för demokrati eller inte.

Okej att inte gilla någons läggning men ej ok att diskriminera eller trakassera någon pga den.

Jag gillar inte bögar för det deras sexualitet men den människan i övrigt kan vara hur schysst somhelst

filmjölk
2015-08-20, 22:32

Islam rimmar illa med HBTQ-kultur. Kanske dags att inse att vi måste förbjuda något av det?

Zedekul
2015-08-21, 10:23
Islam rimmar illa med HBTQ-kultur. Kanske dags att inse att vi måste förbjuda något av det?

Vi behöver bara en starkare skara progressiva muslimer:
Muslims for progressive values. (http://www.mpvusa.org/)

Tyvärr är det ofta religiösa som vill beröva andra rätten till att leva sina liv som dom vill.

Sheogorath
2015-08-21, 11:06
Även kallat "muslimer på väg bort från Islam, lite så där lagom mycket."

Som religiös urvattning i allmänhet, med andra ord.

cero
2015-08-21, 14:30

Inte allmänt accepterat nej.

Vad är ditt problem med homosexualitet?

xan
2017-08-21, 10:38
California bill: 1 year sentence for using wrong transgender pronoun (http://www.breitbart.com/california/2017/08/17/california-bill-1-year-in-jail-for-using-wrong-transgender-pronoun/)

Hejdå flyttar till Saturnus.

Aryt
2017-08-21, 12:24
California bill: 1 year sentence for using wrong transgender pronoun (http://www.breitbart.com/california/2017/08/17/california-bill-1-year-in-jail-for-using-wrong-transgender-pronoun/)

Jordan Peterson har argumenterat mot liknande lag tidigare. Finns många problem (särskilt hur just den var utformad, de kanske har gjort en mindre dålig nu).

Som jämförelse med det 1-åriga fängelsestraffet kan nämnas att du kan dömas till våldtäkt och sitta 2-4 månader i fängelse här i Sverige.

Petoria
2017-08-21, 12:51

Jordan Peterson har argumenterat mot liknande lag tidigare. Finns många problem (särskilt hur just den var utformad, de kanske har gjort en mindre dålig nu).

Som jämförelse med det 1-åriga fängelsestraffet kan nämnas att du kan dömas till våldtäkt och sitta 2-4 månader i fängelse här i Sverige.

Det handlar om att anställda på vårdhem för äldre inte ska kunna diskriminera mot HBTQ-personer och den involverar mycket mer än vilket namn man ska tilltala dem med.

SB 219, as amended, Wiener. Long-term care facilities: rights of residents.

Existing law provides for the licensure and regulation by the State Department of Public Health of health facilities, including skilled nursing facilities and intermediate care facilities. A violation of these provisions is a crime. Existing law, the Long-Term Care, Health, Safety, and Security Act of 1973, imposes various requirements on long-term health care facilities, as defined, and prescribes the civil penalties assessed for a violation of those requirements.

Existing law, the California Residential Care Facilities for the Elderly Act, provides for the licensure and regulation of residential care facilities for the elderly by the State Department of Social Services. Under existing law, a person who violates the act, or who willfully or repeatedly violates any rule or regulation adopted under the act, is guilty of a misdemeanor. Existing law also provides for civil penalties for a violation of the act.
Existing law, the California Fair Employment and Housing Act, makes it unlawful to discriminate against any person in any housing accommodation on the basis of, among others, sex, gender, gender identity, gender expression, or sexual orientation.

This bill would enact the Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgender Long-Term Care Facility Resident’s Bill of Rights. Among other things, the bill would make it unlawful, except as specified, for any long-term care facility to take specified actions wholly or partially on the basis of a person’s actual or perceived sexual orientation, gender identity, gender expression, or human immunodeficiency virus (HIV) status, including, among others, willfully and repeatedly failing to use a resident’s preferred name or pronouns after being clearly informed of the preferred name or pronouns, or denying admission to a long-term care facility, transferring or refusing to transfer a resident within a facility or to another facility, or discharging or evicting a resident from a facility. The bill would also provide certain protections to all residents of long-term care facilities during, among other things, physical examinations or treatments, relating to bodily privacy. The bill would define long-term care facility for purposes of these provisions to include skilled nursing facilities, intermediate care facilities, and residential care facilities for the elderly. The bill would also, among other things, require each facility to post a specified notice regarding discrimination alongside its current nondiscrimination policy in all places and on all materials where the nondiscrimination policy is posted. The bill would require a violation of these provisions to be treated as a violation under the Long-Term Care, Health, Safety, and Security Act of 1973, the California Residential Care Facilities for the Elderly Act, or specified provisions providing for the licensure and regulation of health facilities, which may include the imposition of civil penalties. By expanding the definition of existing crimes, the bill would impose a state-mandated local program.
The California Constitution requires the state to reimburse local agencies and school districts for certain costs mandated by the state. Statutory provisions establish procedures for making that reimbursement.

This bill would provide that no reimbursement is required by this act for a specified reason.

Alltså betyder 1 års max straff att man gör mer än råkar kallar någon fel namn.