handdator

Visa fullständig version : Maträtt för stora storkok?

Pushit
2015-06-05, 16:43
Jag har kört på strävans matlådor ibland där jag kan få ut ca 20 matlådor á 650 kcal styck. Det har blivit enormt långtråkigt nu då jag inte orkat variera mig, men det jag har gjort är att skära kycklingfilé, wookgrönsaker, krossade tomater, röd och grön currypasta, kalamonoliver, olivolja, salt och peppar. Detta kör jag sen ner i två stora ugnsformar i ugnen samtidigt som jag kokar ris till. I snitt 3kg kyckling, 2 kg ris, 1500g grönsaker, 200g olja. 25 E% Protein, 25E% fett, 50 E% kolhydrater.

Väldigt skönt med så många matlådor. Men nu är jag trött på denna maträtt!

Ge mig tips på bra matlådor som går att göra i sånna storkok som det ovan! Helst kyckling i någon form. Smaken är enormt viktig, det ska vara något som är riktigt gott, kom inte bara och säg att jag ska byta ut någon krydda eller prova en annan rissort eller vara så wild and crazy att jag kanske kör bulgur istället. Köttfärssås kan jag komma på själv... Vill ha lite verklig inspiration! Jag vill ha något nytt som är riktigt gott!

Frantic
2015-06-05, 17:30
Lasagne är bra för storkok och mat blir inte mycket godare än en bra lasagne med överdrivet mycket ost i.

Frantic
2015-06-05, 17:32
För lite variation och för extra protein i lasagnen, testa den här - http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=33447

delta_mats
2015-06-05, 17:34
Grytor av olika slag. Förutsätter att du har en stor stekgryta dock.

NautilusMetoden
2015-06-05, 17:59
Vet ej hur de stämmer in på macros och så meeen alla dessa border väl ändå gå att göra i stora mängder:

Flygande Jakob
Kalops
Bobotie
Blomkålsgratäng på skinka/kassler eller köttfärs.
"Riktig" chili gryta
indisk kryddad tomatsås med frikadeller på någon sorts färs och lök, + bulgur/matvete och bladspenat
japansk currygryta

Pushit
2015-06-06, 15:01
Kom igen... bättre kan ni! Lasagne är omöjligt att få ihop med dom macrosen om det samtidigt ska vara gott. Lyckades en gång att trycka i så mycket kolhydrater som behövdes men det blev 7 lager plattor och jävligt smaklöst...

Don H
2015-06-06, 16:52
Brunabönor
Ärtor m fläsk

z_bumbi
2015-06-06, 18:06
Brunabönor
Ärtor m fläsk

Chili sans carne funkar antagligen också men inte sätter jag mig och räknar då justeringar är så enkelt att göra med tillbehören. Orkar man inte googla recept eller öppna en kokbok så kan man i alla fall göra lite arbete själv.