Visa fullständig version : När starta deff? eller flexible diet? HJÄLP!
Tja!
Jag tänkte starta en deff i augusti i 12 veckor, eller i januari. Vet inte om det är bäst att deffa i augusti och sen försöka bibehålla formen till sommarne sedan eller tvärtom?
Kön:Man
Vikt:92kg -->Målvikt 75kg
Längd: 180cm
Träning:
Styrketräning 3-4 dagar i veckan. Simmning 2 dagar i veckan.
Kost:
Kommer bestå av kyckling och ris för de mesta. Med macros
P:199g
f:59g
Carbs:195g.
Jag tar gärna emot tips på vad man kan byta utt kyckling mot?
Därefter undrar jag om någon har testat flexible dieting.. Där man får äta vad man vill så länge man håller sina macros? Tacksam för all hjälp!
WilsonTaylor
2015-06-04, 09:53
Macrosen ser helt OK ut. Kyckling kan du byta ut mot annat magert kött, fläskfilé, mager nötfärs, för att nämna några. På fiskfronten har du torsk, bland andra.
Ingen aning vad flexible dieting är. Sedan om du vill bibehålla formen under hela året, det är ganska jobbigt... Men det handlar ju om hur du vill göra. Personligen tycker jag det är jobbigt att hålla kroppsfettet lågt året runt (vilket jag antar du vill göra).
Ricken13
2015-06-04, 09:56
12 veckor låter väl lite snävt för ditt mål?
Starta längre innan målet så är det inte lika jobbigt för dig.
EnergiÖverskott
2015-06-04, 09:58
Tja!
Jag tänkte starta en deff i augusti i 12 veckor, eller i januari. Vet inte om det är bäst att deffa i augusti och sen försöka bibehålla formen till sommarne sedan eller tvärtom?
Kön:Man
Vikt:92kg -->Målvikt 75kg
Längd: 180cm
Träning:
Styrketräning 3-4 dagar i veckan. Simmning 2 dagar i veckan.
Kost:
Kommer bestå av kyckling och ris för de mesta. Med macros
P:199g
f:59g
Carbs:195g.
Jag tar gärna emot tips på vad man kan byta utt kyckling mot?
Därefter undrar jag om någon har testat flexible dieting.. Där man får äta vad man vill så länge man håller sina macros? Tacksam för all hjälp!
Ät så att ditt dagsintag matchar dina mål vad gäller makronutrienter och så att du ser till att även få i dig tillräckligt av mikronutrienter. Det är inte svårare än så. Vissa kallar der för "flexible dieting" eller "IIFYM". Jag kallar det att leva.
Okej så ni tycker att man ska starta tex i september men dra ner på speeden? när hade ni börjat om man ville vara fit till våren, under vintern har man ändå jackor på sig hehe
Ricken13
2015-06-04, 10:16
Du får väl räkna på det, när vill du vara klar, antal veckor som du behöver för att skala vikt. Klarar du av att konsekvent hålla jämn takt 0,5kg/v eller ska du leva samtidigt som du gör det så att marginalerna ska vara större. Kanske snitt på 0,35-0,4kg/vecka?
Så får du sätta målet och sen räkna baklänges.
alltså lets be honest, ja tycker att deffa är jobbigt och mycket kämpigt så visst vill man inte deffa hur länge som helst. Älskar för för mycket.. så är osäker på hur ja ska göra vill tappa till 75 kg med slutmål typ april nästa år
Allt som på papperet verkar solklart är inte alltid lika enkelt i verkligheten. Om du siktar på att tappa 17kg och inte är en rutinerad "deffare" (vilket jag antar att du inte är eftersom du skriver här) bör du, enligt mig, ta god tid på dig.
Ät så att ditt dagsintag matchar dina mål vad gäller makronutrienter och så att du ser till att även få i dig tillräckligt av mikronutrienter. Det är inte svårare än så. Vissa kallar der för "flexible dieting" eller "IIFYM". Jag kallar det att leva.
STORT +1 på detta.
Är det någon som har testat "flexible diet" / "IIFYM" ?
Är det någon som har testat "flexible diet" / "IIFYM" ?
Tror de flesta här kör på det när de deffar, dvs når upp till sina mål av protein, kolhydrater och fett. Med det sagt så betyder inte IIFYM att du bara kan äta skit och fylla upp proteinet med pulver utan snarare att det går bra att unna sig saker då och då så länge du når upp till dina mål.
martikainen
2015-06-10, 12:37
Allt som på papperet verkar solklart är inte alltid lika enkelt i verkligheten. Om du siktar på att tappa 17kg och inte är en rutinerad "deffare" (vilket jag antar att du inte är eftersom du skriver här) bör du, enligt mig, ta god tid på dig.
STORT +1 på detta.
ännu större +1!
17kg är ingen barnlek om man inte är grovt överviktig. Sen är jag väldigt kritisk till att sätta en så precis viktgräns om man inte har en invägning att klara.
17kg skulle jag räkna med minst 35veckor och då med ganska strikt diet.
35 veckor är en lång tid, det kommer garanterat någon sorts "högtid" mellan som innebär lite mer mat, du kan bli sjuk en period, tungt på jobbet/skolan.
Det är bra att ha ett mål, men att sätta upp ett mål på 17kg ser jag som dumt då planeringen blir svårare.
Att börja med tex 10kg's mål, så kan vi räkna på lite mer tid, 20 veckor, istället och ge oss lite utrymme för jobbiga perioder.
Det skulle innebära att du skulle kunna börja i december, köra på hårt i januari, feb, mars. Utvärdera kroppen i spegeln, behöver du tappa några kg till kan du göra ett sista ryck med träskdiet och känna dig nöjd i april.
Det är så jag hade gjort i alla fall :) Jag hade INTE börjat i augusti, det skulle innebära att du kanske når ditt mål i december/januari, och då kommer du vara redigt trött på diet! Men det är fortfarande nästan 5 månader till sommarvärmen och "beachen" som du ska hålla kosten under.
+1 Martikainen, Så länge du inte är arbetslös och dåligt med hobbys så kan du köra strikt diet om du har bra psyke, men man bör ta höjd för högtider, körigt på jobb/skola, motivationsdippar etc! Efter 10kg- är de lätt att fan det här gick bra nu tar vi 10 till, så går de lite trögare än i början och då lessnar man o nöjer sig, sen står man still.
vad anser ni om köttfärs under deff? ibland finns ej 5% fetthalt eller är mycket dyrare så vad asner ni om den vanliga 12% nötfärsen ? Hur petig bör man va? De flesta säger att man skall hålla sig till kyckling och torsk? Även gröt på morgonen med mjölk eller utan? vad kör ni ?
Ricken13
2015-06-11, 14:33
vad anser ni om köttfärs under deff? ibland finns ej 5% fetthalt eller är mycket dyrare så vad asner ni om den vanliga 12% nötfärsen ? Hur petig bör man va? De flesta säger att man skall hålla sig till kyckling och torsk? Även gröt på morgonen med mjölk eller utan? vad kör ni ?
Så länge det får plats i din kaloribudget så är det väl bara att äta?
martikainen
2015-06-12, 07:50
12% alla gånger, just pga priset. Hellre kapar jag några gram fett någon annanstans.
Jag äter bara kyckling (aldrig torsk) i slutet av mina dieter när jag börjar hamna under 2000kcal och behöver få i mig mer mat med mindre kalorier.
Mjölk och andra lyxprodukter undviker jag helt, med ett undantag, BBQ sås till kycklingen så att den blir ätbar :D
Samiul Alam
2015-06-20, 20:04
Tänkte hoppa in och säga att jag har ätit köttfärs många gånger under min deff. Det har gått utmärkt! Detta recept är en klar favorit: http://www.bbcgoodfood.com/recipes/3228/chilli-con-carne
Hur går det för dig?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.