handdator

Visa fullständig version : Odlad Lax?

loboman
2004-04-07, 11:42
Fick just höra att Norsk odlad lax har lika "farliga" fetter som i fläsk, detta beroende på pelletsen de utfodras med!!! Min fråga är om detta verkligen stämmer? Det är ju därför man äter lax, för de nyttiga fetterna och naturligtvis för att det är gott...

z_bumbi
2004-04-07, 13:17
Var hörde du det?

Odlad lax är oftast inte lika nyttig som vild lax men det har nyligen publicerats en undersökning som har sponsrats av laxfiskare i USA och är det den som ligger till grund så har den ett antal brister har jag för mig.

loboman
2004-04-07, 14:30
Jag hörde det av en som hört det av sin dietist på ett hälsohem...

z_bumbi
2004-04-07, 15:53
Originally posted by loboman
Jag hörde det av en som hört det av sin dietist på ett hälsohem...

Jag skulle inte åka till det hälsohemmet. :)

Odlad lax får oftast sämre fördelning mellan omega-6 och omega-3 men att jämföra det med fläsk känns överdrivet.

Iofs är det inget större fel på fläsk heller om det kommer från rätt källa.

Tolkia
2004-04-07, 22:16
Vilka fetter laxen producerar beror på genetiken - resultatet av en låååång tids naturligt urval enligt den gode gamle Darwins principer. Anledningen (eller i vart fall en anledning) till att fisk innehåller mer omättade fetter än landlevande djur är att det gör att den håller sig smidig och rörlig i det kalla vattnet på etthelt annat sätt med en högre andel "flytande" fett i kroppen. Jämför hur olja och ister beter sig om du häller/lägger det i en hink med isvatten. Det lär inte ändra sig över en natt bara för att man börjar utfodra fisken med mindre lämpliga pellets - med den logiken borde de börja fotosyntetisera om man gav dem vegetabiliskt foder också ...

z_bumbi
2004-04-08, 11:30
Tolkia: Nja. Fodret har faktiskt betydelse, om man stoppar i en fisk, en gris eller för den delen en människa olika typer av fett så lagrar den just den typen av fett.

Höns som man ger omega-3 producerar ägg med mer omega-3 i.

När det gäller idislare så går det även där att reglera hur köttet ska bli genom att styra fodret men det är krångligare att förklara då de behandlar maten på ett helt annat sätt.

Det går alltså att reglera nyttigheten på fisk och kött genom att reglera fodret.

I fallet med odlad och vild lax så är det en skillnad men man måste veta vilken typ av foder som används i varje fall för att kunna avgöra hur stor skillnaden är.
Levnadsättet i en kasse är nog inte heller av någon fördel för fettkvaliten, man mår bra av motion oavsett om man är en fisk eller en människa.

En variant vore kanske att stoppa i fisken ett basfoder under uppväxten och sen någon månad innan det är dags att ta upp den så byter man tilll ett nyttigare foder.

Tolkia
2004-04-08, 12:24
Ja, det är klart att kosthållet har betydelse för djur precis som för människor - men kan man verkligen hårddra det så till den grad att odlad lax bör klassas som OHÄLSOSAM p.g.a. för hög ahalt av mättade fetter ...? Skall erkänna att jag inte vet överdrivet mycket om fiskodling, men nog är väl ändå kassarna så stora att firrarna kan röra sig åtminstone några centimeter åt varje håll under vattnet? Eller står de packade som triglyceridmolekyler längs kärlväggen (ha ha), så att de inte längre behöver ha en högre halt omättade fetter än en gris och alla anlag för produktion av sådana har evolverat bort ...? ;) (ett argument jag egentligen inte köper, eftersom evolutionen nog inte går SÅ fort).

Nej, det får stå för mig, men jag undrar hur väl underbyggt det ursprungliga uttalandet om laxens "farlighet" (vad som nu är "farligt", förresten; man kan ju dö av för mycket vatten också) var. Jag skulle inte rekommendera någon att sluta äta fisk (inte ens odlad) till förmån för kött av HÄLSOSKÄL ...

z_bumbi
2004-04-08, 12:57
tolkia: Nej att säga att lax är dålig mat håller inte men fodret påverkar mer än vad man tror, jag ska se om jag har kvar infon om var jag hittade mina uppgifter.

z_bumbi
2004-04-11, 18:36
Tolkia: Hittar inte den första studien men väl en som visar på vikten av bra foder.

Is farmed Australian seafood a better source of the good oil than wild-caught seafood?

Nichols P, Mooney B, Elliott N.
"Objective - Concern has been expressed in recent times nationally and internationally that cultured (farmed) fish contain lower oil and omega-3 content than wild-harvested seafood. We examined the current state of play with cultured Australian seafood. Outcomes - We found that, under current feeding practices, farmed Australian finfish (e.g. Atlantic salmon, barramundi, barramundi cod, striped trumpeter) have higher oil and omega-3 content than the same species from the wild"