Logga in

Visa fullständig version : Finnar av kost

simpthebuilder
2015-05-31, 21:33
Hej, är en 18 årig kille som är på gymmet varje dag, tränar alltså seriöst för att bygga och gjort så i över 1 år. Men problemet är att jag ända sedan jag först kom in i puberteten har haft finnar/akne. Alltså genetisk akne då min bror även han lider av detta. Det har nu på senare år lugnat ner sig och kvar är lite små finnar här och var( men fortfarande så illa så jag stör mig på skiten) samt lite röda prickar som blir kvar efter dessa finnar. Problemet är då att det kommer fler finnar så fort jag går upp i vikt under en lite längre tid (1-2 veckor), så alltså om jag kontinueligt ligger på kaloriöverskott så kommer finnarna allt mer. Men så fort jag ligger på underskott så kommer det knappt några alls. Min kroppstyp skulle man väl kunna säga är lite åt ectomorph hållet, aldrig haft över 15% kroppsfett i hela mitt liv och svårt att lägga på mig fett. Vill ju såklart kunna ligga på ett kaloriöverskott för att kunna bygga även nu över sommaren, då jag ändå redan har såpass låg fettprocent.

Så min fråga är om någon här vet hur man ska handskas med detta problem, i form av kost som inte framkallar akne eller andra lösningar. Kan tilläggas att jag inte dricker mjölk och äter ägg proteinpulver, samt har en receptbelagd akne salva som jag tar dagligen.

Klein
2015-06-01, 03:16
Ät färsk och minimalt processad mat så ska du se att finnarna försvinner oavsett mängd kalorier.

1. Bort med allt raffinerat socker.
2. Bort med all mat som har lång hållbarhet typ mjöl, proteinpulver, konserver och chark.
3. Dra ner på mejeriprodukter.
4. Ät köttet rare, äggulan lös, grönsakerna färska istället för frysta osv.

R Scarpa27
2015-06-01, 06:50
Överskott (kan) ge mer finnar, dock tycker jag inte du ska utesluta hela listan klein skriver på en gång uteslut mejeriprodukter/ minska på det.

Testa dig fram ist för att ta bort allt på en gång, då har du ingen aning om vad som funkar på din kropp.

shut teh face
2015-06-01, 07:08
Du ligger inte högt på fettet då? Jag får finnar ganska direkt om jag ligger högt på fett, oavsett kalorimängd.

Klein
2015-06-01, 07:17
Överskott (kan) ge mer finnar, dock tycker jag inte du ska utesluta hela listan klein skriver på en gång uteslut mejeriprodukter/ minska på det.

Testa dig fram ist för att ta bort allt på en gång, då har du ingen aning om vad som funkar på din kropp.

Innan man kan börja experimenta med vad som funkar och inte funkar så måste man först vara helt acnefri i flera veckor så att man faktiskt kan mäta uppkomsten av acne istället för att sitta gissa vilka finnar i röran som är orsakade av vad. Utgångspunkten och testmetoden måste vara rigorösa, annars går det inte att komma fram till något. Det du föreslår är i vetenskapliga termer skräp.

Acne är för dem som är benägna att utveckla åkomman ett resultat av för mycket makronutrienter relativt till mikronutrienter och därför är också socker en större bov än mjölkprodukter. Utan förståelse för denna grundläggande problematik så är man inte kvalificerad att komma med kostråd åt en acnedrabbad person.

Kungkvalle
2015-06-01, 15:35
Acne är för dem som är benägna att utveckla åkomman ett resultat av för mycket makronutrienter relativt till mikronutrienter och därför är också socker en större bov än mjölkprodukter. Utan förståelse för denna grundläggande problematik så är man inte kvalificerad att komma med kostråd åt en acnedrabbad person.
Hur vet du det? Källa?

Klein
2015-06-02, 01:36
Hur vet du det? Källa?

Jag har fixat acneproblem åt många klienter helt privat. Låtom oss göra ett experiment. Jag erbjuder alla med acne ett kostupplägg som fixar bort åkomman på 3 mindre än veckor helt gratis. Före och efterbilder tas och postas i tråden.

Perramja
2015-06-02, 08:52
Mjölkprodukter...

Luca Brasi
2015-06-02, 21:19
Jag har fixat acneproblem åt många klienter helt privat. Låtom oss göra ett experiment. Jag erbjuder alla med acne ett kostupplägg som fixar bort åkomman på 3 mindre än veckor helt gratis. Före och efterbilder tas och postas i tråden.

Jag kan ge mig själv böldacne på två till tre dagar genom att festa loss på ett paket mjölk och ett par nävar godis.

Klein
2015-06-02, 22:29
Jag kan ge mig själv böldacne på två till tre dagar genom att festa loss på ett paket mjölk och ett par nävar godis.

Ja?

Luca Brasi
2015-06-05, 12:53
Jag jar för mig att en förklaring till acne via kosten inkluderar insulin påslag och igf och kanske DHEA hormoner.

Jag tänker mig att proacnekost är lite anabolt.