handdator

Visa fullständig version : Refeed (inte cheatday)

Pernillap94
2015-05-30, 18:48
Tjena! :D

Helt ny här men har dock luskat en hel del här genom tiderna.

Nu är det så att jag fnular lite på detta med refeed. Jag kör ingen direkt lågkolhydratskost. Ligger på ca 102g/c 133/p 51g/f per dag, landar på ca 1400kcal/dag brukar dock slänga in ett par lowdays ibland men försöker hålla mig på detta.

Energibalans för mig är kring 18-1900kcal (träning inräknat) det jag funderar på är om jag kan tänkas prova lägga in en refeed 1 dag i veckan? Tar gärna tips och synpunkter på detta då jag innan kört på men har nu börjat sega ur lite. Väger f.Ö. 54kg med en bf på 18% på ett ungefär! Så är inte överviktig men vill gärna ner och nosa lite på 15%:)

Tar även gärna emot lite synpunkter och erfarenhet angående periodisk fasta! (har kikat igenom men någon kanske kommit med något nytt) är inte främmande för varken kost eller träning men man blir ju aldrig fullärd! :)

aranada05
2015-05-30, 19:08
Vet inte vad det vetenskapliga säger om refeeds, men kan väl konstatera att det är ett rätt vanligt förekommande fenomen, även om "hajpen" kring det lagt sig lite nu. Någon funktion verkar det ha i alla fall, såväl fysiskt (leptin/metabolism/m.m.) samt inte minst psykiskt.

Frågan du bör ställa dig är väl varför du ska ha en "refeed"?

Om du har dietat ett tag och känner dig orkeslös och slö, då hade jag absolut börjat introducera strukturerade ätardagar. Tycker du däremot att dieten rullar på utan problem och att du skulle kunna hålla dig ett tag till, samt att vikten fortfarande går ner i rimlig takt, hade jag skippat det.

Min högst amatörmässiga åsikt är att det är först när man antingen dietat ett tag det kan vara bra att introducera dem för att hålla uppe metabolismen och känna att man kan äta tills man är tillfredställd lite då och då. Ju hårdare diet och desto lägre man kommer i procent kroppsfett, desto oftare refeed, kanske kan vara en bra tumregel.

Edit:
Om du vill läsa mer om periodisk fasta finns det en mängd information om du googlar "leangains". Jag själv tycker periodisk fasta är grymt, speciellt på deff. Periodisk fasta och så kallad "flexible dieting". Frågan är väl hur stor skillnad det är, på sikt, att köra periodisk fasta jämfört med "vanligt" ätande. Förmodligen inte så stor, givet att måltidsfrekvensen är den enda variabeln som ändras. Den största fördelen med PF anser jag vara att, i alla fall i mitt fall, hungern blir mycket lättare att kontrollera. Tycker även man lär sig vad hunger egentligen är och hur det påverkar en. Sen den aspekten att få äta rejält med mat när man väl äter. Tror mycket av olika dietmetoder hjälper i och med att den psykiska delen av dieten underlättas. Den dietmetod som passar bäst för varje enskild person är den som för personen i fråga fungerar i det långa loppet!

BobaFett
2015-05-30, 19:08
Ät som du gör nu, det blir skitbra. Känner du för att ta en dag med mer kolhydrater eller med mer fett så kör på. Känner du för att ta en dag med kaloribalans/överskott så kör på det också. Det kommer att ta längre tid bara att gå ner om du kör vissa dagar på balans/överskott.

Det som kommer avgöra hur mycket du går ner är ditt kaloriunderskott och sen är det viktigt att du håller proteinet högt hela tiden.

Lyssna inte på vad "coacher" säger, de krånglar bara till det för att få folk att tro att det är något magiskt med det här så att folk fortsätter att anlita dem så att de kan ta dina pengar. Lowdays, highdays etc. är bara bull :laugh:

Pernillap94
2015-05-30, 19:35
Jo tack, den enkla matematiken med kaloriunderskott borde väl egentligen vem som helst förstå. Har legat på underskott största delen av tiden sen februari förra året . Kör seriös styrketräning med inslag av lite kondition när jag känner för det. Men tänker just på om det kan främja träningen och energin över lag då jag ofta kan känna att jag inte orkar ge allt jag vill. Har varit rätt ofta jag landar kring 70 g kolhydrater. Försöker dock komma upp i hundra. Tänkte att en refeed skulle fått vara kring 30% mer kalorier än det jag äter nu vilket resulterar nära balans. Man hör ju olika åsikter såklart! Därav anledningen till att få lite olika åsikter då nedgången går otroligt segt ju (kan även vars de berömda hjärnspöken som är i farten) ������

Pernillap94
2015-05-30, 19:37
Har ju visserligen inte bråttom egentligen och vill behålla så mycket muskler som möjligt!

Pernillap94
2015-05-30, 19:42
Tack för svar förresten! Kör just nu på flexible dieting med god koll på mitt intag! :) Har dock lätt för att hamna "för högt" i protein och lågt i fett men hellre åt det hållet måste jag väl säga. Har inga som helst problem med att få i mig tillräckligt med protein :D

BobaFett
2015-05-30, 21:11
Det är bara att köra på och ha lite tålamod. Viktnedgången kommer inte gå linjärt och man kan stå still i flera veckor för att på en dag gå ner typ 5 kilo :p

Jag brukar köra lågt med kolhydrater på morgonen och högt på fett. Det mesta av kolhydraterna kör jag kring träning. Tycker att man har mest energi då.

Sen har man läst att carb-back-loading kan vara bra samt att fett på kvällen inte är så bra för sömnen ändå så jag körde på det. Funkade bra för mig, jag var hårdast på scenen i alla fall :)

Pernillap94
2015-05-30, 22:28
Ja, jag kämpar på med det där tålamodet jag inte har! :'D försöker köra största delen kolhydrater kring träning men beror lite på när den blir! Kör ofta på gröt med lite protein till frukost om jag nu äter frulle (denna emvecka på jobbet har jag börjat dagen med lunch istället)

Brukar också få i mig en del fett på kvällen, sover gött ändå när jag väl kommer ned i varv:D

Är så sjukt sugen på att tävla någon gång, men med scenskräck och prestationsångest vet jag inte om det någonsin kommer ske! :p

BobaFett
2015-05-31, 07:14
Ja, jag kämpar på med det där tålamodet jag inte har! :'D försöker köra största delen kolhydrater kring träning men beror lite på när den blir! Kör ofta på gröt med lite protein till frukost om jag nu äter frulle (denna emvecka på jobbet har jag börjat dagen med lunch istället)

Brukar också få i mig en del fett på kvällen, sover gött ändå när jag väl kommer ned i varv:D

Är så sjukt sugen på att tävla någon gång, men med scenskräck och prestationsångest vet jag inte om det någonsin kommer ske! :p

Angående periodisk fasta så har det motbevisats lite.

Det verkar som att det är bättre att äta under dagen än efter träningen så länge som du äter protein efter passet. Muskeltillväxt efter träning är aminosyraberoende, inte kaloriberoende. Däremot när du inte tränat, t.ex. På vilodag så måste du ha kalorier också.

Tror med andra ord att det är bättre att fördela maten jämnt i stället.

Angående att tävla, tycker du att det är roligt och du tror att du har en bra fysik som sticker ut så go for it :)

z_bumbi
2015-05-31, 07:41
Har dock lätt för att hamna "för högt" i protein och lågt i fett men hellre åt det hållet måste jag väl säga. Har inga som helst problem med att få i mig tillräckligt med protein :D

Har du inga problem att få i dig protein så sluta fokusera på att få i dig protein utan fokusera på kolhydrater och fett. Har du då fortfarande problem att få i dig mer kolhydrater och fett så får du tänka om vad du prioriterar, att äta på ett visst sätt eller att få resultat.
Sen tycker jag att man gott och väl kan ha en refeed dag om man känner att man vill ladda extra någon vecka men det är svårt att kompensera det man gör under ett antal dagar vid ett enstaka tillfälle så det är en kompromiss.

Pretorian
2015-05-31, 07:41
Tycker det låter perfekt med en dag med extra energi i form av mer kolhydrater. Speciellt om du säger att du ibland känner dig seg och orkeslös plus att du vissa dagar är nere på 79g kolhydrater.
Dessutom verkar du inte ha ett måldatum just nu (tävling tex) så det gör ju inget att det tar lite längre tid.

Filipb
2015-05-31, 08:25
Angående periodisk fasta så har det motbevisats lite.

Det verkar som att det är bättre att äta under dagen än efter träningen så länge som du äter protein efter passet. Muskeltillväxt efter träning är aminosyraberoende, inte kaloriberoende. Däremot när du inte tränat, t.ex. På vilodag så måste du ha kalorier också.

Snackar vi enbart ur muskelsyfte nu? Om inte; kan du backa upp det? :)

Pernillap94
2015-05-31, 08:26
Fokuserar inte på protein specifikt då jag vet med mig att jag kommer upp i minimum om dagarna utan problem. :) fettet är det jag prioriterar att få upp istället då kolhydraterna inte är lika "svårt"! :)

Okej då kanske jag ska hålla mig till min frulle och mina regelbundna måltider! :) som sagt tar gärna emot olika åsikter och tips kring de.

Nej, jag försöker som sagt intala mig själv att jag inte har bråttom (vill hellre ha kvalité på gymmet och inte stressa kroppen) men likväl tycker jag det går bra sakta! Känner mig dock mer och mer sugen på att börja bygga snart!

1x0
2015-05-31, 08:48
Kör alltid refeeds när jag dietar. Fungerar bäst för mig.

Just nu ligger jag på -750 kcalunderskott per dag, förutom en dag i veckan (dagar jag kör marklyft) då äter jag +500 över "maintenance". Håller samma proteinintag men försöker hålla fettet under 0.5 kg/kv, resten (för träffa mitt kalorimål för dagen) är kolhydrater.

Varför jag har min refeeds dagarna jag kör marklyft är eftersom jag tycker det är det passet som sliter hårdast på mig.

Brakar loss med massa socker ibland på refeeds vilket kan fungera sådär; påverkar min sömn och huden negativt, samt blir jag oftast sugen på sött dagarna efter (triggetar igång sötsuget) så försöker hålla sockret nere. Stärkelse högt istället.

Vet att det är mycket marginaler (olika energibehov varje dag) så mina uträkningar stämmer inte helt. Räknar man kalorier vid bulk (som jag gör) vet man ungefär var sina dagliga kaloriförbrukning ligger, dock.

Sedan är detta med min refeed 1 gång i veckan inget jag går och längtar efter (som vissa gör till deras svullar/ätardagar) utan jag äter bara lite mer helt enkelt (sänker fettet och grönsakerna --> mer potatis/bröd t.ex). Ger bra energi dagarna efter.

Pernillap94
2015-05-31, 08:59
Okej! :) Nej om jag ska köra refeed så blir det nog mer ris, potatis,och dyl (kanske någon smörgås. Herregud vad jag älskar mackor) och visst, vill jag äta något extra riktigt gott någon dag gör jag väl det. Dock inte varje vecka har jag tänkt! :) Har haft riktiga svullardagar och det känns bara onödigt. Är mer ute efter om det kan ge någon form av boost i energi /ämnesomsättning att dra in en reefed ! :)

BobaFett
2015-06-01, 10:58
Snackar vi enbart ur muskelsyfte nu? Om inte; kan du backa upp det? :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7340385&postcount=11

Filipb
2015-06-03, 16:08
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7340385&postcount=11

Intressant! Ska jag spana in. Tack!