Visa fullständig version : Våg som mäter fettprocent
Jag vet att de inte är särskilt tillförlitliga, MEN, vad har ni för erfarenheter av att följa sin egen progression med en sådan?
Jag hittar ingen i närområdet som mäter med kaliper och gymmet erbjuder bara tanitavåg. Om våg är enda alternativet känns det kanske vettigare att ha en egen så man kan göra mätningarna med exakt samma förutsättningar varje gång. Funderade på att köpa en egen kaliper men jag har ingen erfarenhet av att göra mätningarna, så det kanske är onödigt...?
Så ja, jag vet att de inte är speciellt tillförlitliga men jag kommer påbörja diet om ett par månader och jag hade helt enkelt tyckt att det var kul med lite mer data att följa. Borde jag köpa kaliper eller våg? Jag vill kunna se progressionen, att siffrorna är på pricken korrekta är inte lika noga.
Talvathir
2015-05-30, 10:32
Om det är progressionen som är viktigast borde väl en våg vara smidigt, även om den väger fel så väger den ju lika fel hela tiden (förhoppningsvis).
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Ola Wallengren
2015-05-30, 10:43
Trenden är ganska tillförlitlig, men då bör man mäta sig ofta. Storleken på skillnaden är däremot inget att lita på.
Köp en Slim-guide kaliper (typ 200:- med frakt) och öva lite.
Om det är progressionen som är viktigast borde väl en våg vara smidigt, även om den väger fel så väger den ju lika fel hela tiden (förhoppningsvis).
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Nej den mäter väger inte lika fel varje gång. Jag provade en Tanita för några hundratusen kronor en gång och enligt den så gick jag upp och ner muskelmassa med flera tiotals kilon från gång till annan, helt värdelös funktion.
Shqypnia
2015-05-30, 18:11
Tanitavåg är skräp alltså? Det är det som erbjuds på mitt gym.
Ola Wallengren
2015-05-31, 09:46
En enstaka mätning säger inte så mycket tyvärr. Den är oftast inte bättre än en uppskattning från någon med lite erfarenhet.
Riktigt så illa som F Ultra beskriver är det normalt sett inte om man följer riktlinjerna.
Tack för svaren. Upptäckte att jag har en nördig bekant med kaliper och flera varianter av impedans hemma så jag nöjer mig nog med måttband och vanlig våg på hemmaplan och smiter över dit för ett par mätningar för skojs skull :-)
En enstaka mätning säger inte så mycket tyvärr. Den är oftast inte bättre än en uppskattning från någon med lite erfarenhet.
Riktigt så illa som F Ultra beskriver är det normalt sett inte om man följer riktlinjerna.
Mycket möjligt att min högre fettprocent ställde till det, men vägde vid exakt samma tidpunkt med exakt samma mat/vattenintag och samma toabesök osv under två års tid och det diffade hej vilt åt alla håll (som lägst visade den tex FFM på 74,1kg och som mest 97,7kg).
Ola Wallengren
2015-06-02, 14:50
Vi har Tanita MC-180 på jobbet. Jag håller med om att den inte är bra, men såna avvikelser som du beskriver har jag inte sett. Fastande efter toabesök och ingen träning 24h innan ger stabilast värden. Träning, tiden på dygnet och matintag kan ställa till det rejält, oavsett hur bra BIA/BIS man har.
Vi har Tanita MC-180 på jobbet. Jag håller med om att den inte är bra, men såna avvikelser som du beskriver har jag inte sett. Fastande efter toabesök och ingen träning 24h innan ger stabilast värden. Träning, tiden på dygnet och matintag kan ställa till det rejält, oavsett hur bra BIA/BIS man har.
Hej Ola.
Gäller detta också om man skall göra en kaliper mätning?
I så fall undrar jag varför man inte ska träna 24h innan?
Binder man vätska då eller som man är rädd för ska ge sämre eller icke tillförlitliga
Värden?
//J3T69
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.