handdator

Visa fullständig version : Koppling mellan grad av baksmälla och risk

Masterpan
2015-05-29, 18:16
Olika personers levrar är väl olika duktiga på att metabolisera alkohol vilket innebär att risken att drabbas av alkoholinducerad leversjukdom varierar (korrekt?)

Om vi bortser från uttorkningen som bidrar till baksmälla, så är det väl cirkulerande metaboliter som också gör en bakis, typ formaldehyd eller något. Om identiska personer dricker och äter exakt samma grejer, men den ena blir mycket mindre bakis, innebär det då att den personen har en lever som är bättre på att hantera alkohol och löper mindre risk för skador?

Tolkia
2015-05-29, 22:29
Det finns säkert skillnader man kan mäta, men hur bakis man blir är, tror jag, ett alldeles för trubbigt mått. Det varierar ju väldigt hur illa man mår av olika saker, hur lätt man kräks när man mår illa, hur yr och trött man blir, och för den delen hur man tolkar sina symptom och hur man beter sig när man har dem. Det är svårt att värdera vem som är mest bakis.

Edit: Man kan lika gärna säga att den som blir mindre bakis löper större risk för skador, eftersom man då kan dricka mer, och det är mängden alkohol totalt som avgör hur stora skadorna blir.

nissepelle
2015-05-29, 23:30
Nej det går inte att resonera så.

Starvation
2015-05-29, 23:56
Det enda det säger är la att man är snabbare på det. Jag blir full svinfort sen nykter lika fort, efter jag sovit känner jag mig precis som innan jag började dricka. Ingen baksmälla alls.

Löper jag mindre risk? Tveksamt.

spoonchest
2015-05-30, 07:49
Tolkia är inne på något.
Vi som betalar ett högt pris för våra utekvällar väljer våra strider. Om jag börjar känna mig berusad så är kvällen över för mig. Jag kommer att spendera natten med att tackla kräkreflexer och dagen efter med att bota en huvudvärk som inte är av denna värld. Lätt salongsberusad är min gräns.
Andra jag känner mår fint trots att de kan ha supit sig till minnesluckor. Deras relation till alkohol är inte den bästa pga det.

Blue.plz
2015-05-30, 08:04
Olika personers levrar är väl olika duktiga på att metabolisera alkohol vilket innebär att risken att drabbas av alkoholinducerad leversjukdom varierar (korrekt?)

Om vi bortser från uttorkningen som bidrar till baksmälla, så är det väl cirkulerande metaboliter som också gör en bakis, typ formaldehyd eller något. Om identiska personer dricker och äter exakt samma grejer, men den ena blir mycket mindre bakis, innebär det då att den personen har en lever som är bättre på att hantera alkohol och löper mindre risk för skador?

Formaldehyd får vi om vi dricker metanol ("träsprit"), vanlig alkohol (=etanol) ger acetaldehyd, som är mindre skadlig.

Ca 50% av asiater har nedsatt förmåga att metabolisera acetaldehyd pga deras version av acetaldehyddehydrogenas, vilket gör att acetaldehyd ansamlas och ger en obehaglig kroppslig reaktion vid alkoholkonsumtion (flush, svettning, illamående, ökad puls och mer). Antabus, som används vid alkoholmissbruk, blockerar samma ensym och ger liknande symtom. De som har den mindre effektiva versionen av ensymet har en betydligt lägre risk för alkoholmissbruk och -beroende, men kan ha en ökad risk för leverskador och vissa former av cancer pga acetaldehyden.

Edit: Man kan lika gärna säga att den som blir mindre bakis löper större risk för skador, eftersom man då kan dricka mer, och det är mängden alkohol totalt som avgör hur stora skadorna blir.

Inte nödvändigtvis. Acetaldehyd är carcinogent.

Akerhage
2015-05-30, 13:31
Hoppas det inte är så, för då har jag världens sämsta lever :(