handdator

Visa fullständig version : Svårt att vara ifrån gymmet/träning

erik993
2015-05-29, 12:00
Efter att ha gått från ungdoms elit friidrottare, till stillasittande, oproduktiv latmask så hände det ju något mentalt.

Helt plöstligt insåg jag, "Vad fan håller jag på med".
Givetvis har jag både sprungit och gymmat i perioder och har en helt ok atletisk kropp fortfarande om än inte så vältränad

Men jag kände mig nästan äcklad över vad jag hållt på med, ett helt år när jag pluggade så rörde jag knappt på kroppen, 1 löprunda i månaden.
Detta har nu lätt till att jag blivit besatt av träning igen.

Det känns nästan jobbigt att ha "vilodag". Så får nästan bli en löprunda på vilodagarna med..
men jag vet att jag måste vila.

Speciellt när kroppen är överarbetat. Hade viktökning på marklyften och jäklar va de tog, nu får jag nog vila ryggen/benen 2-3 dagar men får ju nästan abstinens och vill träna igen

Någon som känner igen sig?
Visst känner man skuld för sin tidigare lathet och dåliga behandling av sin kropp

Dessutom kombinerat med en stark motivation till att få en grym kropp igen, gör ju att man får jäkligt svårt att sitta stilla

Men man kan pressa sig mer och mer med tiden antar jag?
Vill helst träna 6 dagar i veckan men i dagsläget känns de som att de gör mer skada än nytta då man blir riktigt sliten.
Jag gillar den känslan men den kanske inte gör så gott ändå

Under passen dricker jag 1.5-2 Liter vatten säkert (inte när jag springer dock)
Och käkar direkt efter, protein, kolhydrat osv

Vad mer kan man göra för att återhämta sig snabbare? förutom anabola

BobaFett
2015-05-29, 12:21
Efter att ha gått från ungdoms elit friidrottare, till stillasittande, oproduktiv latmask så hände det ju något mentalt.

Helt plöstligt insåg jag, "Vad fan håller jag på med".
Givetvis har jag både sprungit och gymmat i perioder och har en helt ok atletisk kropp fortfarande om än inte så vältränad

Men jag kände mig nästan äcklad över vad jag hållt på med, ett helt år när jag pluggade så rörde jag knappt på kroppen, 1 löprunda i månaden.
Detta har nu lätt till att jag blivit besatt av träning igen.

Det känns nästan jobbigt att ha "vilodag". Så får nästan bli en löprunda på vilodagarna med..
men jag vet att jag måste vila.

Speciellt när kroppen är överarbetat. Hade viktökning på marklyften och jäklar va de tog, nu får jag nog vila ryggen/benen 2-3 dagar men får ju nästan abstinens och vill träna igen

Någon som känner igen sig?
Visst känner man skuld för sin tidigare lathet och dåliga behandling av sin kropp

Dessutom kombinerat med en stark motivation till att få en grym kropp igen, gör ju att man får jäkligt svårt att sitta stilla

Men man kan pressa sig mer och mer med tiden antar jag?
Vill helst träna 6 dagar i veckan men i dagsläget känns de som att de gör mer skada än nytta då man blir riktigt sliten.
Jag gillar den känslan men den kanske inte gör så gott ändå

Under passen dricker jag 1.5-2 Liter vatten säkert (inte när jag springer dock)
Och käkar direkt efter, protein, kolhydrat osv

Vad mer kan man göra för att återhämta sig snabbare? förutom anabola

Aktiv vila! Gå ut och gå , simma etc. fast i väldigt lugnt tempo hjälper med återhämtning tycker jag.

Simhallen är väldigt bra för återhämtning. Simma lugnt några varv i poolen sen bada i jacuzzin och bastun. Värmen tycker jag gör nåt speciellt. Den slappnar av kroppen och man blir väldigt mjuk.

Foamroller och massage hjälper också.

Sen så får du hålla koll på hur din kropp reagerar veckovis/månadsvis på träningen.

Anpassa volymen och intensiteten på träningen beroende på hur det känns. Känner du dig sliten vecka för vecka så kanske en minskning av volym eller intensitet kan vara en bra ide. Du ska känna dig sliten dagen efter passen men nästan helt återhämtad efter vilodagarna.

Kan även vara bra att periodisera volym och intensitet vecka för vecka. Åker volymen upp så åker intensiteten ner och vice versa.

En deload kan också vara bra om man känner sig väldigt sliten.

Action Fighter
2015-05-29, 13:29
Som ovanstående säger, aktiv vila. Sen tror jag personligen inte att det är någon fara att träna varje dag. Har gjort det väldigt länge nu, slänger in en dag off då och då när det känns som det behövs. Är ju helt enkelt att träna så mycket du kan och vila enbart om du verkligen känner att du inte är återhämtad. Är väldigt lätt att känna av huruvida man är återhämtad eller inte tycker jag.

DudX
2015-05-29, 17:15
När jag tar en oplanerad vilodag eller måste vara borta från gymmet en dag där det är planerat pass så har jag dagen efter oftast en superdag med pb's och massa energi.

Medans mina vilodagar som är planerade gör mig stel och seg...

Shqypnia
2015-05-29, 18:43
Jag känner igen din beskrivning och kan känna så under perioder. Numera tränar jag på annat gym och öppettiderna (helger) är sisådär så man blir tvungen att vila.
Glöm inte att du växer när du vilar.

Ado2000
2015-05-30, 12:17
Har börjat uppleva det på senare tid, att sitter jag still hemma framför datorn eller tvn en hel dag så får jag nästan ångest över att jag inte gjort något på hela dagen.

Det som jag har märkt hjälper är om jag är produktiv med min dag på något sätt, typ städar lägenheten, lagar mat för hela veckan eller något annat meningsfullt.