handdator

Visa fullständig version : Proteinshake (mellanmål)

Mrlight
2015-05-28, 05:37
Jag ser allt fler dricker proteinshakes till mellanmål, förstår inte riktigt vad det ens skulle kunna ge för effekt att dricka det förre träning? Lite onödigt med pengar känner jag. Vad säger ni?

Beemel
2015-05-28, 08:10
Billigare än många andra proteinkällor.
Smidigt och "lättlagat".
Enkelt att ha med sig.
Förträffligt sätt att balansera sina makros

När man tar sin proteindrink spelar ingen större roll. Det är ändå totala proteinintaget sett över tid som är riktigt intressant.

Mrlight
2015-05-28, 08:52
Det gör det väl inte, att ta en shake 20 min innan träning gör dig väl inte pumpd eller nåt, så vad är det för mening med det...

ddr
2015-05-28, 09:05
Det gör det väl inte, att ta en shake 20 min innan träning gör dig väl inte pumpd eller nåt, så vad är det för mening med det...

En anledning kan vara att det finns hypoteser kring att ta protein innan/under träning gör att uppreglering av MPS (proteinintag) efter träning är mer "opti" än enbart efter.

qozmox
2015-05-28, 09:19
meningen är att få i sig energi.

Mrlight
2015-05-28, 09:27
En anledning kan vara att det finns hypoteser kring att ta protein innan/under träning gör att uppreglering av MPS (proteinintag) efter träning är mer "opti" än enbart efter.
Var kan jag läsa om det?

King Grub
2015-05-28, 09:42
Var kan jag läsa om det?

Det härstammar från dessa, där man först testade EAA, sedan vassleprotein, vid intag före eller efter. Dock misstog man aminosyretillförseln till muskeln för direkt proteinsyntes.

http://ajpendo.physiology.org/content/281/2/E197.long

http://ajpendo.physiology.org/content/292/1/E71.long

Action Fighter
2015-05-28, 09:45
Finns inte mycket poäng. Bättre att äta mat istället. Det är kosttillskottsbranschen som aggressivt för sin propaganda vidare för att sälja mer tillskott helt enkelt.

http://www.leangains.com/2009/12/fasted-training-boosts-muscle-growth.html

Fastande träning hade varit ganska poänglöst om det hade varit bevisligen mycket mer "opti" att bryta fastan innan träning.

shut teh face
2015-05-28, 11:17
Jag kan ta proteinpulver vid mellanmål tillsammans med något annat, en banan kanske, ifall jag inte orkar hålla på engagera mig för tillaga något

Udd3n
2015-05-28, 11:30
Jag tar ett flertal proteindrinkar per dag för att höja upp totala proteinintaget. Knappast för att få "pump" eller något, känns som du misstar proteinpulvret för något annat. Bättre att äta mat? Jag ser mitt vassleprotein som just mat, fast väldigt enkelt och billigt.

Mrlight
2015-05-28, 12:12
Det härstammar från dessa, där man först testade EAA, sedan vassleprotein, vid intag före eller efter. Dock misstog man aminosyretillförseln till muskeln för direkt proteinsyntes.

http://ajpendo.physiology.org/content/281/2/E197.long

http://ajpendo.physiology.org/content/292/1/E71.long
Tack King

Mrlight
2015-05-28, 12:17
Jag tar ett flertal proteindrinkar per dag för att höja upp totala proteinintaget. Knappast för att få "pump" eller något, känns som du misstar proteinpulvret för något annat. Bättre att äta mat? Jag ser mitt vassleprotein som just mat, fast väldigt enkelt och billigt.
Det var exakt det jag skrev! Att det ger inte Pump! Inte för jag tror det, men visa gör, och min fråga var varför folk tar det innan träning eller mellanmål.... Jag anser det är slöseri med pengar och protien, det finns en mening varför man ska ta den efteråt! Eller?!

Udd3n
2015-05-28, 12:18
Det var exakt det jag skrev! Att det ger inte Pump! Inte för jag tror det, men visa gör, och min fråga var varför folk tar det innan träning eller mellanmål.... Jag anser det är slöseri med pengar och protien, det finns en mening varför man ska ta den efteråt! Eller?!

Slöseri med pengar och protein? Jag tycker jag sparar pengar och får i mig mer protein genom att välja Vassle istället för något annat ibland. Jag tar inte någon proteindrink innan träning då jag tycker det är skönt att träna på tom mage. Det jag och förmodligen fler försöker få fram är att man ofta tar extra proteindrinkar som mellanmål/w/e för att höja upp proteinintaget sett över dygnet.

qozmox
2015-05-28, 13:23

lolwut?
det är protein. inget mer inget mindre.
drick det när du vill.
efter träning så kan det finnas en vits i att få i sig snabbt protein,
men det gör ju knappast protein värdelöst i andra sammanhang,
bara för att det fyller en större funktion i vissa situationer.
som att säga att läsk är slöseri bara för att man inte dör av törst.

Action Fighter
2015-05-28, 14:00
Ser att vissa sitter och likställer proteintillskott med mat på nåt lustigt vis vilket man självklart inte kan göra. Det kommer alltid vara bättre att få i sig riktigt mat. Det ska ses som ett tillskott och är inget man bör basera hela sin kosthållning på.

kebne
2015-05-28, 14:10
Ser att vissa sitter och likställer proteintillskott med mat på nåt lustigt vis vilket man självklart inte kan göra. Det kommer alltid vara bättre att få i sig riktigt mat. Det ska ses som ett tillskott och är inget man bör basera hela sin kosthållning på.

Är det bättre att få i sig proteintillskott eller ingenting alls? :) I vissa lägen är det ett bra och t o m bästa praktiska alternativet. Vassle har dessutom diverse effekter som du inte får från annan mat. Att bara dricka vassle är antagligen ingen bra idé däremot kan det nog t o m vara fördelaktigt att göra det ibland istället för annan proteinkälla.

Udd3n
2015-05-28, 14:55

Du får gärna utveckla eftersom det är så självklart. Vad är mat? Jag tror ingen har sagt att de baserar sin kosthållning på det heller men att fylla upp sitt proteinintag med säg tre stycken proteinshakes om dagen är väl inget konstigt.

Action Fighter
2015-05-28, 17:19
Är det bättre att få i sig proteintillskott eller ingenting alls? :) I vissa lägen är det ett bra och t o m bästa praktiska alternativet. Vassle har dessutom diverse effekter som du inte får från annan mat. Att bara dricka vassle är antagligen ingen bra idé däremot kan det nog t o m vara fördelaktigt att göra det ibland istället för annan proteinkälla.

Självklart är vassle bättre än ingenting alls. Dock är det i alla fall bättre att äta riktig mat.

Du får gärna utveckla eftersom det är så självklart. Vad är mat? Jag tror ingen har sagt att de baserar sin kosthållning på det heller men att fylla upp sitt proteinintag med säg tre stycken proteinshakes om dagen är väl inget konstigt.

Nej, det är inget konstigt men det är sub optimalt jämf. med att fylla upp det med exempelvis kyckling, tonfisk, kött, lax. Vilket även är vad jag anser vara mat. Som sagt är det bara kosttillskottsbranschen som har propagerat fram att deras tillskott ska vara såpass potenta som de påstås. Jag vet folk som till och med på allvar tyckt att det varit onödigt att träna för att de inte har något proteintillskott för tillfället och därför tydligen inte kan göra ökningar.

qozmox
2015-05-28, 18:11
Självklart är vassle bättre än ingenting alls. Dock är det i alla fall bättre att äta riktig mat.

bättre för vad hur?

xen0
2015-05-28, 18:37
Proteinpulver för mig är ett tillskott som det är, fyller upp protein-intaget.
Intar en skopa vassleprotein varje dag på morgonen innan frukost för att avbryta muskelnedbrytningen och äter helst mina kalorier då jag deffar just nu.
Så ja det är fortfarande ett kosttillskott, när en av dina måltider saknar en del protein och funkar utmärkt till mellanmål med carb/fett-källa.

Action Fighter
2015-05-28, 19:08
Proteinpulver för mig är ett tillskott som det är, fyller upp protein-intaget.
Intar en skopa vassleprotein varje dag på morgonen innan frukost för att avbryta muskelnedbrytningen och äter helst mina kalorier då jag deffar just nu.
Så ja det är fortfarande ett kosttillskott, när en av dina måltider saknar en del protein och funkar utmärkt till mellanmål med carb/fett-källa.

Vilken muskelnedbrytning pratar du om?

xen0
2015-05-28, 19:13
Vilken muskelnedbrytning pratar du om?

Syftade på kataboliskt tillstånd

King Grub
2015-05-28, 19:36
Vassleprotein minskar inte muskelnedbrytning.

Mrlight
2015-05-28, 19:44
Jag ser det lite svårt att förstå hur man ska få i sig 160 gram protein om dagen ( för min del) av ren MAT.... Det är där protein pulver kommer in i bilden, för att nå sin intag, men förstår bara inte hur visa tar det som en mellanmål eller förre träning när fördelen är efter träning, nu har jag inte orkat läsa genom King grubs länk som han har skickat och har någon läst den får den gärna ge mig en sammanfattning av den

Action Fighter
2015-05-28, 20:04
Syftade på kataboliskt tillstånd

Det är nog skitsnack du läst på body eller liknande. Du kan fasta flertalet timmar per dag utan att det bryter ned muskler.

Jag ser det lite svårt att förstå hur man ska få i sig 160 gram protein om dagen ( för min del) av ren MAT.... Det är där protein pulver kommer in i bilden, för att nå sin intag, men förstår bara inte hur visa tar det som en mellanmål eller förre träning när fördelen är efter träning, nu har jag inte orkat läsa genom King grubs länk som han har skickat och har någon läst den får den gärna ge mig en sammanfattning av den

Har man problem att få i sig käk kan det absolut vara en idé ja. Jag äter själv 800g tonfisk, torsk, kyckling per dag vilket resulterar i runda slängar 160g protein per dag, lågt räknat. Har inga problem med den mängden och utöver det har jag en vassleshake om dagen också efter träning, även fast den nog är ganska onödig. Har man inga problem med att äta riktig mat i större mängder ser jag faktiskt inte varför man ska slösa onödiga pengar på massa kosttillskott.

kebne
2015-05-28, 20:10
Det är inte onödiga pengar bortslösat om det kan ersätta en dyrare proteinkälla. Sen är nog inte 800 tonfisk om dagen det bästa heller.

Mrlight
2015-05-28, 20:13
Det är inte onödiga pengar bortslösat om det kan ersätta en dyrare proteinkälla. Sen är nog inte 800 tonfisk om dagen det bästa heller.
Han skrev tonfisk, kyckling och torsk

Mrlight
2015-05-28, 20:16
Det är nog skitsnack du läst på body eller liknande. Du kan fasta flertalet timmar per dag utan att det bryter ned muskler.

Har man problem att få i sig käk kan det absolut vara en idé ja. Jag äter själv 800g tonfisk, torsk, kyckling per dag vilket resulterar i runda slängar 160g protein per dag, lågt räknat. Har inga problem med den mängden och utöver det har jag en vassleshake om dagen också efter träning, även fast den nog är ganska onödig. Har man inga problem med att äta riktig mat i större mängder ser jag faktiskt inte varför man ska slösa onödiga pengar på massa kosttillskott.
Ja har man den ekomin så kan man säkert äta på det viset, varje dag, för oss som inte har det blir 2-3 shake om dagen istället.....

R Scarpa27
2015-05-28, 20:20

Nej, det är inget konstigt men det är sub optimalt jämf. med att fylla upp det med exempelvis kyckling, tonfisk, kött, lax. Vilket även är vad jag anser vara mat. Som sagt är det bara kosttillskottsbranschen som har propagerat fram att deras tillskott ska vara såpass potenta som de påstås. Jag vet folk som till och med på allvar tyckt att det varit onödigt att träna för att de inte har något proteintillskott för tillfället och därför tydligen inte kan göra ökningar.

Stor tallrik med potatis och vasslesås över :D

Action Fighter
2015-05-28, 20:20

Självklart varierar jag proteinkällorna som ovanstående kommenterade.

Ja har man den ekomin så kan man säkert äta på det viset, varje dag, för oss som inte har det blir 2-3 shake om dagen istället.....

Visst, men då behöver man inte försöka vrida och vända på det och försöka påstå att det är bättre heller. :) Jag låter inte ekonomin gå ivägen för min kosthållning, då föredrar jag att dra ned på annat, exempelvis alkohol.

Stor tallrik med potatis och vasslesås över :D

Haha! :) Vad fasiken är vasslesås?

J.V
2015-05-29, 03:35
Visst, men då behöver man inte försöka vrida och vända på det och försöka påstå att det är bättre heller. :) Jag låter inte ekonomin gå ivägen för min kosthållning, då föredrar jag att dra ned på annat, exempelvis alkohol.Och man behöver inte heller försöka vrida och vända det till attatt vissa sitter och likställer proteintillskott med mat på nåt lustigt vis vilket man självklart inte kan göra. Det kommer alltid vara bättre att få i sig riktigt mat.
I bland är vassle bättre, ibland är "riktig" mat (vilket är ett märkligt uttryck när man försöker basha vassleprotein som är gjort på mjölk...) bättre.

Smegma
2015-05-29, 15:36
Märkligaste tråd.

Dem flesta dricker väl Vassleprotein/Annat protein mellan sina måltider för att på ett enkelt och smidigt sätt fylla upp sin individuella proteinkvot.

Som någon skrev. Det är protein, varken mer eller mindre.

jürgen
2015-05-30, 23:30
När man konsumerar sitt protein är oviktigt: http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1550-2783-10-53.pdf

Schoenfeld, B. J., Aragon, A. A., & Krieger, J. W. (2013). The effect of protein timing on muscle strength and hypertrophy: a meta-analysis. J Int Soc Sports Nutr, 10(1), 53.

Alltså går det alldeles utmärkt att dricka/äta protein innan, under, efter, bakom, ovan, eller eventuellt ortogonalt till träning. Protein behövs, när är tydligen inte särskilt viktigt.