handdator

Visa fullständig version : Öppen och extrovert på introvert arbetsplats.

leo1
2015-05-26, 21:08
Hur ska jag börja?

Jag har haft 3 arbetsplatser i rad nu som har varit lager och liknade. Jag har märkt att efter ett tag blir jag betraktad som lite dryg. Jag har alltid hittat ett par stycken att hänga med, äta lunch, småsnacka och sånt så det har inte varit nåt större bekymmer egentligen.

Jag är den typen som är öppen. Jag tror det beror på att jag har rest väldigt mycket från tidig ålder och fått klara mig själv också från tidig ålder och jobbat mycket utomlands. Kan ta mig fram bra i både USA och Spanien, skaffa jobb osv osv. Tror faktiskt sådant hänger ihop med vilken sorts person man är mer än vad man anar.

Sedan så tränar jag en del för att må bra och kommer till jobbet glad ofta. Tillhör inte dom där killarna som spelar tv-spel till 02 på natten och kommer till jobbet och tycker allt är pest.

Tex om vi sitter vid ett bord i matsalen så är det heelt knäpptyst om jag inte säger nåt. Folk kanske vill ha det så.

I vinter ska jag antagligen jobba på ett hotell. Får se om det är någon skillnad. Det kanske går bra att vara glad på jobbet.

Sedan tycker jag själv att jag inte tar stor plats och försöker hålla tillbaka mig själv men det är svårt när jag verkligen är sådan som person.

Sedan har jag märkt en sak. När jag kommer hem efter jobbet och så blir jag nästan folkskygg ibland. Märkligt, åt det bipolära hållet nästan.

Någon som upplevt samma sak?

Fuark
2015-05-26, 21:11
Nej, jag är en av "dom där killarna som spelar tv-spel till 02 på natten och kommer till jobbet och tycker allt är pest." :D

som kontrast till dig så ogillar jag lunchsnacket men det är främst för att det nästan alltid är väder och/eller något om senaste fotbollsmatchen. Hade gillat det om det fanns ett uns av gemensamma intressen.

Hotellbranschen känns som det lär innehålla fler utåtriktade, lycka till

kebne
2015-05-26, 21:14
Var det någon fråga du ville ha svar på, jag förstår inte riktigt :)

filmjölk
2015-05-26, 21:20
Om du vill anpassa dig så försök hitta ett mellanläge mellan öppen och extrovert och introvert. Det kanske är så att du uppfattas som tjatig och enerverande i dagsläget, men är du lite mer tillbakadragen men ändå social kan det kanske få igång de andra?

Olegh
2015-05-26, 21:22
Jag är den där tysta killen och har i regel inget emot att lyssna 90% och prata 10. Under förutsättning att personen man lyssnar på inte skrävlar, ljuger, ältar eller klagar hela tiden. Har man inget att säga så är man tyst, så bristande respons tycker jag inte du ska ta som ett tecken på varken bu eller bä. Möjligtvis att personen helt enkelt inte vet något om sevärdheter i Florida/Oregon/Sydostasien.

Gör man saker så har man ju mer att prata om, det är ju givet, längre än så vet jag inte om jag skulle vilja dra det.

Sen om någon är uttalat negativ och bara gödslar sin tråkiga attityd runt omkring sig så vet jag inte om jag hade bemödat mig med någon slags attityds-missionering om jag vore i ditt ställe.

leo1
2015-05-26, 21:23
Om du vill anpassa dig så försök hitta ett mellanläge mellan öppen och extrovert och introvert. Det kanske är så att du uppfattas som tjatig och enerverande i dagsläget, men är du lite mer tillbakadragen men ändå social kan det kanske få igång de andra?

Ja, det är sant. Ska tänka på det. Det bästa kanske är att hålla käften och vara glad:)

leo1
2015-05-26, 21:25
Jag är den där tysta killen och har i regel inget emot att lyssna 90% och prata 10. Under förutsättning att personen man lyssnar på inte skrävlar, ljuger, ältar eller klagar hela tiden. Har man inget att säga så är man tyst, så bristande respons tycker jag inte du ska ta som ett tecken på varken bu eller bä. Möjligtvis att personen helt enkelt inte vet något om sevärdheter i Florida/Oregon/Sydostasien.

Gör man saker så har man ju mer att prata om, det är ju givet, längre än så vet jag inte om jag skulle vilja dra det.

Sen om någon är uttalat negativ och bara gödslar sin tråkiga attityd runt omkring sig så vet jag inte om jag hade bemödat mig med någon slags attityds-missionering om jag vore i ditt ställe.

Jag har märkt att tystlåtna drar sig till mig ibland...

filmjölk
2015-05-26, 21:31
Ja, det är sant. Ska tänka på det. Det bästa kanske är att hålla käften och vara glad:)

Nej. Inte hålla käften. Är det tysta och tillbakadragna människor så "måste" någon (läs: du) hålla låda litegrann annars blir det bara finsk stämning varenda rast. Är du inte för mycket, utan lagom så uppskattas det (om de inte är störda i skallen.)

Bärsärk
2015-05-26, 21:59
Ibland vill man ha de tyst på lunchen ibland inte, tyst hos frisören vill man dock alltid ha.

Loke
2015-05-26, 22:10
Haha, trollar du? Ja, jag kan ana att du kan uppfattas som en dryg person :P

Ajemän
2015-05-26, 22:11

Kanske för deras skull, men inte för din... Uppoffringar för att "passa in" är sällan bra idé - bättre att byta sällskap (dvs jobb)