Visa fullständig version : Problem med low fat diet.
HLakaBabben
2015-05-25, 21:02
Tjena kolo folket! första inlägget för min del så om jag lägger i fel tråd eller dylikt så bara hojta.
Jo det är såhär att jag tränar 4-5ggr i veckan styrka alla dagarna + 1-3 dagars cardio i 20-25 min.
Jag har problem med att få till nått bra och smidigt käk som innehåller grymt med protein och VÄLDIGT lågt med fett.
exempel på vad jag ätit idag :
270g potatis
3 ägg
200g kyckling
2,6 dl lättmjölk
80g fullkornspasta (okokt vid vägning)
250g nötfärs (Stekt med Taco krydda)
200g nötfärs(Stekt med Taco krydda)
Sedan får jag räkna in mina whey protein shakes också men inget som jag behöver ta upp.
Detta ovan landar på ca 2200kcal om jag räknar + det jag steker med.
landar på :
P: 180
K: 160
F: 80
Jag tycker inte 80g fett låter särskilt bra då jag snackat med folk som har bättre koll än vad jag på dehär och tipsar om 40-60g fett om dagen.
Min Längd = 187cm
Vikt 87kg
Väldigt tacksam för alla förslag och nej det finns inga dumma svar bara bomba med kommentarer! behöver det verkligen för lite extra motivation och även för en så bra deff season som möjligt!*flex*
Tjena kolo folket! första inlägget för min del så om jag lägger i fel tråd eller dylikt så bara hojta.
Jo det är såhär att jag tränar 4-5ggr i veckan styrka alla dagarna + 1-3 dagars cardio i 20-25 min.
Jag har problem med att få till nått bra och smidigt käk som innehåller grymt med protein och VÄLDIGT lågt med fett.
exempel på vad jag ätit idag :
270g potatis
3 ägg
200g kyckling
2,6 dl lättmjölk
250g nötfärs (Stekt med Taco krydda)
200g nötfärs(Stekt med Taco krydda)
Sedan får jag räkna in mina whey protein shakes också men inget som jag behöver ta upp.
Detta ovan landar på ca 2200kcal om jag räknar + det jag steker med.
landar på :
P: 180
K: 160
F: 80
Jag tycker inte 80g fett låter särskilt bra då jag snackat med folk som har bättre koll än vad jag på dehär och tipsar om 40-60g fett om dagen.
Min Längd = 187cm
Vikt 87kg
Väldigt tacksam för alla förslag och nej det finns inga dumma svar bara bomba med kommentarer! behöver det verkligen för lite extra motivation och även för en så bra deff season som möjligt!*flex*
Alla är olika. Men jag skulle inte gå så lågt som 40g förfasen. Jag äter ungefär 1.2-2g fett/kg om dagen ibland, vilket jag trivs med. De flesta tränande individer håller sig kring 1g/kg och du är ju inte ens där. Tycker du det är gott det du äter så kör på.
HLakaBabben
2015-05-25, 21:47
Alla är olika. Men jag skulle inte gå så lågt som 40g förfasen. Jag äter ungefär 1.2-2g fett/kg om dagen ibland, vilket jag trivs med. De flesta tränande individer håller sig kring 1g/kg och du är ju inte ens där. Tycker du det är gott det du äter så kör på.
Tack för ditt svar! Kan vara jag som är lite ivrig också..glömde att skriva att jag gått ner 30kg+ på 1 år dock mycket muskler också fast har lite fett jag gärna vill bli av med tills jag går på o bygger muskler på riktigt!
Tack för ditt svar! Kan vara jag som är lite ivrig också..glömde att skriva att jag gått ner 30kg+ på 1 år dock mycket muskler också fast har lite fett jag gärna vill bli av med tills jag går på o bygger muskler på riktigt!
Lägg dig på en riklig proteinmängd, dvs kanske 2g/kg om du trivs med det. Jag själv äter mer men det beror på vd du trivs med som jag sa. Att folk drar ned en del på fettet beror ju på att de vill få mer utrymme för kolhydraterna som ger dig bränsle för att kunna träna. Men glöm inte att fett är livsviktigt för kroppen, medans kolhydraterna inte är det.
OFF T: Kör du med köpt tacokrydda? Blanda egen annars, fasen godare :D
En snabb glans över din mat gör att jag antar att du kör med köttfärs som har 12% fett, det finns att köpa 5% köttfärs på ica maxi (fast ibland får man leta lite för dom kan ligga blandat med 12%paketen).
Det skulle kunna vara ett enkelt sätt att gå ner lite i fett för dig.
Fast annars tycker jag det är tvärtom, jag tycker det är lätt att sätta upp en diet som innehåller lågt fett och mkt protein, men när man ska komma upp lite mer i fett blir det problem om man har en snål budget :/.
klokkanelva
2015-05-26, 07:40
Potatisen kan du ju skippa helt samt byta ut färsen mot en tonfiskburk
Så länge du får i dig kolhydrater nog så du återhämtar dig så ser jag inte riktigt problemet med den mängden fett. Det går att sänka mer men det påverkar inte viktminskningen utan bara utrymmet för mer kolhydrater.
Däremot bör du äta mer grönsaker och då får du oftast protein och kolhydrater men mindre mängd fett på köpet.
vicarious
2015-05-26, 11:17
Jag ser inget problem med fettintaget. Varför måste det vara lägre?
aranada05
2015-05-26, 12:35
Om du nu vill ha lägre fett så skulle jag ersatt nötfärsen med något annat.
Kanske laga din tacofärs med sojafärs istället? (Den som är gjord på avfettat sojamjöl, typ något gram fett per 100) Eller ersätta iallafall delar av färsen med bönor, t.ex kikärter?
Äggen kan du ju också ersätta med något annat (alt. Plocka bort X antal gulor), men hade personligen börjat med köttfärsen.
Pretorian
2015-05-26, 14:28
Jag skulle minskat mängden fet nötfärs (relativt fet) och ersätta en del med kanske fettsnålt fläskkött typ fläskschnitzel eller kotlett.
Ser inget problem med att minska mängden fett och då kunna öka kolhydraterna. Men detta kommer från en som ääälskar bröd.
Personligen tycker jag inte lågt fett är bra överhuvudtaget. Dålig mättnad o sömn etc. Ja kör 1-1.2g/kg kroppsivkt.
Personligen tycker jag inte lågt fett är bra överhuvudtaget. Dålig mättnad o sömn etc. Ja kör 1-1.2g/kg kroppsivkt.
Alla är ju olika, men jag är som dig. Jag ligger allt mellan 1-2g/kg. När jag förr låg på 0-5-1g mådde jag ännu mer skit!
HLakaBabben
2015-05-29, 16:25
Tack för väldigt bra svar alla, tror jag ligger bra på 80g isåfall! är bara så ivrig över att få väck det sista fettet, men det tar sin tid såklart...Tycker bara det är så svårt att verkligen ha koll på så det verkligen går framåt och i vilken fart..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.