handdator

Visa fullständig version : Mitt gymliv

GymWolf
2015-05-22, 21:40
Hej!

Innan jag börjar skriva om ämnet vill jag bara meddela att det kommer bli en lång post som kommer att handla om mitt gymmande och frågor kring detta.

Till att börja med är jag en 19-årig man som är 1,80 m lång och väger 77 kg. Jag har snart gymmat i 3 år. Hur ofta jag gymmar beror på tidsperioden då jag spenderar väldigt mycket tid på pluggandet(går i sista året i gymnasiet för tillfället). Men i genomsnitt kan man säga 2-3 gånger/veckan under dessa tre år. Jag har ungefär behållit min vikt sedan jag började gymma. Men vikten har varierat under perioden. För 1,5 år sedan bulkade jag till 83-84 kg och minskade sedan tillbaks till ~76 kg. Under förra sommarlovet, då jag hade mer tid att träna, gick jag ned till 74 kg.

Nu när jag ska gå ut gymnasiet kommer jag förmodligen ha mer tid att spendera på min hälsa då jag inte kommer ha lika mycket press för att hamna på rätt utbildning(kommer läsa läkarprogrammet för de som undrar). Ända tills nu har jag inte tagit gymmandet fullt seriöst, p.g.a. tidsbristen, utan bara hållit på för att vara lite aktiv. Det ända tillfället jag var fullt aktiv var under förra sommarlovet.

Mina pass består utav 4 delar som jag försöker köra efter varandra och sedan 1 dags vila. På första passet tränar jag bröst och biceps i ungefär 2 timmar. På andra passet kör jag triceps och axlar i 1,5 timmar och på tredje passet kör jag ben ungefär 1 timme. På det sista passet tränar jag rygg i 1,5 timme. Detta är vad jag normalt brukar köra. (Om mer specifika beskrivningar på mina pass behövs, som vilka övningar och antal sets respektive sets, för att besvara frågor kan jag skriva dem efter begäran.).

Det jag strävar efter är att min sixpack ska synas. Just nu har jag antagligen för mycket fett runt nedre delen utav magen och bara ett 4-pack kan synas. Under sommarlovet då jag fokuserade på min träning, höll jag på att få en sixpack mot slutet av sommarlovet. Förmodligen beror utfallet på att utöver de 4 pass jag vanligtvis brukar köra, tränade jag ytterligare 1-2 timmar efter varje pass där jag fokuserade på att förbränna kalorier genom att springa, hoppa hopprep och andra kroppsviktsövningar. Med andra ord så tränade jag 3-4 timmar per dag. Det som ska noteras är att jag inte ändrade min kost. När skolan sedan började igen fick jag mindre tid att träna och jag gick upp i vikt igen. Det konstiga var att jag gick upp till den vikten som jag vanligtvis brukar ligga kring och sedan stannar vikten där och ökar inte med samma hastighet. Någon som vet vad det kan bero på?

Men hur som helst måste jag ändra på min kost och träning då jag inte har råd att träna 4h/dag. Annars kommer processen bara att upprepa sig. Min kost består inte av onyttig mat och jag är heller inte besatt av att äta sötsaker. Minns knappt när jag senast åt en godisbit, dricker inte alkohol och jag dricker endast läsk då jag käkar ute. Äter endast bakverk som kakor och bullar då och då. Det enda negativa jag kan tänka mig med min kost är att den är kaloririk och att jag äter mycket! :D

Nu när sommarlovet börjar närma sig tänker jag både köra 4h timmar igen och ändra på min kost så att den blir mer kalorifattig. Dessutom hade jag tänkt att köpa kosttillskott. Jag har sedan innan bara provat proteinpulvret Whey 80 under de 3 månader jag hade fokus på min träning och jag tyckte att det gav ett bra resultat. Men jag kan inte dra någon direkt slutsats på hur mycket resultat det gav då jag också tränade mer frekvent. Vad för kosttillskott ska jag ta under kommande sommarlovet och vilka utav tillskotten ska jag sedan fortsätta permanent med efter sommarlovet då jag endast kommer att träna 1-2h/dag?

Så nu till mina frågor till er träningsexperter:
- Vad tycker ni om upplägget av mina pass? Ska jag fortsätta med dem eller ska jag ändra något? Jag brukar oftast lägga till och ta bort några övningar efter 5-6 månader för att få lite variation i mina övningar.

- Vad har ni för tankar kring ändrandet av min kost? Finns det några speciella recept som jag kan följa? Och hur ska jag veta hur mycket jag ska laga och etc?

- Hur ska jag rent allmänt göra för att behålla min fetthalt så lågt som möjligt under resten av mitt liv. Ska jag fortsätta med dessa kalorifattiga matrecepten resten av mitt liv? Dessutom, ska jag också använda mig utav permanenta kosttillskott i samband med min träning?

- Några andra allmänna råd som kan sägas i detta sammanhang? Uppskattar all hjälp och tips som jag kan få!

Edit: När vet man när man har gymmat för mycket. Har läst om att man kan "förbränna" sina muskler om man överdriver med sitt tränande, vilket jag absolut inte vill. Hur ska man veta vart gränsen går?

Om jag har missat något kommer jag att skriva i efterhand. Om det är någon viktig information som jag inte har med eller om ni undrar något, så lägger jag till efter begäran. Annars var detta allt. Tack på förhand!

GymWolf
2015-05-22, 21:52
Edit: - Är det bara kalorier man ska ta hänsyn till om man vill fettförbränna? Att man ska förbränna mer kalorier än vad man intar? Vad har exempelvis fett, kolhydrater osv för funktioner? Ska man räkna med dessa också i någon form? Dessutom, hur ska man mäta hur mycket kalorier man förbränner under sina pass?

Beemel
2015-05-24, 06:51
Kaloriintag versus kaloriförbrukning är det som styr kroppsvikten. Och då i förlängningen även fettprocent.

Kosttillskott behövs inte. Det kan vara smidigt ibland men är absolut inget måste.

Rekomendationer för makronutrienterna är ungefär
Protein 1,5-2g per kg kroppsvikt
Fett 0,5-1g per kg kroppsvikt
Fyll resten av kaloribudgeten med det som öbskas (oftast kolhydrater)

Tror du verkligen du kommer ha mer fritid som läkarstudent jämfört med gymnasiet? Som jag minns det var gymnasiet rena semestern jämfört med högskolestudier (pluggade iofs själv inte till läkare, men läkarlinjen är väl inte känd för att vara den lättaste och minst tidskrävande utbildningen..)

Beemel
2015-05-24, 06:55
Edit: När vet man när man har gymmat för mycket. Har läst om att man kan "förbränna" sina muskler om man överdriver med sitt tränande, vilket jag absolut inte vill. Hur ska man veta vart gränsen går?

Om man blir konstant svagare och mindre uthållig så är det en ganska bra indikation på att man bör se över sin träning. Jag tror på filosofin att så öänge man känner att man orkar med, mår bra och styrkan/uthålligheten går åt rätt håll så är man ganska safe.

GymWolf
2015-05-24, 13:09
Kaloriintag versus kaloriförbrukning är det som styr kroppsvikten. Och då i förlängningen även fettprocent.

Kosttillskott behövs inte. Det kan vara smidigt ibland men är absolut inget måste.

Rekomendationer för makronutrienterna är ungefär
Protein 1,5-2g per kg kroppsvikt
Fett 0,5-1g per kg kroppsvikt
Fyll resten av kaloribudgeten med det som öbskas (oftast kolhydrater)

Tror du verkligen du kommer ha mer fritid som läkarstudent jämfört med gymnasiet? Som jag minns det var gymnasiet rena semestern jämfört med högskolestudier (pluggade iofs själv inte till läkare, men läkarlinjen är väl inte känd för att vara den lättaste och minst tidskrävande utbildningen..)

Tack för ditt svar, uppskattas! Jag tror att jag kommer ha mer fritid, ja. Under gymnasiet har det varit en konstant press att få A i alla ämnen, annars ryker man. När man väl har kommit in på en universitet så gäller det bara att klara av alla tentor osv. Men jag är beredd på att jag inte kommer att få en markant skillnad när det gäller fritiden.

Angående resten av kaloribudgeten. Vad för mat rekommenderas? Finns det vissa mat som ex. ger en mer mättnad, styrka, uthållighet jämfört med andra matprodukter av samma kalorimängd? Och ska man ha en varierande kost eller ska man hålla sig till 2-3 matrecepter så att det räcker 3 dagar och sedan börjar om eller hur står det till?

Beemel
2015-05-24, 14:20
Tack för ditt svar, uppskattas! Jag tror att jag kommer ha mer fritid, ja. Under gymnasiet har det varit en konstant press att få A i alla ämnen, annars ryker man. När man väl har kommit in på en universitet så gäller det bara att klara av alla tentor osv. Men jag är beredd på att jag inte kommer att få en markant skillnad när det gäller fritiden.

Angående resten av kaloribudgeten. Vad för mat rekommenderas? Finns det vissa mat som ex. ger en mer mättnad, styrka, uthållighet jämfört med andra matprodukter av samma kalorimängd? Och ska man ha en varierande kost eller ska man hålla sig till 2-3 matrecepter så att det räcker 3 dagar och sedan börjar om eller hur står det till?

Gällande mättnad så är det klart att det skiljer. Prova att äta samma mängd kalorier i bröd ena dagen och broccoli andra dagen får du se ;-)

Förutsatt att du uppnåt proteinbehovet så är ratiot mellan kolhydrat och fett av mindre betydelse. Det finns de som hävdar att kolhydrater är ett måste, det finns de som hävdar att det inte är det. Prova och se vad som passar dig. Många verkar dock tycka att kolhydrater ger en bättre skjuts i träningen.

Varierad kost är ju sällan dålig. Men om man har satt ihop sin kost någorlunda vettigt så kan man äta samma sak varje dag utan negativa effekter på hälsan. Dock blir det för de flesta förbannat tråkigt att äta så.

Jag äter själv mer eller mindre samma sak 5 av 7 dagar i veckan (storkokar matlådor för hela veckan på söndagen) dock inte samma sak varje vecka. Omväxlar kosten lite mer på helgen. Då jag har tid och framförallt ork att laga lite skojigare mat.