Visa fullständig version : Förbereda sig för krig
Sparven från Minsk
2015-05-22, 10:17
Ryssen kryper närmare för var dag som går.
Hur bör vi som privatpersoner förbereda oss inför ett kommande krig.
Allt ifrån strömavbrott, allmänna transportmedel, kommunikation, mat, vatten med mera fallerar.
Förbereda sig ekonomiskt? Kontakter? Guld?
Hur skall man förbereda sig för att klara sig så bra som möjligt? Alla tips är välkomna!
http://www.dinsakerhet.se/
Klara dig i tre dygn:
http://goteborg.se/wps/wcm/connect/c785abdb-bf5e-4e09-83e3-c3969085c81e/Folder_A5_Medborgarkampanj_72_Utskriftsoriginal.pd f?MOD=AJPERES
Om krisen kommer:
MWibH8kOPEo
Om elen går:
w87KVlq6Drk
Mat och liknande: http://www.dinsakerhet.se/Din-krisberedskap/Mat-och-vatten/
Äh, lägg av...
Varför lägga av? Det finns ju grader i helvetet. Att förebereda sig med en bepansrad jeep och en avsågad hagelbrakare känns lite väl. Att däremot sälja av fonder i känsliga regioner/företag kan man ju faktiskt fundera på.
Jag tycker man bör ha fungerande ficklampor, lite ljus en bra förstaförbandsutrustning och en brandsläckare i hemmet oavsett om man är rädd för Ryssen, muslimer eller bara vill känna sig trygg i största allmänhet.
http://www.civil.se/tips-rad/mat/
mrmister
2015-05-22, 10:36
Ryssen kryper närmare för var dag som går.
Källa?
StarkaUlf
2015-05-22, 10:36
Om ryssen kommer.
http://global3.memecdn.com/im-gonna-fuck-you-up_o_1214923.jpg
mangemani
2015-05-22, 10:51
inbillning.
Källa?
Det ligger väl lite i sakens natur att ryssen undviker att meddela det.
Kommer snacka genusperspektiv med ryssen om hen kommer
http://cornucopia.cornubot.se/2015/05/nar-kriget-kommer.html
etta är en kort skrift avsedd som information till allmänheten om vad som gäller när kriget kommer. Den bör läsas före krigshandlingar utbryter och bör skrivas ut på papper (PDF-version kommer). När kriget kommer kan du inte räkna med att du kan använda Internet. Detta är ett levande dokument. Ordning på rubriker kan ändras och illustrationer kan tillkomma. Så länge Internet fungerar, återkom för att ladda ner och skriva ut en uppdaterad version. Texten kan vara hård för de som har naiva uppfattningar om vad krig innebär. Satirvarning utfärdas.
Jägarlicens och sedan kan du köpa hem sex stycken vapen så att du kan utrusta några familjemedlemmar också.
Sedan kan du stå nere i hamnen och vinka ombord folk på färjan med ena handen och geväret höjt i andra, vrålandes "GOGOGO, This is the last boat to Helsingør!".
När kriget kommer kan du inte räkna med att du kan använda Internet.
Happ, kan man ju lika gärna kila vidare iaf ;) :D
eternallord
2015-05-22, 15:14
Om ryssen kommer.
Bild
http://weknowmemes.com/generator/uploads/generated/g1333738854154943334.jpg
Retirera till inlandet, sen för man gerillakrig. *Rambo soundtrack*
Gå skogsfinne på heltid, med skidor och en jaktbössa. Kanske en laptop med internet också. Modern skogsfinne. Alla vet hur ryssen fruktar skogsfinnens vrede.
Gå skogsfinne på heltid, med skidor och en jaktbössa. Kanske en laptop med internet också. Modern skogsfinne. Alla vet hur ryssen fruktar skogsfinnens vrede.
De super ju ihop rätt bra dock
Sant. Jag tror en del av skogsfinnens vrede kommer av att alltid vara nummer två där. Inte ens en härdad skogsfinne kan supa ikapp en ryss.
Sant. Jag tror en del av skogsfinnens vrede kommer av att alltid vara nummer två där. Inte ens en härdad skogsfinne kan supa ikapp en ryss.
De är rätt duktiga också dock, har sett dem ligga i täten vid vodka-race :d
Ta på sig en sån här:
http://thumbs3.ebaystatic.com/d/l225/pict/131467226182_1.jpg
Sen är det bara att vara grisfull och skrika cyka blyat idi nahui ett par gånger i minuten. Du kommer smälta in direkt
Bestäm dig för om du ska köra kyrylliska alfabetet eller inte fuark ;)
Orkade inte googla upp det ;)
Jakobson
2015-05-22, 18:53
Ta på sig en sån här:
http://thumbs3.ebaystatic.com/d/l225/pict/131467226182_1.jpg
Sen är det bara att vara grisfull och skrika cyka blyat idi nahui ett par gånger i minuten. Du kommer smälta in direkt
Uttalas
dFbrKjkshH4
R Scarpa27
2015-05-22, 19:01
Lagrar redan burkmat och jordnötter :) haha. alltid bra att ha några kilon på vinden.
Någon dag kommer ju komma , med en helvetes kris, vad det beror på vet jag inte...
Men är ganska säker på att krisläget kommer iaf, om inte atombomber smäller hela jorden på 1 dag vill säga.
Slartibartfast
2015-05-22, 19:20
Ryssen går ju in i Finland först. Jag skriver i den här tråden när det händer.
Ett stridsplan (Finland har tre stycken) flög lågt över husen här idag eftermiddag.
Ryssen går ju in i Finland först. Jag skriver i den här tråden när det händer.
Ett stridsplan (Finland har tre stycken) flög lågt över husen här idag eftermiddag.
Långt i från säkert.
Finnar har visat sig vara jävligt duktiga på att ha ihjäl ryssar vid invassion så alkohol lär inte behövas.
Ryssen bör sannerligen frukta Finsk vrede,historieboken är mycket klar i den frågan.
Långt i från säkert.
Finnar har visat sig vara jävligt duktiga på att ha ihjäl ryssar vid invassion så alkohol lär inte behövas.
Ryssen bör sannerligen frukta Finsk vrede,historieboken är mycket klar i den frågan.
Och det är därför det är historia, välkommen till nutid !
Sparven från Minsk
2015-05-22, 20:55
Så länge deras toppmoderna pansarvagnar får oförklarliga motorstopp så tror jag vi har en chans :laugh:
Det är bara en fråga om inställning och Finland är fullt av människor med rätt inställning´när det kommer till att vägra kuvas.
Så länge deras toppmoderna pansarvagnar får oförklarliga motorstopp så tror jag vi har en chans :laugh:
Sluta, det var faktiskt synd om dem, då stolta de var först....:d
Jag har en never-look-back-väska. Jag är ungefär lika paranoid som du.
awesomooo
2015-05-22, 21:30
Blir det krig ska jag nog testa syror
ALDA BERGR
2015-05-22, 23:32
Jägarlicens och sedan kan du köpa hem sex stycken vapen så att du kan utrusta några familjemedlemmar också.
Sedan kan du stå nere i hamnen och vinka ombord folk på färjan med ena handen och geväret höjt i andra, vrålandes "GOGOGO, This is the last boat to Helsingør!".
Det finns inget som heter jägarlicens. Du tar en jaktexamen vilket ger dig om du är en skötsam medborgare rätt till vapenlicens.
Har alltid mat och vatten för en vecka i lägenheten.
Att känna till småvägar i området som man kan ta sig fram på med bil/cykel utan att korsa större vägar är alltid bra. Inte bara för krigsberedskap då utan även till vardags om någon olycka skulle blockera de större vägarna helt.
Min kompis som snöat in ordentligt på preppandet har en BoB hemma vid dörren och bär nästan alltid med sig ett sånt där extra batteri som man kan ladda telefonen med om man inte har tillgång till väggutag.
En intressant bok jag kan rekommendera är Emergency av Neil Strauss.
Har field rations för ett par veckor samt puritabs ett gäng liter vatten. Ficklampor och ett sort paket med batterier.
Fast det är mer för om det blir kris i samhället/naturkatastrof/S+MP-regering än krig.
Sparven från Minsk
2016-12-26, 07:41
Dags att bumpa upp denna tråden lite!
Vidga vyerna, inte bara krigssituation utan även vid en naturkatastrof!
Jag bo idag i hus med vedkamin och värmepump. Så länge jag har ved hemma kan jag med andra ord värma upp huset och även steka/grilla mat i den.
Vad som borde införskaffas är:
Vattendunkar
Trangia för att kunna koka vatten
T-sprit till ovan trangia
Värmeljus
ficklampor och mycket extra batterier
Batteridriven radio
Knivar, yxor, sågar
Filtar
Tändstickor
Vad mer kan vara bra att ha hemma för att klara sig strömlös mitt i vintern eller liknande tills hjälp anländer?
Solceller med tillhörande powerwall känns bra. Lite svårt att reparera så avancerad teknik kanske men det är ju något som är användbart både i våra nu rådande goda tider och som kan fortsätta vara användbart efter apokalypsen =).
https://www.tesla.com/sv_SE/powerwall
ApexProcyon
2016-12-26, 09:49
Ahmed är ett större potentiellt hot än Ivan i dagsläget. Ryssofober ser ryssar i sitt rostade bröd och i vassen på badplatsen.
Minikubik
2016-12-26, 09:54
En liten diselgenerator hade jag när jag bodde i hus, några dunkar disel till det.
Eldstål är ett måste att äga tycker jag
trädgårdsmöbel
2016-12-26, 10:49
Att förbereda sig för krig är väl inte riktigt samma sak som att förbereda sig för att leva i ruinerna efter ett krig? Förbereder man sig för det senare så har man ju redan förlorat.
Men det är bra överlevnadstips och så ni bjuder på, såna här diskussioner får mig att inse hur extremt värdelös jag skulle vara på att överleva på egen hand. Min bästa chans är således vapen, så att jag kan råna och plundra sådana som faktiskt vet hur man överlever.
Genom att ha sett på ett otal olika filmer och serier i ämnet så har jag lärt mig att även det är en dålig strategi, "plundrartyper" går det alltid uselt för, men det är nog ändå min bästa chans:)
ApexProcyon
2016-12-26, 10:50
http://s2.quickmeme.com/img/0b/0bc51039a124623862f4a87bad196a0dbf39e9ff86daa648c0 933c03193f8f19.jpg
Att förbereda sig för krig är väl inte riktigt samma sak som att förbereda sig för att leva i ruinerna efter ett krig? Förbereder man sig för det senare så har man ju redan förlorat.
Men det är bra överlevnadstips och så ni bjuder på, såna här diskussioner får mig att inse hur extremt värdelös jag skulle vara på att överleva på egen hand. Min bästa chans är således vapen, så att jag kan råna och plundra sådana som faktiskt vet hur man överlever.
Genom att ha sett på ett otal olika filmer och serier i ämnet så har jag lärt mig att även det är en dålig strategi, "plundrartyper" går det alltid uselt för, men det är nog ändå min bästa chans:)
Jag tänker lite samma sak, finns ju alltid nån paranoid stackare som har förberett sig för allt i världen som man kanske skulle kunna lyckas tvinga till sig/sno saker av.
ApexProcyon
2016-12-26, 10:52
Jag tänker lite samma sak, finns ju alltid nån paranoid stackare som har förberett sig för allt i världen som man kanske skulle kunna lyckas tvinga till sig/sno saker av.
Det är därför alla preppers känner till att man ska hålla tyst om sitt preppande.
Diomedea exulans
2016-12-26, 10:54
Jag förbereder mig för krig genom att öva mig på att rita och måla. När ryssen kommer ska jag erbjuda mig att ta jobb som Putins porträttmålare.
Det är därför alla preppers känner till att man ska hålla tyst om sitt preppande.
Kanske men de lär ju kunna gå att hitta på något sätt.
Jag förbereder mig för krig genom att öva mig på att rita och måla. När ryssen kommer ska jag erbjuda mig att ta jobb som Putins porträttmålare.
Skoj, hör efter om inte jag kan få bli hovnarr!
ApexProcyon
2016-12-26, 10:57
Kanske men de lär ju kunna gå att hitta.
När någon håller vikten oförskämt bra så står kolo-maffian där redo att föreläsa om kalori in - kalori ut.
ApexProcyon
2016-12-26, 10:58
Hitler var en uppskattad kamrat i fronten just på grund av sina målningar.
Bli omtyckt - var som Hitler. :d
Det är dumt att vara ensam. Man bör vara en grupp.
supercharge
2016-12-26, 11:04
Ahmed är ett större potentiellt hot än Ivan i dagsläget. Ryssofober ser ryssar i sitt rostade bröd och i vassen på badplatsen.
Ryssofob: uttryck direkt från Kremlin..
Men det är i vanlig ordning helt omotiverat att känna minsta oro när man lever i gränsområdet till ett land som varit notoriskt imperialistiskt under hela 1900-talet, bedrivit två krig med Finland och just nu ockuperar östra Ukraina. :D
Oro för/kritik mot ryska statens förehavande ≠ ryssfobi
VoDaresVins
2016-12-26, 11:45
Dags att bumpa upp denna tråden lite!
Vidga vyerna, inte bara krigssituation utan även vid en naturkatastrof!
Jag bo idag i hus med vedkamin och värmepump. Så länge jag har ved hemma kan jag med andra ord värma upp huset och även steka/grilla mat i den.
Vad som borde införskaffas är:
Vattendunkar
Trangia för att kunna koka vatten
T-sprit till ovan trangia
Värmeljus
ficklampor och mycket extra batterier
Batteridriven radio
Knivar, yxor, sågar
Filtar
Tändstickor
Vad mer kan vara bra att ha hemma för att klara sig strömlös mitt i vintern eller liknande tills hjälp anländer?
Kylvätska i värmesystemet. Av det som kan ske vore väl sannolikast ett strömavbrott på några dar när det är som kallast. Kamin hjälper att hålla en själv varm men hindrar inte värmesystemet från att frysa sönder. Har inte nån förberedelse själv men det här är nog högt på önskelistan.
Starke75an
2016-12-26, 12:02
Sovsäck. Spade. Kortlek. En fotogenlampa med bränsle. Vindskydd av nått slag. Karta över ditt område och kompass. Vägar och broar kan vara minerade.
Ryssofob: uttryck direkt från Kremlin..
Men det är i vanlig ordning helt omotiverat att känna minsta oro när man lever i gränsområdet till ett land som varit notoriskt imperialistiskt under hela 1900-talet, bedrivit två krig med Finland och just nu ockuperar östra Ukraina. :D
Ryssland är inte ute efter Sverige som nation, de är mer intresserade av vad alla andra länder kommer att göra med Sverige om det skulle hända något här.
Dvs, Ryssland planerar inte för en invasion av Sverige; de planerar för en invasion av amerikanska trupper på Svensk mark. Gotland är inte intressant för Ryssland för att det tillhör Sverige, Gotland är intressant för Ryssland för att Gotland kommer bli ett ställe som kommer få agera som Nato bas om det skulle hända något i Europa.
Att inte fler förstår det här är ju bara löjligt, det finns inget för Ryssland att vinna att ge sig på oss.
ApexProcyon
2016-12-26, 12:24
Det finns inget för Ryssland att vinna att ge sig på oss.
Ryssland är bara rädda för oss. Putin ligger i hemlighet och fantiserar om att få ta del av den humanitära stormakten som är Sverige.
QBhOzRvkERc&
ghXOJ9-RGFk&t
Starke75an
2016-12-26, 12:38
Mörkläggnings gardiner till hela huset.
Ryssland är inte ute efter Sverige som nation, de är mer intresserade av vad alla andra länder kommer att göra med Sverige om det skulle hända något här.
Dvs, Ryssland planerar inte för en invasion av Sverige; de planerar för en invasion av amerikanska trupper på Svensk mark. Gotland är inte intressant för Ryssland för att det tillhör Sverige, Gotland är intressant för Ryssland för att Gotland kommer bli ett ställe som kommer få agera som Nato bas om det skulle hända något i Europa.
Att inte fler förstår det här är ju bara löjligt, det finns inget för Ryssland att vinna att ge sig på oss.
Du verkar vara insatt i ämnet. Mitt förslag är att du kontaktar MUST/HKV-Säk direkt och upplyser med ditt kunnande.
shut teh face
2016-12-26, 13:23
Kylvätska i värmesystemet. Av det som kan ske vore väl sannolikast ett strömavbrott på några dar när det är som kallast. Kamin hjälper att hålla en själv varm men hindrar inte värmesystemet från att frysa sönder. Har inte nån förberedelse själv men det här är nog högt på önskelistan.
Det mest optimala är väl en vattenmantlad braskamin/vedpanna så man kan värma vattnet med ved också. Och så ett gammalt hus som andas själv (självdrag) så man inte riskerar mögel eller ohälsa.
En matkällare full med mat och ett stort lager ved.
Men sen om ryssen hittar en så är det ju kört ändå. :D
Bästa vore väl en hemlig bunker under huset, helt självförsörjande med ventilation, vattenrening, värme, mat. Undrar om en dieselgenerator är bäst här.
ApexProcyon
2016-12-26, 13:37
Oro för/kritik mot ryska statens förehavande ≠ ryssfobi
"Fobi (av grekiska φόβος, fobos, "fruktan") kallas en stark upplevelse av rädsla, starkt obehag eller stark äckelkänsla som, oftast utan saklig grund, återkommande infinner sig då en person ställs inför, eller riskerar att ställas inför, ett visst objekt eller en viss situation som personen hyser stark aversion mot."
Rädslan för ryssen är fullständigt orationell och osaklig i dagsläget.
Du verkar vara insatt i ämnet. Mitt förslag är att du kontaktar MUST/HKV-Säk direkt och upplyser med ditt kunnande.
Det finns hot mot Sverige beroende på vad Ryssland gör men att Ryssland skulle ha ett personligt agg mot Sverige och ge sig på svensk befolkning är befängt.
De är ute efter att ha kontroll över Gotland och se till så att Gotland inte används mot Ryssland. De är inte ute efter Gotland för att våldta, mörda och skända alla som bor där och för att ge igen på Sverige efter Poltava som alla verkar tro.
"Fobi (av grekiska φόβος, fobos, "fruktan") kallas en stark upplevelse av rädsla, starkt obehag eller stark äckelkänsla som, oftast utan saklig grund, återkommande infinner sig då en person ställs inför, eller riskerar att ställas inför, ett visst objekt eller en viss situation som personen hyser stark aversion mot."
Irrelevant kommentar på mitt inlägg. Ryska staten och ryssar är fortfarande inte samma sak.
Nej du har rätt, Ryssland har aldrig invaderat grannländer förrut.
http://www.svd.se/kalla-kriget-sa-skulle-sovjet-invadera-sverige
ApexProcyon
2016-12-26, 14:37
Irrelevant kommentar på mitt inlägg. Ryska staten och ryssar är fortfarande inte samma sak.
Ryssen, Ivan, Ryska staten, Putin, Sovjetunionen, Öststaten - vad du än vill kalla din rädsla så är den ett hjärnspöke.
Jag väntar med spänning på att någon ska nämna en enda orsak till att Ryssland skulle vilja inta Sverige och väst rent allmänt. Det är inte Ryssland som har proxybaser över hela jordklotet.
Bärsärks analys är väldigt nykter för övrigt.
Ryssen, Ivan, Ryska staten, Putin, Sovjetunionen, Öststaten - vad du än vill kalla din rädsla så är den ett hjärnspöke.
Jag väntar med spänning på att någon ska nämna en enda orsak till att Ryssland skulle vilja inta Sverige och väst rent allmänt. Det är inte Ryssland som har proxybaser över hela jordklotet.
Bärsärks analys är väldigt nykter för övrigt.
http://www.sakerhetspolisen.se/publikationer/fallstudier-och-artiklar-fran-arsbocker/spionage/ryska-olagliga-underrattelseoperationer.html
"Under 2014 kunde Säkerhetspolisen konstatera att det största underrättelsehotet mot Sverige utgörs av Ryssland. Rysslands spionage i och mot Sverige är omfattande. Det har dessutom ökat i anslutning till krisen i Ukraina."
http://www.svd.se/sapo-varnar-for-ryska-krigsplaner/om/sverige
"Ryssland bedriver förberedelser för krig eller hot om väpnat våld mot Sverige, enligt säkerhetspolisen. Samtidigt säger försvarsminister Karin Enström att allt militärt samarbete med Ryssland avbryts och att reformeringen av svenska försvaret måste skyndas på."
Ryssland har militärbaser i flera grannländer, Syrien, Vietnam, och har nyligen misstänkts öppna upp sina baser på Kuba igen.
http://www.businessinsider.com/russia-is-reportedly-reopening-its-spy-base-in-cuba-2014-7?r=US&IR=T&IR=T
trädgårdsmöbel
2016-12-26, 14:52
Jag tror, helt ärligt att det finns långt mer än en handfull människor i dagens Sverige som faktiskt önskar att Ryssland skulle invadera oss. Givetvis inte om det väl händer, men själva idén är långt mindre skrämmande än den borde vara.
Vi lever i en tid då många vill ha auktoritära, starka ledare (i skarp kontrast mot en halvanonym och ofta kappvändande Löfvén) och Putin personifierar det (bättre än både Trump, Erdogan och Kim Jung Sun)
Jag tror, helt ärligt att det finns långt mer än en handfull människor i dagens Sverige som faktiskt önskar att Ryssland skulle invadera oss. Givetvis inte om det väl händer, men själva idén är långt mindre skrämmande än den borde vara.
Vi lever i en tid då många vill ha auktoritära, starka ledare (i skarp kontrast mot en halvanonym och ofta kappvändande Löfvén) och Putin personifierar det (bättre än både Trump, Erdogan och Kim Jung Sun)
Finns alltid idioter som inte vill ha demokrati. Jag tror inte det handlar så mycket om en "stark" ledare, det handlar mer om att ens egna politiska åsikter är viktigare än demokratiska fria val. Kim Jong-Un är nog den "starkaste" ledaren som finns just nu enligt deras definitioner men inte så många som hyllar honom.
Jag tror inte dessa personer hade varit lika intresserade av en superextremvänster feministisk auktoritär ledare som införde tvångskvotering inom alla yrken och genuspropaganda i skolorna (fast det tycker ni väl redan händer).
Den stora problematiken i resonemangen de människor som avskriver ämnet som "-fobi", "-skräck" osv. är bristande sakkunnighet i kärnfrågan, och allmän kunskapsbrist i ämnet säkerhetspolitik. Jag förstår själv att det låter nedlåtande - men på riktigt, för er egen skull, läs på om, och bottna i begrepp såsom hybridkrigföring, subversion, desinformation osv. Det finns otroligt mycket matnyttig OSINT för "lekmannen" som önskar sätta sig in i ämnet - ex. uttalanden från Säkerhetspolisen, den militära underättelsetjänsten, Statens offentliga utredningar (sou.gov.se) osv.
Alla får förbehålla sig rätten att slå sig ifrån den allvarliga eskaleringen, och allmänna oroliga omvärldsläget som råder - men ni gör verkligen ingen en tjänst genom att uttala er om saker ni förstår ytterst lite om. Dessutom är den generella avsaknaden på myndighetsberedskap i största allmänhet skäl nog för gemene medborgare att förbereda sig för krisliknande situationer. Förhoppningsvis ser framtiden ljusare ut...
Rolfarsson
2016-12-26, 16:23
Risken är nog större att kommande krig är inbördeskrig, både här och speciellt i Tyskland.
Risken är nog större att kommande krig är inbördeskrig, både här och speciellt i Tyskland.
Finns verkligen inget som pekar på det. Eller du tänker kanske på Sveriges långa historia av inbördeskrig?
Unga män ska vara beredda på att rycka in och försvara inte prata om att göra det mysigt hemma,nej just det ni har inte gjort lumpen.
Unga män ska vara beredda på att rycka in och försvara inte prata om att göra det mysigt hemma,nej just det ni har inte gjort lumpen.
Inte bara unga män.
Alla svenskar mellan 16-70år omfattas av totalförsvarsplikt.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/totalforsvarsplikt/
Förövrigt bör alla göra sitt för att uppnå en viss förmåga att klara sig själva om/när större påfrestning på vårt samhälle stör viktiga samhällsfunktioner,ha en viss förmåga att försörja dig själv med vatten,mat och värme åtminstone en kortare tid.
ApexProcyon
2016-12-26, 17:41
Finns verkligen inget som pekar på det. Eller du tänker kanske på Sveriges långa historia av inbördeskrig?
Vilken tur att länder i Mellanöstern och Afrika, som vi massimporterar människor från, inte har en lång historia av inbördeskrig.
Vilken tur att länder i Mellanöstern och Afrika, som vi massimporterar människor från, inte har en lång historia av inbördeskrig.
... ska finnarna hämnas nu eller vadå?
http://www.migrationsinfo.se/befolkning/fodelseland/
Eller tänker du på syrierna som består av två olika grupper av muslimer, sekulära muslimer samt kristna och kurder?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Syrier_i_Sverige
http://www.migrationsinfo.se/migration/sverige/
Eller vilka grupper tänker du på? Etniska svenskar mot invandrarna? Kristna mot muslimer?
Jag är nog mer orolig över att de som flyr mestadels hamnar i andra utvecklingsländer, där det är mer skit och mer spänningar grupperingar mellan än här i Europa. Där kan man nog genuint prata om oro över inbördeskrig. Vad är det nu, 80-90% av flyktingarna som hamnar i dessa länder? UNCHR publicerade väl någon siffra för ett tag sedan (tidigt 2015 eller var de 2016?) att det är runt 60 miljoner människor på flykt..
Är det alla muslimer oavsett härkomst som samlar sig för att föra krig mot svenska kristna då, eller vad tänker du?
Magnus N
2016-12-26, 17:58
Är det alla muslimer oavsett härkomst som samlar sig för att föra krig mot svenska kristna då, eller vad tänker du?
Inte för att jag tror på inbördeskrig men om det kommer börja "stridas" emellan folk så lär det vara mellan de själva först och främst, kan kolla det som hände i Ronneby för några dagar sedan som ett exempel.
Men att spänningarna inom landet ökar med fler folkgrupper och olika religioner är inget som man behöver vara ett geni för att förstå
ApexProcyon
2016-12-26, 18:00
Jag menar att majoriteten av alla världens konflikter är etniska och/eller religiösa och att det därför inte går att peka på Sveriges historia av inbördeskrig när den demografiska spelplanen möblerats om helt och hållet.
Allt annat är att läsa in för mycket i vad jag säger.
Inte för att jag tror på inbördeskrig men om det kommer börja "stridas" emellan folk så lär det vara mellan de själva först och främst, kan kolla det som hände i Ronneby för några dagar sedan som ett exempel.
Men att spänningarna inom landet ökar med fler folkgrupper och olika religioner är inget som man behöver vara ett geni för att förstå
Givet, men att dra få gängslagsmål till inbördeskrig är .. mja.. inte rättvisande.
Magnus N
2016-12-26, 18:04
Givet, men att dra få gängslagsmål till inbördeskrig är .. mja.. inte rättvisande.
Därför jag skrev att jag ej trodde på inbördeskrig som sagt
Magnus Larsson
2016-12-26, 18:08
Jag menar att majoriteten av alla världens konflikter är etniska och/eller religiösa och att det därför inte går att peka på Sveriges historia av inbördeskrig när den demografiska spelplanen möblerats om helt och hållet.
Allt annat är att läsa in för mycket i vad jag säger.
Aaa verkligen helt och hållet: några hundratusen invandrare och vi lär ju bli slaktade som får när de sätter igång. Du borde skämmas du som propagerar för Putin och Ryssland. Landsförrädare där!
Muslimer, Muhammed, Syriska staten, Khaddafi, Saudi Arabien - vad du än vill kalla din rädsla så är den ett hjärnspöke.
Ska du bara ignorera inlägget där jag motbevisade att Ryssland och Putin är guds gåva till mänskligheten och att Sverige inte har något att frukta?
ApexProcyon
2016-12-26, 18:23
Muslimer, Muhammed, Syriska staten, Khaddafi, Saudi Arabien - vad du än vill kalla din rädsla så är den ett hjärnspöke.
Ska du bara ignorera inlägget där jag motbevisade att Ryssland och Putin är guds gåva till mänskligheten och att Sverige inte har något att frukta?
Jag köper inte resonemangen dina källor lade fram. Jag är inte heller någon anhängare av auktoritetsargument, så vilka dina källor var spelar föga roll. Resonemangen bakom var vaga och konspiratoriska.
Jag har fortfarande källorna du lade fram i tråden om Ryssland i minnet och ska gå igenom dessa senare.
p.s
Jag instämmer om att muslimskräcken är överdriven och hjärnspöken hos övervintrade SD:are.
Jag köper inte resonemangen dina källor lade fram. Jag är inte heller någon anhängare av auktoritetsargument, så vilka dina källor var spelar föga roll. Resonemangen bakom var vaga och konspiratoriska.
Jag har fortfarande källorna du lade fram i tråden om Ryssland i minnet och ska gå igenom dessa senare.
p.s
Jag instämmer om att muslimskräcken är överdriven och hjärnspöken hos övervintrade SD:are.
"Konkret handlar det om olika konspirativa metoder från rysk sida. Exempelvis försök att värva personer för spionage, elektroniska angrepp mot svenska IT-system, signalspaning eller försök att tränga in i det svenska försvarets anläggningar."
"Dessutom har ryssarna köpt in stora mängder kartor över speciellt känsliga områden i Sverige."
"Till detta kommer att ryskt bombflyg på långfredagsnatten 2013 och den 28 oktober 2013 gjorde simulerade attacker mot mål i Sverige."
" På olaglig väg – och i skydd av diplomatiska skenbefattningar – samlar ryska underrättelseofficerare in information om det svenska försvaret, politik, ekonomi, teknik, vetenskap och politiska flyktingar."
"Säkerhetspolisen har stoppat flera försök till anskaffning av exportlicensbelagda produkter. De försöker också värva agenter och utföra dataintrång med mera. GRU intresserar sig dessutom för militär-, polisiär- och annan personal i utlandstjänst. "
"I Säkerhetspolisens senaste årsrapportering har myndigheten sagt att Ryssland bedriver vad som benämns krigsförberedelser mot Sverige. Som exempel har nämnts att landet köpt in stora mängder kartor över strategiska platser i Sverige samt att man observerat inhämtande verksamhet i terrängen."
Tyck vad du vill men om SÄPO anser att Ryssland är det största hotet mot Sverige just nu, och att de både under Sovjet-tiden och för nuvarande gör planer för en invasion av Sverige kan det knappast kallas för "fobi" eller "hjärnspöken". Sen att det troligtvis inte kommer hända på grund av konsekvenserna av ett fullskaligt krig mot EU/USA/NATO är en annan sak.
Starke75an
2016-12-26, 18:36
En cykel kan vara bra att ha hemma med. Samt en större ryggsäck som är vattentät. Kol tabletter för rening av vatten. Gasmask som man kan koppla ihop med en vattenflaska.
Hövdingen
2016-12-26, 19:57
Är terrorattackerna i Frankrike och Tyskland också hjärnspöken? Eller Islamiska staten?
Är terrorattackerna i Frankrike och Tyskland också hjärnspöken? Eller Islamiska staten?
Jag visade hur dumt hans "argument" var.
Hövdingen
2016-12-26, 20:02
Ok, jag har inte läst diskussionen innan.
ApexProcyon
2016-12-26, 20:07
Vilket inte gick så bra då ditt exempel gick att plocka isär med faktiska händelser. Jag står fast vid mitt raljerande angående rädslan för Ryssland.
NATO har planerat övningar mot civilbefolkning i Sverige också. Vi ligger mitt emellan två stormakter som ofta ligger i luven på varandra och är därför högintressanta ur ett propagandistiskt perspektiv.
Skulle vi sluta sära på skinkorna åt NATO och USA så skulle vi inte behöva frukta ryssen heller misstänker jag. Risken är väl att om vi skulle bli helt neutrala så kanske Ryssland skulle försöka bearbeta oss på samma sätt som NATO och USA gör idag, ett tomrum som fylls helt enkelt.
Vilket inte gick så bra då ditt exempel gick att plocka isär med faktiska händelser. Jag står fast vid mitt raljerande angående rädslan för Ryssland.
NATO har planerat övningar mot civilbefolkning i Sverige också. Vi ligger mitt emellan två stormakter som ofta ligger i luven på varandra och är därför högintressanta ur ett propagandistiskt perspektiv.
Skulle vi sluta sära på skinkorna åt NATO och USA så skulle vi inte behöva frukta ryssen heller misstänker jag. Risken är väl att om vi skulle bli helt neutrala så kanske Ryssland skulle försöka bearbeta oss på samma sätt som NATO och USA gör idag, ett tomrum som fylls helt enkelt.
Du säger att misstron mot Ryssland är en obefogad fobi och ett hjärnspöke.
SÄPO och Försvarsministern säger att Ryssland är det största hotet mot vår säkerhet och har bevis på att Ryssland har invasionsplaner och hackat sig in i försvarets IT-system etc.
Jag litar mer på SÄPO än på dig.
Att alliera sig med NATO är ett bra sätt att skydda sig mot Ryssland. Svenska försvaret har inte en chans mot ryssarna ifall de bestämmer sig för att invadera.
Det viktigaste är ju en hög fettprocent. 1 kg extra fläsk på kroppen är ju ca 3-4 dagars energi. Kalla mig en prepper. :D
ApexProcyon
2016-12-26, 20:21
Du säger att misstron mot Ryssland är en obefogad fobi och ett hjärnspöke.
SÄPO och Försvarsministern säger att Ryssland är det största hotet mot vår säkerhet och har bevis på att Ryssland har invasionsplaner och hackat sig in i försvarets IT-system etc.
Jag litar mer på SÄPO än på dig.
Att alliera sig med NATO är ett bra sätt att skydda sig mot Ryssland. Svenska försvaret har inte en chans mot ryssarna ifall de bestämmer sig för att invadera.
Jag skulle hellre se en allians med Ryssland som skydd mot NATO. Med tanke på hur olika utgångspunkter vi har där så vore det konstigt om du litade mer på mig än SÄPO.
Å andra sidan skulle jag bli väldigt förvånad om någon människa som är vid sina sinnens fulla bruk litade mer på mig än SÄPO. Då skulle jag bli rädd.
Jag skulle hellre se en allians med Ryssland som skydd mot NATO. Med tanke på hur olika utgångspunkter vi har där så vore det konstigt om du litade mer på mig än SÄPO.
Å andra sidan skulle jag bli väldigt förvånad om någon människa som är vid sina sinnens fulla bruk litade mer på mig än SÄPO. Då skulle jag bli rädd.
Ja då har vi definitivt olika syn på saken. Att alliera sig med en diktatur som begränsar sin befolknings mänskliga rättigheter låter inte så lockande.
ApexProcyon
2016-12-26, 20:29
Lesser of two evils kan man väl kalla det, en kompromiss. Ett självständigt och helt fritt Sverige med ett starkt försvar vore drömmen, om än orealistiskt.
TheBeach97
2016-12-26, 20:30
Ja då har vi definitivt olika syn på saken. Att alliera sig med en diktatur som begränsar sin befolknings mänskliga rättigheter låter inte så lockande.
Vad är det för mänskliga rättigheter för sin befolkning som Ryssland begränsar? Är intresserad, vet inte mycket alls om Ryssland mer än diverse klipp jag sett på youtube.
Vad är det för mänskliga rättigheter för sin befolkning som Ryssland begränsar? Är intresserad, vet inte mycket alls om Ryssland mer än diverse klipp jag sett på youtube.
https://www.hrw.org/world-report/2016/country-chapters/russia
https://www.amnesty.org/en/countries/europe-and-central-asia/russian-federation/
Det mesta.
ApexProcyon
2016-12-26, 20:35
Inessa S på Youtube har väldigt många uttalanden från Putin direktöversatta. Ger en bra inblick i rysk politik och resonemangen Putin för även om man får ta en del som sägs med en nypa salt.
https://www.youtube.com/channel/UCeix8jbmQnS6FprsJIsjVyQ
TheBeach97
2016-12-26, 20:40
Inessa S på Youtube har väldigt många uttalanden från Putin direktöversatta. Ger en bra inblick i rysk politik och resonemangen Putin för även om man får ta en del som sägs med en nypa salt.
https://www.youtube.com/channel/UCeix8jbmQnS6FprsJIsjVyQ
Intressanta klipp, första jag såg var detta:
5uMQZnQR1TU
Kan inte annat än hålla med honom där.
5uMQZnQR1TU
Jag trodde multikulturella samhällen inte kan fungera? Ryssland är som han säger ett multikulturellt samhälle som funnits i 1000 år.
TheBeach97
2016-12-26, 20:53
Vad jag tycks se är en stark splittring i väst där fler och fler börjar "gå över på rysslands sida", så att säga. Dvs man är trött på sina västländska ledare och den politik som resulterat i nuvarande europa och det är nästan som att många ser ryssland som "räddaren".
I något så ofantligt många klipp om ryssland på youtube, facebook och övrig social media kan man läsa kommentarer likt denna:
To Russia/Russian
You have a secret weapon
The people in the West are divided, a lot of them agree more with Putin than their own leaders.
If a war would come, we will from a resistance and we will do anything we can to stop these criminals and terrorist from taking control.
The German National Socialist Party was against Jewish Bolshevism, Jewish controlled capitalism and Jewish cultural Marxism. NATO, the EU, the UK, the US, and pretty much the entire West, are controlled by lunatic Jewish capitalists who are destroying the West with cultural Marxism, while pushing totalitarian policies.
The western public has lost control of the warmongers and freaks, they have got to go before they trigger the big one. I'm horrified by how stupid and brainwashed people are in western countries they are no better than the brainwashed zombies of past communist regimes. Talking to most people makes you want to grab them by the collar and shake some sense into them.
Jag skulle påstå att ration av positiva vs negativa kommentarer gällande ryssland är typ 20:1 eller något, dvs det är en VÄLDIGT STOR DEL av människor som hejar mer och mer på ryssland och ju mer tiden går, desto fler verkar gå över på deras sida.
Hurvida det är positivt eller inte vet jag inte, dock är det uppenbart att det nuvarande västländska systemet med vår politik inte är hållbart i längden, dvs feminism, mångkultur, splittring av kärnfamiljen, demoraliseringen etc och den polarisering det medför.
TheBeach97
2016-12-26, 20:56
Jag trodde multikulturella samhällen inte kan fungera? Ryssland är som han säger ett multikulturellt samhälle som funnits i 1000 år.
Dom kan fungera rätt bra om man har starka värderingar som befolkningen måste förhålla sig till.
Det är en liten intressant situation vi befinner oss i, det är som att kommunism och kulturmarxism har gått från att dominera ryssland - under den tid väst värderade kristendom och mer traditionella värderingar, till att ryssland nu sen en tid tillbaka talar mycket om traditionella värderingar, ortodox kristen tro etc medans väst är som proppfullt av kulturmarxism och demoralisering.
En form av förflyttning, så att säga.
Du kan ha 20:1 positiva kommentarer för nazism om du kollar på rätt ställen.
Att pro-Ryssland videor på youtube har positiva kommentarer om Putin är knappast förvånande, och det betyder verkligen inget för hur det verkliga läget ser ut i Europa.
Vet du ens vad kulturmarxism är?
TheBeach97
2016-12-26, 20:59
Du kan ha 20:1 positiva kommentarer för nazism om du kollar på rätt ställen.
Att pro-Ryssland videor på youtube har positiva kommentarer om Putin är knappast förvånande, och det betyder verkligen inget för hur det verkliga läget ser ut i Europa.
Vet du ens vad kulturmarxism är?
Ja, om man kollar "på rätt ställen" ja. Men en absolut överväldigad majoritet av videos om ryssland jag ser på youtube är fullkomligt överösta av positiva kommentarer från människor i väst. Inte bara youtube men även facebook, liveleak, daily motion, meta cafe etc.
Jag har en någorlunda aning vad det är ja, men behöver läsa mer om det för att få en bättre uppfattning.
Ja, om man kollar "på rätt ställen" ja. Men en absolut överväldigad majoritet av videos om ryssland jag ser på youtube är fullkomligt överösta av positiva kommentarer från människor i väst. Inte bara youtube men även facebook, liveleak, daily motion, meta cafe etc.
Jag har en någorlunda aning vad det är ja, men behöver läsa mer om det för att få en bättre uppfattning.
Konfirmeringsbias. Du hänger bara på forum/hemsidor etc som förstärker din världssyn.
Kulturmarxism är en konspirationsteori om att judarna som flydde från nazisterna under andra världskriget i smyg försöker störta den västerländska kulturen genom politisk korrekthet och multikulturalism som i slutändan ska leda till ett krig mellan raserna.
Good old fashioned anti-semitism alltså.
TheBeach97
2016-12-26, 21:10
Konfermeringsbias. Du hänger bara på forum/hemsidor etc som förstärker din världssyn.
Kulturmarxism är en konspirationsteori om att judarna som flydde från nazisterna under andra världskriget i smyg försöker störta den västerländska kulturen genom politisk korrekthet och multikulturalism som i slutändan ska leda till ett världskrig.
Hänger bara på forum/hemsidor som förstärker min världssyn? :laugh:
Den där kanske fungerade för 5 år sen, men idag hänger ALLA på youtube, live leak etc, alla former av människor och återigen: det är en överväldigad, absolut ÖVERVÄLDIGAD majoritet som håller med putin mer och mer.
Du ser det på flashback (sveriges absolut största forum), du ser det på fragbite (sveriges största gaming forum), till och med rätt många på kolozzeum tycker putin inte är så jäklig ändå.
Facebook-kommentarer, kommentarer på aftonblaskans rubriker på facebook, det är ÖVERALLT.
Men fortsätt sticka huvudet i sanden du, det förändrar inte verkligheten. Verkligheten är som så att splittringarna i väst ökar och fler söker sig till en stark ledare som säger saker de själva kan relatera till mer, detta är ett naturligt resultat av att västländska ledare har misslyckats och detta kommer att fortsätta.
Att kulturmarxism florerar i väst är det ingen som helst frågan om. Rekommenderar att du lyssnar på ett par podcasts av Stefan Molyneux, en halv-tysk (om jag minns rätt) som bor i amerika, jude också för den delen. Pratar mycket om detta.
Lyssna på dessa, exempelvis:
LpzfdC8HGP4
45vNtiNteLE&t=102s
Det finns miljontals videor på youtube och liveleak, det finns miljarder människor på Facebook. Det finns tusentals trådar på Flashback och Fragbite.
Du hänger i de trådarna och videorna som bekräftar din världssyn ja, det säger som sagt ingenting om hur det verkligen står till i samhället. Alla kan hitta folk som håller med en på internet.
För att få riktiga svar så finns det statistiska undersökningar, rapporter etc, om du har något som visar på att majoriteten (20:1 var det du sa?) stödjer Putin så visa gärna det.
Kulturmarxism är anti-semitism, det är inget att debattera. Det härstammar från gammal nazist propaganda och användes av Breivik för att rättfärdiga sin attack.
TheBeach97
2016-12-26, 21:20
Det finns miljontals videor på youtube och liveleak, det finns miljarder människor på Facebook. Det finns tusentals trådar på Flashback och Fragbite.
Du hänger i de trådarna och videorna som bekräftar din världssyn ja, det säger som sagt ingenting om hur det verkligen står till i samhället. Alla kan hitta folk som håller med en på internet.
Okej vad bra, kan du vänligen hitta mig 10st olika youtube videos med ryssland där en ÖVERVÄLDIGAD MAJORITET av kommentarerna är anti som fan? Kan du göra det? Jag kan nämligen hitta dig det motsatta på en sekund, hur kan det komma sig?
Finns det någon hemlig hörna där jag kan hitta det motsatta för exakt ÖVERALLT jag letar, ÖVERALLT jag kollar, så är det samma sak.
"Confirmation BIAS", ja tjena, undra vem som lever i en bubbla jag :laugh:
Kulturmarxism är anti-semitism, det är inget att debattera. Det härstammar från gammal nazist propaganda och användes av Breivik för att rättfärdiga sin attack.
Ren trams och bara ett desperat sätt för att försöka skambelägga och tysta meningsmotståndare: "muh muh anti-semitism!!!" "naazism!!". Det finns ändlöst med judar som pratar om det, till och med. Senast var det en uni professor som gäst på joe rogan som helt sonika beslutade sig för att sluta sitt jobb för att hela universitetet genomsyrades av kulturmarxism och allt vad det innefattar, dvs feminism, mångkultur etc etc. Det är något som är väldigt hett på tapeten och som har börjat diskuterats i princip överallt.
Är det så nytt för en så kan man verkligen säga att man lever i en liten bubbla.
ApexProcyon
2016-12-26, 21:21
Breivik var sionist.
http://www.jpost.com/International/Norway-attack-suspect-had-anti-Muslim-pro-Israel-views
Antisemitisk sionist var något helt nytt för mig. Breivik är en unik knäppskalle som inte har något gemensamt med någon tänkande och kännande människa. Rasistkortet och antisemitkortet används lite väl frikostigt idag i syfte att diskreditera andra.
Ja jag kan hitta massvis med anti-putin videor men jag har inget behov av det. Det bevisar som sagt ingenting. Man kan hitta allt på youtube.
Jag tror inte att du är nazist. Jag tror inte att de flesta som använder begreppet kulturmarxism är nazister. Men det är fakta att det är gammal anti-semitisk nazistisk propaganda som härstammar från 'kulturbolsjevism'.
TheBeach97
2016-12-26, 21:24
Rasistkortet och antisemitkortet används lite väl frikostigt idag i syfte att diskreditera andra.
Yep så är det och det har tappat enormt mycket styrka senaste åren. Det är fler och fler som börjar inse att det enbart används för att tysta den andra och inget annat, ordet har tappat väldigt mycket värde och snart är det ingen som bryr sig om det längre.
Frågan är vad de som frenetiskt använt sig av det som ammunition så länge ska göra då, för att klara sig i debatterna.
Breivik var sionist.
http://www.jpost.com/International/Norway-attack-suspect-had-anti-Muslim-pro-Israel-views
Antisemitisk sionist var något helt nytt för mig. Breivik är en unik knäppskalle som inte har något gemensamt med någon tänkande och kännande människa. Rasistkortet och antisemitkortet används lite väl frikostigt idag i syfte att diskreditera andra.
Breivik var dum i huvudet och ologisk.
"And, last but not least, Breivik is antisemitic but pro-Israel, as the state of Israel is the first line of defence against the Muslim expansion – he even wants to see the Jerusalem temple rebuilt. His view is that Jews are OK as long as there aren't too many of them – or, as he wrote in his manifesto: "There is no Jewish problem in western Europe (with the exception of the UK and France) as we only have 1 million in western Europe, whereas 800,000 out of these 1 million live in France and the UK. The US, on the other hand, with more than 6 million Jews (600% more than Europe) actually has a considerable Jewish problem." He realises the ultimate paradox of a Zionist Nazi – how is this possible?"
https://www.theguardian.com/commentisfree/2011/aug/08/anders-behring-breivik-pim-fortuyn
TheBeach97
2016-12-26, 21:28
Ja jag kan hitta massvis med anti-putin videor men jag har inget behov av det. Det bevisar som sagt ingenting. Man kan hitta allt på youtube.
Det kan du inte, inte på 10 minuter i alla fall. Men på 10 minuter kan jag tammefan hitta 200 videos där kommentarerna är mestadels positiva, varför tror du det är så?
Youtube är ingen solklar representation av verkligheten, men det ger en fingervisning åt att fler och fler börjar luta sig åt den sidan, speciellt när man ser det i princip överallt.
Jag tror inte att du är nazist. Jag tror inte att de flesta som använder begreppet kulturmarxism är nazister. Men det är fakta att det är gammal anti-semitisk nazistisk propaganda som härstammar från 'kulturbolsjevism'.
Börjar bli rätt trött på diverse ord, nazist, rasist, islamofob, anti-semit .. WHATEVER, fakta är fakta, hurvida budbäraren är en dinosaurie, X eller Y bryr jag mig inte särskilt mycket om.
Det är nåt som håller på att hända med väst, den saken är klar. Det är något som ligger bakom den enorma splittring som sker, mångkulturen, feminismen, krossandet av kärnfamiljen, demoraliseringen, det översexualiserade samhället, singelhushåll, hypergami och barn som växer upp utan fäder. Det är NÅT som ligger bakom det, det händer helt enkelt inte av en slump.
http://i66.tinypic.com/25q6sdt.png
https://books.google.se/books?id=ATCXucbTYX0C&pg=PA38&lpg=PA38&dq=cultural+bolshevism&source=bl&ots=FTwZh0-o88&sig=OA9sFz8vYOKsowm37p1HhOy0dOM&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwjkhbD_2JLRAhXBkSwKHZMBCwg4ChDoAQgZMAA#v =onepage&q=cultural%20bolshevism&f=false
Voila, där har du ursprunget till kulturmarxism.
TheBeach97
2016-12-26, 21:33
http://i66.tinypic.com/25q6sdt.png
https://books.google.se/books?id=ATCXucbTYX0C&pg=PA38&lpg=PA38&dq=cultural+bolshevism&source=bl&ots=FTwZh0-o88&sig=OA9sFz8vYOKsowm37p1HhOy0dOM&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwjkhbD_2JLRAhXBkSwKHZMBCwg4ChDoAQgZMAA#v =onepage&q=cultural%20bolshevism&f=false
Voila, där har du ursprunget till kulturmarxism.
Kanske, eller så kanske inte. Hur tillförlitlig är denna källa? Vad har författaren för intentioner? Vad är hans politiska motivation?
Det är nåt som håller på att hända i alla fall, som sagt, den saken är klar. Den splittring och polarisering vi ser i väst idag är inget som händer av en slump, åtminstone har jag väldigt svårt att tro det.
Kanske, eller så kanske inte. Hur tillförlitlig är denna källa? Vad har författaren för intentioner? Vad är hans politiska motivation?
Det är nåt som håller på att hända i alla fall, som sagt, den saken är klar. Den splittring och polarisering vi ser i väst idag är inget som händer av en slump, åtminstone har jag väldigt svårt att tro det.
Den är skriven av Joseph W. Bendersky, en amerikansk historiker som specialiserat sig på nazist-Tyskland.
https://www.goodreads.com/book/show/2427792.A_Concise_History_of_Nazi_Germany
Finns fler källor om du orkar googla.
TheBeach97
2016-12-26, 21:43
Den är skriven av Joseph W. Bendersky, en amerikansk historiker som specialiserat sig på nazist-Tyskland.
https://www.goodreads.com/book/show/2427792.A_Concise_History_of_Nazi_Germany
Finns fler källor om du orkar googla.
Jodå, ska kolla upp det då jag försöker vara öppen för all form av information, det är denna öppenhet som gjort att jag från början faktiskt började ifrågasätta det jag själv lärt mig av skola och nuvarande media etc, så.
Jodå, ska kolla upp det då jag försöker vara öppen för all form av information, det är denna öppenhet som gjort att jag från början faktiskt började ifrågasätta det jag själv lärt mig av skola och nuvarande media etc, så.
Kul att du tar till dig. Som sagt jag tror inte du är nazist, men det är gammal nazistisk propaganda och jag tror inte de flesta känner till det när de använder begreppet.
TranceII
2016-12-26, 21:58
Hurvida det är positivt eller inte vet jag inte, dock är det uppenbart att det nuvarande västländska systemet med vår politik inte är hållbart i längden, dvs feminism, mångkultur, splittring av kärnfamiljen, demoraliseringen etc och den polarisering det medför.
Det är inte uppenbart. Däremot blåses konflikter upp något enormt och jag misstänker att de unga lättpåverkade grabbar som förr skulle dragit ut och sprejat VAM på väggar numera istället blir red pillers som älskar Donald och Putin.
De syns helt enkelt ännu mer numera och Internet gör det möjligt att samlas i grupperingar på helt andra sätt. Se bara på hur IS rekryterar och sprider sig.
Men livet var inte bättre förr. Det finns problem idag men det är helt absurt att prata om feminism som något som kommer leda till samhällets förfall. Speciellt när retoriken från många är så väldigt lik den som ledde till ett världskrig och en utrotning som var så långt värre än något islamisterna ens kan drömma om.
Det är inte uppenbart. Däremot blåses konflikter upp något enormt och jag misstänker att de unga lättpåverkade grabbar som förr skulle dragit ut och sprejat VAM på väggar numera istället blir red pillers som älskar Donald och Putin.
De syns helt enkelt ännu mer numera och Internet gör det möjligt att samlas i grupperingar på helt andra sätt. Se bara på hur IS rekryterar och sprider sig.
Men livet var inte bättre förr. Det finns problem idag men det är helt absurt att prata om feminism som något som kommer leda till samhällets förfall. Speciellt när retoriken från många är så väldigt lik den som ledde till ett världskrig och en utrotning som var så långt värre än något islamisterna ens kan drömma om.
Exakt.
Det är ganska skrämmande att gammal nazistpropaganda återanvänds idag av extremhögern.
Starke75an
2016-12-26, 22:19
Köp in några böcker i ämnet. Kom på att jag läst nån bok som hette poormans James Bond.
TranceII
2016-12-26, 22:20
Det första man skall fråga sig är om Putin talar sanning. Tror du det?
itzhakskenstrom
2016-12-26, 22:39
Полезные дураки
Det första man skall fråga sig är om Putin talar sanning. Tror du det?
Putin säger en massa saker för att tillfredställa sitt folk, det gör alla ledare.
UCPthread
2016-12-26, 23:47
Jag rekomenderar min tråd om Ryssland
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=229632
De som fortfarande känner lockelsen, kan ju helt enkelt åka till Moskva, och prova hur det är i verkligheten.
Börja dock med att anställa minst en livvakt, för annars kommer hemresen att komma snabbare än planerat, och i en kista. NO joke.
LoveMachine
2016-12-27, 02:02
Jag har sagt det förut, och jag säger det igen, den viktigaste förberedelsen är att engagera sig i försvarsmakten. Vill man inte bli yrkessoldat eller yrkesofficer så kan man bli tidvis tjänstgörande, reservofficer eller gå med i hemvärnet. Dels så gör man då en insats och del så lär man sig viktiga färdigheter som man kan föra vidare till sina nära och kära så de klarar sig när man i händelse av ofred eller katastrof är ute på insats.
http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/
Oavsett så ska man se till att ha kunskap och förnödenheter så man klarar sig i 72 timmar med störda samhällsfunktioner. Det betyder att man har vatten och vet vad man gör. Resten är en bonus.
Arbeider
2016-12-27, 11:11
http://www.sakerhetspolisen.se/publikationer/fallstudier-och-artiklar-fran-arsbocker/spionage/ryska-olagliga-underrattelseoperationer.html
"Under 2014 kunde Säkerhetspolisen konstatera att det största underrättelsehotet mot Sverige utgörs av Ryssland. Rysslands spionage i och mot Sverige är omfattande. Det har dessutom ökat i anslutning till krisen i Ukraina."
http://www.svd.se/sapo-varnar-for-ryska-krigsplaner/om/sverige
"Ryssland bedriver förberedelser för krig eller hot om väpnat våld mot Sverige, enligt säkerhetspolisen. Samtidigt säger försvarsminister Karin Enström att allt militärt samarbete med Ryssland avbryts och att reformeringen av svenska försvaret måste skyndas på."
Ryssland har militärbaser i flera grannländer, Syrien, Vietnam, och har nyligen misstänkts öppna upp sina baser på Kuba igen.
http://www.businessinsider.com/russia-is-reportedly-reopening-its-spy-base-in-cuba-2014-7?r=US&IR=T&IR=T
För man kan verkligen lita på SÄPO som är av samma skrot och korn som Försvarsmakten, KSI/Must etc som liksom deras uppdragsgivare i regeringen och riksdagen har för intresse att driva opinion mot Ryssland för att få Sverige in i NATO. Vi vet ju hur det gick med ubåtsjakten 2014 där ljudet visade sig komma från en svensk källa och inte en rysk ubåt, men detta höll ju våra myndigheter och media helt tyst om tills SRs avslöjande tidigare i år: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6451214
Får inte glömma det ubåtsperiskop som siktades 2015 av FM, som senare visade sig ha varit en tysk och inte rysk ubåt. :laugh:
Det är nästan 2017 och folk tror fortfarande blint på allt som sägs av våra mörkande myndigheter och i ljugmedia. :laugh:
Arbeider
2016-12-27, 11:16
Konfirmeringsbias. Du hänger bara på forum/hemsidor etc som förstärker din världssyn.
Kulturmarxism är en konspirationsteori om att judarna som flydde från nazisterna under andra världskriget i smyg försöker störta den västerländska kulturen genom politisk korrekthet och multikulturalism som i slutändan ska leda till ett krig mellan raserna.
Det är mer fakta än teori att judar har vart överrepresenterade och haft en ledande roll i de samtliga senaste 200 årens egalité-rörelser och politiska revolutioner i Europa, för att inte nämna media.
Det är mer fakta än teori att judar har vart överrepresenterade och haft en ledande roll i de samtliga senaste 200 årens egalité-rörelser och politiska revolutioner i Europa, för att inte nämna media.
Verkligen? Både Finland, Ryssland, Spanien och Grekland? Borde inte vara så svårt att kolla upp.
För man kan verkligen lita på SÄPO som är av samma skrot och korn som Försvarsmakten, KSI/Must etc som liksom deras uppdragsgivare i regeringen och riksdagen har för intresse att driva opinion mot Ryssland för att få Sverige in i NATO. Vi vet ju hur det gick med ubåtsjakten 2014 där ljudet visade sig komma från en svensk källa och inte en rysk ubåt, men detta höll ju våra myndigheter och media helt tyst om tills SRs avslöjande tidigare i år: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6451214
Får inte glömma det ubåtsperiskop som siktades 2015 av FM, som senare visade sig ha varit en tysk och inte rysk ubåt. :laugh:
Det är nästan 2017 och folk tror fortfarande blint på allt som sägs av våra mörkande myndigheter och i ljugmedia. :laugh:
Tur att vi har dig då, borde kanske ta och skrota försvarsmakten och SÄPO, Arbeider har koll.
Några källor här eller du bara vet att det är så kanske?
Jaså, visa gärna lite källor här också då.
Man kan och bör verkligen ifrågasätta folks tankeförmpga om man på allvar tror att man kan utgå från att säga "x personer på ett anonymt forum tycker detta" och härleda det till en förändring av opinion, människor åsikter om styre och stat etc.
... Speciellt i en tid dät länder anställer människor för att sprida specifik information (propaganda), där nyhetssidor (propagandasidor) vänder och vrider på perspektiv och objektivitet skapas av anonyma individer, under ett klimat där flertal länders underrättelsetjänster går ut och säger att ett tredje världskrig pågår redan nu, och det är ett informstionskrig.
Bra kritiskt tänkande där, tjena lixom.
Shqypnia
2016-12-27, 12:35
Människan har kommit för långt med vapen och teknik, för långt för hennes eget bästa, och om ett riktigt världskrig skulle äga rum så kmr alla överleva 101 tips bara förlänga vårt lidande. Vi kmr utplåna oss själva.
Tur att vi har dig då, borde kanske ta och skrota försvarsmakten och SÄPO, Arbeider har koll.
Några källor här eller du bara vet att det är så kanske?
Jaså, visa gärna lite källor här också då.
PS. Menade inte källa på ubåtsincidenten. Utan att försvarsmakten, SÄPO, hela regeringen ljuger och sprider propaganda om Ryssland för att närma oss Nato.
Jakobson
2016-12-27, 13:39
Adrenalinsprutor tror jag är bra att ha
Du läste inte hela artikeln du nyss länkade va?
Och angående den "tyska" u-båten som dök upp i ett inslag i media nästan samtidigt som några väldigt kremlvänliga fick sparken från sina positioner inom ett regeringsparti kan vi nog dra slutsattsen att den inte är särskilt trovärdig som tysk,ämnet har avhandlats på andra sociala medier många gånger och "källan" vägrar komma med mer information.
Grattis du vann första pris i den berömda dessinformationsleken kallad blanda och ge.
An Iron Soul
2016-12-27, 23:35
Jag har fått berättat för mig att det finns en jättestor anläggning gömd någonstans under jorden i Södetälje trakten.
Avsedd för statsministern och hans familj. Och för den innersta kretsen som styr Sverige. Där ska allting finnas och kunna styras ifrån.
Kanske det är bara att knacka på? :D
Jakobson
2016-12-28, 02:41
Jag har fått berättat för mig att det finns en jättestor anläggning gömd någonstans under jorden i Södetälje trakten.
Avsedd för statsministern och hans familj. Och för den innersta kretsen som styr Sverige. Där ska allting finnas och kunna styras ifrån.
Kanske det är bara att knacka på? :D
Haha, om SD skulle vinna nästa val*popcorn*
Starke75an
2016-12-28, 08:12
Beror på din budget men en tgb 13 vore väl perfekt. Bunkar med lite soppa bara.
Optimalt vore en bv206. De är ju amfibiska. Men vill ha mellan 10-25 liter milen.
Starke75an
2016-12-28, 08:29
En vanlig mtlb kostar ca 100000 att köpa idag. Finns många till salu.
ARMSTARK
2016-12-28, 08:31
Beror på din budget men en tgb 13 vore väl perfekt. Bunkar med lite soppa bara.
Optimalt vore en bv206. De är ju amfibiska. Men vill ha mellan 10-25 liter milen.
Där har du ett problem, i alla postapokalyptiska filmer åker de omkring i bensin/diesel slukande lastbilar, helt omöjligt såtillvida någon eller flera är fulltankade tankbilar.
En liten stuga mitt ute i bumfuck är det enda som gäller. En djävla massa konservburkar med mat och helst ett jaktgevär.
När kriget kommer ska jag dra på mig minst tre förpackningar ugnsfolie på huvudet, ta av mig i bar överkropp, springa ut i skogen och svinga en liten enhandsyxa över huvudet och skrika "död åt islam" så kommer anfallarna (SD) förstå (tro) att jag är en av dom.
Tips, ligger ett hundratal övergivna bunkrar i Svenska skogarna. Bara att ta över en och flytta in. Aluminiumfolie är nog en brist vara i krig, bästa att köpa på sig ett antal rulllar innan. Måste ju skydda sig mor tankekontroll, döts-strålar och annat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.