Visa fullständig version : En fråga bara....
AdrenalineRush
2004-04-06, 23:42
Nu under deffen är det tänkt att jag ska ta en proteindrink till frukosten. Men hur kommer mina resultat påverkas om jag istället tar denna proteindrinken med mitt andra mål på dagen?
Eftersom prottedrinken har högt gi är det väl inte bra att ta den någon annan gång än efter träning och möjligtvis till frukosten? :confused:
Det gör nog ganksa liten skillnad, men optimalt är att ta den efter frukosten då dina insulinnivåer är väldigt låga. En spik är då bara önskvärt. Annars är det den vanliga visan: "Ät vanlig mat i stället"... ;)
cheesian
2004-04-07, 07:14
Kroppen behöver protte efter nattens fasta!
Originally posted by AdrenalineRush
Nu under deffen är det tänkt att jag ska ta en proteindrink till frukosten. Men hur kommer mina resultat påverkas om jag istället tar denna proteindrinken med mitt andra mål på dagen?
Eftersom prottedrinken har högt gi är det väl inte bra att ta den någon annan gång än efter träning och möjligtvis till frukosten? :confused:
Varför inte äta mat istället?
Protein har inget GI.
King Grub
2004-04-07, 09:33
Skall man börja jaga GI skall man åtminstone ta reda på vad det är först.
Originally posted by King Grub
Skall man börja jaga GI skall man åtminstone ta reda på vad det är först.
vad jag har förstått är gi en gradering på snabba och långsamma kollisar.
är jag ute och cyklar på månen nu eller?:confused:
King Grub
2004-04-07, 10:17
Originally posted by MAXX
vad jag har förstått är gi en gradering på snabba och långsamma kollisar.
är jag ute och cyklar på månen nu eller?:confused:
Det är ett mått på hur mycket och fort ditt blodsocker höjs efter att ha ätit 50 gram kolhydrat från ett visst livsmedel, men påföljande insulinpåslag.
Det jag reagerade mot var:
Eftersom prottedrinken har högt gi
Det är bara kolhydrater som har ett GI, inte proteiner.
AdrenalineRush
2004-04-07, 10:29
Aha... :D
Har visst fått de där om bakfoten, men tack för era svar! :thumbup:
Så det är okej att ta en proteindrink som andra målet på dagen även fast jag inte har tränat eller precis gått upp?
Det är ett mått på hur mycket och fort ditt blodsocker höjs efter att ha ätit 50 gram kolhydrat från ett visst livsmedel, men påföljande insulinpåslag.
Ok, tack för infon. Men har inte gi något samband med snabba/långsamma kolhydrater? Alltså kan snabba kolhydrater ha lågt gi och långsamma högt?
King Grub
2004-04-07, 10:42
Originally posted by MAXX
Ok, tack för infon. Men har inte gi något samband med snabba/långsamma kolhydrater? Alltså kan snabba kolhydrater ha lågt gi och långsamma högt?
Högt GI = snabba kolhydrater. Lågt GI = långsamma kolhydrater. Alltså: hur mycket och fort blodsockret höjs. Det är det som är snabba och långsamma kolhydrater.
King Grub
2004-04-07, 10:43
Aha... :D
Har visst fått de där om bakfoten, men tack för era svar! :thumbup:
Så det är okej att ta en proteindrink som andra målet på dagen även fast jag inte har tränat eller precis gått upp?
Okej och okej... Har du inte långsamt protein från mat är det naturligtvis femtioelva gånger bättre än att hoppa över ett mål, men det är sämre än protein från kött, fisk, fågel, skaldjur, ägg, osv.
AdrenalineRush
2004-04-07, 11:12
Men vassle protein är väl "snabbt" protein så att säga, det är väl därför man tar det efter träning och tar tex protec-drink vid andra tillfällen? :confused:
Men vassle protein är väl "snabbt" protein så att säga, det är väl därför man tar det efter träning och tar tex protec-drink vid andra tillfällen? :confused:
Correctomundo!
Högt GI = snabba kolhydrater. Lågt GI = långsamma kolhydrater. Alltså: hur mycket och fort blodsockret höjs. Det är det som är snabba och långsamma kolhydrater.
okej jag är lite trög så här på morgonen :smash:
King Grub, vet du om II på äggvita ligger närmare en vassle drink eller mer jämförbart me tex kycklingfile?
Originally posted by Diana
King Grub, vet du om II på äggvita ligger närmare en vassle drink eller mer jämförbart me tex kycklingfile?
nu är ju inte jag king grub men svarar ifall han missar frågan;) äggvita är rätt så snabbt, närmare vassle än kycklingfile iallafall..
King Grub
2004-04-07, 14:52
Originally posted by mr ruhl
nu är ju inte jag king grub men svarar ifall han missar frågan;) äggvita är rätt så snabbt, närmare vassle än kycklingfile iallafall..
Snabbt upptagg är inte samma sak som högt II. Ofta stämmer det, men det finns alltid otrevliga undantag. Vita bönor i tomat är ett bra exempel: långsamma kolhydrater, långsamt proteinupptag... men skyhögt II.
Äggvita ligger över kött, fisk och kyckling, men under vassle, och mycket under t ex keso.
Snabbt upptagg är inte samma sak som högt II. Ofta stämmer det, men det finns alltid otrevliga undantag. Vita bönor i tomat är ett bra exempel: långsamma kolhydrater, långsamt proteinupptag... men skyhögt II.
Äggvita ligger över kött, fisk och kyckling, men under vassle, och mycket under t ex keso.
aj fan det visste jag inte:em: trodde att snabbt upptag var samma som högt II, jaja man lär sig nåt nytt varje dag sägs det ju..
ahaa ,trodde äggvita va vassle i "fast" form ,men den ligger alltså mitt emellan kött o vassle tack för svaren!
King Grub
2004-04-09, 16:58
Originally posted by Diana
ahaa ,trodde äggvita va vassle i "fast" form ,men den ligger alltså mitt emellan kött o vassle tack för svaren!
Upptagshastigheten på rent äggviteprotein är dock nära vasslets.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.