handdator

Visa fullständig version : aktiveras hamstring i toppläget när man står på trårna?

grytlappen
2015-05-21, 15:17
Testade nyss att göra tåhävningar eller vad det nu kallas och märkte att jag inte kommer ända upp om jag inte spänner benen. Hur kommer det sig?

Om man har raka ben men slappnar av i benen tar det liksom stop vid en viss höjd. Sen måste man (iaf jag) spänna benen för sista biten. Beror det som sagt på hamstring eller är det ett krav för att gastro-nånting ska aktiveras?

Sheogorath
2015-05-21, 15:24
Nej, men quadriceps måste aktiveras, annars kommer gastrocnemius att böja i knäleden. :)

pezrulezhaakon
2015-05-21, 16:04
Testade nyss att göra tåhävningar eller vad det nu kallas och märkte att jag inte kommer ända upp om jag inte spänner benen. Hur kommer det sig?

Om man har raka ben men slappnar av i benen tar det liksom stop vid en viss höjd. Sen måste man (iaf jag) spänna benen för sista biten. Beror det som sagt på hamstring eller är det ett krav för att gastro-nånting ska aktiveras?

Hamstrings är inte helt inaktiva om du står upp. Men de påverkar inte det du fiskar efter.

grytlappen
2015-05-21, 16:05
Nej, men quadriceps måste aktiveras, annars kommer gastrocnemius att böja i knäleden. :)

Okej det känns logiskt. En följdfråga:

När jag tränar vader får jag mest träningsvärk i typ knävecket. Av vad jag googlat mig fram verkar det vara muskeln tibialis posterior. Denna muskel verkar också oproportionerlig hos mig. När jag spänner vadmuskeln syns liksom 3 huvuden istället för 2. Eller så är gastro oproportionerligt underutvecklad. Har fasiken löser jag detta? :)

Sheogorath
2015-05-21, 16:37
Det finns väldigt många muskler kring knävecket så det är svårt att säga vad det är du känner. Gastrocnemius muskelsenor går t.ex. över knävecket och den är kanske den viktigast muskeln för en tåhävning när knäleden är rak. Att förändra proportionerna mellan enskilda muskler som gör samma sak är svårt för att inte säga omöjligt. Mycket handlar om genetik.

Om det verkligen är tibialis posterior som är överutvecklad kan du testa en "tårna-in" position när du gör en tåhävning. Det brukar kännas mer i peronéerna som är partiella antagonister till tibialis posterior.

sailorman
2015-05-21, 16:45
Snor tråden lite. Jag får alltid kramp i arslet när jag tränar vader. Hur kan det komma sig?

EDIT: Inte sittande förstås :)

Sheogorath
2015-05-21, 16:50
Långsökt och draget ur arslet (bättre än så här blir det inte ;)): någon vajjsing men första eller andra sakralroten från ländryggen. Nivån styr både vadmuskeln och gluteus. Eller så kan det vara något annat. :D