Visa fullständig version : Hur ligger det till, har cyklister väjningsplikt mot gående?
Bor i sthlm och här cyklar alla som om de vore med i Tour de France. Hur ligger det till när en cykelbana korsar ett bevakat/obevakat övergångsställe? Ska man som gående låta cyklister passera även när man har grön gubbe eller får man lov att ryta till dom "VÄJNINGSPLIKT FÖR HELVETE!"
Cykel ses väl som ett fordon?
https://polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Fordon/
yklar
Cykeln är ett fordon och omfattas av trafiklagstiftningen. Det finns regler för hur en cykel ska köras och vara utrustad, den måste till exempel enligt lag alltid ha ringklocka och broms. Det finns också regler för reflexer och belysning. Transportstyrelsens webbplats - cykel
Skrik på. *grr27*
Betyder det att fixies är olagligt?
mattilainen
2015-05-20, 08:48
obevakat övergångsställe ska cyklister som kommer där andra fordon kör, stanna och vänta in gående. På bevakat övergångsställe ska de ha samma rättigheter som fordon, dvs vid rött ljus stanna, vid grönt köra. Cyklister PÅ övergångsställen har alltid väjningsplikt vid obevakade övergångsställen, förutom om det inte är så att en bil ska korsa en cykelbana i en sväng, då har bilen plikt att släppa förbi cyklister som är påväg in på övergångsstället eller som är på övergångsstället.
Betyder det att fixies är olagligt?
Räsers är ju oftast olagliga också. Vem fan har reflexer och ringklocka på sin cykel?
https://polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Fordon/
Skrik på. *grr27*
Ja det tänker jag göra!
Räsers är ju oftast olagliga också. Vem fan har reflexer och ringklocka på sin cykel?
Jag! Svindyrt att åka på böter och gött att kunna plinga för att varna istället för att ropa "här kommer jag, tutut !"
obevakat övergångsställe ska cyklister som kommer där andra fordon kör, stanna och vänta in gående. På bevakat övergångsställe ska de ha samma rättigheter som fordon, dvs vid rött ljus stanna, vid grönt köra. Cyklister PÅ övergångsställen har alltid väjningsplikt vid obevakade övergångsställen, förutom om det inte är så att en bil ska korsa en cykelbana i en sväng, då har bilen plikt att släppa förbi cyklister som är påväg in på övergångsstället eller som är på övergångsstället.
Precis, om de kör där andra fordon kör, men här har de sitt egna körfält för det mesta saknar trafikljus. På vissa ställen har de sina egna trafikljus men de gäller mest för när de får lova att korsa en större väg samtidigt som gående. Jag undrar hur det ligger till med dessa egna cykelbanor och när de korsar ett bevakat övergångsställe.
Precis, om de kör där andra fordon kör, men här har de sitt egna körfält för det mesta saknar trafikljus. På vissa ställen har de sina egna trafikljus men de gäller mest för när de får lova att korsa en större väg samtidigt som gående. Jag undrar hur det ligger till med dessa egna cykelbanor och när de korsar ett bevakat övergångsställe.
Det är väl inte mer än en fördelning så de inte kör mitt bland bilarna men fortfarande så kör de på vägen.
Det är väl inte mer än en fördelning så de inte kör mitt bland bilarna men fortfarande så kör de på vägen.
Ja precis, vill bara veta så jag inte råkar i luven på nån och så står jag där och får bära skämmsmössan. De kör verkligen som idioter speciellt vid slussen och övergångsstället till gamla stan.
Ja precis, vill bara veta så jag inte råkar i luven på nån och så står jag där och får bära skämmsmössan. De kör verkligen som idioter speciellt vid slussen och övergångsstället till gamla stan.
Vi kan göra en gemensam akt, du bråkar med alla på slussen så bråkar jag med alla vid skanstull. *slap*
BigSpawn
2015-05-20, 09:42
många cyklister i stockholm har fasiken noll koll, har vart nära att bli påkörd flera ggr när bilar har stannat vid övergångsställe men cyklisterna kör på som vanligt. Om de cyklar på mig så går det nog ok för mig, men värre om de kör på ett litet barn eller nån gamling.
Om det kommer nån stressad förälder med barn bakpå brukar jag ha lite överseende och låta de cykla, vill inte att de ska ramla och barnet gör sig illa.
Du har alltså aldrig någon "rättighet" till att få köra på en cyklist/gångtrafikant.
Just gonna leave this here~
EDIT@ Cyklisten skall lämna företräde. Alltid.
Det här får mig direkt att tänka på lilla övergångsstället vid slussen. Nere i böjen vid vattnet där cyklisterna kommer i 150 km/h.. Inte många cyklister som har bromseredskap där fast det är fullt med folk och turister:)
Cyklister PÅ övergångsställen har alltid väjningsplikt vid obevakade övergångsställen, förutom om det inte är så att en bil ska korsa en cykelbana i en sväng, då har bilen plikt att släppa förbi cyklister som är påväg in på övergångsstället eller som är på övergångsstället.Det där är så märkligt och något förmodligen många bilister inte är medvetna om. Känns som att det bör vara mer filmjölk över den den där lagen, antingen har cyklister alltid företräde eller aldrig. Blir så märkligt med mellanlägen.
Baskagge
2015-05-20, 11:55
Många cyklister saknar ju körkort och har därmed sämre koll på trafikregler.
Trafikförordningen [1998:1276]
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.
6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped
6 § Cyklande eller förare av moped klass II som skall färdas ut på en cykelöverfart skall ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.
60 § Vid ett bevakat övergångsställe skall en förare lämna gående som på rätt sätt gått ut på övergångsstället möjlighet att passera. Detta gäller även om föraren får korsa övergångsstället enligt trafiksignaler eller tecken av polisman.
En förare som efter att ha svängt i en korsning skall passera ett bevakat övergångsställe skall köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
Skyldigheten enligt första och andra styckena vid bevakade övergångsställen gäller även mot cyklande och förare av moped klass II vid bevakade cykelöverfarter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.