Visa fullständig version : Hur långt till en bastu vid tävling
Det är ett krav med tillgång till bastu vid större tävlingar men hur lång bort kan man anses det är skäligt att den ligger i tid räknat?
Är det ett absolut krav på bastu vid ett DM?
Bakgrunden är att när vi kikar på lokaler så finns det inte alltid bastu och det är inte heller direkt så att man kan skrapa fram en bastu bara så där.
Bra fråga!
Har också undrat över det kravet. Enda gången jag vet att det funnits krav att det ska finnas är när man arrangerar SM. Men har tagit för givet att bastu ska finnas att tillgå i närheten där man väger in även på mindre tävlingar.
Svårt att tro att det är något krav på bastu vid mindre tävlingar, även DM.
Det är däremot ett gott arrangörsskap att se till att det finns i närheten.
När vi var på Lag-SM för ett par år sedan hos Westbo, så har jag inget minne av att det fanns en bastu i anslutning till tävlingslokalen.
I bland så kan det ju vara omöjligt att ombesörja en bastu nära tävlingsarenan. Säg att man arrangerar en tävling på Folkets hus eller folkets park, eller i anslutning till till exempel en bilmässa eller nåt.
Så länge man är noga med att informera tävlande i god tid om förutsättningarna, så tycker jag att det är okej.
Sedan får man inte glömma att det ligger lite ansvar på den enskilde lyftaren att höra inför tävling om bastumöjligheter.
På SM står det "i anslutning till" vilket kan vara relativt. Jag hade inte känt mig sjysst som arrangör av DM om det inte fanns bastu att tillgå. Dock ser jag inga stora problem med om den skulle ligga tex på ett hotell en kort promenad bort så länge den är öppen för alla tävlande.
Deceiver85
2015-05-18, 19:05
På SM står det "i anslutning till" vilket kan vara relativt. Jag hade inte känt mig sjysst som arrangör av DM om det inte fanns bastu att tillgå. Dock ser jag inga stora problem med om den skulle ligga tex på ett hotell en kort promenad bort så länge den är öppen för alla tävlande.
+1
Om jag hade arrangerat ett DM (eller högre) och inte hade haft tillgång till bastu så hade jag åtminstone försökt meddela det så tidigt som möjligt till de tävlande.
Jag vägde 90.8kg helt naken på ett DM, fanns ingen bastu och jag ville gå i -90kg (gamla viktklasserna)
Tog på mig två vinterjackor och joggande/sprang nästan fram till tävlingsstart. Var jobbigt, men landade på 89,9 :D
Inte ens på internationella tävlingar har de bastu möjligheter alltid.
Men det borde vara obligatoriskt.
FinnPower
2015-05-19, 07:59
Lyftarna brukar lösa det med bastu eller varm dusch på hotellet. Men visst är det lite upp till lyftarna själva att visa lite intresse och kolla upp det på förhand, samt göra det bästa av situationen.
Måste man vänta till sista dygnet innan man går ner de sista 1-2 kilona? Om jag var i en annan viktklass än plussen skulle jag nog se till att jag var tillräckligt nära kroppsvikt på förhand.
Intressanta och givande svar.
FinnPower
2015-05-19, 08:25
Den finländska lyftaren Mervi Sirkiä har massvis med gånger på internationella tävlingar åkt med taxi tvärs över stan för att hitta en bastu dagen innan tävling. Detta har varit planerade resor där hon har antingen sökt på nätet på förhand eller frågat på hotellet var hon kan hitta bastu.
Kontentan av detta är att det är sällsynt att det finns på tävlingshotellen runt om i världen och det är vi i Norden som lite "skämmer bort" lyftarna med att det ska finnas på hotellet och/eller på tävlingsplatsen.
Men visst är det optimalt om det finns tillgång till bastu under det sista dygnet före tävling.
Lyftarna brukar lösa det med bastu eller varm dusch på hotellet. Men visst är det lite upp till lyftarna själva att visa lite intresse och kolla upp det på förhand, samt göra det bästa av situationen.
Måste man vänta till sista dygnet innan man går ner de sista 1-2 kilona? Om jag var i en annan viktklass än plussen skulle jag nog se till att jag var tillräckligt nära kroppsvikt på förhand.
Den finländska lyftaren Mervi Sirkiä har massvis med gånger på internationella tävlingar åkt med taxi tvärs över stan för att hitta en bastu dagen innan tävling. Detta har varit planerade resor där hon har antingen sökt på nätet på förhand eller frågat på hotellet var hon kan hitta bastu.
Kontentan av detta är att det är sällsynt att det finns på tävlingshotellen runt om i världen och det är vi i Norden som lite "skämmer bort" lyftarna med att det ska finnas på hotellet och/eller på tävlingsplatsen.
Men visst är det optimalt om det finns tillgång till bastu under det sista dygnet före tävling.
Hur ser kontrakten ut för att arrangera tävlingar från IPF/EPF?
Bastu/Sauna är ju inte lika vanligt och enkelt att lösa överallt i världen som i norden.
FinnPower
2015-05-19, 10:30
Hur ser kontrakten ut för att arrangera tävlingar från IPF/EPF?
Bastu/Sauna är ju inte lika vanligt och enkelt att lösa överallt i världen som i norden.
Jag kunde inte hitta nåt om bastu i kontraktet så det får klassas som lyx.
http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/data/Championships/2014_IPF_Organizing-checklist-11.09.2014.pdf
Visst är det mer traditionellt runt de nordligare breddgraderna så det är som det är.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.