Visa fullständig version : Behöver hjälp!
Hej på er! Simon heter jag, och jag är ny här på forumet.
Detta är mitt första inlägg, så förlåt om jag har lagt det i fel avdelning.
Läget är så att jag har varit fläskig så länge jag kan minnas.
Jag är väldigt trött på det nu, och jag vill förändra mitt liv, bli lyckligare.
Jag vill förlora fett, effektivt och utan att förlora muskelmassa (då jag redan har så lite muskelmassa.)
Jag tänker mig följande:
Träna på morgonen, på tom mage, 3 gånger i veckan.
Och då kommer jag träna intervallträning på en motionscykel
(!ej spinningcykel!) (Jag har hört någonstans att man inte ska träna högintensiv intervallträning mer än 3 gånger/vecka, för då hinner kroppen inte återhämta sig ordentligt, men om det inte stämmer ökar jag gärna till 4 gånger/vecka.)
Jag kommer köra intervallerna 2 minuter lungt cyklande, 1 minut 100% ansträngning, i 30 minuter.
Min plan är att i kombination med den här träningen äta snålt med kolhydrater. Jag kommer att efter träningen äta en kraftig frukost (Havregrynsgröt med chiafrön och linfrön, med banan och naturell yoghurt. Möjligen en smörgås med ost till.)
Mina andra måltider kommer bestå av halva tallriken grönsaker, lite mindre än en fjärdedel ris/pasta/potatis, och resten kött/fisk/kyckling.
Jag kommer äta 3 måltider om dagen:
-Frukost, dagens största måltid
-Lunch, mellanstor
-Middag, mindre portion
(Möjligen en banan/äpple mellan lunch och middag.)
Vad tycker ni? Gör jag rätt?
Ge gärna förslag på hur jag kan göra istället eller vad jag kan förbättra och försök svara på så många av mina frågor som möjligt!
Tack så mycket :)
-Simon
Hej på er! Simon heter jag, och jag är ny här på forumet.
Detta är mitt första inlägg, så förlåt om jag har lagt det i fel avdelning.
Läget är så att jag har varit fläskig så länge jag kan minnas.
Jag är väldigt trött på det nu, och jag vill förändra mitt liv, bli lyckligare.
Jag vill förlora fett, effektivt och utan att förlora muskelmassa (då jag redan har så lite muskelmassa.)
Jag tänker mig följande:
Träna på morgonen, på tom mage, 3 gånger i veckan.
Och då kommer jag träna intervallträning på en motionscykel
(!ej spinningcykel!) (Jag har hört någonstans att man inte ska träna högintensiv intervallträning mer än 3 gånger/vecka, för då hinner kroppen inte återhämta sig ordentligt, men om det inte stämmer ökar jag gärna till 4 gånger/vecka.)
Jag kommer köra intervallerna 2 minuter lungt cyklande, 1 minut 100% ansträngning, i 30 minuter.
Min plan är att i kombination med den här träningen äta snålt med kolhydrater. Jag kommer att efter träningen äta en kraftig frukost (Havregrynsgröt med chiafrön och linfrön, med banan och naturell yoghurt. Möjligen en smörgås med ost till.)
Mina andra måltider kommer bestå av halva tallriken grönsaker, lite mindre än en fjärdedel ris/pasta/potatis, och resten kött/fisk/kyckling.
Jag kommer äta 3 måltider om dagen:
-Frukost, dagens största måltid
-Lunch, mellanstor
-Middag, mindre portion
(Möjligen en banan/äpple mellan lunch och middag.)
Vad tycker ni? Gör jag rätt?
Ge gärna förslag på hur jag kan göra istället eller vad jag kan förbättra och försök svara på så många av mina frågor som möjligt!
Tack så mycket :)
-Simon
Du MÅSTE styrketräna.
Prioritera styrketräning och kaloriunderskott, lägg till din cardio (motionscykel) om du vill och klarar det. Utan styrketräning så kommer du förlora mycket mer muskler än om du kör.
Sen finns det ingen anledning att strunta i kolhydraterna, men om du trivs med det så är det bara att köra på! :)
Du MÅSTE styrketräna.
Prioritera styrketräning och kaloriunderskott, lägg till din cardio (motionscykel) om du vill och klarar det. Utan styrketräning så kommer du förlora mycket mer muskler än om du kör.
Sen finns det ingen anledning att strunta i kolhydraterna, men om du trivs med det så är det bara att köra på! :)
Tack så mycket för svar!
Vad sägs om detta shema:
Måndag:
Axlar och bröst, på eftermiddagen.
Tisdag:
Intervallträning 30 min på morgonen, på tom mage.
(Tränar på motionscykel, 2 min lugn cykling, 1 min 100% ansträngning i som sagt 30 min.)
Onsdag:
Rygg och mage, på eftermiddagen
Torsdag:
Motionsträning innan lunch (ej intervallträning på morgonen)
Fredag:
Armar och ben, på eftermiddagen
Lördag:
Vila
Söndag:
(Tränar på motionscykel, 2 min lugn cykling, 1 min 100% ansträngning i som sagt 30 min.)
Jag har kört ett liknande innan så det bör jag klara.
Men det här med kaloriunderskott förstår jag mig inte på, några tips?
Är det verkligen helt omöjligt att förlora kroppsfett utan styrketräning?
Tack så mycket för svar!
Vad sägs om detta shema:
Måndag:
Axlar och bröst, på eftermiddagen.
Tisdag:
Onsdag:
Rygg och mage, på eftermiddagen
Torsdag:
Motionsträning innan lunch (ej intervallträning på morgonen)
Fredag:
Armar och ben, på eftermiddagen
Lördag:
Vila
Söndag:
Jag har kört ett liknande innan så det bör jag klara.
Men det här med kaloriunderskott förstår jag mig inte på, några tips?
Är det verkligen helt omöjligt att förlora kroppsfett utan styrketräning?
Kaloriunderskott är nyckeln till viktnedgång.
Det enda som ger dig möjligheten att gå ner i vikt är att du äter mindre kalorier än vad du gör av med. Exempelvis gör du KANSKE av med cirka 2400 kalorier per dag, äter du mindre än så går du ner i vikt.
Kör du din cardio gör du av med mer kalorier pga mer aktivitet och kan således äta mer men få samma viktnedgång alternativt äta som vanligt men gå ner i vikt.
Detta är fakta och det ända sättet att gå ner i vikt. jag antar att du kör din cardio på tom mage för att du tror att det är bättre? det är fel då det inte spelar någon roll om du äter som vanligt resten av dagen.
Angående träningen tycker jag du ska hoppa på ett beprövat shema såsom exempelvis 5x5 som finns här på forumet.
Vist kan du gå ner i fettprocent utan styrketräning inga problem, dock kommer också mycket muskler stryka med och försvinna. Detta åtgärdas genom styrketräning då det bevarar muskelmassan.
om det var oklart så fråga gärna mer :)
Kaloriunderskott är nyckeln till viktnedgång.
Det enda som ger dig möjligheten att gå ner i vikt är att du äter mindre kalorier än vad du gör av med. Exempelvis gör du KANSKE av med cirka 2400 kalorier per dag, äter du mindre än så går du ner i vikt.
Kör du din cardio gör du av med mer kalorier pga mer aktivitet och kan således äta mer men få samma viktnedgång alternativt äta som vanligt men gå ner i vikt.
Detta är fakta och det ända sättet att gå ner i vikt. jag antar att du kör din cardio på tom mage för att du tror att det är bättre? det är fel då det inte spelar någon roll om du äter som vanligt resten av dagen.
Angående träningen tycker jag du ska hoppa på ett beprövat shema såsom exempelvis 5x5 som finns här på forumet.
Vist kan du gå ner i fettprocent utan styrketräning inga problem, dock kommer också mycket muskler stryka med och försvinna. Detta åtgärdas genom styrketräning då det bevarar muskelmassan.
om det var oklart så fråga gärna mer :)
Tack för all hjälp, behöver det verkligen!
Så, för att gå ner i vikt måste jag hålla på och räkna alla mina kcal osv? Fy va segt.
Och, om jag tränar cardio och ligger på kaloriunderskott samtidigt, så får jag "dubbel" effekt?
Tack :)
King Grub
2015-05-18, 07:54
Nej, du får lika stor fettförlust och viktnedgång på ett underskott på X kcal oavsett om du tränar konditionsträning överhuvudtaget eller inte. Träning i sig ökar inte fettförbränningen eller viktförlusten. Det beror enbart på kaloriunderskottet. Utan kaloriunderskott, ingen fettförlust, oavsett vad eller hur mycket du tränar.
Nej, du får lika stor fettförlust och viktnedgång på ett underskott på X kcal oavsett om du tränar konditionsträning överhuvudtaget eller inte. Träning i sig ökar inte fettförbränningen eller viktförlusten. Det beror enbart på kaloriunderskottet. Utan kaloriunderskott, ingen fettförlust, oavsett vad eller hur mycket du tränar.
Jaha!
Men om jag ligger på kaloriunderskott och tränar styrketräning samtidigt, så byggs inga muskler, utan de bara bibehålls?
Och cardio har alltså ingen som helst inverkan på hur effektivt jag förlorar fett?
King Grub
2015-05-18, 18:46
Man bygger alltid muskler, överskott som underskott. Samtidigt bryter man alltid ned muskler. På energiunderskott utan styrketräning är nedbrytningen större än uppbyggnaden. Med styrketräning förhindras det.
Man bygger alltid muskler, överskott som underskott. Samtidigt bryter man alltid ned muskler. På energiunderskott utan styrketräning är nedbrytningen större än uppbyggnaden. Med styrketräning förhindras det.
Okej då förstår jag!
Så man får ungefär +-0 om man ligger på underskott och styrketränar, eller bygger man lite ändå?
Finns det någon bra hemsida för att räkna ut allt det där med hur många kalorier man ska sätta i sig?
Noporkchop
2015-05-18, 21:19
Som jag har förstått det går det aldeles utmärkt att bygga under kaloriunderskott, speciellt om du är nybörjare men det går kanske inte lika snabbt/effektivt som på överskott.
Angående hemsida kan jag rekommendera att du använder dig utav kalkylen som finns i deffguiden alternativt de på wikipedia, sedan jämför du vikt efter en vecka och ser hur mycket du tappat. För att se hur mycket jag sätter i mig använder jag lifesum (mobilapp), jag rättar mig dock inte efter det kalorimål som appen sätter ut åt mig utan jämför helt enkelt resultat varje vecka och justerar kalorimålet efter det.
Som jag har förstått det går det aldeles utmärkt att bygga under kaloriunderskott, speciellt om du är nybörjare men det går kanske inte lika snabbt/effektivt som på överskott.
Angående hemsida kan jag rekommendera att du använder dig utav kalkylen som finns i deffguiden alternativt de på wikipedia, sedan jämför du vikt efter en vecka och ser hur mycket du tappat. För att se hur mycket jag sätter i mig använder jag lifesum (mobilapp), jag rättar mig dock inte efter det kalorimål som appen sätter ut åt mig utan jämför helt enkelt resultat varje vecka och justerar kalorimålet efter det.
Okej tack så mycket!!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.