Visa fullständig version : Val av wi-fi våg
oliveraustin
2015-05-16, 10:43
Hej!
Vilken våg ska jag köpa? Är riktigt sugen på en wi-fi våg för långsiktig spårning av viktuppgång. Väger 60 kg och ska upp till 80 till nästa sommar
- Withnings ws-50
- Withnings ws-30
- aria fitbit scale
Mest intresserad av ws 30 för de låga priset på 700 kr men kommer jag sakna att kunna tracka fett och muskler???
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hej!
Vilken våg ska jag köpa? Är riktigt sugen på en wi-fi våg för långsiktig spårning av viktuppgång. Väger 60 kg och ska upp till 80 till nästa sommar
- Withnings ws-50
- Withnings ws-30
- aria fitbit scale
Mest intresserad av ws 30 för de låga priset på 700 kr men kommer jag sakna att kunna tracka fett och muskler???
Fettmätningar är mer en kul grej än "nödvändigt" jag har själv WS-50 och är rätt nöjd med den.
oliveraustin
2015-05-16, 10:56
Förstår, men är det värt 700 spänn extra?
oliveraustin
2015-05-16, 10:56
Tror du ws 30 är värt priset 700 kr?
Ska du köpa en våg så köper du den för att väga dig. Fettmätningsfunktionerna på sådana är bara skräp.
oliveraustin
2015-05-16, 11:10
Allright köper Ws 30 då :)
oliveraustin
2015-05-16, 11:12
Passar på att fråga om det är okej med att först deffa ner något fett procent sedan bulka 0.5 kg per vecka. Vad tror ni? Känner mig tjock men är underviktig.
Jag själv funderar på att köpa en våg med 50 grams nogrannhet. :D http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/vagar/specialvagar/paketvag-p48240
Men frågan är om de har den precisionen?
Hade ju varit ganska soft att få det wifi-nerskrivet dock, hur väl kan man lita på de vågarna (antar att det den rundar till närmsta hekto)?
Passar på att fråga om det är okej med att först deffa ner något fett procent sedan bulka 0.5 kg per vecka. Vad tror ni? Känner mig tjock men är underviktig.
Jag skulle tro att det är bättre att bulka långsamt.
Fast jag själv har bulkat på +2 kg/mån och det funkade ganska bra de första 15 kg. Men tror jag hade fått samma mängd muskler på +1 kg/mån, men vem fan vet.
Är du underviktig så bör du nog bara träna och äta. Du är inte tjock som underviktig, du har bara för lite muskler.
oliveraustin
2015-05-16, 22:25
Magen och brösten sticker ut. Hur kommer de sig annars?
Magen och brösten sticker ut. Hur kommer de sig annars?Du har för lite muskler för att det ska se bättre ut än så.
F.ö. är det väl för fan bara att köpa en helt vanlig våg för 150kr och skriva ner vad man väger i ett Excel-dokument så får du långsiktig överblick och kan köpa glass för resten av pengarna.
oliveraustin
2015-05-17, 08:21
Men fettet kommer inte försvinna av sig själv ?
Känns bättre att köpa mat en glass isf :)
Shqypnia
2015-05-17, 08:23
De är rätt dyra dessa vågar och min personliga åsikt är att de inte alls är prisvärda. Om du gör egna anteckningar på Excel lär du spara en del hundralappar.
oliveraustin
2015-05-17, 08:23
Tips på bra billig våg? Känns som de bara går sönder.
Xiaomi Mi smart scale verkar man annars kunna hitta ganska billig.
oliveraustin
2015-05-17, 08:50
I USA? Men tack gör tipset
Men fettet kommer inte försvinna av sig själv ?
Känns bättre att köpa mat en glass isfHar du mer muskler gör det inget att du ligger på samma fettmängd, eller till och med lite mer, det kommer ändå se bättre ut än vad det förmodligen gör nu.
Sedan spelar det egentligen ingen roll hur det ser ut, är du underviktig ska du inte gå ner i vikt.
oliveraustin
2015-05-17, 09:14
Väger 60.5 är 176 cm och mitt midjemått är 81 cm över naveln
oliveraustin
2015-05-17, 09:15
Är 20 år
Väger 60.5 är 176 cm och mitt midjemått är 81 cm över naveln
Alltså bör du bygga muskler. Kommer troligen se värre ut än nu om du försöker deffa....
oliveraustin
2015-05-17, 09:39
Okej verkar som de är det rätta valet. Hur mycket kalorier överskott kan jag växla till från 500 underskott idag?
oliveraustin
2015-05-19, 19:04
Ska köpa en våg nu.
Står mellan http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1634742,1433300
Har förstått att alla funktioner förutom att mäta vikten över en längre tid är onödiga. Men ändå har Beurer blivit utvald till bäst i test?
Berurer kostar 500 kr vilket gör att om de funktionerna är onödiga kan de vara värt att lägga 250 kr till för Withings 30 med Wifi synk?
Vad tror ni?
Ska köpa en våg nu.
Står mellan http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1634742,1433300
Har förstått att alla funktioner förutom att mäta vikten över en längre tid är onödiga. Men ändå har Beurer blivit utvald till bäst i test?
Berurer kostar 500 kr vilket gör att om de funktionerna är onödiga kan de vara värt att lägga 250 kr till för Withings 30 med Wifi synk?
Vad tror ni?
Jag har en Withings-50, alla är vi olika. Men att få in sin dagliga vikt i en app där man kan följa kurvan under en längre tid, det gav mig den motivation jag behövde för att hålla ut med träningen och maten när jag var överviktig.
Tog jämt upp appen när jag började bli lite less och kollade på kurvan, och det hjälpte. Som andra säger finns Excel för att kunna få ungefär samma grej, men då betalar jag hellre någon hundralapp extra för att slippa tänka på att föra in det dagliga resultatet varje dag.
Köp en billigare våg och köp en kalipermätare samt måttband (om du inte har).
Jag väger mig varje vecka, sedan mäter jag med kalipermätaren på tre olika ställen samt mäter midjan. Det ger väldigt bra vägvisning åt vilket håll fettet går, ibland har midjan minskat med 0,5 cm, ibland har vikten ökat men kalipermätaren visar mindre fett på midjan osv. Skriv ner dessa mått i ett excelark och följ utvecklingen.
Detta i kombination med att antingen göra ökningar på gymmet alternativt inte tappa styrka så är sannolikheten stor att du faktiskt ökar/behåller din muskelmassa samtidigt som fettet minskar.
Jag tycker detta sätt är mycket bättre för att hålla koll på vilket håll man går åt.
Sedan rent generellt kring bulk/deff, om du inte styrketränat regelbundet tidigare så kan du lägga på dig muskelmassa samtidigt som du minskar i fettmassa. Skulle jag vara i dina skor skulle jag lägga mig i kaloribalans alternativt ett litet underskott (inte mer än -500 kcal) och fokusera på träningen samt att få i mig minst 120 g protein varje dag.
oliveraustin
2015-05-20, 08:12
Köpte en withings 30 och köper senare en kalipermätare. Valet grundades på att den fått goda omdömen jämfört med andra vågar och att jag vill väga mig i princip varje dag för att varje vecka kunna göra en mer exakt analys.
Som du säger så tror jag att jag kan öka en del extra i början då jag inte tränat seriöst tidigare men har mer kunskap än snittet kring träning.
Känns som att ligga på balans är fegt när man kan öka oddsen till att bygga muskler genom att ligga på ett överskott. Jag tror att det är viktigt att man tränar hårt och vilar upp sig mellan i kombination med mycket bra kost.
oliveraustin
2015-05-20, 08:14
Fegt kanske är fel formulering men känner att om jag har mycket god koll på vad jag stoppar i mig genom att föra in allt i lifesum så tror jag att det ska gå bra. Vill testa det här men frågade vad ni tycker för att få perspektiv.
LightWeighter
2015-05-20, 21:49
Köpte en withings 30 och köper senare en kalipermätare. Valet grundades på att den fått goda omdömen jämfört med andra vågar och att jag vill väga mig i princip varje dag för att varje vecka kunna göra en mer exakt analys.
Som du säger så tror jag att jag kan öka en del extra i början då jag inte tränat seriöst tidigare men har mer kunskap än snittet kring träning.
Känns som att ligga på balans är fegt när man kan öka oddsen till att bygga muskler genom att ligga på ett överskott. Jag tror att det är viktigt att man tränar hårt och vilar upp sig mellan i kombination med mycket bra kost.
Gällande vågen gör du som du själv känner är lättast för dig, vill du ha automatisk synkning via wifi är det givetvis ett bra val och ett ännu bättre val om det underlättar för dig. Lägg inte tid på det du inte vill fokusera på. Att följa vikten varje dag är bra, men tänk också på att detta kan bli missvisande vissa dagar då man äter/lägger på sig vattenmassa mm olika under olika tidpunkter. Lägg alltså inte för mycket vikt på att jämföra dag för dag utan hellre vecka för vecka.
Din träning är antagligen prio för dig. Med en vikt på 60,5kg på 176cm är du definitivt underviktig och kan gott lägga på dig lite. Testa dig fram kring var din kaloribalans ligger och höj sedan med ca 500kcal extra om dagen för att hålla en jämn viktökning. Glöm inte att träna, kosten är mycket viktig här för att du ska gå upp i vikt, men det du vill ha är muskelmassa så träna regelbundet och träna rätt. Välj bra basövningar och kör på dessa samtidigt som du följer din utveckling i vikter genom att anteckna varje gång du tränar.
Är du rädd för lite fett på mage och bröst behöver du inte oroa dig, som underviktig betyder detta helt enkelt att du saknar muskelmassa som kan synas. Tränar du ordentligt kommer du snart börja se framsteg då muskelmassan framträder mer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.