Visa fullständig version : Kläder för ”atletiskt byggda” män
Hej alla!
När jag ska köpa kläder har jag ofta problem. Kläderna som finns i ”vanliga” butiker verkar sällan vara gjorda för folk med atletisk kroppsbyggnad, utan sitter många gånger skitdåligt. Jag är verkligen ingen Phil Heath i kroppen, men är relativt stor uppe kring bröst, lats, axlar och armar, men har en ganska slimmad midja. Benen är väl större än genomsnittet i guess. Vet att många här har liknande fysiker.
I denna tråd tänker jag dela med mig av det jag själv lärt mig om att hitta bra kläder som passar, och hoppas att andra också har bra tips. Kommer nedan beskriva några problem, och potentiella lösningar på de! Alla bidrag är välkomna, och jag kan försöka sammanställa nyttiga tips senare.
Det kanske låter löjligt i mångas öron, men jag har verkligen fett svårt med detta, och jag vill klä mig bra. Det måste fan finnas folk här som upplever samma :D Det finns som ni vet redan en stiltråd, där kan man diskutera färgkombinationer osv, denna tråd är till för att avhandla problem med passform
Problem 1: Skjortor.
De faller oftast inom någon av dessa två kategorier:
1, Passar bra upptill, men ser ut som ett stort tält nere över magen. Ser förjävligt ut.
http://effortlessgent.com/wp-content/uploads/2014/01/billowyShirtFinal.jpg
2, Sitter okej nere kring magen, men är på tok för tight upptill, knapparna ryker nästan om man rör sig. Ser också förjävligt ut.
Potentiella lösningar:
1, Hitta rätt skjortor. Tydligen finns det skjortor av typ Athletic fit och tailored fit, som är smalare kring magen och bredare upptill. Tycker dock detta är sällsynt och vill gärna ha tips på fysiska butiker som har detta.
2, Gå till skräddaren, tydligen kan de ganska enkelt och billigt sy in skjortor som är för breda kring magen, läs mer om detta här: http://effortlessgent.com/puffy-shirt/
Har inte testat detta, men om jag inte hittar några schyssta skjortor snart köper jag fan några och syr upp.
Kvarstående frågor från min sida:
Vilka märken/butiker har skjortor som kan passa? Tailored fit, athletic fit eller annat, namnet spelar mindre roll, passformen spelar stor roll! Letar just nu inte efter kostymskjortor utan casual skjortor att ha utan kavaj, till jeans typ. Alla svar uppskattas!
Problem 2: Jeans.
Oftast är det som passar kring rumpa och lår skitstort nere kring vaderna, det som passar där nere är för tight kring låren.
Potentiella lösningar:
1, Hitta rätt modeller. Det finns en sorts jeans som kallas ”tapered”. Dessa har morotsformade ben, som smalnar av ner mot vaderna. Denna sort verkar oftast vara den som funkar för mig. De två bästa paren jag har nu kallas ”Pistolero” och är från tiger of sweden. Båda är i något jeanstyg som har lätt stretch, och töjer sig en del. Båda var lite för tighta när jag köpte dom, men har efter att jag sovit i dom och gått runt lite blivit typ perfekta!
Har någon tips på andra jeansmärken eller modeller som har en sådan ”tapered” passform? Är jätteintresserad av tips!
Problem 3: T-shirts.
Samma problem som med skjortorna, passar bra upptill, men ser ut som ett stort tält nere över magen. Dock finns ju t-shirtar i hur många variationer som helst, och en del passar såklart.
Potentiella lösningar:
1, Hitta rätt modeller och märken. Det känns inte värt att försöka sy om någon T-shirt, då det dels finns sådana som passar om man letar bra, och dels då själva skrädderiet troligen nästan kostar mer än plagget i sig.
Vilka märken av T-shirts kan man kolla på? Vilka butiker är bra? Har helt och håller gett upp H&M. INGET där passar fan, synd då de har mycket och billigt. Har en del perfekta tshirts i garderoben, men tyvärr är de gamla/har glömt var de köpts :/
Problem 4: Chinos.
Finns inte i lika många variationer som jeans. Har inte hittat några ”tapered” någonstans. Allt är antingen slim fit = på tok för tight, ser ut som yogapants, eller alldeles för säckigt.
Potentiella lösningar:
Har inga :D
Var köper jag chinos? Var har ni köpt? Vill helst komma undan runt 500-lappen om möjligt, Absolut inte över 1000:-.
forslund
2015-05-16, 08:27
Brothers brukade åtminstone ha skjortor med Athletic Fit. Senaste gångerna jag har varit på jakt har jag dock saknat dem. Förra årets modell av oxfordskjortorna var så men de har ändrat modellen till i år så nu sitter dem som skit.
Levis 508-jeans brukar sitta OK på mig men då är det bara OK - långt ifrån perfekt och då har jag långt ifrån stora ben också.
Skjortor: Tailorstore
Jeans: JC
T-shirs: Jack & Jones
Brothers brukade åtminstone ha skjortor med Athletic Fit. Senaste gångerna jag har varit på jakt har jag dock saknat dem. Förra årets modell av oxfordskjortorna var så men de har ändrat modellen till i år så nu sitter dem som skit.
Levis 508-jeans brukar sitta OK på mig men då är det bara OK - långt ifrån perfekt och då har jag långt ifrån stora ben också.
Aight, aa vissa 508:or verkar vara tapered. Levis har tydligen lite andra modeller som också smalnar av/är tapered enligt deras hemsida. Mer info här:
http://www.levi.com/SE/sv_SE/category/men/jeans/style/taper/ (http://www.levi.com/SE/sv_SE/category/men/jeans/style/taper/_/N-1z141p4Z8b8Z1z141rfZ1z141gzZ1z140ojZ1z141kwZ2s)
Ang. Brothers har jag haft svårt att hitta skjortor där faktiskt, känns som det mesta liksom HM är gjort för slimmade människor. Senaste kostymskjortan jag köpte som var riktigt bra var faktiskt på Dressman
Fredszky
2015-05-16, 08:51
+1 tailorstore för skjortor, de har även chinos.
Skjortor: Tailorstore
Jeans: JC
Mycket intressant, har suttit en del och kollat på tailorstore, men är en sån jävla pessimist. Upplever du att det blir bra? Isånafall: Tog du måtten själv, eller gick du till en av deras skräddare som tydligen måttar upp gratis? Kvalitet och så känns bra i övrigt?
Stod på JC 2h för några veckor sen :D De enda bra jeansen jag hittade där, med hjälp av en anställd, var just de jag nämner i inlägget ovan.
Jack and Jones verkar, tillskillnad från HM ha kläder som är lite mer V-formade, har planerat att dra dit ni till veckan och prova T-shirts och kanske någon skjorta.
En +1 på den. Jag ångrar fortfarande att det införskaffades fler långärmade t-shirtar där förra julrean. De sitter så jääääääkla bra.
Nu är jag väl kanske inte uber-atletiskt byggd, men överkroppen är bra mycket bredare än midjan iallafall.
Carlo Fatface
2015-05-16, 11:56
Fastnade man på Tailorstore en halvtimme då istället för att ge sig ut medan vädret är som det är. :)
Ni som beställt;funkar det att returnera om passformen inte skulle kännas 100?
Eller är man rätt körd då förmodar jag!?
Angående skjortor så har stenström nyligen börjat med en modell som har en storlek mindre runt midjan än övriga storleken. Kommer inte ihåg vad den heter, men det kan vara värt att kasta ett öga på.
Jag tänker ge mig in i träsket att beställa skjortor via nätet snart, men det känns lite som ett lotteri, mottager gärna tips. Jag ska väl börja med att kolla på https://www.tailorstore.se/
Fastnade man på Tailorstore en halvtimme då istället för att ge sig ut medan vädret är som det är. :)
Ni som beställt;funkar det att returnera om passformen inte skulle kännas 100?
Eller är man rätt körd då förmodar jag!?
"Vi garanterar att du blir helt nöjd med passformen på dina skräddarsydda kläder. Plaggen är sydda utefter de mått du anger. Följer du måttguiden noggrant kommer plagget att passa perfekt. Skulle ditt plagg mot förmodan inte passa hjälper vi dig att hitta rätt mått så att du kan justera plagget hos en lokal skräddare alternativt syr vi upp ett nytt plagg – 100% perfect fit guarantee."
https://www.tailorstore.se/perfect_fit-garanti
Personligen tycker jag det är svårt att se/föreställa sig hur tygen är utifrån bilder bara, vilket känns ovärt
Mycket intressant, har suttit en del och kollat på tailorstore, men är en sån jävla pessimist. Upplever du att det blir bra? Isånafall: Tog du måtten själv, eller gick du till en av deras skräddare som tydligen måttar upp gratis? Kvalitet och så känns bra i övrigt?
Stod på JC 2h för några veckor sen :D De enda bra jeansen jag hittade där, med hjälp av en anställd, var just de jag nämner i inlägget ovan.
Jack and Jones verkar, tillskillnad från HM ha kläder som är lite mer V-formade, har planerat att dra dit ni till veckan och prova T-shirts och kanske någon skjorta.
Inte använt det men vet personer som har gjort det med gott resultat.
OK, antingen är du för jäkla grov eller mullig/tjock. Jag hittade nämligen ett antal alternativ direkt.
En +1 på den. Jag ångrar fortfarande att det införskaffades fler långärmade t-shirtar där förra julrean. De sitter så jääääääkla bra.
Nu är jag väl kanske inte uber-atletiskt byggd, men överkroppen är bra mycket bredare än midjan iallafall.
Boozt.com brukar rea ut Jack&Jones-kläder. Beställde nyligen 10st när jag skulle byta ut garderoben och betala i genomsnitt 70kr per tröja.
Inte använt det men vet personer som har gjort det med gott resultat.
OK, antingen är du för jäkla grov eller mullig/tjock. Jag hittade nämligen ett antal alternativ direkt.
Droppa gärna några modeller om du minns. Kan ju ha varit personalen i butiken som inte visste vad de skulle ta fram!
Carlo Fatface
2015-05-16, 14:01
"Vi garanterar att du blir helt nöjd med passformen på dina skräddarsydda kläder. Plaggen är sydda utefter de mått du anger. Följer du måttguiden noggrant kommer plagget att passa perfekt. Skulle ditt plagg mot förmodan inte passa hjälper vi dig att hitta rätt mått så att du kan justera plagget hos en lokal skräddare alternativt syr vi upp ett nytt plagg – 100% perfect fit guarantee."
https://www.tailorstore.se/perfect_fit-garanti
Personligen tycker jag det är svårt att se/föreställa sig hur tygen är utifrån bilder bara, vilket känns ovärt
Ah,det missade jag i all hast.Tack.
GaindalfTheWhey
2015-05-16, 15:01
Ja, det är ett jävla gissel att hitta kläder som sitter bra om man är musklig. Kostym har jag helt gett upp på, likaså skjortor. Att kunna betala över 5000 kr för en Hugo Boss som mest gör att man ser ut som en clown, trots att den är omsydd efteråt, är tröttsamt. Oaptitligt feta medelålders män verkar vara modellinspirationen för kostym- och skjorttillverkare. När jag väl har råd någon gång i framtiden så får det bli skräddare för de plaggen framöver.
Angående jeans så vill jag slå ett slag för Barbell Apparel (http://barbellapparel.com). Jag köpte två par jeans i deras Kickstarterkampanj förra året och har nog aldrig varit så nöjd med jeans som med de. Eventuellt kan man fortfarande beställa jeans via deras hemsida, skadar väl inte att prova. Ska man tro deras aktivitet i social media såsom Instagram så ska där snart dyka upp en ny Kickstarter för chinos, jeansshorts samt badbyxor; jag kommer inte ens tänka två gånger angående att backa den kampanjen.
Annars finns väl Gasp och Better Bodies om man nu vill se ut som någon fjant som aldrig lämnat tonåren.
Bara jag som letar efter bra underkläder? Bra tips för övriga kläder dock!
Skjortor:
Skit i vad alla hittills tipsat dig om, SOLOSSO är det bästa du någonsin kommer kunna handla ifrån, är stamkund där, deras skräddare syr med enkelsöm och klipper ut tygstycken. Det är mao. skjortor som håller, och som sitter som gjutet.
Tshirts:
Bläck från HM är guld, de är stretchiga med smala ärmar och tight passform, sitter riktigt riktigt bra!
Underkläder:
Fantastiskt nöjd med mina piratkopior av Calvin Klein från Aliexpress, ser identiska ut och är i bra material, sitter mycket bra med!
Agitator
2015-05-16, 18:07
Har köpt skjortor från tailorestore, är nöjd. Tog måtten själv.
R Scarpa27
2015-05-16, 18:47
Hmm jo, jag har iaf ett problem...
jag kan inte köpa löpartights för de sitter tightare än kondomer och får inte på dom...
Hur gör folk? eller har alla pinnsmala lår och vader?
Om man skulle köpa en stor tjej strl skulle de vara bredare och mindre tightare?
Har köpt skjortor från tailorestore, är nöjd. Tog måtten själv.
Problemet med just tailorstore är kvalitén på deras sömmar, de syr om befintliga skjortmodeller och klipper alltså inte ut bitarna för hand a la 20-tal som solosso gör, testa att beställa en modell från dem, du kommer märka skillnad.
Droppa gärna några modeller om du minns. Kan ju ha varit personalen i butiken som inte visste vad de skulle ta fram!
Köpte Lee Blake, skrev upp Lee Chase för framtida inköp. Ett par Diesel-jeans satt också någorlunda, men var för jäkla fula imho. Tidigare nämnde Levi's 508. Tror att jag tidigare sett Piranha rekommendera Nudie och Wrangler, osäker på modell.
Bara jag som letar efter bra underkläder? Bra tips för övriga kläder dock!
Inte de mest spexiga boxershortsen direkt, men 3 för 100, god passform som håller en natt + en hel dag tycker jag annars är svårt att finna: http://www.lager157.com/kille/underklader/157-boxerkalsong-matte-7
Måste skriva dit HM faktiskt! Blev riktigt förvånad själv. Var in på deras butik där de bara har herrkläder på Norrmalmstorg. Bra ställe där det inte finns massa krimskrams och blingbling.
Var där inne i 20 minuter och kom ut med 5 plagg. Ett baslinné, 2 t-shirts, en piké och ett löparlinné. Alla med storleken large.
Alla satt bra. Speciellt pikén och den v-ringade t-shirten, tror det är för att bägge kändes som strech. Så det suger åt lite. Kan vara det att dom är skapligt långa i modellen. Jag är 197, liite bredaxlad och smal midja. Simmarkropp.
http://www.hm.com/se/product/84003?article=84003-H
http://www.hm.com/se/product/85961?article=85961-Q
http://www.hm.com/se/product/69914?article=69914-H
R Scarpa27
2015-05-16, 20:00
Inte de mest spexiga boxershortsen direkt, men 3 för 100, god passform som håller en natt + en hel dag tycker jag annars är svårt att finna: http://www.lager157.com/kille/underklader/157-boxerkalsong-matte-7
gillar lagers tishor och linnen.
gillar lagers tishor och linnen.
Indeed, äger en av varje färg från deras black label: http://www.lager157.com/kille/t-shirts/157-black-label-collection-t-shirt-filip-15
Ser inte mycket till världen ut eftersom modellen på hemsidan är en speta, men det är riktigt trevlig tygkvalité, samt att ärmar och midja rullar upp sig lite utav sig själva efter någon användning!
R Scarpa27
2015-05-16, 20:27
Indeed, äger en av varje färg från deras black label: http://www.lager157.com/kille/t-shirts/157-black-label-collection-t-shirt-filip-15
Ser inte mycket till världen ut eftersom modellen på hemsidan är en speta, men det är riktigt trevlig tygkvalité, samt att ärmar och midja rullar upp sig lite utav sig själva efter någon användning!
precis tygkvalliten är enormt bra.
rensade ut massa tishor hemma och köpte in nya därifrån grymmt nöjd.
Action Fighter
2015-05-16, 20:36
Mitt absolut största problem är att alla kläder är för små i midjan, allt från byxor till skjortor. Den enda lösningen är som sagt vara skräddaren för min del, alternativt biffa på mig lite kring nedre rygg/mage, men det är ju inte så kul för midjan bör ju vara smal som fan. Nu har det under deffen till och med blivit så jävligt att de modeller som ska ha en atletisk fit inte har en atletisk fit nog ändå. T-shirtar köper jag oftast med mycket syntet istället för ren bomull, blir betydligt snyggare även om de också är lite slappa runt midjan tyvärr. Man kan ju annars knalla runt i underställ eller kompression. ;)
Skjortor:
SOLOSSO
Tshirts:
Bläck från HM är guld, de är stretchiga med smala ärmar och tight passform, sitter riktigt riktigt bra!
Ska ha Solosso i åtanke om det kommer till att skräddarsy, vill dock absolut helst hitta skjortor i fysisk butik. Dels för att jag vill se tyget, och testa plagget, är för nojig och lat för att beställa, och sedan ev, behöva skicka tillbaks osv.
Sen är jag mest ute efter casual skjortor, och det är ju mest finskjortor både på tailorstore och solosso verkar det som.
Håller med om att Bläck kan vara rätt schyssta, men de är på MQ, inte HM! Har dock de snygga redan :D
Köpte Lee Blake, skrev upp Lee Chase för framtida inköp. Ett par Diesel-jeans satt också någorlunda, men var för jäkla fula imho. Tidigare nämnde Levi's 508. Tror att jag tidigare sett Piranha rekommendera Nudie och Wrangler, osäker på modell.
Mycket intressant, tack. Vet att Chase inte passar mig, men ska testa de andra!
Kul att så många har svarat, är mycket tacksam för alla tips!
Ska försöka komma iväg till stan i Veckan, ska då testa jeansen ovan, samt kolla in HM man, som jag hört mycket gott om, återkommer!
Agitator
2015-05-17, 00:09
Problemet med just tailorstore är kvalitén på deras sömmar, de syr om befintliga skjortmodeller och klipper alltså inte ut bitarna för hand a la 20-tal som solosso gör, testa att beställa en modell från dem, du kommer märka skillnad.
Har fungerat bra för mig när jag valt slimfit iaf och mina mått. Men ska välja solosso nästa gång.
BelowAverage
2015-05-17, 07:34
Skjortor i kombinerad slim fit + stretch.
Ibland finns denna ovanliga kombination tillochmed i snyggt mönster och då blir det ett köp. Lättast & hitta på dress man.
Boozt.com brukar rea ut Jack&Jones-kläder. Beställde nyligen 10st när jag skulle byta ut garderoben och betala i genomsnitt 70kr per tröja.
Tack för det tipset. Man kanske skulle göra som resten av befolkningen och våga handla lite via internet. Jag ställer mig lite fundersam till deras prissättning bara. Frågan är vad grejerna brukar kosta. De har ju lagt upp flera med vad som ser ut som fantasipriser och sedan sänkt med 40%.
Herman H
2015-05-17, 08:48
En seriös fråga, hur stora är ni? Pratar vi XL eller som jag t.ex 4XL, C64 i jacka? HM har jag inte kunnat handla hos på minst 20 år och Jack and Jones storlekar är ju inget att skryta med. Jag personligen blir skitirriterad på alla dessa butiker som enbart har storlekar till XL och bara i unika undantagsfall har något plagg med 2XL, jag har aldrig fått på mig något som dessa butiker säljer.
Om man har en rejält stor kropp så är det oftast Dressman XL som gäller och sen får skräddaren fixa midja mm.
En seriös fråga, hur stora är ni? Pratar vi XL eller som jag t.ex 4XL, C64 i jacka? HM har jag inte kunnat handla hos på minst 20 år och Jack and Jones storlekar är ju inget att skryta med. Jag personligen blir skitirriterad på alla dessa butiker som enbart har storlekar till XL och bara i unika undantagsfall har något plagg med 2XL, jag har aldrig fått på mig något som dessa butiker säljer.
Om man har en rejält stor kropp så är det oftast Dressman XL som gäller och sen får skräddaren fixa midja mm.
Absolut inte så stor, när kläder väl passar brukar jag ha typ L. Problemet är inte storleken i sig, utan proportionerna!
Herman H
2015-05-17, 09:17
Absolut inte så stor, när kläder väl passar brukar jag ha typ L. Problemet är inte storleken i sig, utan proportionerna!
Okej, för mig är det både och.
Jag har haft en del tur med t-shirts direkt från USA, deras 3XL brukar motsvara svensk 4XL.
Men plaggen är fortfarande lika sexigt sydda som en gammal sopsäck.
Jag har förr handlat skjortor i en butik som heter Nisses men det ärmen för överviktiga så skräddaren fick ta bort hälften av tyget runt midjan men skjortan var för övrigt den största serietillverkade.
Jag är evigt tacksam för andra tips på klädbutiker för stora lyftare.
I mitt fall fungerar inte H&M's XL-utbud mer än när det kommer till de rejält urskurna (eller vad man nu ska kalla det) träningslinnena, som dock är för korta i 9 fall av 10.
Även mina jobbskjortor som ligger på storlek XL och syddes in av skräddare har för mycket utrymme kvar vid magtrakten men börjar pö om pö sitta mer tight över axlar och rygg. Framförallt efter ett ryggpass. Då stressas övre knapparna en del.
Jack and Jones långärmade Core-tshirtar sitter bra på mig. Eller, de är kanske lite tighta över överkroppen, men det är liksom inte det klassiska tältet där nere, så det fungerar bra. Jag antar att de kommer att få skrotas om något år om jag fortsätter bearbeta ryggen som jag gör nu, alternativt tralla runt med discotight tröja bara för att den sitter bra över magen.
Stridshage
2015-05-17, 10:06
Gällande skjortor. Om du inte är jättekräsen med märken så har Brothers sitt egna märke Riley en "super slim" kollektion. Den kan vara något.
IvarLudvig
2015-05-17, 10:23
Skjortor och tishor finns det en del från these glory days på Volt som sitter bra. Blöck som finns på MQ har ibland tailored fit på sina skjortor. Dessa sitter acceptabelt.
Slartibartfast
2015-05-17, 11:27
Jag är 182/82 och har extremt breda axlar. Alla skjortor jag köper är XL och sys sen in för 15 € hos en sömmerska. Jag ser det som en fast kostnad för varje skjorta.
Måste skriva dit HM faktiskt! Blev riktigt förvånad själv. Var in på deras butik där de bara har herrkläder på Norrmalmstorg. Bra ställe där det inte finns massa krimskrams och blingbling.
Var där inne i 20 minuter och kom ut med 5 plagg. Ett baslinné, 2 t-shirts, en piké och ett löparlinné. Alla med storleken large.
Alla satt bra. Speciellt pikén och den v-ringade t-shirten, tror det är för att bägge kändes som strech. Så det suger åt lite. Kan vara det att dom är skapligt långa i modellen. Jag är 197, liite bredaxlad och smal midja. Simmarkropp.
http://www.hm.com/se/product/84003?article=84003-H
http://www.hm.com/se/product/85961?article=85961-Q
http://www.hm.com/se/product/69914?article=69914-H
Hur gör man med storleken om man enligt storleksguiden (för tröjor) ligger på S i midjemått men L i bröstvidd? Tar man medium då eller?
Hur gör man med storleken om man enligt storleksguiden (för tröjor) ligger på S i midjemått men L i bröstvidd? Tar man medium då eller?
Ta en L.
Ta en av varje och returnera den som sitter dåligt om du inte har möjlighet att ta dig till fysisk butik.
ANTI FIT JEANS
Anti-fit-jeans sitter löst upptill med long rise och blir gradvis allt mer åtsittande nertill.
Jag har stora lår & rumpa (för min vikt så att säga).
Köpte Anti-fit jeans på Jack & Jones. Grymt nöjd.
Jag har ett par G-Star på mig i denna stund.
40 x 34 Loose Fit.... de borde räcka en bit på vägen iaf.
Jag har ett par G-Star på mig i denna stund.
40 x 34 Loose Fit.... de borde räcka en bit på vägen iaf.
Tror du måste komma tillbaks och träna ben med oss, kollade på g-star inget passade
luderlasse
2015-05-17, 17:52
Abercrombie & Fitch har något som heter muscle fit som är för lite bredare herrar, äger en sådan skjorta själv och sitter fint men sen är jag inte överdrivet stor heller.
Tror du måste komma tillbaks och träna ben med oss, kollade på g-star inget passade
Ja kanske det.
Liten update:
Har varit i mycket klädaffärer senaste veckan, testat & köpt jeans och mycket annat.
Jeans: Det är tapered-modellerna som gäller, de som har avsmalnande ben nedtill. Tiger of Sweden Pistolero, Levis 511, 522 och Lee Luke är de som sitter bäst på mig. Samtliga av dessa är tighta som fan kring låren i affären, och även till viss del kring vaderna, men de släpper efter någon vecka, och blir då så gott som perfekta för mig.
Ett absolut måste för mig är att det är lite stretch i tyget, annars går det fan inte. dessa tyger är ofta tunna och sköna ändå, så det är mycket nice.
Levis har även en modell som heter 541, och är någon sorts Athletic fit, dessa satt väldigt bra upptill, men tyvärr behövdes större vader än mina för att fylla ut nedtill. Värt att kolla in för er med grymma vader!
Chinos Svårare än Jeans. Nyckeln för mig är att hitta de med stretch i tyg, och låta de töja sig upptill. Även om man har grova lår, var inte rädd att kolla modellerna som är riktigt slimmade, men då gå upp lite i storlekarna. Trodde aldrig detta funka, men ett duktigt butiksbiträde gav mig tipset, och blev positivt överraskad.
Skjortor. Det är slim fit som gäller. Man får försöka hitta modeller som är slim fit, men ändå "normala" upptill. Det är svårt och ofta blir det lite för luftigt nedtill. Jack and Jones har en del som kan funka, som inte är för dyra. Annars verkar TOmmy hilfiger och Polo ralph lauren vara ens bästa möjligheter!
Jack and Jones har fö. en del schyssta t-shirts, som nämnt i tråden.
Är färdig för evigt med HM. Har gått dit så jävla många gånger genom åren i hopp om att hitta något, men det går fan inte. Ev typ. kallingar, strumpor och pyjamasbyxor bara :(
Liten update:
Har varit i mycket klädaffärer senaste veckan, testat & köpt jeans och mycket annat.
Jeans: Det är tapered-modellerna som gäller, de som har avsmalnande ben nedtill. Tiger of Sweden Pistolero, Levis 511, 522 och Lee Luke är de som sitter bäst på mig. Samtliga av dessa är tighta som fan kring låren i affären, och även till viss del kring vaderna, men de släpper efter någon vecka, och blir då så gott som perfekta för mig.
Ett absolut måste för mig är att det är lite stretch i tyget, annars går det fan inte. dessa tyger är ofta tunna och sköna ändå, så det är mycket nice.
Levis har även en modell som heter 541, och är någon sorts Athletic fit, dessa satt väldigt bra upptill, men tyvärr behövdes större vader än mina för att fylla ut nedtill. Värt att kolla in för er med grymma vader!
Chinos Svårare än Jeans. Nyckeln för mig är att hitta de med stretch i tyg, och låta de töja sig upptill. Även om man har grova lår, var inte rädd att kolla modellerna som är riktigt slimmade, men då gå upp lite i storlekarna. Trodde aldrig detta funka, men ett duktigt butiksbiträde gav mig tipset, och blev positivt överraskad.
Skjortor. Det är slim fit som gäller. Man får försöka hitta modeller som är slim fit, men ändå "normala" upptill. Det är svårt och ofta blir det lite för luftigt nedtill. Jack and Jones har en del som kan funka, som inte är för dyra. Annars verkar TOmmy hilfiger och Polo ralph lauren vara ens bästa möjligheter!
Jack and Jones har fö. en del schyssta t-shirts, som nämnt i tråden.
Är färdig för evigt med HM. Har gått dit så jävla många gånger genom åren i hopp om att hitta något, men det går fan inte. Ev typ. kallingar, strumpor och pyjamasbyxor bara :(
Låter ungefär som de insikter jag också kommit fram till!
Tex har Carlings egna slim-fit chinos 3% stretch i sig, men inte "regular" modellen, väldigt prisvärt alternativ även om de inte var optimala i midjan i XL för min del, men lagom i låren.
Skjortor kan jag tipsa om SOLOs egna märke Made in the shade, de har numera en slimfit/tailored fit-variant som påminner väldigt mycket om Ralph Laurens custom fit! De är dessutom i samma trevliga button-down modell som jag ofta föredrar till vardags.
Bra jeanstips annars, har inte testat de modeller du nämner, vet att någon säljare nämnde just Pistolero, har dock dåliga erfarenheter av Tiger kvalitetsmässigt, men jag får ta en titt på de andra!
Tror du detta tips kan funka även för oss där vaderna är problemet? Kan inte hitta några chinos som passar bra just för att de är för smala nedtill.
Tror du detta tips kan funka även för oss där vaderna är problemet? Kan inte hitta några chinos som passar bra just för att de är för smala nedtill.
Det är så jävla svårt att svara på, stretch borde underlätta även för dig. De töjer sig ju mer på de platser där de sitter som tightast, försök hitta ett par med stretch som sitter bra kring låren och tight kring vaderna, de bör släppa runt vaderna efter ett tag.
Undvik allt som heter tapered, de svalnar av nedtill. Kolla efter straight fit eller Slim någon storlek större. Lycka till!
Det är så jävla svårt att svara på, stretch borde underlätta även för dig. De töjer sig ju mer på de platser där de sitter som tightast, försök hitta ett par med stretch som sitter bra kring låren och tight kring vaderna, de bör släppa runt vaderna efter ett tag.
Undvik allt som heter tapered, de svalnar av nedtill. Kolla efter straight fit eller Slim någon storlek större. Lycka till!
Tack! Ska se om jag kan hitta något :)
Mitt senaste smultronställe är Zara, där allt är billigt, och kläderna verkar mer anpassade efter vältränat folk (till skillnad från HM eller MQ)
Hittat perfekta T-shirts där, enfärgade, stretch och "super slim fit". Smiter åt fint upptill, men ser absolut inte för litet ut. I midjan ligger de ganska tight.
Även lyckats hitta en del chinos där som sitter bättre än betydligt dyrare alternativ från andra affärer.
Gällande Jeans/Chinos har jag för egen del kommit fram till att det bara handlar om att hitta det som passar midja/lår. Man får sedan sy in/upp benen, vilket är enkelt och inte för dyrt hos skräddaren
Rikard Jansson
2017-06-12, 18:39
Är väl bara köpa stora slim-fit-tröjor?
En liten update: Var på River Island i Mall of scandinavia idag, de har en del tröjor/skjortor i "Muscle fit".
Tyvärr var skjortorna rätt utplockade, så fanns inte i min storlek, men slog till på 4 T-shirts (2 för 229:- var det i butiken just nu). De satt väldigt bra och kändes som rätt schysst kvalitet.
Har vanligtvis problemet att det som passar kring axlarna är som ett tält kring magen, och det som passar kring magen är för tight kring axlarna, men dessa kändes bättre än det jag prövat på andra ställen i samma prisklass (HM, Zara osv).
Hoppas de håller formen bra efter tvätt. På sidan har de varit snälla nog att samla alla musclefit-kläder här:
https://www.riverisland.se/c/men/tops?f-fit=muscle-fit&icid=mu/men/musclefit
Edit: Modellerna ser inte vidare muskulösa ut på siten, vissa rentav riktigt tunna ut. Gör inte alls t-shirtsen rättvisa. Jag är betydligt större (fan va det var svårt att skriva detta utan att låta skrytig) än samtliga på bilderna, och L satt perfekt på mig (187 CM)
https://fathersonsclothing.com
En liten update: Var på River Island i Mall of scandinavia idag, de har en del tröjor/skjortor i "Muscle fit".
Tyvärr var skjortorna rätt utplockade, så fanns inte i min storlek, men slog till på 4 T-shirts (2 för 229:- var det i butiken just nu). De satt väldigt bra och kändes som rätt schysst kvalitet.
Har vanligtvis problemet att det som passar kring axlarna är som ett tält kring magen, och det som passar kring magen är för tight kring axlarna, men dessa kändes bättre än det jag prövat på andra ställen i samma prisklass (HM, Zara osv).
Hoppas de håller formen bra efter tvätt. På sidan har de varit snälla nog att samla alla musclefit-kläder här:
https://www.riverisland.se/c/men/tops?f-fit=muscle-fit&icid=mu/men/musclefit
Edit: Modellerna ser inte vidare muskulösa ut på siten, vissa rentav riktigt tunna ut. Gör inte alls t-shirtsen rättvisa. Jag är betydligt större (fan va det var svårt att skriva detta utan att låta skrytig) än samtliga på bilderna, och L satt perfekt på mig (187 CM)
Jag var på MoS idag och kom ihåg ditt tips. Skönt att butiken ligger nära ingången vid stationen. Testade fyra t-shirts men deras grejer funkade inte alls på mig. Dock rätt snygga tröjor annars. Blev det vanliga problemet där L passade bra upptill men förstås blev alldeles för långa för mina 176 cm. M satt som korvskinn, och var nästan fortfarande för långa.
Sen har jag inte samma problem med att tröjorna är som tält runt magen ibland då jag har bred midja, men de är nästan alltid för långa.
Tar gärna emot tips på tishor som är korta men breda.
VoDaresVins
2018-05-24, 10:52
Har ni som är lite längre men inte feta något skilt märke av sportkläder ni märkt passar bättre än andra? Brukar bli irriterad innan jag hittar träningsbyxor som sitter bra och de jag använt på senaste tiden har ofta varit något mera udda märke. Då är jag inte ens speciellt lång, men tydligen är det "normala" att ha 100 cm midjemått om man är 180+ lång. *gah!*
Bjorneman
2018-05-24, 12:52
Har ni som är lite längre men inte feta något skilt märke av sportkläder ni märkt passar bättre än andra? Brukar bli irriterad innan jag hittar träningsbyxor som sitter bra och de jag använt på senaste tiden har ofta varit något mera udda märke. Då är jag inte ens speciellt lång, men tydligen är det "normala" att ha 100 cm midjemått om man är 180+ lång. *gah!*
Nästan omöjligt att hitta bra träningsbyxor. Jag har nog närmare 100 i midjan, men byxor som passar på längden verkar anpassade för 120+ cm i midjan. Jag är ungefär 2 m.
MaxTheMarketer
2018-05-24, 13:58
Om det inte är kläder för träning så är kläder med "Slim fit" passform the way to go: humblebragga dina konkreta resultat genom kläderna. Kvinnor & MILFs will approve! ;)
VoDaresVins
2018-05-24, 20:06
Nästan omöjligt att hitta bra träningsbyxor. Jag har nog närmare 100 i midjan, men byxor som passar på längden verkar anpassade för 120+ cm i midjan. Jag är ungefär 2 m.
Tycker jag brukar vara den som finner logiska förklaringar till det mesta, men inte i det här. Är faktiskt majoriteten av kunderna till sportkläder såna som växer lika mycker på bredden som i höjden?
https://fathersonsclothing.com
Det var ett grymt bra tips. Köpte några skjortor och är väldigt nöjd med passformen. Ligger mellan XXL oxh XXXL och gick på den större. De sitter bra utan att sitta överdrivet tajt (som på modellerna).
Jag har väldigt svårt att hitta skjortor som sitter bra i butiker men de här satt nära nog skräddarsytt på mig.
Dessutom till bra pris.
Bjorneman
2018-05-24, 22:29
Tycker jag brukar vara den som finner logiska förklaringar till det mesta, men inte i det här. Är faktiskt majoriteten av kunderna till sportkläder såna som växer lika mycker på bredden som i höjden?
Väldigt underligt. Det finns ju många som är långa och taniga.
Christian1980
2018-05-25, 08:38
Träningsbyxor hittar jag aldrig tillräckligt långa (jag är 2.01m), så det har jag gett upp för längesedan ;)
Men Jeans beställer jag 38 längder från G-star (eller via Zalando som har haft reor på G-star) som passar bra :)
ca 90-91cm i midjan.
Christian1980
2018-05-28, 12:35
River Island fanns tydligen på bla Drottninggatan här i Sthlm, de hade trevlig rea när jag var där i fredags. 3st t-shirts med 'muscle fit' för 278kr blev det :)
BertilHisingen
2021-10-01, 08:15
Vill man ha byxor med pressveck (som inte bryts av att man har stora lår) kan jag rekommendera Berg & Berg. (https://bergbergstore.com/collections/trousers) De sitter bättre än alla made to measure-byxor jag har gjort. Inte billigt men väldigt snyggt.
Made to measure-skjortor är inte dyrare än färdigsydda kvalitetsskjortor. I Göteborg kan man t.ex. gå till Rob & Co. (https://www.robncompany.com) Skjortorna ligger på ca 1700:- och man väljer allt från tyg till krage och manschett.
Hur var det med t-shirts i muscle fit? Hittar inte så många när jag googlar. Mest i syntetmaterial för träning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.