handdator

Visa fullständig version : Nybörjare inom styrketräning.

jossää
2015-05-14, 14:45
Jag har aldrig sysslat med styrketräning men har blivit riktigt sugen på att börja. Jag har sökt lite på nätet och hittat programmet "Starting strength" och har även en app med samma namn. Är detta en bra början? Jag har som sagt ingen erfarenhet av styrketräning på egen hand mer än att jag brukar gå på bodypump 2-3 gånger i veckan. Tacksam för alla åsikter :)

Loke
2015-05-14, 15:35
Det är en bra början, ja. Ta även hjälp av någon som är någotsånär kompetent (dvs inte en vän som tränat ett år, typ) och som kan se dig utföra övningarna på plats, det kan spara många timmars googlande och funderande att få hjälp med vissa detaljer.

Guckenn
2015-05-14, 15:40
Starting Strength är ett rätt bra program för nybörjare. I början av träningskarriären handlar det mest om att lära sig övningarna och att ta vara på nybörjarökningarna, vilket man kan göra med SS eftersom man tränar de viktiga övningarna förhållandevis ofta.

jossää
2015-05-14, 16:51
Hur mycket och ofta ska man öka sina vikter? Körde första passet igår. Då hade jag 15 kg på varje sida på knäböj, samma i mark och 20 kg totalt i press. (Har aldrig inte lärt mig vad stången väger..)

pepplez
2015-05-14, 16:54
I starting strength ska du väl ändå börja med tom stång? Borde väl stå i appen hur mycket du ska öka varje gång.

jossää
2015-05-14, 17:02
Varför ska man börja med tom stång? Jag har kört bodypump i över ett år och kände att jag kunde starta med vikter. Och nej, det står inte hur mycket man ska öka i appen.

Loke
2015-05-14, 17:10
Varför ska man börja med tom stång? Jag har kört bodypump i över ett år och kände att jag kunde starta med vikter. Och nej, det står inte hur mycket man ska öka i appen.

För att få in en teknik som funkar på tyngre vikter... innan vikterna är tunga. Nu tycker jag att tom stång är lite väl lågt för många, men att göra bedömningen var man ska börja bör helt klart göras av någon rutinerad person på plats. Om man inte får hjälp av någon så är det klokt att börja med tom stång.

Exempelvis är det inte jättevanligt att nybörjare är lika starka i mark och knäböj, det brukar snarare handla om att knäböjarna är väldigt grunda. Grunda knäböjar är ofta i sin tur ofta ganska dåliga. Du kanske inte tar skada av det, men det kan ju vara värt att ha i åtanke, i all välmening.

jossää
2015-05-14, 17:30
Jag brukar köra knäböj ner till ca 90 graders vinkel i knäna. Men är det bättre att jag kör utan vikter i början? Samtidigt så känns det lite tråkigt eftersom jag vet att jag orkar mer :P

Loke
2015-05-14, 17:42
Jag brukar köra knäböj ner till ca 90 graders vinkel i knäna. Men är det bättre att jag kör utan vikter i början? Samtidigt så känns det lite tråkigt eftersom jag vet att jag orkar mer :P

Jag rekomenderar så djupa knäböjar som du kan, givet rak rygg, om du inte har goda skäl till något annat. Det man vill eftersträva är böjar som är så djupa att man kan sitta med låret vilandes mot vadmuskeln. Gör man 90-gradersböjar så kommer vikterna snabbt bli mycket tunga, vilket är både obekvämt och kanske farligt. Utöver det förblir man jättesvag i djupare lägen, och att va jättestark i en position och jättesvag i en annan är något man generellt vill undvika. Det finns säkert fler skäl, andra kanske kan fylla i ;)

Det är vanskligt för oss som sitter här att ge dig något annat råd än att börja mycket försiktigt. Det kan vara så att du gör ordentliga missar, det vet vi inget om. Står man brevid personen så är det en annan sak, då kan man i vissa fall vara lite mindre försiktig i sina råd.

jossää
2015-05-14, 17:55
Okej, då förstår jag :) men hur ska man fortsätta med det programmet? Ska man öka på vikterna lite försiktigt för varje ny vecka eller ska man köra på samma ett tag?

FairtradeDave
2015-05-14, 18:14
Okej, då förstår jag :) men hur ska man fortsätta med det programmet? Ska man öka på vikterna lite försiktigt för varje ny vecka eller ska man köra på samma ett tag?

Jag tycker du ska överväga att köra stronglift 5x5 istället. Det är i princip samma upplägg, bortsett från att man bytt chins/frivändningar mot skivstångsrodd och det är lite mer volym.

Anledningen till att jag tycker du ska överväga att köra SL5x5 istället för SS är enbart pga av stronglifts suveräna mobilapp som sköter hela programmet åt dig. Vilken vikt du ska köra på, hur många gånger du ska försöka på samma vikt, när det är dags att deloada etc. Även hemsidan (http://stronglifts.com) är väldigt pedagogiskt upplagd och det finns en stor FAQ som besvara alla vanliga frågor väldigt bra.

Edit: För att besvara din egentliga fråga så ska du öka 2.5kg varje pass förutsatt att du förra passet klarade 3x5(set*rep) på den tidigare vikten. Även därför du börjar med tom stång, för du kommer öka 7.5kg i veckan på böjen. Så börjar du på för höga vikter så kommer du stagnerar väldigt fort och missa en stor del av poängen med programmet.

Här har du en artikel angående djup i knäböj. (http://www.styrkelabbet.se/hur-djupt-ska-du-ga-i-knaboj/)

jossää
2015-05-14, 18:27
Tusen tack :) ska kolla in den appen med en gång :)

z_bumbi
2015-05-15, 06:30

Förklaringar hur du ska köra programmet hittar du lätt på nätet om du letar en aning.