Visa fullständig version : Pågen Längtan - Grovt/Nyttigt?
HookersUnited
2004-04-06, 17:40
Pågen Längtan är ett härligt gott bröd bakat med 13% fullkornsråg. Det är malten och den skållade fullkornsrågen som gör brödet saftigt, gott och hälsosamt.
Ingredienser
vetemjöl, vatten, klippt fullkornsråg, sirap, jäst, vört, vegetabiliskt fett av raps (delvis härdat), vetegluten, siktat rågmjöl, maltvinäger, vetestärkelse, salt, malt och mjölbehandlingsmedel enzymer (amylaser).
Näringsvärde per 100 g
Energi 1100 kJ
260 kcal
Protein 9,5 g
Kolhydrater 45 g
varav sockerarter 6,5 g
Fett 4,5 g
varav mättat fett 0,5 g
Kostfiber 5,5 g
Natrium 0,4 g
0,4 g natrium motsvarar 1,0 g koksalt
Klassar ni detta som grovt/nyttigt bröd?
King Grub
2004-04-06, 18:05
Originally posted by HookersUnited
Klassar ni detta som grovt/nyttigt bröd?
Ja, det är ett helt okej bröd. Ingredienserna är nyttiga. GI 84, om du är intresserad av det.
Jag fick gasdiarré efter att ha tryckt i mig en halv påse av det brödet. Men det kanske var pga av något annat...
King Grub
2004-04-06, 18:08
Originally posted by Molotov
Jag fick gasdiarré efter att ha tryckt i mig en halv påse av det brödet. Men det kanske var pga av något annat...
Du tror inte det har att göra med det faktum att du åt upp halva förpackningen på en gång...? ;)
Finns ett bröd som heter NJUTA, tror det är Pååls som gör det. Är J*vligt gott. Ser, smakar, och känns väldigt nyttigt oxå :]
Men vad har ni på brödet egentligen? Smör och ost är väl knappast någon höjdare? Själv har jag mjukost(3-7%) och skinka, när jag äter bröd. Oftast bara direkt efter träningen, och lite på helgerna.
Calleman
2004-04-06, 21:33
Originally posted by King Grub
Ja, det är ett helt okej bröd. Ingredienserna är nyttiga. GI 84, om du är intresserad av det.
Såg att du kunde GI på brödet...har du koll på hur Pågens Kornelle ligger i GI?
Originally posted by snej
Men vad har ni på brödet egentligen? Smör och ost är väl knappast någon höjdare? Själv har jag mjukost(3-7%) och skinka, när jag äter bröd. Oftast bara direkt efter träningen, och lite på helgerna. Grovbröd med fet mjukost och skinka är väl inte precis optimalt att äta direkt efter träningen...
HookersUnited
2004-04-06, 22:44
Eftersom det är ett av mina favoritbröd så var det glada nyheter :eating:
King Grub
2004-04-07, 09:35
Originally posted by Calleman
Såg att du kunde GI på brödet...har du koll på hur Pågens Kornelle ligger i GI?
Också runt 80-strecket, strax under kanske.
Originally posted by JAM
Grovbröd med fet mjukost och skinka är väl inte precis optimalt att äta direkt efter träningen...
Jag äter vitt bröd efter träningen, för snabba kolhydrater, ca 15-30min efter. Och absolut inte FET mjukost, ca 3% fett, med rätt hög proteinhalt dessutom. Jag äter givetvis inte endast detta dock.
Sen så behöver inte ALLT vara optimalt, för min del :cool:
Kan njuta och längtan verkligen vara några höjdare? Bättre än vitt bröd men fortfarande mestadels vetemjöl väl?
Njuta är ju fruktansvärt gott dock, men det är polarkraft också och det innehåller ju ännu mer råg (och socker). Själv föredrar jag väl skepparhalvor och skovmand, skepparhalvor smakar inte så hemskt men känns grymt nyttiga, och skovmand med hummus när man väl har orkat göra det och rödbetor är smaskens.
Pålägget är jordnötssmör eller hummus.
(naturligtvis innehåller mitt jordnötssmör en 55% fett, 28% protein och drygt 600kcal/100g men vad gör det :thefinger)
King Grub: Du verkar ju vara en höjdare på GI, vet du (eller någon annan) vad Juliakaka har för GI? Det är ju ett vitt, tjockt bröd som mättar bra. Kanske kunde vara något efter träningen, om det har ett högt GI vill säga...?
King Grub
2004-04-08, 13:31
Originally posted by snej
King Grub: Du verkar ju vara en höjdare på GI, vet du (eller någon annan) vad Juliakaka har för GI? Det är ju ett vitt, tjockt bröd som mättar bra. Kanske kunde vara något efter träningen, om det har ett högt GI vill säga...?
Det ligger en bit under siffran för vanligt vitt bröd.
Det ligger en bit under siffran för vanligt vitt bröd.
Tackar för det...
Sparrisen
2004-04-08, 19:45
Pågen LingonGrova?
King Grub
2004-04-08, 19:47
Originally posted by SwedeForce
Pågen LingonGrova?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19589&highlight=lingongrova
Sparrisen
2004-04-08, 19:50
Favvot då? Finax Fullkorn? *å-vad-det-måste-vara-bra-smiley*
King Grub
2004-04-08, 20:10
Du tror väl inte det har gjorts GI-tester på varenda jämrans brödsort, svenska brödsorter dessutom? Titta på ingredienserna i brödet.
Metal_boy_
2004-04-08, 20:52
Originally posted by SwedeForce
Favvot då? Finax Fullkorn? *å-vad-det-måste-vara-bra-smiley*
min favorit:eating: :eating:
Sparrisen
2004-04-08, 21:19
Du tror väl inte det har gjorts GI-tester på varenda jämrans brödsort, svenska brödsorter dessutom? Titta på ingredienserna i brödet.
Det såg bra ut... :D
lingongrova har jag bara ätit en gång, men det var grymt smaskigt, så där för man väl helt enkelt ignorera gi ;D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.