handdator

Visa fullständig version : Helt förlorat motivationen - normalt beteende?

Sinatra
2015-05-12, 21:52
Har varit strukturerad och skött min deff under en längre tid, men hade helt missbedömt hur mycket jag behövde gå ner. Detta slog mig lagom till helgen och det kändes så kasst. Det ledde till att man släppte hämningarna i helgen. Festade ena dagen och avslutade med ett rejält bakiskäk vid hemgång. Dagarna efter låg jag ensam hemma och köpte jag hem allt jag kände för.

Vill inte rubricera det som hetsätning, men det kanske var det ändå precis det som det var. Fick tanken nu idag igen att köpa hem lite godsaker och mat, fick kämpa lite med tankarna väl inne i matbutiken och lyckades styra undan dem.

Det som är min fråga nu är om jag kanske borde lägga mig på balans i några veckor. Samtidigt vill jag verkligen fortsätta deffa och ändå försöka hinna till sommaren, men det var just idag när jag brottades med tankarna i matbutiken som jag funderade på om det kanske kan eskalera.

Är så lost i tankarna. Är detta ett normalt beteende när man deffat en längre tid, en liten svacka så att säga, eller bör jag tolka det som allvarligare? Hur lyder era resonemang?

Har nog tyvärr ytterligare 6kg att gå ner tills jag hamnar där jag från början trodde jag skulle vara nästa vecka. Helt felberäknat med andra ord, ack ;/

Ghettospelarn
2015-05-12, 22:09
Det låter extremt vanligt allt ihop! Både att felbedömma hur mycket man måste gå ner, att tappa motivationen, att fundera över o hoppa av dieten och att tänka att "nä men jag kan väl unna mig lite" eller "en ätardag skulle nog bara göra gott just nu".

Har haft alla dessa tankar senaste veckan jag också.. Försöker bara minnas varför jag började. Där jag är nu kan "vem som helst" nå med hyfsad motivation och träning, det är nu det börjar på riktigt, och för varje hekto jag tappar nu ser jag förbättringar i spegeln. Vet inte vart du ligger i bf% men själv är jag rund 11-12% (om jag uppskattar själv) så det är nu man skiljer agnarna från vetet så att säga.

Har även gjort lite ändringar i kostupplägget och dragit ner på kolhydraterna och ökat proteinintaget något för o få känna mig mättare.

Hang in there!

Rawrx
2015-05-12, 22:46
Normalt att tröttna på deff? Ja det tror jag är ytterst vanligt.

Jag löser problemet för närvarande genom att äta på balans/strax över två gånger i veckan. Det blir aldrig mer än 3 dagars underskott i rad på så vis.

Då blir det inte lika slitigt, men det ger fortfarande resultat (även om det går sakta nu) och känns som något som går att hålla en längre period.

Du får försöka räkna ut om det bara är matbrist som gör att du känner dig trött på det hela eller om du helt enkelt inte är intresserad av att gå ner mer i vikt. Är det det första så kanske du kan prova lite andra dietupplägg och se om det löser saken.

Shqypnia
2015-05-14, 08:27
Långa och utdragna deffar gör en fysisk och mental trött och skulle gissa det mentala är det svårare att hantera.
Det positiva är dock att om du genomför din deff fullt ut nu så kommer du ligga på låg fett% och därav behöver du aldrig genomföra långa dieter mer i ditt liv, förutsatt att du inte grisbulkar.

Prova balans en vecka. Strunta i att väga maten utan ta ett rejält avstånd från dieten även mentalt. Påbörja igen efter en vecka. Var kreativ med maten. Likadan mat i veckor och månader blir oerhört tråkigt oavsett vad det är.

Sinatra
2015-05-16, 14:18
Tack för de uppmuntrande orden boys! Tror helt enkelt att deffen kanske blev lite för långvarig :)

Jag har legat lite över balans nu sedan sist jag skrev samtidigt som jag hängt med ut med polare på krogen och sådant som jag tidigare varit lite mer skeptisk mot. Känner mig redan lite mer motiverad!

Tänkte köra på balans nu och under hela nästa vecka, sen återgår jag till att deffa större delen av juni igen. Tänkte ändra lite på macrosen och matupplägget som ni föreslagit likaså! Ska sätta mig ner och göra ett schema :)