handdator

Visa fullständig version : Kommit överens om att jobba åt företag. Okej att dra sig ur?

Permaximum
2015-05-12, 08:38
Jag är totalt värdelös på att komma på bra topics.

Jag har för cirka 4 veckor sen varit på introduktion till ett sommarjobb, vi kallar det S1. Jag har inte direkt "lovat" att jag skulle ta jobbet utan arbetsgivaren har frågat efter introduktionen ifall det var något jag trodde att jag klarade av och jag svarade "ja". Den arbetsdagen var till för att jag skulle se ifall jag trivdes eller ej.

Nu till saken. Jag kan eventuellt bli erbjuden ett annat jobb, som vi kallar S2, som är inom den branschen jag för tillfället utbildar mig så rent karriärmässigt är det ett mycket bättre alternativ. Det enda som stoppar mig från att ta S2 som är ett bättre jobb är att jag kanske är en skitstövel mot den arbetsgivare som nu är inställd på att jag skall jobba på S1 i sommar. Jag är för överkvalificerad för S1 egentligen så det är nästan som att jag gör dem en tjänst som ställer upp och jobbar där känns det som.

Kan man dra sig ur ett "nästan muntligt avtal" på det här sättet eller är det svinigt? Inget anställningsavtal är påskrivet ännu.

spas
2015-05-12, 08:39
Klart man kan. Är ju bara att tala om för S1 att man tackar för erbjudandet men tyvärr måste tacka nej då det dykt upp en annan möjlighet.

4623
2015-05-12, 08:39
Ta diskussionen med S1. Förhoppningsvis är de förstående.

Arf Pingvin
2015-05-12, 08:52
Du måste göra det som är bäst för din framtida karriär om det är på S2.

Arbetsgivare får handskas med folk som överhuvudtraget inte bryr sig dagligen så om du tar diskussionen och förklarar din ståndpunkt så kommer de 1) vara förstående = inget problem eller 2) bli sura = de tänker bara på sig själva och dessa vill du inte jobba åt.

Rahf
2015-05-12, 09:05
S2! S2! S2! Du måste våga vara självisk i beslutet, och samtidigt öppen när du tackar nej. Inget är skrivet eller ens överenskommet.

Permaximum
2015-05-12, 09:34
Tack för era råd.

Måste dock försöka skynda på besked av S2 så det är säkert att jag får det jobbet innan jag drar mig ur S1. S1 har förövrigt sagt att jag bör komma in och skriva på anställningsbevis när jag har möjlighet. Jag kan ju inte dra ut på tiden hur länge som helst. Men jag kan inte heller säga bort S1 innan S2 är klart för då står jag ju helt utan jobb i slutändan.

ARMSTARK
2015-05-12, 10:09
Säg inte "upp dig" från S1 innan du skrivit kontrakt med S2!

Linjedomarn
2015-05-12, 19:44
Om du förklarar läget för S1 så ska det nog vara lugnt. Det är inte precis svårt att hitta någon annan som kan tänka sig jobba..