handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag få flickvän motiverad?

Reezter
2015-05-11, 11:00
Tjena!

Min flickvän (sedan ganska nyligen) är 158 cm och ligger antagligen på 80 kg ganska otränad. Hon har tidigare tränat balett och dansat en del, men även haft bullemi och varit väldigt smal. Tror att hon gått upp dessa kilon bara på ett par år ungefär. Inte för att det kanske spelar stor roll, men hon är i ansiktet betraktad som en väldigt snygg tjej annars och hon är smart. Är alltså ingen ful fläskis som aldrig rört en fena (no offense).

Jag själv har varit väldigt passionerad över träning och kost i flera år nu och har spenderat flera hundratals timmar med att läsa på om träningsupplägg och kost. Räknat kalorier/makronutrienter varje dag men slutat med det nu och håller det på en mänskligare nivå. Vad jag vill är att få henne intresserad/motiverad att träna mer och få en sundare, men balanserad livsstil.

Kommer absolut inte pressa henne och tvingar henne inte att bli en fitnessgud, men hon har själv sagt att hon måste börja träna och gå ner i vikt. Vill bara att hon ska tycka det är kul så det blir hållbart.

Kortfattat: Hur ska jag presentera träning och kost till henne så att hon blir motiverad, och vilken nivå ska jag hålla det på till en början?

perl
2015-05-11, 11:32
Det är svårt att motivera andra att göra saker. Som att få någon att sluta röka tex, finns inte viljan där så spelar det ingen roll vilka bilder/effekter på hälsa man målar upp. Dom måste vilja det själva, och jag tror inte den viljan kommer av att någon annan försöker få en till det.

Enda tipset jag har är väl att försöka få med henne och träna med dig då du tränar. Om hon pendlar så mycket i vikt (bulemi) så kanske problemet ligger djupare ändå och det handlar kanske om annan rådgivning i första hand? Skev självbild som ganska lätt kan bli mer skev om andra försöker få henne att förändra sig tänker jag.

Reezter
2015-05-11, 11:39
Det är svårt att motivera andra att göra saker. Som att få någon att sluta röka tex, finns inte viljan där så spelar det ingen roll vilka bilder/effekter på hälsa man målar upp. Dom måste vilja det själva, och jag tror inte den viljan kommer av att någon annan försöker få en till det.

Enda tipset jag har är väl att försöka få med henne och träna med dig då du tränar. Om hon pendlar så mycket i vikt (bulemi) så kanske problemet ligger djupare ändå och det handlar kanske om annan rådgivning i första hand? Skev självbild som ganska lätt kan bli mer skev om andra försöker få henne att förändra sig tänker jag.

Förstår det, är just därför jag vill att hon ska tycka det är kul. Hon har haft gymkort tidigare men tror inte hon tränade speciellt seriöst. Hon vill som sagt börja träna igen och som du sa kommer jag antagligen träna med henne vilket jag gärna gör. Vet faktiskt inte ifall spår av bulimi-tänket finns kvar, men kommer ju inte pressa henne på något sätt.

Slaxes
2015-05-11, 11:48
Visa henne instagram och hur mycket attention man kan få om man postar gymrelaterade rövbilder? :P

therunningman
2015-05-11, 12:01
Kommer absolut inte pressa henne och tvingar henne inte att bli en fitnessgud, men hon har själv sagt att hon måste börja träna och gå ner i vikt. Vill bara att hon ska tycka det är kul så det blir hållbart.

Där har du ju redan skrivit vad det handlar om.. :)

Du kan inte överföra dina intressen på henne utan hon måste få träna det hon tycker är kul. Däremot kan du stötta och motivera vilket säkert uppskattas.

Kostbiten kan man ju stötta genom att äta bra kost hemma, gemensamt sluta småäta o s v.

Träningsbiten kan ju bli svårare men kanske börja med att gå promenader ihop, kortare joggingturer. Vill hon gymma är det ju jättebra, vill hon gå på pass eller lyfta vikter eller bara köra kondition kanske inte spelar så stor roll? Stötta henne till att hålla en lagom nivå och kom med bra råd och försök som sagt att inte överföra dina intressen.

dodie
2015-05-11, 12:54
Leta reda på lite schyssta före/efterbilder på folk som genomgått imponerande förändringar, jag tycker det är riktigt bra insperation och motivation. Gärna med en bra berättelse till också.

Loke
2015-05-11, 13:00
För det första är det svårt att träna närstående, så vill du verkligen göra en insats så hittar du en utomstående som hjälper henne.

Kortfattat kan man säga att du som närstående vill att hon ska syssla med träning och det vet hon. En utomstående tränare bryr sig dock inte om att just hon tränar, tränaren vill bara fylla upp sina timmar. Detta gör att om tränaren tycker att hon inte lägger manken till så kommer hen gå vidare med en annan klient. Om du tränar henne kommer därmot effekten blir den motsatta om hon latar sig, du kommer bara anstränga dig mer. Detta kommer hon märka, och således kommer hon i praktiken belönas ju mindre hon anstränger sig. När du försöker säga åt henne på skarpen så kommer du få tillbaka det i andra lägen - om en utomstående tränare säger åt henne på skarpen så är bättring det enda alternativet hon har.

Så visst, det går att träna närstående, men det är ofta mycket svårare. Det gäller att man har en relation och personligheter som funkar för det. I all välmening.

Latissimus Dorsi
2015-05-11, 13:02
Dra med henne till gymmet och träna samtidigt som ni umgås.

BobaFett
2015-05-11, 13:05
Att få sin flickvän att börja lyfta handlar om varsam psykologisk manipulering. Ungefär som analsex.

delta_mats
2015-05-11, 13:11
Min erfarenhet är att inte ta det så allvarligt i början. Inga seriösa träningsupplägg eller kostscheman. Snacka inte så mycket om allt du kan/vet. Åk bara iväg och träna lite lätt och roligt ett par gånger i veckan. Hon kommer om hon tycker det är roligt själv ställa frågor, håll svaren korta och enkla.

Motivationen kommer ifall det är något hon tycker om från henne själv och då lär hon själv vilja ta det lite seriösare med tiden.

J.V
2015-05-11, 13:23
Min erfarenhet är att inte ta det så allvarligt i början. Inga seriösa träningsupplägg eller kostscheman. Snacka inte så mycket om allt du kan/vet. Åk bara iväg och träna lite lätt och roligt ett par gånger i veckan. Hon kommer om hon tycker det är roligt själv ställa frågor, håll svaren korta och enkla.

Motivationen kommer ifall det är något hon tycker om från henne själv och då lär hon själv vilja ta det lite seriösare med tiden.dis.

AeternusRex
2015-05-11, 13:35
Att få sin flickvän att börja lyfta handlar om varsam psykologisk manipulering. Ungefär som analsex.

Hahahahaha! Nu har ju inte tråden med rövsex att göra men jag har funnit detta påstående hyfsat korrekt även vad gäller då träning.

Inte av illvilja men det går ju konditionera hur någon tänker. Är hon helt nöjd med dig själv och helt ointresserad lär det bli svårt. Jag hade börjat lugnt tex med promenader. Har även hemma långsamt vant tjejen vid vettig mat nåt hon var helt emot. Nyttigt är äckligt var resonemanget. Men när hon ser min kropp förändras blir ju intresset större att följa med i kurvan. Även om det blivit pilates och pws i hennes fall. Var stöttande och uppmuntrande i det hon gör med sun träning men försök för guds skull inte bli hennes pt.

CalleP
2015-05-11, 16:00
VAWWqu3c4FY

Du ber henne kolla på denna!

ViktorC
2015-05-11, 16:10

Haha tänkte exakt samma sak! BroSicence :hbang:

Jokester
2015-05-11, 16:37
Hota med att dumpa henne om hon inte slutar vara tjock och börjar träna.

Wormzie
2015-05-11, 17:22
Visa henne instagram och hur mycket attention man kan få om man postar gymrelaterade rövbilder? :P

Känns otroligt idiotiskt för en tjej som tidigare haft bulimi.

Mitt tips är att försöka hitta nåt som hon tycker är roligt så det slipper vara din uppgift att försöka hålla henne motiverad.

Jona
2015-05-11, 21:25

Lita inte på råd från nån som inte lyckas få analsex utan manipulering.:cool:

Gober
2015-05-12, 05:06
Trevliga inlägg i denna tråd..

Jamerson
2015-05-12, 06:43

Hahahahaha! Ligger mycket i det.

Motivationen kommer ifall det är något hon tycker om från henne själv och då lär hon själv vilja ta det lite seriösare med tiden.

Detta. Jag har gjort missen själv att korvstoppa med info till den grad att det bara blir förvirrande. Håll det lättsamt och låt henne ställa frågorna.

Slaxes
2015-05-12, 07:19

.

true. verkligen. Finns dock en hel del som har använt något sådant för att göra sig själva ännu mer intressant på social media. :P Jag var inte seriös till 100% från första början dock.

Morty
2015-05-12, 07:31
Motivational Interviewing handlar om just sånt här. Det är dock väldigt svårt att få någon att känna driv att förändra ett beteende. Men klart att det går!

therunningman
2015-05-12, 08:09
Vanligaste misstaget är att man försöker överföra sina intressen och drivkrafter. Någon nämnde korvstoppning. Låt istället personen finna sina egna intressen, kanske får ni samma ändå? Det handlar om att stötta genom att ställa rätt frågor för att kunna utveckla individen.

Kan du som partner förändra dig för att din partner ska förändras? Då är chanserna goda. Kan du inte det sjunker chanserna. Ska din partner bli en kopia av dig, det ska hålla långsiktigt och din partner är en självständig individ är chansena väldigt små att det lyckas.

spas
2015-05-12, 08:10

Mitt tips är att försöka hitta nåt som hon tycker är roligt så det slipper vara din uppgift att försöka hålla henne motiverad.

Skönt med ett vettigt inlägg.

Sen kanske man inte ska svänga sig med uttryck som "ful fläskis" i något sammanhang när man har en flickvän med några kilo extra och en historik med ätstörningar. Skulle hon se något sådant kan det ta riktigt illa.

ARMSTARK
2015-05-12, 08:13
Motivational Interviewing handlar om just sånt här. Det är dock väldigt svårt att få någon att känna driv att förändra ett beteende. Men klart att det går!

Så är det, och det värsta av allt är att har man en gång haft en ätstörning så är risken överhängande att man trillar dit förr eller senare. Lite som en alkoholist, hen blir aldrig nykter, bara ofull. En livskris så sitter hen där igen.

martikainen
2015-05-12, 08:15
Leta upp lite dansklasser eller liknande, om hon tidigare brunnit för det intresset så kanske det går att få liv i igen.

Träning ska vara roligt, annars är det lönlöst

spoon
2015-05-12, 08:31
Min tjej började med styrkelyft tillsammans med mig. Fördelen med det är att hon kan träffa egna vänner och mina vänner där. Den sociala biten gör det lättare att komma iväg på träning. Så en idrottsförening av något slag kanske hade varit bra? Grupptimmar på gymet, spinning, dans, eller det som hon gillar.

Ajasoro
2015-05-13, 17:07
Din nya tjej har haft ätstörningar, ta det jävligt försiktigt.

Varför vill du så gärna att hon ska börja träna? Är det verkligen det enda intresset du kan dela med henne eller handlar det i första hand om yta?

När du säger att hon är snygg i ansiktet så säger du implicit att hon har en ful kropp, och att det är något du vill förändra.

Alla kläcker ur sig att "de borde egentligen börja träna" med jämna mellanrum, men det betyder inte att det är något de verkligen vill.

pepplez
2015-05-13, 18:12
Kläcker ibland ur mig till min tjej att hon kanske borde röra lite mer på sig. Det är inte för att hon är tjock och behöver det rent utseendemässigt - jag säger det till henne och menar det för hon är helt normalbyggd - men jag vet ju själv om vilken belöning man får i form av endorfiner efter ett hårt träningspass. Jag själv som tränar 5 gånger i veckan kan inte fatta hur man kan träna NOLL gånger i veckan och inte kollapsa av meningslöshet.

Om hon någon gång klagar på att hon känner sig seg, ont i huvudet ofta, svårt att somna - försök lirka in hur mycket bättre DU mår av träning och att hon kanske kan testa det. Finns ju en risk att hon ser igenom ditt försök (även om du i grund och botten är ärlig med att det säkerligen kan hjälpa) och blir putt på dig, men det känns som en lite mer finkänslig approach än att bara slänga ur sig att "du, ska du inte börja träna?".