Logga in

Visa fullständig version : Rena kolhydrater utan mkt fibrer?

Clajj
2015-05-10, 10:53
Behöver tips på kolhydrater att äta på kvällen, i de fall jag fortfarande har utrymme för det i min kcalbudget (deffar).

Ris (eller potatis och andra kokade kolhydrater), havregryn och grönsaker äter jag redan två gånger om dagen och vill helst inte nöta ut det ännu mer (och vill inte behöva tillaga något sent på kvällen)

Har försökt med olika brödsorter men kommer tyvärr lätt över min fett-gräns när jag äter bröd. Ultimata vore om någon har något bra tips på ett väldigt "rent" bröd utan för mkt fett eller protein? Som gärna går att frysa...

SUPERVIKTIGT att det inte är något fullkorn, har IBS och reagerar uselt på det. Har knaprat riskakor ibland men nu senast efter EN kvällsriskaka vaknade jag mitt i natten tre timmar senare och krälade runt på golvet och utförde några slags graviditetsförlösande andningar för jag hade så ont att jag trodde jag skulle avlida (med efterföljande toalettbesök där jag nästan tuppa av och slog huve i handfatet).

Insikten att riskakor är gjorda på fullkornsris suger ju... finns de utan fullkorn? Inte i min matbutik iaf... Läste att någon brukar knapra på majskrokar som man ger till barn, men då behöver man nog smälla i sig en hel del?

Jelp.

JacobHeitmann
2015-05-10, 11:38
Vad sägs som en fruktsallad då? De har mycket fibrer men är i form av lättlösliga och är ganska snälla. Skala så du inte får för mycket hårda fibrer. Vindruvor, banan, mogna päron, lite bär, russin och ha i lite växtmjölk eller växtgrädde. Gör ordentligt så du blir mätt.

kebne
2015-05-10, 11:56
Baguette och annat vitt bröd bör vara fiber och fettfattigt.

Pretorian
2015-05-10, 12:08
Vanligt vitt rostbröd fungerar väl bra?

R Scarpa27
2015-05-10, 18:55
pannkakor såklart.