Visa fullständig version : Tips på e-nummerfria såser/buljonger?
Man and Machine
2015-05-09, 10:56
Försöker elimiera alla e-nummer i kosten men tycker det är svårt när jag kommer till såser och buljonger som är överfulla med alla möjliga tillsatser. Kung Markatta brukar ha bra grejor men i detta fallet hittar jag inget.
Någon som har något tips? Krossade tomater och kvargtsatziki i all ära men det passar inte till allt..
Jag har Änglamarks Ekologisk grönsaksbuljong i kylskåpet. Den är utan E-nummer.
...fast det var kanske inte grönsaksbuljong du frågade efter.
Man and Machine
2015-05-09, 13:16
Jag har Änglamarks Ekologisk grönsaksbuljong i kylskåpet. Den är utan E-nummer.
...fast det var kanske inte grönsaksbuljong du frågade efter.
Tack, all buljong är av intressse! Smakar den något? Utöver smakförstärkarna och arom verkar det vara samma innehåll. Dock ett steg i rätt riktning ifall smaken är likvärdig!
Änglamarks:
Havssalt, Palmolja*, Majsstärkelse*, Glukossirap*, Jästextrakt, Morot* 2, 1%, Purjolök* 1, 7%, Lök* 1, 2%, Karamelliserat socker*, Vitlök* 0, 5%, Palsternacka* 0, 5%, Persilja*, Kryddor*, Selleriblad*. *ekologisk.
Knorr Grönsaksbuljong:
Salt, vegetabiliskt fett (palm, shea, sal), smakförstärkare (mononatriumglutamat, dinatriumguanylat, dinatriuminosinat), socker, jästextrakt, grönsaker 3,9 % (morot, lök, tomat, paprika, purjolök), persilja, kryddor (med bl.a. vitlök, SELLERIFRÖ), karamelliserat socker, maltodextrin, arom (med bl.a. SELLERI), druvsocker.
Grönsaksfond:
Vatten, salt, vitt vin, grönsakskoncentrat (morot, palsternacka, selleri), grönsaksarom (innehåller selleri), modifierad potatisstärkelse, socker, konserveringsmedel (kaliumsorbat), lökextrakt, libbstickaextrakt, färgämne (paprikaextrakt). Salthalt i utspädd fond är 0,8 %.
StarkaUlf
2015-05-09, 13:38
Jag gillar verkligen Touch of Tastes fonder. Kanske något att testa?
http://www.touchoftaste.se/produkter/vara-fonder/
T.ex oxfonden: Vatten, rött vin, salt, köttextrakt, buljongarom, modifierad potatisstärkelse, syra (mjölksyra), grönsaksextrakt (innehåller selleri), konserveringsmedel (kaliumsorbat), lökextrakt.
Man and Machine
2015-05-09, 14:09
Jag gillar verkligen Touch of Tastes fonder. Kanske något att testa?
http://www.touchoftaste.se/produkter/vara-fonder/
T.ex oxfonden: Vatten, rött vin, salt, köttextrakt, buljongarom, modifierad potatisstärkelse, syra (mjölksyra), grönsaksextrakt (innehåller selleri), konserveringsmedel (kaliumsorbat), lökextrakt.
Ursäkta, uttryckte mig lite smalt i trådstarten. Egentligen vill jag undvika allt hokus pokus också som extrakt, konserveringsmedel, modifierad osv..
Har testat en del av deras fonder och dom är goda och funkar i undantagsfall. Brukar faktiskt bli en sån om jag ska "fuska". :)
Bra tips när det kniper!
Diomedea exulans
2015-05-09, 14:21
Farsan brukar göra någon god sås när han bjuder på kött som jag tror i princip är grädde och köttsaft? Måste ju vara totalt tillsatsfri!
Tack, all buljong är av intressse! Smakar den något? Utöver smakförstärkarna och arom verkar det vara samma innehåll. Dock ett steg i rätt riktning ifall smaken är likvärdig!
Änglamarks:
Havssalt, Palmolja*, Majsstärkelse*, Glukossirap*, Jästextrakt, Morot* 2, 1%, Purjolök* 1, 7%, Lök* 1, 2%, Karamelliserat socker*, Vitlök* 0, 5%, Palsternacka* 0, 5%, Persilja*, Kryddor*, Selleriblad*. *ekologisk.
Knorr Grönsaksbuljong:
Salt, vegetabiliskt fett (palm, shea, sal), smakförstärkare (mononatriumglutamat, dinatriumguanylat, dinatriuminosinat), socker, jästextrakt, grönsaker 3,9 % (morot, lök, tomat, paprika, purjolök), persilja, kryddor (med bl.a. vitlök, SELLERIFRÖ), karamelliserat socker, maltodextrin, arom (med bl.a. SELLERI), druvsocker.
Grönsaksfond:
Vatten, salt, vitt vin, grönsakskoncentrat (morot, palsternacka, selleri), grönsaksarom (innehåller selleri), modifierad potatisstärkelse, socker, konserveringsmedel (kaliumsorbat), lökextrakt, libbstickaextrakt, färgämne (paprikaextrakt). Salthalt i utspädd fond är 0,8 %.
Jästextrakt kan innehålla natriumglutamat (E621) om du har otur ;).
Man and Machine
2015-05-09, 16:17
Farsan brukar göra någon god sås när han bjuder på kött som jag tror i princip är grädde och köttsaft? Måste ju vara totalt tillsatsfri!
Då vet din farsa hur man gör riktig sås! Klart det bästa men att koka egen buljong på märgben eller liknande tar några timmar, tid jag inte har i vardagen.
Jag överlever nog om det skulle hända men det är ytterligare en anledning att helt skippa extrakt och sånt tajffs!
Linjedomarn
2015-05-09, 16:36
Koka en gång, gör iskuber fast med buljong i frysen.
Skilj på vad som är tillsatt och naturligt förekommande. Jästextrakt är naturligt fullt med natriumglutamat, som är grundsmaken umami
Skilj på vad som är tillsatt och naturligt förekommande. Jästextrakt är naturligt fullt med natriumglutamat, som är grundsmaken umami
Jorå, det stämmer bra. Men vet att jag läst någonstans att livsmedelstillverkare kan tillsätta MSG (syntetiskt framställt) till jästextraktet. Läste på en av Renee Voltaires lantbuljoner och då stod det uttryckligen "jästextrakt (utan tillsatt glutamat)" eller något liknande i innehållsförteckningen.
Kan lika gärna vara bumbug (förmodligen var sidan jag läste det på ingen säker källa direkt). Sen kan man fråga sig varför man vill tillsätta "extra" MSG till jästextraktet om det redan innehåller naturligt förekommande natriumglutamat... :confused:
R Scarpa27
2015-05-09, 20:03
såser? skit i pulvret och köp naturliga produkter och gör från grund.
en buljong kan du enkelt göra en egen och fylla upp i en stor flaska.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.