Visa fullständig version : Tips på lätta (och bra) kolhydrater?
sumialic
2015-05-07, 09:10
Jobbar konstiga tider, så måste alltid planera all mat för dagen på morgonen och det är inte helt lätt att få ihop mina makros.
Än så länge har jag i princip bara ätit kycklingmackor med smör, druckit juice och ätit broccoli varje dag, samt en chokladdryck efter träning dagar jag tränat.
Det har funkat, men är jäkligt trist, plus byter hellre ut mina kycklingmackor mot proteinpulver då det är både billigare och bekvämare att inte behöva steka kyckling.
Hur som, det jag eftersöker i tråden är helt enkelt lätta kolhydratskällor? Och bra sådana, så inte massa socker :) Något som slog mig är om man kanske kan ha havregryn i proteinshaken? Går det att dricka bra ändå eller blir den för tjock? Blandar med vatten så känns som det borde vara okej.
Cykelcykel
2015-05-07, 09:30
Frukt
Jobbar konstiga tider, så måste alltid planera all mat för dagen på morgonen och det är inte helt lätt att få ihop mina makros.
Än så länge har jag i princip bara ätit kycklingmackor med smör, druckit juice och ätit broccoli varje dag, samt en chokladdryck efter träning dagar jag tränat.
Det har funkat, men är jäkligt trist, plus byter hellre ut mina kycklingmackor mot proteinpulver då det är både billigare och bekvämare att inte behöva steka kyckling.
Hur som, det jag eftersöker i tråden är helt enkelt lätta kolhydratskällor? Och bra sådana, så inte massa socker :) Något som slog mig är om man kanske kan ha havregryn i proteinshaken? Går det att dricka bra ändå eller blir den för tjock? Blandar med vatten så känns som det borde vara okej.
Billigare och bekvämare, och oerhört mycket sämre än kyckling, ät riktigt mat för fan istället för o pimpla pulver hela dagarna, kommer ge dig så mycket mer.
Havregryn fungerar bra om du använder mixer först. Kommer bli en liten botten kvar även efter det men går att dricka.
Billigare och bekvämare, och oerhört mycket sämre än kyckling, ät riktigt mat för fan istället för o pimpla pulver hela dagarna, kommer ge dig så mycket mer.
För att?
Ozziking
2015-05-07, 10:16
Pasta, ris och riskakor, bröd och flingor är billigt och lätttillagat/tillgängligt.
Även mannagryn om man inte är så sugen på havregryn!
BobaFett
2015-05-07, 10:16
Ris, Potatis, Bröd, Bulgur, Quinoa, Couscous, Pasta, Majs, Havregrynsgröt, mannagrynsgröt, Grahamsgröt. Tycker Pauluns Musli och Granola är sjukt goda. Granolan smakar godis men har inget tillsatt socker i.
Riskakor är en sjukt smidig och god kolhydratskälla om man håller sig borta från de med typ pizza, ostsmak. Kör de lättsaltade eller de där med hampafrö, linfrö eller chiafrön som också är ok.
Popcorn är också rätt smidigt om man köper vanliga och inte de smörade med ostsmak eller vad det nu kan vara. Innehåller rätt mycket salt dock.
Jag gillar även majskrokar. Det är inte så mycket smak men det är i stort sett bara kolhydrat i. Finns det några såna smaksatta? Nu menar jag inte ostbågar för de innehåller betydligt mer fett och kalorier.
De här exemplen är kolhydratskällor som består främst av glukos och inte så mycket fruktos.
PureWhey
2015-05-07, 10:58
Lösgodis, nappar är extremt lättätna och glukosbaserade.
För att?
Är du dum på riktigt? Mat är väl alltid bättre än pulver? *facepalm*
http://matkalkyl.se/se-kycklingbrostfiluskinnugnsstekt.php
King Grub
2015-05-07, 11:27
Nej, vassleprotein har hälsofördelar framför t ex kött, mer muskeluppbyggande än något matprotein, billigare per gram protein och enkelt att ta till utan att laga mat.
Skulle aldrig råda någon att prioritera kosttillskott före mat.
Skulle aldrig råda någon att prioritera kosttillskott före mat.
Nej kanske inte, men att utefter dina egna personliga referenser kalla andra människor dumma är ju lite smått ignorant, särskilt när du i många objektiva synvinklar har fel.
King Grub
2015-05-07, 12:56
Beror på vad man är ute efter vid tillfället. Jag väljer ofta proteinpulver som främsta proteinkälla i måltider i stället för traditionella kött, fisk, fågel, osv. Men jag gör väl fel.
Nej kanske inte, men att utefter dina egna personliga referenser kalla andra människor dumma är ju lite smått ignorant, särskilt när du i många objektiva synvinklar har fel.
Min upfattning är att han vill äta så lite som möjligt, i min mening är det bättre att fokusera på mat än massa pulver då jag är övertygad om att mat>kosttillskott oavsätt vad grub tycker och säger, och jag tycker det är rent ut sagt dumt att ens ifrågasätta mat framför proteinpulver i sammanhanget om människan inte äter tillräckligt med ordentlig mat, inget är rätt eller fel i det sammanhanget utan det är ju upp till var och en vad dom tycker, men tack för din oerhört icke objektiva input till tråden.
Beror på vad man är ute efter vid tillfället. Jag väljer ofta proteinpulver som främsta proteinkälla i måltider i stället för traditionella kött, fisk, fågel, osv. Men jag gör väl fel.
Every man for himself. :)
Min upfattning är att han vill äta så lite som möjligt, i min mening är det bättre att fokusera på mat än massa pulver då jag är övertygad om att mat>kosttillskott oavsätt vad grub tycker och säger, och jag tycker det är rent ut sagt dumt att ens ifrågasätta mat framför proteinpulver i sammanhanget om människan inte äter tillräckligt med ordentlig mat, inget är rätt eller fel i det sammanhanget utan det är ju upp till var och en vad dom tycker, men tack för din oerhört icke objektiva input till tråden.
Proteinpulver är mat.
Är du dum på riktigt? Mat är väl alltid bättre än pulver? *facepalm*
http://matkalkyl.se/se-kycklingbrostfiluskinnugnsstekt.php
Tydligen eftersom jag inte förstår sambandet mellan att proteinpulver är dåligt och länk till ungstekt kyckling. Men det börjar gå ur själva grundfrågan så låt oss hjälpa istället för att diskutera annat.
Som någon annan skrev så skulle jag föreslå bröd, några skivor med smör och lite ost på så har du ett riktigt sjyst mellanmål. Eller kanske göra hemmagjorda proteinbars, med proteinpulver;)
Kör på proteinpulver om du känner att hungern inte blir ett problem. Inte riktigt samma mättnad som i kycklingen, annars är det skitsamma. Havregryn fungerar absolut i en drink, det är däremot nästan alltid svårt att få upp det sista ur shakern så ha en sked i beredskap. ;)
Annan variant med havregryn är baked oatmeal. Du måste förbereda på kvällen innan eller på morgonen men det innebär bara mixa och kasta in i ugnen, inte stå vid spisen och steka. :) http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184270
Är du dum på riktigt? Mat är väl alltid bättre än pulver?tack för din oerhört icke objektiva input till tråden.
Fjrebqll
2015-05-07, 15:25
Min absoluta kolhydratsfavorit är 1-2 tallrikar om dagen med Cornflakes, chokladpulver och lättmjölk.
R Scarpa27
2015-05-07, 18:43
ta en shaker....
häll upp mjölk,blanda med proteinpulver & kasta i cornflakes och lingonsylt.
sumialic
2015-05-07, 22:36
Lösgodis, nappar är extremt lättätna och glukosbaserade.
Det där var det bästa hittills!!! Frågan är om jag kan hitta det billigt här eller om jag kommer bli ruinerad. Men helt klart ett bra tips!
De innehåller väl dessutom endast glukos, eller?
sumialic
2015-05-07, 22:39
Tydligen eftersom jag inte förstår sambandet mellan att proteinpulver är dåligt och länk till ungstekt kyckling. Men det börjar gå ur själva grundfrågan så låt oss hjälpa istället för att diskutera annat.
Som någon annan skrev så skulle jag föreslå bröd, några skivor med smör och lite ost på så har du ett riktigt sjyst mellanmål. Eller kanske göra hemmagjorda proteinbars, med proteinpulver;)
Problemet med bröd är att min fettkvot fylls rejält snabbt (p.g.a smöret och eventuellt osten då så klart). Jag bor dessutom på malta, så njuta av en macka med smör gör man väl inte riktigt här då det inte finns något bregott :(
sumialic
2015-05-07, 22:41
Kör på proteinpulver om du känner att hungern inte blir ett problem. Inte riktigt samma mättnad som i kycklingen, annars är det skitsamma. Havregryn fungerar absolut i en drink, det är däremot nästan alltid svårt att få upp det sista ur shakern så ha en sked i beredskap. ;)
Annan variant med havregryn är baked oatmeal. Du måste förbereda på kvällen innan eller på morgonen men det innebär bara mixa och kasta in i ugnen, inte stå vid spisen och steka. :) http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184270
Baked oatmeal, verkade definitivt spännande. Det där ska jag kolla upp.
Pajdeg har man ju gjort ett par gånger, men samma sak där, fyller fettkvoten direkt. Tack för tipset :)
StarkaUlf
2015-05-07, 22:43
Det där var det bästa hittills!!! Frågan är om jag kan hitta det billigt här eller om jag kommer bli ruinerad. Men helt klart ett bra tips!
Nej, men minst 50/50 glukos/fruktos, men säkert närmare 60/40 eller 70/30 glukos/fruktos.
PureWhey
2015-05-07, 22:47
Köp i lösgodis :)
sumialic
2015-05-07, 22:56
Nej, men minst 50/50 glukos/fruktos, men säkert närmare 60/40 eller 70/30 glukos/fruktos.
Är det verkligen så mycket fruktos? Blir ju inte bra då att käka massa nappar om jag ska få i mig 30 g fruktos per 100g.
sumialic
2015-05-07, 22:57
Köp i lösgodis :)
Bor på Malta, finns inte lösgodis här :P
Varsågod.
Jag håller med dig att mat är bättre än kosttillskott.
Men nu ser jag inte på just proteinpulver som ett kosttillskott.
Jag ser på det på samma sätt som jag ser på t.ex. kvarg.
Ett "lättlagat", smidigt, billigt och proteinrikt livsmedel.
Agitator
2015-05-08, 09:44
EAA är ju vettigt också ifall man inte vill ha bukfylla men massa protein.
Lösgodis med glukossirap ftw! Själv köpte jag mozarellaost i morse och lösgodis till frulle wienergum! Ville snabbt få i mig bra kolhydrater från nattens vila. Hade ett bra pass igår, då blir det lite extra kost dagen efter. 2 pbn och en tangering, lösgodis är alltid ett vettigt alternativ!
PureWhey
2015-05-08, 11:44
Vem är det som inte är objektiv?
:smash:
BobaFett
2015-05-10, 11:41
Är det verkligen så mycket fruktos? Blir ju inte bra då att käka massa nappar om jag ska få i mig 30 g fruktos per 100g.
Håll dig borta från fruktos.
BobaFett
2015-05-10, 11:45
EAA är ju vettigt också ifall man inte vill ha bukfylla men massa protein.
Lösgodis med glukossirap ftw!
Var köper du detta? *drool*
BobaFett
2015-05-10, 11:52
Nej, vassleprotein har hälsofördelar framför t ex kött, mer muskeluppbyggande än något matprotein, billigare per gram protein och enkelt att ta till utan att laga mat.
Är det verkligen mer muskeluppbyggande? Menar du per gram protein?
Finns det någon studie där de jämfört matprotein och vassle, tränat och sett hur mycket det skiljer i muskeluppbyggnad?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.