handdator

Visa fullständig version : Energi intag och mat efter träning?

anemon
2015-05-06, 14:28
Hej jag tänkte bara kolla lite snabbt! Spelar det i det stora hela någon roll när jag intar min energi och kcal under dagen?
Låt säga att jag äter 2500 om dagen varav 1500 innan och 1000 efter, ? Eller tvärtom?
Antar att det är kcal in vs ut som i slut ändan spelar roll?
Mer protein efter träningen försöker jag få in men annars spelar det någon större roll/skillnad?

Troppa
2015-05-06, 14:49
Spelar ingen roll förutom om du ska träna 2 pass om dagen så är det fördel att äta något emellan, har för mig King Grub skrev det och länkade studie på det.

Jag själv äter frukost som ligger på ca 800-900 kalorier och sedan ett kvällsmål som består av ca 3000 kalorier minst. Kan gå någon timme efter att jag tränat men det viktiga är att jag får i mig maten som är planerad för dagen.
Mvh

vicarious
2015-05-06, 15:05
spelar det någon större roll/skillnad?

Större? Nej. Men att näringstiming inte spelar någon som helst roll kan man nog inte påstå.

anemon
2015-05-06, 15:08
Ok. Gillar och känns bäst att äta större delen efter träningen men vissa dag blir det ca 60% innan o 40 efter typ som förslaget ovan med ca 1500 innan o 1000 efter . Dels för att ibland behöva lite extra energi o ibland för att dagen ser ut på ett visst sätt. Men ska försöka sluta noja o istället lyfta tungt och köra hårt på gymmet.....

anemon
2015-05-06, 15:09
Större? Nej. Men att näringstiming inte spelar någon som helst roll kan man nog inte påstå.

Hur menar du?

henrikl
2015-05-06, 15:21
Hur menar du?

Att det möjligtvis kan göra en liten skillnad.

Aliaas
2015-05-06, 15:38
Förihelvete ge dig nu! ät o träna!!

Troppa
2015-05-06, 15:45
Den ända teoretiska fördelen det kan vara att ha näringtiming är att ha jämn energi under dagen förutsatt att du äter små mängder mat ( i form av kalorier) över fler måltider. Förutsatt för muskelmassa/styrka så ät hur du vill och när du vill. Martin Berkhan (stavning?) har väl inte fått dåliga resultat.
Mvh

LunaSpice
2015-05-06, 17:14
Det finns viss forskning som påvisar att om större delen av dagens energiintag (t.ex. 2500 kcal) intas efter träning så minskar fettinlagringen jämfört med om man skulle göra tvärtom.

sumialic
2015-05-07, 09:27
Det finns viss forskning som påvisar att om större delen av dagens energiintag (t.ex. 2500 kcal) intas efter träning så minskar fettinlagringen jämfört med om man skulle göra tvärtom.

Gäller det även om intaget sker säg 2 timmar innan träning? D.v.s ganska nära inpå träningen.

King Grub
2015-05-07, 11:16

Snarare tvärtom, skulle jag säga. Antagligen lagrar man mycket mindre fett av det man äter och får mer näring till muskeluppbyggnad, om man lägger större delen av dygnets kaloriintag före träning. Wilson berättar en del från 27:50 i

oWuBB8_n3lw

anemon
2015-05-07, 11:32
Har fått för mig att det viktigaste efter träning är proteinet? Men ser alltid till få i mig en måltid efter träningen oavsett, känns bäst så. Men gör det någon större skillnad i muskel uppbyggnad och på prestation när det gäller styrketräning? Ibland kan jag träna o prestera hur bra som helst utan att ha ätit eller när det gått många timmar innan, andra gånger blir det crash ?

Bossebäver
2015-05-07, 11:35
Snarare tvärtom, skulle jag säga. Antagligen lagrar man mycket mindre fett av det man äter och får mer näring till muskeluppbyggnad, om man lägger större delen av dygnets kaloriintag före träning. Wilson berättar en del från 27:50 i

oWuBB8_n3lw

Finns det någon skriven artikel eller studie som beskriver det han pratar om?

Det känns som det borde vara tvärtom, men å andra sidan verkar kroppen bry sig väldigt lite om vad jag känner ^^

anemon
2015-05-07, 11:40
Tycker också det borde vara så. Men å andra sidan kan du säkert köra något hårdare om du ätit mer innan och använder väl till större delen först den energin du intagit före ?

LunaSpice
2015-05-07, 13:05

oWuBB8_n3lw

Suck, det är ju precis detta jag syftade på när jag skrev men det jag tänkte hamnade tydligen inte i skrift. :smash: Tack för att du klargjorde.

EnergiÖverskott
2015-05-08, 05:43
Förihelvete ge dig nu! ät o träna!!

Väger man runt 50 kilo och är 185 lång så går det där budskapet inte fram, tyvärr så det där är bara prat för blinda ögon och döva öron. Jag ser ingen annan utväg på detta än sjukhusinläggning eller död. Det låter hemskt men, inget pekar på något annat.

Gör jävligt ont att se men, TS har inget att hämta på Kolozzeum (där i princip alla har en skev syn på kost och träning) utan borde akut vända sig till vård för både medicinsk och psykiatrisk behandling.

Aliaas
2015-05-08, 06:50
Väger man runt 50 kilo och är 185 lång så går det där budskapet inte fram, tyvärr så det där är bara prat för blinda ögon och döva öron. Jag ser ingen annan utväg på detta än sjukhusinläggning eller död. Det låter hemskt men, inget pekar på något annat.

Gör jävligt ont att se men, TS har inget att hämta på Kolozzeum (där i princip alla har en skev syn på kost och träning) utan borde akut vända sig till vård för både medicinsk och psykiatrisk behandling.

jo du har rätt.

Blev bara så frustrerad då samma person (TS) startar liknande trådar om och om igen men också uttalar sig om hur denne vill ändra sig och att det nu är annorlunda....

Men det är ju en del i sjukdomsbilden suck :(

EnergiÖverskott
2015-05-08, 08:47
jo du har rätt.

Blev bara så frustrerad då samma person (TS) startar liknande trådar om och om igen men också uttalar sig om hur denne vill ändra sig och att det nu är annorlunda....

Men det är ju en del i sjukdomsbilden suck :(

Absolut!

Jag var ju där själv för många årsedan. Jag hade dock turen att lyckas ta det lilla förnuft jag hade kvar på mina 38 kilos gående död, till fånga och läggas in.

När en anorektiker nojjar sönder när var och hur hen borde äta som inte ens visar det minsta intresse till att lyssna och lita på råd jag ger, som vart där själv och ännu värre där an, vågar jag tyvärr nästan säga att jag vet hur detta kommer att sluta. :/

Fjrebqll
2015-05-10, 19:42
Går inte att hitta den där studien jacob wilson pratar om någonstans. Skumt! :)

Isseman
2017-05-24, 15:05

oWuBB8_n3lw

Väldigt intressant. Jag har alltid både trott och hört att det är bättre att kötta i sig det mesta efter "det är då det gör nytta"..

Sen skiljer det sig såklart också om man äter cleant eller som Wilson beskrev, att man äter skit/festar osv.

Finns det inget nytt om det här nu? :)

J.V
2017-05-24, 15:38
Väldigt intressant. Jag har alltid både trott och hört att det är bättre att kötta i sig det mesta efter "det är då det gör nytta"..

Sen skiljer det sig såklart också om man äter cleant eller som Wilson beskrev, att man äter skit/festar osv.
Finns det inget nytt om det här nu?Det beror val ocksa pa om man ar ute efter maximala gainz eller att ga ner i fettprocent sa mycket som mojligt ocksa.

Isseman
2017-05-25, 21:39
Det beror val ocksa pa om man ar ute efter maximala gainz eller att ga ner i fettprocent sa mycket som mojligt ocksa.

Ja precis!

Isseman
2017-05-29, 11:53
Ingen som har något nytt kul att diskutera/dela med sig av? :D

SLG
2017-05-29, 22:13
Ingen som har något nytt kul att diskutera/dela med sig av? :D

Jag har inget att tillföra direkt, men jag hållet med om att det är intressant!

Jag skulle gärna vilja veta om någon sitter inne på en teori till hur det kommer sig att det kan vara gynnsamt med större delen av matintaget innan träning (även vilka tidaspekter vi pratar om). Vad händer med energin som annars skulle blivit fett (så som det blev i gruppen som åt mestadels efter träningen)? Har någon själva studien får ni gärna dela med er!

ChristianMan
2017-05-30, 08:54
Hej jag tänkte bara kolla lite snabbt! Spelar det i det stora hela någon roll när jag intar min energi och kcal under dagen?
Låt säga att jag äter 2500 om dagen varav 1500 innan och 1000 efter, ? Eller tvärtom?
Antar att det är kcal in vs ut som i slut ändan spelar roll?
Mer protein efter träningen försöker jag få in men annars spelar det någon större roll/skillnad?

Hej Anemon.

Att äta mycket précis innan träning är inget bra för då går mycket energi åt att smälta maten som stör träningen samt när man tränar så stör man matsmältningen. Att dricka mycket vatten innan träning är inget bra heller för då går en del energi åt för kroppen att ta till sig vatten och träningen stör upptaget av vattnet.

Att inta kostillskott såsom vitaminer och mineraler är nödvändigt för maten idag är näringsfattigare än maten för 100år sedan så även om vi äter tillräckligt kalorier så får vi inte i oss tillräckligt med näring.

LunaSpice
2017-05-30, 09:05
Att inta kostillskott såsom vitaminer och mineraler är nödvändigt för maten idag är näringsfattigare än maten för 100år sedan så även om vi äter tillräckligt kalorier så får vi inte i oss tillräckligt med näring.

Det där går ju inte att generalisera. Det beror ju helt på valet av livsmedel och mat du väljer. Vid en varierad kost med mkt bär och grönsaker (annat än tomat, gurka och sallad såklart) behövs inga tillskott alls. Att allmänt ta multivitamintillskott bara för att det borde vara så är ju ganska skevt och kan i vissa fall vara skadligt/försämra resultaten.