Visa fullständig version : Råa ägg?
Undra om ni äter råa ägg dagligen eller blanda ut det med lite mjölk och klunkar?
När jag är lite för lat för att laga mat kläcker jag alltid 2 ägg i 2 dl mjölk och dricker ;)
Råa ägg ??
Är du lat så koka ett gäng ägg och ha alltid tillgängligt i kylen när du blir sugen.
Finns inga fördelar med att äta råa ägg, bara risker för matförgiftningar.
Pressarn
2004-04-06, 15:32
Brukar isf mixa råa ägg, mjölk, yoghurt, glass, banan, olika bär, ananas, äpple osv... :thumbup:
Pressarn
2004-04-06, 15:33
Originally posted by Sverker
Råa ägg ??
Är du lat så koka ett gäng ägg och ha alltid tillgängligt i kylen när du blir sugen.
Finns inga fördelar med att äta råa ägg, bara risker för matförgiftningar.
Kokta ägg kan man äta bara sådär med lite salt såklart. Hur länge kan dom hålla sig i kylen?
King Grub
2004-04-06, 15:38
Aldrig ett rått ägg passerar dessa läppar.
Jag såg min bror förtvina från runt 80 kilo till under 50 kilos kroppvikt av salmonellaförgiftning av råa ägg.
Originally posted by Pressarn
Kokta ägg kan man äta bara sådär med lite salt såklart. Hur länge kan dom hålla sig i kylen?
När de är kokta är hållbarheten kanske 4 - 5 dagar.
Det är äggvitan som kan vara farlig rå va?
King Grub
2004-04-06, 16:35
Originally posted by Klo
Det är äggvitan som kan vara farlig rå va?
Salmonellasmittan kan du få av både gulan och vitan.
"Frisk" rå äggvita är inte farlig, men innehåller proteinet avidin, som binder biotin och hämmar upptaget av detta, men det krävs en hel del rå äggvita för att denna effekt skall vara aktuell.
zonecapone
2004-04-06, 16:39
NO NO NO!!!!!!
Att äta ägg råa är hel fel!
Rå äggvita innehåller avidin!
Avidin hindrar upptaget av B-vitaminer som är ett måste för upptaget av protein!!
Det är därför man ej ger ägg till hundar då de lätt får B-vitamin brist!
ZONE
Metal_boy_
2004-04-06, 17:16
om man blandar i äggvitorna direkt i gröten då? räknas det fortfarande såm råa ägg då?
Bakterierna som salmonella dör vid 60 grader.
Äggvita stelnar vid 65 grader. Du måste alltså fortsätta att värma gröten efter du tillsatt ägget eftersom gröten svalnar av ägget.
Originally posted by zonecapone
Det är därför man ej ger ägg till hundar då de lätt får B-vitamin brist!
ZONE
Känner många som ger hundarna ägg och har aldrig hört om några problem med b-vitaminbrist pga detta. Däremot är många veterinärer överförtjusta i att injicera lite b-vitamin så fort hunden verkar lite hängig för "det kan aldrig skada".
Utan för ämnet :D
Deffande kroppsbyggare brukar äta äggvitan själv ( kokt hoppas jag ) och ge gulan till hunden.
oj då. käkar 2 råa ägg om dagen i min tonfisk drink. fan, orka koka ägg på morgonen.. lättare o dra i en burk tonfisk, 2 ägg, yogurt mixa och sen bara hulka i sig sörjan :D
King Grub
2004-04-07, 10:25
Originally posted by MAXX
oj då. käkar 2 råa ägg om dagen i min tonfisk drink. fan, orka koka ägg på morgonen.. lättare o dra i en burk tonfisk, 2 ägg, yogurt mixa och sen bara hulka i sig sörjan :D
Koka dem kvällen innan och börja dagen med en delikat och fisframkallande äggmacka?
Originally posted by King Grub
Koka dem kvällen innan och börja dagen med en delikat och fisframkallande äggmacka?
Beror väl på var man jobbar & hur känsliga eventuella kollegor är, vill minnas att det var en kille som stämde en kollega för att denna lagt av ett riktigt "ägg" på kontoret. Mannen som blev gasad hävdade att han bortsett från fysiskt äckel, och kände sig kränkt.....:laugh:
Originally posted by MAXX
Ursäkta att jag avviker från ämnet men smakar den där drinken lika illa som det låter!?
Originally posted by Wiiking
Ursäkta att jag avviker från ämnet men smakar den där drinken lika illa som det låter!?
ja ungefär :D. Fast det är en vanesak som allt annat.
Ett hett tips, försök att inte andas när du dricker den :cheers:
Det kanske är för att jag inte tar det här med träningen så seriöst som jag har så "svårt med fattet" som de säger; jag fattar inte vad som är vitsen med denna tävlan i att reducera dagens måltider till möjligast vidriga drinkar, att svepas på tre röda sekunder. Tonfisk är gott, ägg är gott, yoghurt är gott - varför inte bara äta dem var för sig istället för att begå övergrepp på fina råvaror med mixern ...? Vad är poängen med att äta äcklig mat när man skulle kunna äta god? :confused:
Originally posted by Tolkia
Det kanske är för att jag inte tar det här med träningen så seriöst som jag har så "svårt med fattet" som de säger; jag fattar inte vad som är vitsen med denna tävlan i att reducera dagens måltider till möjligast vidriga drinkar, att svepas på tre röda sekunder. Tonfisk är gott, ägg är gott, yoghurt är gott - varför inte bara äta dem var för sig istället för att begå övergrepp på fina råvaror med mixern ...? Vad är poängen med att äta äcklig mat när man skulle kunna äta god? :confused:
jag håller med, "hardcore-drinkar" går bort!
King Grub
2004-04-08, 06:34
Originally posted by Fartman
Samma här. Mat skall vara gott. Hellre masa sig upp ur snarkofagen en kvart tidigare, än att hälla i sig en kväljningsframkallande äckeldrink.
chansen att få salmonella i Sverige är ju näst intill obefintlig.
Finns bra trådar om just detta. sök.
Dessutom äter jag ett rått ägg om dagen.
Absolut!
MEGA_MAN
2004-04-08, 08:33
HAr faktiskt ätit ca 5 råa ägg om dagen en längre tid, dricker dock stora mängder minimjölk där det är tillsatt extra b-vitamin och så ärer jag vitamintillskott där bvitamin finns med.
Är det då risk att minna råa ägg sabbar min B-vitamin så mycket att proteupptaget blir lidande?
King Grub
2004-04-08, 08:33
Originally posted by Assazel
chansen att få salmonella i Sverige är ju näst intill obefintlig.
Finns bra trådar om just detta. sök.
Trots allt diagnosticeras runt 5000 salmonellafall per år i Sverige. 85% av dessa har smittat utomlands, men 750 inhemska fall är inte "obefintlig" risk.
Lindberg A, Andersson Y, Engvall A, Hjalt C-Å, Stenson H, Svenungsson B. Salmonella strategidokument. Socialstyrelsen 1999, artikelnummer 1999-00-066
King Grub
2004-04-08, 08:34
Originally posted by MEGA_MAN
HAr faktiskt ätit ca 5 råa ägg om dagen en längre tid, dricker dock stora mängder minimjölk där det är tillsatt extra b-vitamin och så ärer jag vitamintillskott där bvitamin finns med.
Är det då risk att minna råa ägg sabbar min B-vitamin så mycket att proteupptaget blir lidande?
Inte av fem ägg, och har du gulan med är det ingen risk alls, hur många råa ägg du än skulle slurpa i dig. Det är ren vita som är boven, inte hela ägg.
Trots allt diagnosticeras runt 5000 salmonellafall per år i Sverige. 85% av dessa har smittat utomlands, men 750 inhemska fall är inte "obefintlig" risk.
Lindberg A, Andersson Y, Engvall A, Hjalt C-Å, Stenson H, Svenungsson B. Salmonella strategidokument. Socialstyrelsen 1999, artikelnummer 1999-00-066
Och de 750 som är kvar har säkert fått det på restauranger. Det har inte uppdagats något fall av salmonella från ägg på flera år. Och hade det det så hade man garanterat uppmärksammat det i media.
King Grub
2004-04-08, 08:43
"I Sverige är den vanligaste salmonellaformen den som sitter utanpå äggskal. Salmonellan finns utanpå äggskalet och är skalet dåligt eller om det finns brister i hanteringen så kan salmonellan hamna i det färdiga livsmedlet."
Ja, men bara för att du blir smittad behöver du inte bli sjuk. kroppen klarar en viss mängd salmonella bakterier.
King Grub
2004-04-08, 09:19
Ja, men bara för att du blir smittad behöver du inte bli sjuk. kroppen klarar en viss mängd salmonella bakterier.
Bra argument. Bara för att man inte orkar koka eller på annat sätt tillaga äggen.
"Alla blir ju inte HIV-smittade, så vad skall jag använda kondom för?" :)
MEGA_MAN
2004-04-08, 09:28
Argment för råa äg är ju att det är enkelt, det är gott, lätt att dricka!!!
Man får väl riskera lite för att få drickka lite underbara råa ägg :D
Jag skulle vilja formulera om det till ungefär:
Salmonella bakterien trivs inte speciellt bra i våra tarmar.
...men blir vi smittade är det en mycket LÅNG historia att bli av med salmonellan.... så varför riskera något ?
Originally posted by Sverker
Jag skulle vilja formulera om det till ungefär:
Salmonella bakterien trivs inte speciellt bra i våra tarmar.
...men blir vi smittade är det en mycket LÅNG historia att bli av med salmonellan.... så varför riskera något ?
jag menar att chansen är liten. Var och en bestämmer ju själv.
Grub: ja hade vi haft en likadan nitisk kontroll på damerna vi skall belägra som man har på äggen i Sverige så visst....
Enligt föreläsning för 2 veckor sedan var statistiken följande:
2003 - 3794 fall varav 803 (21%) inhemska.
Ingen höjdare att få salmonellainfektion då många salmonelaltyper är pentaresistenta- dvs resistenta mot 5 av våra vanligaste antibiotikatyper.
För att bli infekterad och sjuk krävs 10 bakterier.. Dock krävs ca 10^5 bakterier för att diagnosticera.
Detta enligt vår lärare - M-L Danielsson-Tham, professor på avdelningen för livsmedelshygien, SLU.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen: du förstör äggen när du hettar upp dom. Jag blir så urbota less på detta forums "närings-maffia" som tror sig veta allt men inte begriper ett dyft av evolution och genetik...
Jag äter 10 råa ägg om dagen och jag har aldrig mått bättre.
Originally posted by MEGA_MAN
Argment för råa äg är ju att det är enkelt, det är gott, lätt att dricka!!!
Man får väl riskera lite för att få drickka lite underbara råa ägg :D
mm råa ägg smakar ju tårta... not!
Originally posted by Klein
Jag har sagt det förut och jag säger det igen: du förstör äggen när du hettar upp dom. Jag blir så urbota less på detta forums "närings-maffia" som tror sig veta allt men inte begriper ett dyft av evolution och genetik...
Jag äter 10 råa ägg om dagen och jag har aldrig mått bättre.
Visst, det viktigaste är ju att må bra själv och tro på vad man gör.
Berätta istället vad det är som förstörs och informera oss andra.
För mig som sällan äter ägg är det inte avgörande i kroppsbyggningen men jag är alltid nyfiken på att lära mer.
Näringsämnenas kemiska struktur ändras av upphettningen och vår kropp kan inte längre använda dom. Enzymerna i ägget inaktiveras och kroppens måste producera mer enzymer och slits därmed ut i förtid. Vidare kan man bli allergisk mot de förändrade proteinerna.
Det är väldigt lätt att gå vilse i näringsvärdenas värld då den till synes är väldigt komplex. Vilka ämnen som fungerar i synergi och vilka som motverkar varandra etc. Det tragikomiska är att detta bara är ett problem för folk som stoppar i sig raffinerad mat och diverse tillskott. Äter man hel oprocessad mat så sköter det sig alldeles av sig självt. Jag förstår att det måste kännas jobbigt för folk som investerat en massa tid i att näringslärans värld att höra att deras kunskaper är värdelösa men tyvärr är det så.
Vidare är salmonella inget stort problem för en i övrigt frisk människa och risken att få det är obefintlig om man äter ägg från frigående höns och dessutom får man mycket mer Omega 3 på köpet. Får kycklingarna inte leva naturligt med modern så kan de däremot väldigt lätt få salmonella. Naturen har de bästa lösningarna.
King Grub
2004-04-09, 13:28
Om du säger det så.
Är detta något dokumenterat, eller är det något du själv upplever? Därmed inte sagt att det inte är sant. Jag vet att Mercola säger att han tror samma sak.
Klein: källa?
Om du ska argumentera mot två av de som kan mest på detta forumet så kan du väl iaf ha något att komma med?
Rapporter, böcker osv...
Yankeee,
du förstår inte riktigt resonemanget. Detta är till viss del kvalificerade gissningar från min sida men för en person som är insatt i kemi och genetik så är resomanget väldigt logiskt och analogt med hur världen fungerar. Kroppen är enormt mycket mer komplex än något enskilt experiment kan visa. Långsiktiga effekter av raffinerad upphettad mat kan man se på folk som närmar sig 50 här i väst. De börjar bli sjuka och det är inte en naturlig del av åldrande, det är fråga om att äta sig sjuk och "avnjuta" resten av livet under medicinering eller ruttna bort.
Yankeee,
du förstår inte riktigt resonemanget. Detta är till viss del kvalificerade gissningar från min sida men för en person som är insatt i kemi och genetik så är resomanget väldigt logiskt och analogt med hur världen fungerar. Kroppen är enormt mycket mer komplex än något enskilt experiment kan visa. Långsiktiga effekter av raffinerad upphettad mat kan man se på folk som närmar sig 50 här i väst. De börjar bli sjuka och det är inte en naturlig del av åldrande, det är fråga om att äta sig sjuk och "avnjuta" resten av livet under medicinering eller ruttna bort.
Dina gissningar säger inte mycket, källa till dina påståenden, tack. Vem som helst kan sitta på internet och säga "är bara lite insatt i blabla så fattar man det" VI som inte är insatta då? Ska vi tro på det du säger? Det lär finnas en del forskning om ägg och om det är bra eller inte.
Hur vet du att det är tack vare dina råa ägg du mår så bra?
Det är knappast så att folk mår risigt vid 50 för att de har ätit kokta ägg.
Tråden handlar om hurvida det är bra att äta råa ägg eller inte. Dra inte iväg för att du inte har något att komma med.
Originally posted by Yankeee
Dina gissningar säger inte mycket, källa till dina påståenden, tack. Vem som helst kan sitta på internet och säga "är bara lite insatt i blabla så fattar man det" VI som inte är insatta då? Ska vi tro på det du säger? Det lär finnas en del forskning om ägg och det är bra eller inte.
Hur vet du att det är tack vare dina råa ägg du mår så bra?
Det är knappast så att folk mår risigt vid 50 för att de har ätit kokta ägg.
Tråden handlar om hurvida det är bra att äta råa ägg eller inte. Dra inte iväg för att du inte har något att komma med.
Mina gissningar gäller vad människan är genetiskt anpassad för att äta och att mat som inte tarvar upphettning står högst upp på den listan är självklart. Djur som bara äter tillagad mat blir sjuka. Människor som äter mestadels tillagad mat får samma symptom fast här dras inte parallellen till den tillagade kosten för den tycks i det närmaste ha religiös innebörd för de flesta människor.
Ägg kräver ingen tillagning för att vi ska tillgodogöra oss näringen. Detta om något borde ju "tända en lampa".
När jag äter tillagade ägg får jag äggfisar. När jag äter råa ägg får jag inga äggfisar. Jag smälter ägget bättre med andra ord.
Det är inte en själ här som bjudit på några riskkalkyler för att få salmonella från svenska kravmärkta ägg vilket är vad jag äter och rekommenderar så istället för att låta fradgan spruta kan du ju komma med något själv.
Det är inte en själ här som bjudit på några riskkalkyler för att få salmonella från svenska kravmärkta ägg vilket är vad jag äter och rekommenderar så istället för att låta fradgan spruta kan du ju komma med något själv.
Ska jag komma med bevis när jag ifrågasätter något DU påstår?
Salmonellan är det ENDA argumentet *för* tillagade ägg.
Tricklev
2004-04-09, 14:56
min mormor oc morfar har käka tillagade äg så länge dom kan minnas och dom har inte haft några problem som dom borde fått enlgit dig. dom är runt 75 snåret och käkar massa tillagade ägg varje dag.
Hadde dom käkat flertal otillagade äg i över 50 år så vette fan om dom mått så bra iofs.
Salmonellan är det ENDA argumentet *för* tillagade ägg.
tja, jag tycker att argumentet "råa ägg smakar skit" är ett väldigt bra argument det med.
Originally posted by Tricklev
min mormor oc morfar har käka tillagade äg så länge dom kan minnas och dom har inte haft några problem som dom borde fått enlgit dig. dom är runt 75 snåret och käkar massa tillagade ägg varje dag.
Hadde dom käkat flertal otillagade äg i över 50 år så vette fan om dom mått så bra iofs.
Det torde ju vara självklart för var och en att det är hur din kost ser ut i helhet som avgör. Det är dock delarna som bygger helheten. Man blir inte mer sjuk av att äta tillagade ägg än att äta exempelvis upphettad frukt eller grönsaker. Din morfar och mormor skulle ha mått bättre på råa ägg, men det kan de ju inte veta om då dom inte provat. Och att din mormor och morfar lever i välmåga utan medicinering tvivlar jag starkt på.
Tricklev
2004-04-09, 15:09
Det torde ju vara självklart för var och en att det är hur din kost ser ut i helhet som avgör. Det är dock delarna som bygger helheten. Man blir inte mer sjuk av att äta tillagade ägg än att äta exempelvis upphettad frukt eller grönsaker. Din morfar och mormor skulle ha mått bättre på råa ägg, men det kan de ju inte veta om då dom inte provat. Och att din mormor och morfar lever i välmåga utan medicinering tvivlar jag starkt på.
Min mormor och morfar går upp 4 varje dag o rör sig/gör saker hela dagarna o är inga feta soffpotatisar som din släkt så JEPP dom går inte på medicin. iofs så har morfar skadat sitt ben några gånger men tror inte det är äggens fel:thefinger
käka du dina 8(?) otillagade ägg varje dag och ring mig när du är 75 så ska vi se hur bra du mår.
Tricklev
2004-04-09, 15:09
tja, jag tycker att argumentet "råa ägg smakar skit" är ett väldigt bra argument det med.
mycke sant:thumbup:
Om du intalar dig att något är äckligt så blir det ju äckligt.
Tricklev
2004-04-09, 15:12
Om du intalar dig att något är äckligt så blir det ju äckligt.
Jag hadde intalat mig själv att lax smaka pungsug men det var ganska gott märkte jag för ett tag sen.
kanske är fel på mig då?:confused: ;) :eating:
Min mormor och morfar går upp 4 varje dag o rör sig/gör saker hela dagarna o är inga feta soffpotatisar som din släkt så JEPP dom går inte på medicin. iofs så har morfar skadat sitt ben några gånger men tror inte det är äggens fel:thefinger
käka du dina 8(?) otillagade ägg varje dag och ring mig när du är 75 så ska vi se hur bra du mår.
Min respekt till din morfar och mormor i så fall. Ett aktivt liv är ju som bekant bra för hälsan. Men jag vidhåller att råa ägg hade gjort dom ännu livskraftigare.
Jag hadde intalat mig själv att lax smaka pungsug men det var ganska gott märkte jag för ett tag sen.
kanske är fel på mig då?:confused: ;) :eating:
Konsistensen på råa ägg kan vara lite obehaglig och få fantasin att springa iväg men smaken är det inget fel på. Du kan ju vispa ägget och ge smaken en chans.
Tricklev
2004-04-09, 15:17
Konsistensen på råa ägg kan vara lite obehaglig och få fantasin att springa iväg men smaken är det inget fel på. Du kan ju vispa ägget och ge smaken en chans.
<--- Vill inte ha salmonella:D
[QUOTE]Originally posted by Klein
Djur som bara äter tillagad mat blir sjuka.
Vilka djur?
Du säger ju att det är okey? Då har du väl en sådan riskkalkyl någonstans?
Tricklev
2004-04-09, 15:32
Min respekt till din morfar och mormor i så fall. Ett aktivt liv är ju som bekant bra för hälsan.
ye min släkt äger =D
Men jag vidhåller att råa ägg hade gjort dom ännu livskraftigare.
Jag vidhåller att du har fel:D
Originally posted by z_bumbi
[QUOTE]Originally posted by Klein
Djur som bara äter tillagad mat blir sjuka.
Vilka djur?
Du säger ju att det är okey? Då har du väl en sådan riskkalkyl någonstans?
1: Alla djur blir sjuka av det.
2: 1 smittat ägg på 30 000 vad gäller amerikanska 'industriellt' producerade ägg. Jag gissar att svenska kravmärkta ägg är betydligt mycket säkrare än så och det gör nog du också.
Tricklev
2004-04-09, 15:36
2: 1 smittat ägg på 30 000 vad gäller amerikanska 'industriellt' producerade ägg. Jag gissar att svenska kravmärkta ägg är betydligt mycket säkrare än så och det gör nog du också.
8ägg om dagen i 1 år blir 2920 på ett år. Efter 55 år har man alltså fått i sig 160600 stycken ägg =/ damn tur att min släkt inte äter råa ägg. massa salmonella i dom åren isf.
Vad är viktigast att koka äggen 3min dagen före eller att vara halv död när man är 60?;)
Alla djur?
Då lägger jag ner den här diskussionen nu, ingen större mening med att fortsätta.
Originally posted by z_bumbi
Alla djur?
Då lägger jag ner den här diskussionen nu, ingen större mening med att fortsätta.
Jag kan hålla med om att det låter barnsligt att säga "alla" och vidare är det ju naturligtvis en definitionsfråga av vad som är ett djur. Bakterier och mikroorganismer klarar sig säkert förträffligt bra på tillagad mat. De observationer som gjort gäller naturligtvis populära husdjur som katter, hundar, småfåglar. De två förra är förvisso rovdjur som inte kan hantera grönt och den senare är växtätare. Det intressanta var att deras symptom liknande dom som människor får efter viss tid. Dvs utlitna inre organ, dålig hy, orkeslöshet m.m.
8ägg om dagen i 1 år blir 2920 på ett år. Efter 55 år har man alltså fått i sig 160600 stycken ägg =/ damn tur att min släkt inte äter råa ägg. massa salmonella i dom åren isf.
Vad är viktigast att koka äggen 3min dagen före eller att vara halv död när man är 60?;)
Det är ju bara statistik. I själva verket så är det fråga om nån enskild epidemi där nåt enskilt parti ägg är smittat. Det är inte något som är jämt utspritt över tid och rum. Alltså är risken mycket mindre i praktiken.
Jag kan hålla med om att det låter barnsligt att säga "alla" och vidare är det ju naturligtvis en definitionsfråga av vad som är ett djur. Bakterier och mikroorganismer klarar sig säkert förträffligt bra på tillagad mat. De observationer som gjort gäller naturligtvis populära husdjur som katter, hundar, småfåglar. De två förra är förvisso rovdjur som inte kan hantera grönt och den senare är växtätare. Det intressanta var att deras symptom liknande dom som människor får efter viss tid. Dvs utlitna inre organ, dålig hy, orkeslöshet m.m.
Vem gjorde dessa observationer? När gjordes dem? Hur gjordes dem?
Vem gjorde dessa observationer? När gjordes dem? Hur gjordes dem?
Detta är så väl känt och allmänt vedertaget att jag inte tänker posta en referens. Gör en google search.
Herkulez
2004-04-09, 16:53
Detta är så väl känt och allmänt vedertaget att jag inte tänker posta en referens. Gör en google search. Du vet inte mao, eller :confused:
Originally posted by Herkulez
Du vet inte mao, eller :confused:
Nej - *DU* vet inte och är uppenbarligen inte intresserad nog att ändra på det.
Herkulez
2004-04-09, 17:01
Nej - *DU* vet inte och är uppenbarligen inte intresserad nog att ändra på det. Bra comesback:thumbup:
King Grub
2004-04-09, 17:03
Nej - *DU* vet inte och är uppenbarligen inte intresserad nog att ändra på det.
Så fungerar det inte. Den som påstår något får allt klämma fram några referenser för att verka trovärdig.
Så fungerar det inte. Den som påstår något får allt klämma fram några referenser för att verka trovärdig.
Ja men i detta fallet vore det ungefär som att krävas på referenser för att det är nyttigt att röra på sig. Det är rent ut sagt löjligt.
Herkulez
2004-04-09, 17:09
Ja men i detta fallet vore det ungefär som att krävas på referenser för att det är nyttigt att röra på sig. Det är rent ut sagt löjligt. ge dig nu, erkänn bara att du inte har nå referenser eller hur
Ja men i detta fallet vore det ungefär som att krävas på referenser för att det är nyttigt att röra på sig. Det är rent ut sagt löjligt.
Vi vet ju tydligen inte bättre. Stor chans att du inte vill bevisa att du har rätt. Särskilt när det tar c:a 3 sek att lägga in en länk motsv.
http://www.netpets.com/cats/reference/food/cookorraw.html
http://www.shirleys-wellness-cafe.com/animals.htm
http://www.drianbillinghurst.com/petfood.htm
http://www.patmckay.com/Article_2.html
http://www.api4animals.org/689.htm
http://www.fruitnut.net/index2.htm?PAG=50PetFood,REF=
http://www.wholisticanimal.com/processedpetfood.html
http://www.worldwise.com/petfood.html
http://www.newveg.av.org/WhyRaw.htm
Detta är i princip bara första sidan av hits jag fick från min sökning: http://www.google.se/search?hl=sv&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=+cooked+pet+food+health+problem&meta=
så fort man kommer med en teori som ni andra inte håller med om för att de "kändaste" på forumet har sagt motsatsen så trycker ni fullständigt ner den nya teorin.
Om killen lärt sig det och läst det kanske det inte är så himla lätt att snabbt hitta referenser? Ge honom lite tid isåfall.
Kan jag får din referens Herkulez att det INTE är som Klein påvisar?
Edit: där kom referenserna.. :) (lite sen som vanligt)
Word Klein! :thumbup:
Herkulez
2004-04-09, 17:24
så ja:thumbup:
Klein: Hade du lagt in någon/några av länkarna direkt hade det inte blivit något tjafs.
Assazel: Det har inget med vilka som tycker vad, påstår man något ska man ha källor. Och det är den som påstår något som ska lägga fram bevis, inte tvärtom.
Klein: Hade du lagt in någon/några av länkarna direkt hade det inte blivit något tjafs.
Assazel: Det har inget med vilka som tycker vad, påstår man något ska man ha källor. Och det är den som påstår något som ska lägga fram bevis, inte tvärtom.
Jag tycker det är helt ok att lägga fram sin teori som man kan i huvet först. Och om intresse finns skaffa fram källor. Visst de kom lite sent men dock.
edit: är det Hanson du har som avatar? :insane:
Jag tycker det är helt ok att lägga fram sin teori som man kan i huvet först. Och om intresse finns skaffa fram källor. Visst de kom lite sent men dock.
edit: är det Hanson du har som avatar? :insane:
Vi är alla olika.
Visst är det hanson :thefinger
Herkulez
2004-04-09, 17:40
Kan jag får din referens Herkulez att det INTE är som Klein påvisar?
öööh det enda jag frågade var om referenser som man kunde läsa å lära sig lite mer om det :smash:
öööh det enda jag frågade var om referenser som man kunde läsa å lära sig lite mer om det :smash:
ja men du va lite elak mot honom.... :nono:
Herkulez
2004-04-09, 17:50
ja men du va lite elak mot honom.... :nono: Bu-fucking-huu, klart som fan man börjar undra när det verkade som at han inte ville sätta ut referenser, tror själv att Klein är mogen nog för att inte ta åt sig på internet:rolleyes:
föresten kallar du det där elak:D
Syftet med mitt referensinlägg var uteslutande att demonstrera hur oerhört lättillgänglig informationen i fråga är...
Katter klarar inte "grönt" nej, hundar däremot klarar det betydligt bättre.
Bland våra populära reptil-husdjur exempelvis sköldpadda kan salmonella förekomma som normalflora vilket kan smitta människa vid hantering. Ca 3% av salmonellafallen i sverige utgörs av människor som smittats av sitt husdjur.ö
Herkulez
2004-04-09, 23:37
Syftet med mitt referensinlägg var uteslutande att demonstrera hur oerhört lättillgänglig informationen i fråga är... men om man vill ha BRA referenser vem är bäst att fråga, jo den som har mest kunskap i ämnet
förövrigt så vore det intressant å veta hur ditt kostupplägg ser ut
men om man vill ha BRA referenser vem är bäst att fråga, jo den som har mest kunskap i ämnet
förövrigt så vore det intressant å veta hur ditt kostupplägg ser ut
Ja ligger runt 13 % bf just nu och har planerat att börja tävla i AF till lucia/december pokalen...
längd är 177 cm.
vikt runt 93 kg
så just nu håller jag en väldigt hög kost runt 6-7 k kcal.
för att snabbt ta mig upp runt 15 % bf så det skall gå lite lättare att packa på mig lite mer muskler.
försöker ligga runt 600 gram protein per dag.
kolhydrater och fett räknar jag inte utan äter bara allt jag ser.
Givetvis äter jag inte insulinhöjande mat förutom efter träningen.
King Grub
2004-04-17, 11:08
600 gram protein per dag? Vilket slöseri och vilken belastning på organen till ingen nytta.
Originally posted by Edan
Ja ligger runt 13 % bf just nu och har planerat att börja tävla i AF till lucia/december pokalen...
längd är 177 cm.
vikt runt 93 kg
så just nu håller jag en väldigt hög kost runt 6-7 k kcal.
för att snabbt ta mig upp runt 15 % bf så det skall gå lite lättare att packa på mig lite mer muskler.
försöker ligga runt 600 gram protein per dag.
kolhydrater och fett räknar jag inte utan äter bara allt jag ser.
Givetvis äter jag inte insulinhöjande mat förutom efter träningen.
600 gram!!Det där e vad Jay Cutler ligger på.
Du behöver inte så mkt om du väger 93 kg. Hälften av det räcker gott o väl
600 gram protein per dag? Vilket slöseri och vilken belastning på organen till ingen nytta.
hehe jo jag är fullt medveten om det men jag har fått sån "protein nojja" så fort det går en timme utan jag fått i mig massa protein så börjar bli "rädd" för att förlora muskler....
är lite psyk för tillfället..
provade också ha en vilovecka funka 5 dar sen "vart" jag träna annars hade jag gått under...
Käka mindre protein och skicka pengarna du sparar till mig om du inte vill ha kvar dem.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.