handdator

Visa fullständig version : Bankproblem - bedrägeri

hemlis
2015-05-06, 08:13
Hej

Jag har just startat ett aktiebolag med någon och lagt in 50.000 hos en stor bank. Till det företagskontot hos banken beställde vi två visakort kopplade till bankkontot. I förrgår skickade jag ett mail till vår bankman och undrade var våra kort var någonstans eftersom dom inte hade kommit än, bankmannen ringde upp mig och sa att 15000 hade tagits ut de senaste 5 dagarna på olika köp i Stockholm, 5 köp på McDonalds samma dag, 5
7 på Lidl, taxi 020 resor, resturangbesök på flera tusen. Han spärrade båda våra kort direkt. Sen igår kom våra kort på posten, plus koden
Vi har inte öppnat något av dem ifall det skulle kunna vara ett bevis på att vi inte har använt korten.

Ett par nya kort har beställts som vi ska hämta ut på banken den här gången. Har någon varit med om något liknande? Det känns väldigt olustigt att någon har /har haft tillgång att ta ut pengar ur vårt företag. Först trodde vi att det var någon på posten, eftersom det var ett par dagar då vi upptäckte köpen och att våra kort kom fram till oss från posten. Tillsammans med korten kom också massa annan post från bolagsverket, skatteverket mm så det verkar som att posten fick lite problem i och med en adressändring vi nyss gjorde.

Så jag misstänker att någon på banken har kommit över våra kortuppgifter på så sätt att de har kunnat ta ut våra pengar, det känns ju inte säkert att fortsätta använda banken. Banken är en av de fem största i Sverige, någonstans i kedjan har säkerheten brustit, och jag tycker detta är skandal.

Vi har polisanmält ärendet och enligt taxi 020 verkar det vara flera som blivit utsatta för samma sak.

Har någon här varit med om något liknande?

C h r i s
2015-05-06, 08:52
Hej

Jag har just startat ett aktiebolag med någon och lagt in 50.000 hos en stor bank. Till det företagskontot hos banken beställde vi två visakort kopplade till bankkontot. I förrgår skickade jag ett mail till vår bankman och undrade var våra kort var någonstans eftersom dom inte hade kommit än, bankmannen ringde upp mig och sa att 15000 hade tagits ut de senaste 5 dagarna på olika köp i Stockholm, 5 köp på McDonalds samma dag, 5
7 på Lidl, taxi 020 resor, resturangbesök på flera tusen. Han spärrade båda våra kort direkt. Sen igår kom våra kort på posten, plus koden
Vi har inte öppnat något av dem ifall det skulle kunna vara ett bevis på att vi inte har använt korten.

Ett par nya kort har beställts som vi ska hämta ut på banken den här gången. Har någon varit med om något liknande? Det känns väldigt olustigt att någon har /har haft tillgång att ta ut pengar ur vårt företag. Först trodde vi att det var någon på posten, eftersom det var ett par dagar då vi upptäckte köpen och att våra kort kom fram till oss från posten. Tillsammans med korten kom också massa annan post från bolagsverket, skatteverket mm så det verkar som att posten fick lite problem i och med en adressändring vi nyss gjorde.

Så jag misstänker att någon på banken har kommit över våra kortuppgifter på så sätt att de har kunnat ta ut våra pengar, det känns ju inte säkert att fortsätta använda banken. Banken är en av de fem största i Sverige, någonstans i kedjan har säkerheten brustit, och jag tycker detta är skandal.

Vi har polisanmält ärendet och enligt taxi 020 verkar det vara flera som blivit utsatta för samma sak.

Har någon här varit med om något liknande?

Nu vet jag inte vilken bank du pratar om, men det brukar finnas en extern leverantör som tillverkar korten. Tvivlar starkt på att någon banktjänsteman har nyttjat ditt kort, om det är någon jag skulle misstänka så är det posten.

hahavaffan
2015-05-06, 08:58
Låter helt sjukt.

hemlis
2015-05-06, 09:00
Korten tillverkas inte i Sverige tydligen.
Brevet där kortet ligger i är oöppnat, och samma sak med brevet där koden finns, så jag har svårt att se att posten kan ha kommit åt kontot.

Däremot är det konstigt att alla köpen är här i Stockholm.

C h r i s
2015-05-06, 09:16
Korten tillverkas inte i Sverige tydligen.
Brevet där kortet ligger i är oöppnat, och samma sak med brevet där koden finns, så jag har svårt att se att posten kan ha kommit åt kontot.

Däremot är det konstigt att alla köpen är här i Stockholm.

Det är inte helt otroligt att någon har kommit åt kortet + kod, finns ju sätt att öppna och försluta brev utan "spår". Någon i kedjan som har haft tillgång till brevet har helt enkelt skimmat kortet, men tvivlar på att banken skulle vara en av dom. :)

Snubben
2015-05-06, 09:27
Det är inte helt otroligt att någon har kommit åt kortet + kod, finns ju sätt att öppna och försluta brev utan "spår". Någon i kedjan som har haft tillgång till brevet har helt enkelt skimmat kortet, men tvivlar på att banken skulle vara en av dom. :)

Har Ni haft problem med adressändring så har troligtvis någon lyckats lägga händerna på korten. Det är vanligare än man tror..

hemlis
2015-05-06, 09:29
Brevet med kort kan jag kanske köpa, men brevet där koden kommer är ett dubbelvikt papper där man river av papperet vid toppen för att öppna, och det är tryckt något slags svart mönster för att man inte ska kunna se igenom. Man får väl anta att det sättet är säkert så att ingen kan se igenom.

Men ja, någon har ju kommit åt kontot på något vis ändå, så alla är misstänkta.

Min kompanjons kort är det som är använt, mitt har inte använts, men de kom tillsammans samtidigt till företagets adress igår.

Snubben
2015-05-06, 09:46
Brevet med kort kan jag kanske köpa, men brevet där koden kommer är ett dubbelvikt papper där man river av papperet vid toppen för att öppna, och det är tryckt något slags svart mönster för att man inte ska kunna se igenom. Man får väl anta att det sättet är säkert så att ingen kan se igenom.

Men ja, någon har ju kommit åt kontot på något vis ändå, så alla är misstänkta.

Min kompanjons kort är det som är använt, mitt har inte använts, men de kom tillsammans samtidigt till företagets adress igår.

Man kan använda signatur.

Armed Dingo
2015-05-06, 09:48
Hur många försändelser kort har skickats? Om det bara är en försändelse så kan det vara någon insider-grej på fabriken för korten, eller att den rentav hackas, som slutar med att uppgifterna hamnar på nätet för försäljning.

4623
2015-05-06, 09:51
Man kan använda signatur.

Brukar väl behöva koden för att aktivera kortet?

Snubben
2015-05-06, 09:55
Brukar väl behöva koden för att aktivera kortet?

Räcker med köp i butik och då kan du använda signaturen.

Så vitt jag vet iallafall. Vanligtvis brukar man aktivera chippet (Tror jag det är) genom uttag i bankomat med kod. Lite osäker där.

R Scarpa27
2015-05-06, 18:45
säkerheten på kort är helvete omodernt för att vara 2015 med all teknologi.

shadowfire
2015-05-06, 19:24
Låter som om det har printats dubbletter av kod + kort och bankerna har underleverantörer av olika slag som sköter det. Samtidigt märkligt om det går att printa dubbletter av ett kort utan att det någonstans larmar, kommer i en loggfil eller så. Borde gå att spåra kan man tycka om det inte är en liga som även rensar loggar mm.

Frågan är mest hur de fått tillgång till korten+kod då även dubbletter borde ha skickats till samma adress.

Klein
2015-05-06, 22:07
La både du och din kompanjon in lika mycket pengar i företaget? Din kompanjon skulle ju ha kunnat gått till banken och tagit ut ett kort vid sidan av och spenderat "dina" pengar.

shadowfire
2015-05-06, 22:59
La både du och din kompanjon in lika mycket pengar i företaget? Din kompanjon skulle ju ha kunnat gått till banken och tagit ut ett kort vid sidan av och spenderat "dina" pengar.

man "tar inte ut kort" dock, utan får dem hemskickade och för att just förebygga bedrägeri så skickas kort / kod med någon dags förskjutning. Har de ansökt om kort på en och samma dag så borde utskicken vara hyfsat linjära.

svenbanan
2015-05-06, 23:00

Korten var ju skickade via post, och brevet var oöppnat. Om kompanjonen beställt ett ytterligare kort så finns det såklart registrerat. Banken kan väl i alla fall inte trolla fram visakort, de ska beställas.

Klein
2015-05-07, 00:15
Korten var ju skickade via post, och brevet var oöppnat. Om kompanjonen beställt ett ytterligare kort så finns det såklart registrerat. Banken kan väl i alla fall inte trolla fram visakort, de ska beställas.

Ok jag har läst på lite nu om denna typ av bedrägeri. Tydligen går det att stjäla kort med RFID (Radio Frequency Identifier) helt trådlöst med en hemmagjord apparat som kostar knappa tusenlappen att bygga. Antagligen detta som hänt trådskaparen. Brottslingen är någon som jobbar på posten och testar alla bankbrev med stor förtjusning.

http://www.arijuels.com/wp-content/uploads/2013/09/HBFJ+07.pdf
http://www.forbes.com/sites/andygreenberg/2012/01/30/hackers-demo-shows-how-easily-credit-cards-can-be-read-through-clothes-and-wallets/

Snubben
2015-05-07, 08:17
Ok jag har läst på lite nu om denna typ av bedrägeri. Tydligen går det att stjäla kort med RFID (Radio Frequency Identifier) helt trådlöst med en hemmagjord apparat som kostar knappa tusenlappen att bygga. Antagligen detta som hänt trådskaparen. Brottslingen är någon som jobbar på posten och testar alla bankbrev med stor förtjusning.

http://www.forbes.com/sites/andygreenberg/2012/01/30/hackers-demo-shows-how-easily-credit-cards-can-be-read-through-clothes-and-wallets/

Det förutsätter väl att kortet har någon typ av liten sändare för t.ex. NFC eller liknande? Vanliga kort med magnetremsa och chip har det inte. Vad jag vet så finns det inga sådana kort från bankerna.

Pull out your credit card and flip it over. If the back is marked with the words “PayPass,” “Blink,” that triangle of nested arcs that serves as the universal symbol for wireless data or a few other obscure icons, Kristin Paget says it’s vulnerable to an uber-stealthy form of pickpocketing

Klein
2015-05-07, 08:54
NFC är en teknologi som baseras på RFID. Huruvuda det finns i trådskaparens kort eller ej kan jag ju inte veta men RFID är definitivt vanligt förekommande i Sverige och återfinns tex i pass och idkort och jag har svårt att se hur kortet annars skulle ha blivit stulet. I USA har kreditkort med RFID inte nödvändigtvis någon speciell logga.

C h r i s
2015-05-07, 09:05
NFC är en teknologi som baseras på RFID. Huruvuda det finns i trådskaparens kort eller ej kan jag ju inte veta men RFID är definitivt vanligt förekommande i Sverige och återfinns tex i pass och idkort och jag har svårt att se hur kortet annars skulle ha blivit stulet. I USA har kreditkort med RFID inte nödvändigtvis någon speciell logga.

Känner inte till att någon svensk bank skulle ha Rfid på sina kort. Med tanke på hur löjligt osäkert USA är när det kommer till kort så förvånar det mig inte att MC/Visa/Amex infört tramset där.

Snubben
2015-05-07, 09:24

Har fortfarande inte stött på något RFID på kort. Testade mina bankkort på en läsare här (som reagerar på RFID) och där hände inget.

Jag vill ändå lyfta Ockhams rakkniv här. Någon har fått tag i kuvertet, öppnat det, kopierat kortet, förslutit det. Det händer titt som tätt och att kopiera ett kort kan vem som helst göra efter lite googling.

4623
2015-05-07, 09:29
Räcker med köp i butik och då kan du använda signaturen.

Så vitt jag vet iallafall. Vanligtvis brukar man aktivera chippet (Tror jag det är) genom uttag i bankomat med kod. Lite osäker där.

Om jag inte missminner mig så kunde jag inte handla online innan jag använt ett av mina kort i automat.

Klein
2015-05-07, 09:29
Känner inte till att någon svensk bank skulle ha Rfid på sina kort. Med tanke på hur löjligt osäkert USA är när det kommer till kort så förvånar det mig inte att MC/Visa/Amex infört tramset där.

Danske Bank kommer med detta 2015 i sverige. Och Nordea i Finland har det iaf så det är definitivt något som är på tapeten.

http://www.nordea.fi/privatkunder/dagliga+bank%C3%A4renden/kort/kontaktl%C3%B6s+betalning/1607902.html
http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3869946.ece
http://hbl.fi/nyheter/2014-03-31/588211/snart-kan-man-betala-kontaktlost-i-alla-lidlaffarer
http://www.va.se/nyheter/2014/12/10/kontaktlosa-kort/

Snubben
2015-05-07, 09:34
I stort sätt alla butiker kan ta betalt genom NFC, Verifon och BABS har det installerat på majoriteten av ders kortterminaler. Utöver det så erbjuder t.ex. SEQR och liknande lösningar för sådana betalningar (vilket flera även har).

Så vi kommer se de första korten under 2015? Har fortfarande inte sett några, inte vid några upphandlingar av korttjänster med varken ICA, SHB, SEB, Nordea eller Swedbank.

Nej, jag tror fortfarande någon har helt enkelt fått tag i kuvertet, öppnat det och kopierat.

Sedan verkar juh inte ICA's vara så genomtänk, det verkar bara fungera med ICA. Då kommer det nog sprida sig som en löpeld.. :)

Klein
2015-05-07, 09:35
Finns tydligen 70 miljoner kontaktlösa betalkort i omlopp i Europa och flera hundratusen bara i Finland om artiklarna har korrekt info.

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article16936074.ab

Snubben
2015-05-07, 09:41
Finns tydligen 70 miljoner kontaktlösa betalkort i omlopp i Europa och flera hundratusen bara i Finland om artiklarna har korrekt info.

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article16936074.ab

Jo, NFC används. Ingen snack om det men nu diskuterar vi (väl?) en händelse i Sverige? :)

Klein
2015-05-07, 10:57
Jo, NFC används. Ingen snack om det men nu diskuterar vi (väl?) en händelse i Sverige? :)

2015 är lanseringsår för kontaktlösa betalkort i Sverige via MINST 2 banker, kanske fler, och trådskaparens kort är utgivet i år. Det är alltså utifrån den kända informationen fullt möjligt att trådskaparens kort har RFID. Men visst du har rätt i att någon kan ha öppnat kuvertet och kopierat kortet den vägen. Det skulle ju förklara den sena leveransen om inte annat.

Snubben
2015-05-07, 12:00
2015 är lanseringsår för kontaktlösa betalkort i Sverige via MINST 2 banker, kanske fler, och trådskaparens kort är utgivet i år. Det är alltså utifrån den kända informationen fullt möjligt att trådskaparens kort har RFID. Men visst du har rätt i att någon kan ha öppnat kuvertet och kopierat kortet den vägen. Det skulle ju förklara den sena leveransen om inte annat.

Det har du helt rätt i. :thumbup:

C h r i s
2015-05-07, 12:26

Vad jag vet så möjliggör denna form av avläsning för ett köp med kortet. Den "traditionella" metoden är mer lukrativ för bedragaren och mer utbrett. TS är inte ensam om att ha fått kortet skimmat på detta vis, men det är väldigt ovanligt, eftersom det innebär att en anställd på posten är inblandad (om nu TS inte lämnat sin brevlåda obevakad).

Klein
2015-05-07, 12:51
Vad jag vet så möjliggör denna form av avläsning för ett köp med kortet. Den "traditionella" metoden är mer lukrativ för bedragaren och mer utbrett. TS är inte ensam om att ha fått kortet skimmat på detta vis, men det är väldigt ovanligt, eftersom det innebär att en anställd på posten är inblandad (om nu TS inte lämnat sin brevlåda obevakad).

Det beror på det specifika kortet om det genereras en unik kod eller ej för varje transaktion. Så här står det i artikeln jag länkade till:

Card A protocol: When presented (RF transaction) with any sample of a card from issuer A, our reader outputs serial data identical to the data contained on the magstripe of the same credit card. This finding was confirmed by comparison with output obtained with presentation of the magstripe rather than RF. When presented with the same card,
the output is always the same: there is no evidence of a counter, one-time-password, or any other mechanism for prevention of replay attacks

Card B protocol: When presented with cards from issuer B, our commercial readers output data similar to that of the card A experiments, with a few important differences. In the sample card B output shown in Figure 3 we note the presence of a counter, determined to be such because of monotonic incrementation with successive transactions. Additionally we observe three digits which change with each transaction in no pattern that we have identified. Because of the relatively high entropy of these three digits, we consider it likely that they are the output of some cryptographic algorithm which takes the transaction counter as an input. If this is the case, then the algorithm must also take a card-specific value like a cryptographic key as an input since we observe that different cards with the same counter value produce different codes. We speculate that these data may serve as a stand-in for the traditional CVC.

Card C protocol: Card C’s protocol differs from Card B’s in a few crucial details:
1. its unique transaction codes are eight digits instead of three
2. its transaction counter, now located in the Cardholder Name field, displays only three digits instead of four
3. rather than sending the embossed card number over the air, it uses a fixed pseudonym Shown in Figure 4 are transactions 017 and 018 from an issuer C RFID credit card. These transactions correspond to codes 10691958 and 40146036, seen both at the end of Track 1 and in different order at the end of Track 2. Note that the counter value in Track 2 is followed by a 0 instead of a 1, perhaps an indication to the back end processing network
of a different algorithm.

Card D protocol: Commercial credit card readers presented with cards of type D output the exact same bytes after each RF transaction with the same card. Unlike in cards of type A, RF eavesdropping in Figure 5 shows that a 16 bit counter and in some cases a 32 bit code of some sort are sent from the card to the reader. This indicates that an additional security mechanism is present in the card, but at least some types of commercial readers make no use of this mechanism, and do not pass on this security data to the back end charge-processing network.

C h r i s
2015-05-07, 12:58
Det beror på det specifika kortet om det genereras en unik kod eller ej för varje transaktion. Så här står det i artikeln jag länkade till:

Du länkar en artikel från 2007. Som sagt andra metoder är bra mycket mer lukrativa än att läsa rfid på ett kort från danske bank och få igenom en transaktion <1000kr.

Klein
2015-05-07, 13:25
Du länkar en artikel från 2007. Som sagt andra metoder är bra mycket mer lukrativa än att läsa rfid på ett kort från danske bank och få igenom en transaktion <1000kr.

Låt oss titta på detta från ett annat perspektiv. Om man nu ändå skall öppna kuvertet så varför inte bara ta originalkortet och använda det direkt och skita i kopiering och återförsegling? Planen var ju uppenbarligen att använda kortet direkt.

delta_mats
2015-05-07, 13:49
Trodde man var tvungen att aktivera korten innan man kunde använda dem?

Snubben
2015-05-07, 14:12
Trodde man var tvungen att aktivera korten innan man kunde använda dem?

Du aktiverar kortet genom att handla. Samt det är väl bara chippet man "aktiverar".

svenbanan
2015-05-07, 17:05
Jag vill ändå lyfta Ockhams rakkniv här. Någon har fått tag i kuvertet, öppnat det, kopierat kortet, förslutit det. Det händer titt som tätt och att kopiera ett kort kan vem som helst göra efter lite googling.

Ochams razor innebär väl ändå att när man eliminerat alla andra möjligheter och det bara finns en enda möjlighet kvar så är detta sanningen, oberoende av hur osannolikt detta verkar.

I detta resonemang verkar det ju finnas några olika möjligheter kvar...

kebne
2015-05-07, 17:10
Ochams razor innebär väl ändå att när man eliminerat alla andra möjligheter och det bara finns en enda möjlighet kvar så är detta sanningen, oberoende av hur osannolikt detta verkar.

I detta resonemang verkar det ju finnas några olika möjligheter kvar...

Jättefel :D

Om man har två hypoteser och båda verkar likvärdiga så ska man välja den med minst antal "antaganden".

4623
2015-05-07, 17:45
Du aktiverar kortet genom att handla. Samt det är väl bara chippet man "aktiverar".

Fick precis nytt kort. Måste aktivera det på deras hemsida.

Snubben
2015-05-07, 22:23
Fick precis nytt kort. Måste aktivera det på deras hemsida.

Seriöst? Måste vara något nytt? Gör du det genom internetbanken då eller=

fläska
2015-05-07, 22:40

Nytt? Finns det någon bank som inte haft det på detta vis de senaste 20 åren?

Snubben
2015-05-07, 22:59
När jag jobbade på bank så behövde man inte aktivera sina kort genom en hemsida, man behövde det för att handla online men inte för butik.

fläska
2015-05-07, 23:07
När jag jobbade på bank så behövde man inte aktivera sina kort genom en hemsida, man behövde det för att handla online men inte för butik.

Och hur länge sen var det samt vilken bank? Jag känner då inte till någon som inte haft detta system väldigt länge.

Jag tror du tänker på säker kortbetalning angående betala online och det är en helt annan tjänst, som även den har funnits minst 10 år eller liknande...

Klein
2015-05-07, 23:30
Låt oss titta på detta från ett annat perspektiv. Om man nu ändå skall öppna kuvertet så varför inte bara ta originalkortet och använda det direkt och skita i kopiering och återförsegling? Planen var ju uppenbarligen att använda kortet direkt.

Jag väntar fortfarande på respons angående detta. Eventuellt att tjuven pga identifieringskrav vid signaturköp måste ha ett falskt namn präntat på kortet med tillhörande falskt id och därför inte kan använda originalet. Å andra sidan så kanske det är enklare att förfalska ett id än ett betalkort eftersom id inte avläses elektroniskt. Det är väl inte direkt så att säljaren granskar om ett idkort gömt backom en plastficka i en plånbok är legitimt. Så här står det på wikipedia:

Vid signaturköp, har de svenska bankerna kommit överens om att om kortet är utgivet av en svensk bank, måste kunden visa upp en legitimationshandling om köpet överstiger 200 kronor. [3] För kort utgivna av utländska kortutgivare ställs normalt inte motsvarande krav, även om många säljföretag har samma rutin för dessa. Ett inlösenavtal kan dock vara utformat så att säljstället ska kontrollera legitimation även på lägre belopp.

Detta talar för att säljare antingen är slarviga med att kolla id eller att tjuven inte köpt med signatur.

kebne
2015-05-08, 01:10
Det är lättare att förfalska kortet. Förrutom att kolla ID så bör man egentligen kolla att kortet stämmer överens med kortnumret som kommer på kvittot, främst siffrorna då, namnet kan man ändra. Annars är det rätt standard att bara skriva över samma kort (som man har fake id för) med ny info eftersom bara namnet kollas mot kortet, om ens det.

Som säljare så är man "safe" om man tar chip + pin :)

Klein
2015-05-08, 02:23
Det är lättare att förfalska kortet. Förrutom att kolla ID så bör man egentligen kolla att kortet stämmer överens med kortnumret som kommer på kvittot, främst siffrorna då, namnet kan man ändra. Annars är det rätt standard att bara skriva över samma kort (som man har fake id för) med ny info eftersom bara namnet kollas mot kortet, om ens det.

Som säljare så är man "safe" om man tar chip + pin :)

Jag trodde man var tvungen att göra ett nytt kort. Kan man skriva över ett befintligt betalkort av hög kvalitet med den stulna kortinformationen så framstår ju saken i ett annat ljus. Det är inte så troligt att säljare kollar att kortnumret stämmer överens när man köper för mindre belopp.

Snubben
2015-05-08, 08:44
Jag väntar fortfarande på respons angående detta. Eventuellt att tjuven pga identifieringskrav vid signaturköp måste ha ett falskt namn präntat på kortet med tillhörande falskt id och därför inte kan använda originalet. Å andra sidan så kanske det är enklare att förfalska ett id än ett betalkort eftersom id inte avläses elektroniskt. Det är väl inte direkt så att säljaren granskar om ett idkort gömt backom en plastficka i en plånbok är legitimt. Så här står det på wikipedia:

Om du kopierar det så kan du även sälja det på nätet.

Jag lutar fortfarande åt att adressändringen har strulat, en otrevlig person har fått tag på kortet, kopierat och skickat tillbaka brevet. Om personen inte skickar tillbaks brevet så, kanske, man hade mer kunnat kopplat händelsen till utdelningadressen (jag hade tänkt så, sen om det går låter jag vara osagt).

kebne
2015-05-08, 09:02
Det som är lite lustigt är att de har stulit kortet och börjat använda det direkt. Oftast vill man skimma kortet och sedan sitta på det ett tag då det blir mycket svårare att koppla vart det har skimmats.

Snubben
2015-05-08, 09:08
Nybörjare kanske. :)

fläska
2015-05-08, 09:23
Min första tanke var att hans kompanjon blåst honom. Förstår fortfarande inte hur kortet annars kan användas innan det är aktiverat via internetbanken/telefonbanken.

Snubben
2015-05-08, 09:31
Min första tanke var att hans kompanjon blåst honom. Förstår fortfarande inte hur kortet annars kan användas innan det är aktiverat via internetbanken/telefonbanken.

Men du behöver (väl) inte aktivera ditt kort för kortköp med magnetremsan?

Vi har inte behövt aktivera ett enda av ca 400 kort på arbetsplatsen (privata företagskort). Mina privata kunde jag handla direkt med (sigantur) då koden inte kommer direkt. :confused:

4623
2015-05-08, 09:34

Nä, eller ja online iaf. Några kort har jag fått ringa och aktivera.

Men ganska säker på att jag fick aktivera mitt kort hos Skandiabanken via deras internetbank.

fläska
2015-05-08, 10:20
Men du behöver (väl) inte aktivera ditt kort för kortköp med magnetremsan?

Vi har inte behövt aktivera ett enda av ca 400 kort på arbetsplatsen (privata företagskort). Mina privata kunde jag handla direkt med (sigantur) då koden inte kommer direkt. :confused:

Då jag jobbade på telefonbanken för runt 10 år sedan var det ofta folk ringde in och ville ha sina kort aktiverade då de försökte handla i butik för att de glömt göra det via internetbanken själva innan. Vad jag kan minnas så har jag även behövt aktivera samtliga av mina kort från olika banker jag haft i mitt liv.

Snubben
2015-05-08, 10:31
Då jag jobbade på telefonbanken för runt 10 år sedan var det ofta folk ringde in och ville ha sina kort aktiverade då de försökte handla i butik för att de glömt göra det via internetbanken själva innan. Vad jag kan minnas så har jag även behövt aktivera samtliga av mina kort från olika banker jag haft i mitt liv.

Nu är det väl 4 eller 5 år sedan jag satt på banken och då var det fritt fram.

F Ultra
2015-05-08, 13:14
Om du kopierar det så kan du även sälja det på nätet.

Jag lutar fortfarande åt att adressändringen har strulat, en otrevlig person har fått tag på kortet, kopierat och skickat tillbaka brevet. Om personen inte skickar tillbaks brevet så, kanske, man hade mer kunnat kopplat händelsen till utdelningadressen (jag hade tänkt så, sen om det går låter jag vara osagt).

Ja det luktar adressändring med tanke på att korten kom till rätt postlåda väldigt sent så de har säkerligen mellanlandat någonstans. Att de använts direkt istället för att vänta ett tag så att transaktionerna döljs bättre beror nog på att det är företagskort och då inte tänkt på att det även finns fåmansbolag.

Ang aktivering så är det ju iaf så att t.ex Skandiabanken sedan några år kräver aktivering på deras hemsida av kortet innan det går att använda öht men det kanske inte TS bank har (tycker ju dock att VISA borde vara ganska konsekvent med hur de hanterar sina kort).