Visa fullständig version : felstavningar
Wipflash
2015-05-04, 23:12
tyder mycket felstavningar och särskrivningar hos en person på låg intelligens? vet om många som stavar helt åt skogen men är "smarta" ändå, men tycker ändå se ett samband hos en överhängande majoritet. eller så kanske man bara lider av något översittarkomplex. inkluderar själv inte korrekt grammatik såsom stor bokstav eller punkter alltid, pga. av gammal vana från spelforum och att det inte tjänar något till, försöker inte bevisa nåt. (rättstavat tjänar väl inte heller så mycket till, förstärker bara min fördom dock).
rösta och diskutera!
på internet är det nog till största del slarv, men händer det i arbetet om man har ett seriösare yrke där man skriver en hel del så är det inte OK. Sen handlar det ju otroligt mycket om vana också.
tyder mycket felstavningar och särskrivningar hos en person på låg intelligens? vet om många som stavar helt åt skogen men är "smarta" ändå, men tycker ändå se ett samband hos en överhängande majoritet. eller så kanske man bara lider av något översittarkomplex. inkluderar själv inte korrekt grammatik såsom stor bokstav eller punkter alltid, pga. av gammal vana från spelforum och att det inte tjänar något till, försöker inte bevisa nåt. (rättstavat tjänar väl inte heller så mycket till, förstärker bara min fördom dock).
rösta och diskutera!Nej nej. Värre är när folk inte använder stor bokstav i början på en ny mening. *gah!* ;)
Jag saknar korrekturläsare på tidningarna på internet. Tidningarna ska vara våra språkbärare och det är inte acceptabelt med felstavningar där.
På forum kan det bli fel när man bara skriver fort ur huvudet. Så länge som poängen går fram
Vad är definitionen av intelligens? :)
Diomedea exulans
2015-05-05, 00:32
Förut trodde jag att felstavare var korkade, men jag har träffat för många som verkar smarta IRL men som skriver som krattor för att kunna tro det numera.
Dock tror jag inte jag har träffat någon som skriver fantastiskt som verkar dum IRL.
det är många som skriver på fäjsbok nu med sina mobiler som inte skriver dagligen i sitt arbete, och det märks i en del grupper, man använder inte ett korrekt skrivtspråk och allt blir som en enda grötig svårläst massa och sen blir dom sura när man kommenterar detta,
Starvation
2015-05-05, 02:39
Svårt att veta när man inte får lära sig det i skolan. Min svenska är bara så bra som det jag fick lära mig, plus lite självlärt.
filmjölk
2015-05-05, 05:20
Jag hoppas inte felstavningar är ett tecken på låg intelligens, då jag själv stavar fel emellanåt. Något jag trodde var ett tecken på låg intelligens är flitigt användande av dubbla, trippla utropstecken, frågetecken och tre punkter "...".
Men jag har fått tänka om där, då flera utropstecken uttrycker något annat än ett enda, och tre punkter är bra för att skapa en konstpaus i en text.
Akerhage
2015-05-05, 05:26
Nej nej. Värre är när folk inte använder stor bokstav i början på en ny mening. *gah!* ;)
Tror hans shift-knapp var sönder i samband med att Caps Lock inte fungerade.
tyder mycket felstavningar och särskrivningar hos en person på låg intelligens?
nej.
awesomooo
2015-05-05, 05:57
vuxna mäniskor i all mänhet stavar fel ock sär skriver en hel del även dom som har högre utbildning dom är even dåliga på att anvenda punkter så deras texter blir i bland helt obgripliga men verst av allt är folk som ut trycker sig i skrift så som dom pratar exempel vis folk från värmland och så
Läs bara kommentarer på facebook, ibland blir man ju fan mörkrädd. Jag tror att yngre människor behärskar svenskan i skrift bättre än vad medelålders folk gör.
filmjölk
2015-05-05, 06:18
vuxna mäniskor i all mänhet stavar fel ock sär skriver en hel del även dom som har högre utbildning dom är even dåliga på att anvenda punkter så deras texter blir i bland helt obgripliga men verst av allt är folk som ut trycker sig i skrift så som dom pratar exempel vis folk från värmland och så
.
Det där var ju inte obegripligt. Det där är max några sekunders extra eftertanke för att förstå vad du menar
awesomooo
2015-05-05, 06:26
Det där var ju inte obegripligt. Det där är max några sekunders extra eftertanke för att förstå vad du menar
Jag hade varken tid eller kunskapen att komma på ett riktigt skräckexempel.
Jag tvivlar på logiskt tänkande och problemlösning är kopplat till förmågan att skriva korrekt. I sådant fall skulle dyslexi räknas till en utvecklingsstörning vilket det mig veterligen inte gör utan är en svårighet (juridisk skillnad dessutom).
Däremot så verkar många som ligger på vad som kan upplevas som gränser för efterblivenhet just ha problem med stavning.
Det kan nog även vara så att vissa har bara svårare med stavning och är bättre på mattematik eller annat.
Tänk ett rollspelsforumulär där du har 56 poäng att lägga ut över ett visst antal färdigheter. Hur du än knypplar så kommer du antingen bli en medelmåtta i det mesta eller så lägger du många points i något du vill vara bra på men tar bort från något annat.
Jag tvivlar på logiskt tänkande och problemlösning är kopplat till förmågan att skriva korrekt. I sådant fall skulle dyslexi räknas till en utvecklingsstörning vilket det mig veterligen inte gör utan är en svårighet (juridisk skillnad dessutom).
Däremot så verkar många som ligger på vad som kan upplevas som gränser för efterblivenhet just ha problem med stavning.
Det kan nog även vara så att vissa har bara svårare med stavning och är bättre på mattematik eller annat.
Tänk ett rollspelsforumulär där du har 56 poäng att lägga ut över ett visst antal färdigheter. Hur du än knypplar så kommer du antingen bli en medelmåtta i det mesta eller så lägger du många points i något du vill vara bra på men tar bort från något annat.
Både utvecklingsstörning och dyslexi är funktionsnedsättningar, utvecklingsstörning är mycket bredare dock, och tar avstamp på många kognetiva områden medans dyslexi är en mycket specifik funktionsnedsättning. Även dyslexi kan ha många bakomliggande orsaker. Båda berättigar till stöd för en fungerande skolgång och vardag dock.
Minimjölk
2015-05-05, 07:50
Det är skillnad på att stava fel och att stava fel. Det finns en mängd olika anledningar och ingen av dessa kan med säkerhet avgöra om låg intelligens förekommer eller ej då intelligens mäter logiskt tänkande och inte stress, motorik, syn eller lärograd. De skiljer sig dock åt en aning:
Slarvern:
Kollar inte igenom sin text, skriver snabbt, slinter över skärmen/tangentbordet och tänker att andra inte störs av lite felstavningar då poängen ändå går fram. vet hur man stavar alla ord men gör det ändå fel ibland.
Den som alltid stavar vissa ord fel:
Konsekventa felstavningar av vanligt förekommande ord, kanske även kombinerat med dåligt/knapphändigt språkbruk -> Kan tyda på att man inte lärt sig och övat så mycket på att just skriva i det svenska språket.
Särskrivaren/ inga stora bokstäver/ missa punkt och styckes-uppdelning:
Kanske en kombination av att man skrivit mycket mer på diverse forum/chattar och mindre i noveller och forskningsrapporter.
Sedan har vi de med Dyslexi och säkerligen ännu fler som jag missat i all hast.
Samhället idag kräver inte att du som individ skall stava allting rätt utan andra egenskaper uppmuntras mer. Gemene man skriver inte långa utläggningar och rapporter som sedan korrekturläses före publicering. Däremot skrivs det spaltmeter med korta, fyndiga inlägg på Facebook, forum, chattar och detta påverkar såklart språkbruket hos individen. Glöm inte att vi är vanedjur som gärna gör vad vi tror uppskattas mest hos flocken.
Får du fler likes av att skriva en klurig men dålig och felstavad text så kommer du fortsätta att agera liknande framöver. Det är först när du uppmärksammar att ditt bristfälliga språkbruk faktiskt gör att folk inte tar din text på allvar eller ens förstår och/eller läser klart som du har driv att förändra ditt sätt att skriva.
Samtliga grupper ovan finns representerade i olika intervall av intelligens.
Wipflash
2015-05-05, 07:52
intressant. är felstavningar hos yngre direkt relaterat till de sviktande resultat som uppvisas i den svenska skolan? kan man delvis skylla på sociala medier som stjäl både tid och kunskaper från elever måhända?
AeternusRex
2015-05-05, 07:55
Jag har absolut en tendens att skriva hiskeligt och hemskt på tex forum. Jag skriver ohyggliga mängder i jobbet och privat så när det bara är haranger och tankar som skall förmedlas blir det mest ordgröt. Sen att spellchecken i telefonen tycker det är kul med verbala krokben...
Jag stavar fel beroende på om jag värderar rättstavelse eller hastighet högst just då.
Skriver jag på en rapport eller annat jobbrelaterat så är stavningen mycket viktig och det får helt enkelt inte ske några fel, då verkar det just oseriöst/ointelligent.
Känner jag inte att rättstavelsen spelar roll så kommer alltid hastighet först. felen sker ju till 99% för att jag tryckt fel tangent.
LoveMachine
2015-05-05, 08:51
Nä det skulle jag inte säga, inte rakt av i alla fall. Det kan däremot tyda på en dålig språklig utveckling.
Men det är en stor skillnad mellan att slinta på tangenterna, vilket jag gör mest hela tiden, och att inte kunna skriva läsligt. Det samma gäller någon enstaka bortglömd versal eller väldigt irriterande särskrivning. Om något så är det dåligt vokabulär, texter som bara är ett enda syftningsfel och oförmåga att föra ett resonemang som får mig att ifrågasätta skribentens språkliga intelligens. Fast det betyder inte automatiskt att de är dumma i övrigt.
Men den gyllene regeln är att om du förväntar dig att någon ska orka läsa din text så förväntas du orka skriva den korrekt. Detta blir extra viktigt när man skriver i internationella forum där inte alla är nog bra på t.ex. engelska för att lista ut vad du menade med din slarvigt skrivna post.
mangemani
2015-05-05, 09:02
mer oroad över folks intelligens då det kommer till att inte kunna klura ut vad för ord en särskrivande människa egentligen menar.
tex.."ska jag sitta back i bilen" <---"va va, vad menar han? är det där svenska? jag fattar inte"*rolleyes*
LoveMachine
2015-05-05, 09:08
mer oroad över folks intelligens då det kommer till att inte kunna klura ut vad för ord en särskrivande människa egentligen menar.
tex.."ska jag sitta back i bilen" <---"va va, vad menar han? är det där svenska? jag fattar inte"*rolleyes*
För enstaka felstavningar/särskrivningar så förstår man ändå innebörden utifrån sammanhanget. Det är därför man i princip kan stava ord hur som helst bara man har rätt första och sista bokstav. Men när man dessutom inte kan bygga vettiga meningar, eller för den delen dela upp texten i meningar, så blir det helt plötsligt väldigt svårt att hänga med. Man kan fylla i logiska luckor och rätta stavfel i huvudet, men bara upp till en viss gräns.
ARMSTARK
2015-05-05, 09:33
Det kan vara rätt jobbigt att läsa text som är väldigt dåligt skrivet, men vi sitter på ett träningsforum så det känns lite som det kvittar. Så länge folk fattar vad man menar så va faan. Skaffa ett intressant liv istället för att gnälla.
Diomedea exulans
2015-05-05, 09:49
En annan aspekt är att man blir sämre på att skriva om man läser dåligt skriven text hela tiden. Därför stör det mig när folk skriver dåligt på forum; jag vill själv inte bli en sämre skribent.
Relaterat till intelligens eller inte, det är fruktansvärt irriterande. Det värsta jag vet är när folk skriver dubbla utrops- eller frågetecken eller, ännu värre, mellanslag följt av punkt och utrops- eller frågetecken. Möjligen att det är värre när folk inte använder punkter och kommatecken, osäker. Jag vill fan skjuta mig i båda fall.
"Jätte bra pass på gymmet idag körde 15 min på crosstrainern träffade Olle också .!"
Inte låg intelligens kanske, men dålig bildning i stavningslära och grammatik. Blir iaf väldigt störd när jag läser dåligt skriven text.
Det finns såklart undantag, exempelvis dyslexi, men generellt tycker jag att felstavningar och andra enkla skrivfel vittnar om en slapphet och bristande respekt för läsaren. Dock oftast inte bristande intelligens.
Försöker att döma folk efter vad de skriver/säger snarare än hur de gör det, men visst kan det hända att fördomarna visar sig ifall det blir riktigt illa.
Men min mor är från Finland så både hon och många släktingar har varierande problem med att skriva på svenska eftersom det inte är deras förstaspråk och det gör ju inte dem mindre intelligenta bara för det.
Wipflash
2015-05-05, 10:49
min frågeställning grundar sig på folk som har genomfört grundskolan samt gymnasium, då de flesta har gjort det. tycker att man borde ha haft nog med tid att kunna lära sig stava rätt eller åtminstone inte så mycket fel som man ändå ser, kanske lärarna inte rättar stavningen i lika stor utsträckning längre? slår själv upp ord som jag är osäker på, då lär man sig under processen. lathet i de flesta fall känns som ett dåligt svepskäl, däremot kan jag köpa att ju längre sen man läste mer litteratur seriöst och inte bara nerbantade former som forum och dylikt, desto sämre stavningsförmåga får i alla fall jag. en färskvara med andra ord
AeternusRex
2015-05-05, 10:58
Känns i dagsläget, då färre än hälften av sveriges gymnasieelever inte längre kan redogöra för varför det är mörkt på natten, som en utopi att förvänta sig någon form av adekvat skrift och språkbruk.
filmjölk
2015-05-05, 11:31
Relaterat till intelligens eller inte, det är fruktansvärt irriterande. Det värsta jag vet är när folk skriver dubbla utrops- eller frågetecken eller, ännu värre, mellanslag följt av punkt och utrops- eller frågetecken. Möjligen att det är värre när folk inte använder punkter och kommatecken, osäker. Jag vill fan skjuta mig i båda fall.
"Jätte bra pass på gymmet idag körde 15 min på crosstrainern träffade Olle också .!"
Vad är det för fel på dubbla/trippla utropstecken eller frågetecken? De kan ju hjälpa till att uttrycka olika saker. Tänk dig att du läser en av följande rader:
1) Idag bommade jag på 200kg i marklyft. Fan!
2) Idag bommade jag på 200kg i marklyft. Fan!!
3) Idag bommade jag på 200kg i marklyft. Fan!??!
4) Idag bommade jag på 200kg i marklyft. Fan!!!!!!
Det första uttrycker sannolikt en viss besvikelse, det andra frustration, det tredje en mix av tvivel och frustration, det fjärde explosivt raseri.
AeternusRex
2015-05-05, 13:19
Vad är det för fel på dubbla/trippla utropstecken eller frågetecken? De kan ju hjälpa till att uttrycka olika saker. Tänk dig att du läser en av följande rader:
1) Idag bommade jag på 200kg i marklyft. Fan!
2) Idag bommade jag på 200kg i marklyft. Fan!!
3) Idag bommade jag på 200kg i marklyft. Fan!??!
4) Idag bommade jag på 200kg i marklyft. Fan!!!!!!
Det första uttrycker sannolikt en viss besvikelse, det andra frustration, det tredje en mix av tvivel och frustration, det fjärde explosivt raseri.
Det finns onekligen en plats för dessa överdrifter med. !!!!
Dock kan jag påstå att när ett argt mejl, komponerat med capslock active, från en chef på en lagutövande myndighet avslutat med !!!?!?!!!???!!! Trillar ned i min inbox... Ne då jävlar! Då faen blir det svåra ord och långa starka påstående rakt tillbaka.
Whiplash, en mening börjar med stor bokstav. Har lite svårt för särskrivningar och överdrivet många smilys. Båda dessa verkar extremt vanligt bland "fitnessfolk" och "byggare".
Dyslexi och liknande problem ursäktar givetvis.
Utropstecken skall användas mycket sparsamt. Känslolägen kan förmedlas med ord. Dubbla eller ännu värre trippla skiljetecken av någon som helst art är ett otyg.
Diomedea exulans
2015-05-05, 15:48
Utropstecken skall användas mycket sparsamt. Känslolägen kan förmedlas med ord. Dubbla eller ännu värre trippla skiljetecken av någon som helst art är ett otyg.
Det är en fröjd att läsa dina känslomässigt sparsamma inlägg. For the record.
Många utropstecken (i filmjölks exempel) kan också vara menade som ett sätt att försöka förmedla hur man är överdrivet negativt påverkad av något bagatellartat. Det är ett slags erkännande att frustrationen är en följd av ens inre grottmansinstinkter, vilka följaktligen tar sig uttryck i primitivt skiljeteckensanvändande.
Diomedea exulans
2015-05-05, 16:07
Man kan väl egentligen säga att alla felskrivningar är okej, sålänge man förmedlar det man vill. (Dock kanske man inte vill förmedla "jag kan inte skriva ordentligt".)
filmjölk
2015-05-05, 17:43
Hade du istället skrivit: "Utropstecken skall användas mycket sparsam! Känslolägen kan förmedlas med ord! Dubbla eller ännu värre trippla skiljetecken av någon som helst art är ett otyg!!!" Då hade jag förstått att du tog hårt på användandet av utropstecken, nu framstår du mest som någon som egentligen inte bryr sig och bara vill påpeka något.
Både utvecklingsstörning och dyslexi är funktionsnedsättningar, utvecklingsstörning är mycket bredare dock, och tar avstamp på många kognetiva områden medans dyslexi är en mycket specifik funktionsnedsättning. Även dyslexi kan ha många bakomliggande orsaker. Båda berättigar till stöd för en fungerande skolgång och vardag dock.
Visst är det så men enligt lagen får du inte utföra vissa arbeten om du räknas som utvecklingsstörd medan med funktionsnedsättning går det. Lite som han som inte tilläts ta lastbilskörkort pga att han gått på en särskola för lässvårighet.
Har en vän som jobbar som ingenjör på ett kärnkraftsverk, stavar som en kratta. Sitter på mellanhög position med ansvar, lär inte fått den möjligheten med stämpling för utvecklingsstörning jämfört med hans dyslexi.
Det var detta jag poängterade.
Hade du istället skrivit: "Utropstecken skall användas mycket sparsam! Känslolägen kan förmedlas med ord! Dubbla eller ännu värre trippla skiljetecken av någon som helst art är ett otyg!!!" Då hade jag förstått att du tog hårt på användandet av utropstecken, nu framstår du mest som någon som egentligen inte bryr sig och bara vill påpeka något.
Det borde inte göra skillnad i vad du gör med informationen. Varför skulle jag vilja skriva som en dramaqueen?
Henchman
2015-05-05, 19:03
Problemet uppstår då man själv är i position att rätta någon, kanske just någon man känner väl. Personen har stavat och kanske uttalat ett ord fel sedan 10år tillbaka och där ska man komma in och avbryta den processen, tyvärr 'endå' är död...
Kan väl ses som en skitsak förstås, men möjligen ett för stort pinsamt ögonblick eller så fortsätter man reagera på det om och om igen. Man väljer själv. Jag ser kunskapsförmedlaren som någon man alltid kan tacka, alla gör inte det.
filmjölk
2015-05-05, 22:38
Det borde inte göra skillnad i vad du gör med informationen. Varför skulle jag vilja skriva som en dramaqueen?
För att visa att du vill ha fram en viktig poäng! (Notera utropstecknet!). Jag tog mig friheten att rätta även denna texten: Det borde inte göra skillnad i vad du gör med informationen! Varför skulle jag vilja skriva som en dramaqueen???
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.