Visa fullständig version : En liten fundering angående aktivitetsfaktor!
archidas
2015-05-04, 19:39
Tjena,
När jag räknar ut mitt dagliga energibehov så ska man som bekant multiplicera bee med en aktivitetsfaktor. Dock är jag osäker på vilken aktivitetsfaktor som blir mest relevant, för tillfället kör jag på 1,4.
Jag styrketränar 5 dagar per vecka och kör rätt korta pass (30-45 min) där jag kör 1-3 muskelgrupper per pass. Således vet jag inte om jag ska lägga in 5 dagars träning när jag väljer aktivitetsfaktor då jag inte vet vad som definieras som "träning". Blir väl rätt stor skillnad mellan ett renodlat cardiopass och ett styrketräningspass liksom.
Vilken aktivitetsfaktor tycker ni jag ska använda?
Må väl
Magnus N
2015-05-04, 20:00
Går din vikt upp/ner med nuvarande 1.4 ?
Ghettospelarn
2015-05-04, 20:19
Engelska wikipedia anger följande..
Extremely inactive: Cerebral Palsy patient, <1.40
Sedentary: Office worker getting little or no exercise, 1.40-1.69
Moderately active: Construction worker or person running one hour daily, 1.70-1.99
Vigorously active: Agricultural worker (non mechanized) or person swimming two hours daily, 2.00-2.40
Extremely active: ompetitive cyclist, >2.40
Tycker dom låter lite i överkant men... Högre än 1.4 borde du väl ändå va?
Sheogorath
2015-05-04, 21:21
De där aktivitetsfaktorerna stämmer i alla fall bra mycket bättre om jag utgår från mig själv, jämfört med att 2,0 skulle vara en konditionsidrottares dag, en träningsdag på elitnivå eller hur det nu står i deffguiden.
archidas
2015-05-04, 21:35
Går din vikt upp/ner med nuvarande 1.4 ?
Jag går ner och har nu blivit slimmad. Däremot känns det som att steget från att ha liten kagge till slimmad är betydligt enklare än slimmad till rippad så därför känns det som att det går långsammare nu.
Magnus N
2015-05-05, 04:44
Jag går ner och har nu blivit slimmad. Däremot känns det som att steget från att ha liten kagge till slimmad är betydligt enklare än slimmad till rippad så därför känns det som att det går långsammare nu.
Går du ner kontrollerat med en aktivitetsfaktor på 1.4 så har du en hyfsad koll på var du ska ligga, bara justera upp eller ner beroende på vad dina mål är.
Old Nick
2015-05-06, 07:25
Aktivitetsfaktorn är bara intressant för att få en fingervisning när det är dags att börja deffa. Har du redan koll på hur mycket du gå ner på ett visst kaloriintag är det ju bara att utgår från detta och justera allt eftersom. Det är ju ändå bara verkligheten som är intressant.
Och det är klart att det går långsammare och långsammare. Energiförbrukningen går ner i takt med att du minskar i kroppsfett och då måste du justera innan du hamnar på balans. Själv brukar jag dra ner intaget med ca 200 kcal när vikten börjar plana ut. Då brukar det ta fart igen.
Jag får räkna på 1.1 i aktivitetsfaktor och ändå tränar jag 100 minuter fyra dagar i veckan. Går nog mer än vad en stillasittande gör också då stegräknaren säger att jag snittar kring 4000 steg per dag.
BobaFett
2015-05-07, 11:31
Aktivitetsfaktor är ett väldigt, väldigt grovt sätt att estimera din förbrukning.
Välj ett energiintag, testa i tre veckor och se hur mycket/om du går ner. Sen kan du ju se hur stort underskott du ligger på och justera.
Tänk på att man går ner mycket mer de första veckorna p.g.a. vätska.
Jag skulle ta ditt basala värde och lägga till 500 kcal som utgångsläge.
archidas
2015-05-07, 20:29
Tack för svaren!
Jag har tappat ungefär 2kg (5kg totalt under deffen) på lite drygt två veckor och känner mig starkare som aldrig förr! Jag har nu börjat dra ner lite till, detta åstadkommer jag genom att äta mer leant. På så sätt blir det lättare att hålla koll på kalorierna.
Det känns som att man lätt blir fartblind och inte märker resultaten, egentligen borde jag börja ta bilder veckovis. Något som jag har noterat är att ådror börjar krypa högre upp på biceps samt över främre delta. Dessutom känner jag mina lats i mycket högre utsträckning. Så jag tutar nog på som jag har gjort utan att oroa mig för mycket om aktivitetsfaktor!
En annan sak är att jag, ibland när jag har unnat mig en utgång (dricker då torrt vitt), att jag dagen efter är väldigt hård jämfört med normalt. Antar att det har med vätska att göra och att det plufsiga som jag stör mig på nu i själva verket är vätska.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.