Visa fullständig version : När blir underskottet idiotiskt stort?
Att ett litet underskott är optimalt vid deff hör man ofta. Men min fråga är istället när underskottet blir idiotiskt stort. Vad brukar ni sätta för gräns när ni av någon anledning snabbt behöver komma i form?
Max underskott på 1000kcal för min del, finns ingen anledning att lägga sig över det.
sp123ltd1
2015-05-04, 14:35
Varje kg fett kan släppa ifrån sig 70kcal/dygn om jag inte minns fel så ett underskott som överstiger ((Kroppsvikt)-(Fettfri massa))*70 skulle jag säga är idiotiskt stort.
Varje kg fett kan släppa ifrån sig 70kcal/dygn om jag inte minns fel så ett underskott som överstiger ((Kroppsvikt)-(Fettfri massa))*70 skulle jag säga är idiotiskt stort.
Källa på det?
sp123ltd1
2015-05-04, 14:46
Källa på det?
En snabb googling gav detta inlägg: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2341778&postcount=2
Ingen riktigt källa men jag litar på King Grub!
edit: Här finns en tråd om ämnen: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178949
Källa från tråden: J Theor Biol. 2005 Mar 7;233(1):1-13
En snabb googling gav detta inlägg: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2341778&postcount=2
Ingen riktigt källa men jag litar på King Grub!
edit: Här finns en tråd om ämnen: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178949
Källa från tråden: J Theor Biol. 2005 Mar 7;233(1):1-13
Brukar ju oftast räcka rätt långt *hug*:hbang:
Starvation
2015-05-04, 15:25
Tror detta är bullshit dock. Vad händer om underskottet blir för stort? Avlider man direkt?
sp123ltd1
2015-05-04, 15:34
Tror detta är bullshit dock. Vad händer om underskottet blir för stort? Avlider man direkt?
Nej då tar den energi från den fettfria massan istället.
Starvation
2015-05-04, 15:41
Om man kollar på folk som kört DNP högdos (kanske inte bästa källan) så har kroppen släppt mycket mer än 70kcal/dag/kg. Och det är inte i fettfri massa. Nu är det ju inte en pålitlig källa och det kommer aldrig studeras, men ändå.
Agitator
2015-05-04, 15:44
Om man kollar på folk som kört DNP högdos (kanske inte bästa källan) så har kroppen släppt mycket mer än 70kcal/dag/kg. Och det är inte i fettfri massa. Nu är det ju inte en pålitlig källa och det kommer aldrig studeras, men ändå.
Nu var det inte prat om substanser som skriver om allt som har med den naturliga processen i kroppen att göra.
AquaRegia
2015-05-04, 16:28
Men består inte muskler utav typ 700kcal per kg? Det skulle ju innebära att i princip alla muskler i kroppen skulle försvinna om man slutade äta i en vecka, och så är ju verkligen inte fallet.
Linjedomarn
2015-05-04, 16:44
Men består inte muskler utav typ 700kcal per kg? Det skulle ju innebära att i princip alla muskler i kroppen skulle försvinna om man slutade äta i en vecka, och så är ju verkligen inte fallet.
Din kropp består mer än bara muskler. Dessutom har de flesta en väsentlig del fett på kroppen som kan användas som energireserv under fasta då energiförbrukningen går ner om fastan är långvarig, alltså svält. Om man däremot är snorhård, hamnar på en öde ö med ingen tillgång till mat så skulle man dö ganska fort ja.
Starvation
2015-05-04, 16:45
Nu var det inte prat om substanser som skriver om allt som har med den naturliga processen i kroppen att göra.
Vad jag vet så gör dnp inget för den maximala kcal/kgfett. Det var drf jag tog upp det. Dnp gör ju så att kroppen måste leta energi överallt. Det superchargar inte fettceller.
AquaRegia
2015-05-05, 10:59
Din kropp består mer än bara muskler. Dessutom har de flesta en väsentlig del fett på kroppen som kan användas som energireserv under fasta då energiförbrukningen går ner om fastan är långvarig, alltså svält. Om man däremot är snorhård, hamnar på en öde ö med ingen tillgång till mat så skulle man dö ganska fort ja.
Resterande fettfria massa lär väl ge ännu mindre energi än muskler? Och med tanke på att vi pratar om svält så kan man nog bortse från glykogenet. Visst sjunker energiförbrukningen efter ett par dagars fasta, men det är ändå en förhållandevis låg sänkning. Väger man 80kg med 20% kroppsfett så är man inte direkt snorhård, men med ett så "litet" underskott som 1800kcal så skulle man tappa 1kg muskelmassa per dag om varje kg fett inte kunde ge mer än 70kcal per dag.
Diomedea exulans
2015-05-05, 11:03
Jag skulle säga att underskottet blir "idiotiskt stort" när man mår skit. Vad det blir i kalorier är nog individuellt.
Max underskott på 1000kcal för min del, finns ingen anledning att lägga sig över det.
Detta tycker jag låter bra, kroppen klarar inte frisätta så mkt fett per dag ändå
Agitator
2015-05-05, 15:40
Detta tycker jag låter bra, kroppen klarar inte frisätta så mkt fett per dag ändå
Om du väger 120 kg 180 lång. Hyr mycket fett tror du kroppen klarar frisätta då per dag?
Shqypnia
2015-05-05, 16:53
Oavsett om man är grovt överviktig, svensson eller hård så är ett underskott varpå du mår dåligt ett dåligt underskott.
Anton Fräs
2015-05-05, 17:27
Väger du mycket och har stor fettmassa kan du tappa enormt mycket mer fett än vad -1000 kcal motsvarar. Om vi tar mig själv som exempel där 70 är siffran som 1kg fett kan frisätta per dygn:
Vikt
160kg
Kroppsfett i kg
60kg
70 kcal x 60 = 4200 kcal
Alltså är mitt maximala kaloriintag jag kan ligga på -4200 kcal från kaloribalans.
Siffrorna är en kvalificierad uppskattning men oavsett ligger det långt över det du skriver.
Anton Fräs
2015-05-05, 17:32
Oavsett om man är grovt överviktig, svensson eller hård så är ett underskott varpå du mår dåligt ett dåligt underskott.
Detta stämmer nog in på 95% av de som deffar, de fåtal av helheten som kommer ner till tävlingsform mår ofta kasst även med bra upplägg. Well said.
Old Nick
2015-05-05, 18:01
När man börjar tycka att sex bara är besvärligt, då är det dags att öka kalorierna lite grann.
Starvation
2015-05-05, 18:22
När man börjar tycka att sex bara är besvärligt, då är det dags att öka kalorierna lite grann.
Nja vet inte riktigt. Desto längre deffen pågår desto mindre sexlust kommer det bli oavsett. När man börjar leta sig ner i bf% så kommer det försvinna mer o mer.
Sheogorath
2015-05-05, 19:48
Ska man ner i tävlingsform och inte har ensiffrigt BF som kroppens självvalda baseline är man väldigt naiv (förmodligen oerfaren) om man tror att det ska gå att göra med bibehållna funktioner och allmänt välmående. Kroppen vill inte vara där och den berättar det för en, hur försiktig man än är med viktnedgångstakten och hur noga man än är med mikronutrienterna.
Ska man ner i tävlingsform och inte har ensiffrigt BF som kroppens självvalda baseline är man väldigt naiv (förmodligen oerfaren) om man tror att det ska gå att göra med bibehållna funktioner och allmänt välmående. Kroppen vill inte vara där och den berättar det för en, hur försiktig man än är med viktnedgångstakten och hur noga man än är med mikronutrienterna.
Vad är tävlingsform? 8,9,10 procent kroppsfett borde väl knappast vara otänkbart för folk.
Old Nick
2015-05-05, 21:04
Nja vet inte riktigt. Desto längre deffen pågår desto mindre sexlust kommer det bli oavsett. När man börjar leta sig ner i bf% så kommer det försvinna mer o mer.
Så är det säkert. Jag har dock aldrig varit så långt ner i bf% att jag hamnat i den situationen.
Jag märker dock av minskad sexlust om jag lägger mig på ett alldeles för stort underskott under en tid, oavsett vilken bf% jag ligger på.
Sheogorath
2015-05-05, 21:19
Vad är tävlingsform? 8,9,10 procent kroppsfett borde väl knappast vara otänkbart för folk.
Tävlingsform som man inte behöver skämmas för är i min bok i alla fall 7%. Ner till 10% är alltid en barnlek. Sen börjar det.
Linjedomarn
2015-05-06, 10:52
Resterande fettfria massa lär väl ge ännu mindre energi än muskler? Och med tanke på att vi pratar om svält så kan man nog bortse från glykogenet. Visst sjunker energiförbrukningen efter ett par dagars fasta, men det är ändå en förhållandevis låg sänkning. Väger man 80kg med 20% kroppsfett så är man inte direkt snorhård, men med ett så "litet" underskott som 1800kcal så skulle man tappa 1kg muskelmassa per dag om varje kg fett inte kunde ge mer än 70kcal per dag.
Du överskattar förbrukningen under svält. Man brukar räkna med att ungefär 25% av energin under svält kommer från fettfri massa om man inte är fet. så kanske 1400*0,25= 350kcal = 0,5kg. Det låter mer vettigt då man inte lever längre än ett par veckor utan mat.
King Grub
2015-05-06, 10:53
då man inte lever längre än ett par veckor utan mat.
Då är man nog väldigt hård till att börja med. Är man tillräckligt tjock kan man leva ett helt år utan mat.
Linjedomarn
2015-05-06, 11:08
Då är man nog väldigt hård till att börja med. Är man tillräckligt tjock kan man leva ett helt år utan mat.
Skev människosyn från åren på gymmet. Ja och det var därför jag la till "om man inte är fet". Jag känner till caset om mannen som överlevde ett år utan mat. Skall dock tilläggas att det var mycket kontrollerat och att han fick vitamin- och mineraltillskott.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.