handdator

Visa fullständig version : Fettkällor under deff, inga mejeriprodukter.

Classy
2015-05-03, 16:51
Hej,

Skulle behöva lite hjälp med tips på bra fettkällor under deff. I vanliga fall hade jag bara blandat ner grädde i maten, ätit ost osv. Men problemet är att jag försöker dra ner så mycket som möjligt på mejeriprodukter för att se om min acne blir bättre.

Har funderat lite kring nötter men tycker att det blir lite för energität (sötmandel ca 600kcal/100g).

Så om ni har något tips får ni gärna dela med er.

Mvh

Anton Fräs
2015-05-03, 16:53
Här har du en helt OK länk med mängder av förslag.

http://www.livsmedelsverket.se/globalassets/matvanor-halsa-miljo/kostrad-matvanor/stod-till-varden/vad-ar-nyttigt-och-onyttigt-fett.pdf

Ozziking
2015-05-03, 17:22
Avokado är underbart gott!

Classy
2015-05-03, 17:32
Tack för tipsen båda två, uppskattas!

En mix mellan avokado & nötter skulle kunna fungera som fettkälla.

Men vilken nöt är egentligen bäst att äta? Om man ser till fettsamansätningen & vill undvika gifter, som tydligen ska vara ett problem kring nötter?

Mvh

Ozziking
2015-05-03, 17:34
Tack för tipsen båda två, uppskattas!

En mix mellan avokado & nötter skulle kunna fungera som fettkälla.

Men vilken nöt är egentligen bäst att äta? Om man ser till fettsamansätningen & vill undvika gifter, som tydligen ska vara ett problem kring nötter?

Mvh

Vet inte vart jag har fått det här ifrån, men har för mig att jag läst någonstans att sötmandel och/eller cashewnötter var "bäst" när det gäller fettsamansättning. Men det är säkert fel. De är godast dock IMO. Så därför äter jag av dem :D

smeander
2015-05-03, 19:19
Hej,

Skulle behöva lite hjälp med tips på bra fettkällor under deff. I vanliga fall hade jag bara blandat ner grädde i maten, ätit ost osv. Men problemet är att jag försöker dra ner så mycket som möjligt på mejeriprodukter för att se om min acne blir bättre.

Har funderat lite kring nötter men tycker att det blir lite för energität (sötmandel ca 600kcal/100g).

Så om ni har något tips får ni gärna dela med er.

Mvh

Olja
Nötter
Fisk
Avokado

R Scarpa27
2015-05-03, 19:33
mjölkfritt margarin kan du ju ha på mackan, och steka mat i.

http://www.carlshamnmejeri.se/static/img/products/10/300x600_1_mjolkfritt.jpg

https://static.mathem.se/shared/images/products/large/mjolkfritt-margarin-flytande-80--5dl.jpg

sen utöver det nötter , olika nötsmör, oliver, avokado, fisk, kött generelt, osv osv en blandning av allt.

Klein
2015-05-03, 21:28
Fettet i mejeriprodukterna är knappast bidragande till din acne. Vill man slippa acne så är stegen:

1. Uteslut exakt allt raffinerat socker.
2. Öka mängden färsk och minimalt processad mat såsom löskokta ägg, blodigt kött, rå fisk (sashimi) och grönsaker och minimera mat / tillskott med lång hållbarhet såsom mjöl, konserver, pulver.
3. Dra ner på mejeriprodukter och byt ut mjölk mot fullfet yoghurt.

Cykelcykel
2015-05-04, 04:40
Havregrädde???

J.V
2015-05-04, 04:55
Fetare kött?

Finns väl ingen anledning att leta "rena" fettkällor... Om man nu inte är vegetarian kanske.

EnergiÖverskott
2015-05-04, 05:55
Fetare kött?

Finns väl ingen anledning att leta "rena" fettkällor... Om man nu inte är vegetarian kanske.

Nu glömmer du att om man inte äter "rena" fettkällor så missar du det absolut viktigaste för många. Du kan inte tagga "cleanfood" "eatforabs" etc och plocka likes på instagram. De flesta verkar ha en helt obefogad fobi mot fett som kommer "på köpet" genom att välja lite fetare produkter av sådant man oftast äter magert.

För att svara på TS fråga så tycker jag själv att ägg och avokado är extremt gott och funkar till det mesta.

z_bumbi
2015-05-04, 08:42
Det brukar räcka långt med fisk, ägg, kött, bönor och stekfett för att komma upp i rimliga mängder utan att man ska behöva lägga till extrakällor. 100 g sojabönor ger 17 g fett, ett ägg ger ca 5 g osv.

anvihl
2015-05-04, 09:03
Fetare kött?

Jag är inte fetträdd på något sätt, men jag hatar( ja, verkligen hatar) fett kött. Ulkar när jag äter det. Då äter jag vanligt kött och lägger till en sås.

Pretorian
2015-05-04, 09:18
Jag är inte fetträdd på något sätt, men jag hatar( ja, verkligen hatar) fett kött. Ulkar när jag äter det. Då äter jag vanligt kött och lägger till en sås.

Vet inte vad för fett kött du ätit men en marmorerad karré är svår att slå. Blir inte saftigare än så.

Däremot skär jag oftast bort kött som har en kraftig fettkant. Den är bara med under tillagningen.